[PHP] Chmodden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xirt
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 09:14
Ik heb een script waarbij ik met mkdir een nieuwe directory aanmaak. Het valt mij hierbij op dat de chmod die ik meegeef niet correct gebruikt wordt: 0775 resulteert bijvoorbeeld in een bestand dat gechmod is met 'drwxr-xr--'. Om uit te sluiten dat het aan mijn notering van de waarde voor de mode ligt heb ik deze verwijderd om te kijken of bestanden (zoals de documentatie suggereert) gechmod worden op 777, maar dit blijkt ook niet het geval te zijn: 'drwxr-xr-x'. Heeft iemand enig idee waarom het chmodden via PHP zo 'raar' werkt en belangrijker nog: hoe kan ik het weer normaal laten werken?

Voor het geval het een instelling kan zijn van PHP in mijn distro: Linux Mint 12, 64 bit met de standaardpakketten voor een LAMP-setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:45

Onbekend

...

Is dat geen standaard beveiligingsinstelling?

Een groot aantal webhosters blokkeren ook dat je rechten op 0777 kan zetten. Het hoogst haalbare is dan bijvoorbeeld 0755.
Werkt de chmod van de eerste cijfer 7 wel goed?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xirt
Het eerste cijfer lijkt inderdaad wel correct te werken. Het raarste is wel dat de bestanden die op 'drwxr-xr-x' gemod worden door PHP helemaal niet leesbaar zijn (ik gebruik nu root om de directories in te gaan in de terminal, ik zal zo eens kijken of ik er met de juiste groep ook in kan komen). Het zou inderdaad iets van beveiliging kunnen zijn, maar in dat geval zou ik graag weten waar deze instelling staat (want dan kan ik op mijn testserver de omgevingen van hostingpartijen nabootsen).

EDIT: Zojuist de groep even toegevoegd aan mijn eigen account en opnieuw ingelogd: als group kan ik wel in de directory komen =).

[ Voor 11% gewijzigd door Xirt op 14-01-2012 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:05

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Je moet umask gebruiken.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xirt
Ik zit me even in te lezen in umask, maar wat ik hier mis: is er een 'best practice' hoe ik dit het beste kan gebruiken? Als ik het goed begrijp zijn er momenteel restricties, omdat mijn umask ingesteld staat (returnwaarde 18, dus inderdaad worden write gemasked in de laatste twee (022)). Of kan ik hier het beste niet aan zitten (ook gezien de waarschuwing dat er dan problemen kunnen ontstaan op multithreaded servers) en er rekening mee houden dat de chmod beinvloed wordt door de huidige umaskinstelling?

[ Voor 6% gewijzigd door Xirt op 14-01-2012 14:27 ]