Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Notebook kamp plots met problemen en kan geen OS starten.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben momenteel nog steeds op vakantie maar een week of twee geleden op vakantie deed mijn notebook vreemd, eerst zag ik wat lampjes knipperen en ik vermoed dat ie misschien in standby stond. Daarna heb ik hem nog gebruikt en toen werkte hij nog.

Toen ik de notebook van de lader afhaalde omdat ik mijn vriendin iets wou laten zien viel ie plots uit en daarna heb ik hem weer gestart maar kom ik dus in dat startup repair scherm van Windows 7 en elke optie daar herstart ie.

Via veilige modus heb ik geprobeerde, zelfde resultaat de notebook herstart weer. Eerst dacht ik dus Windows moet gewoon op nieuw geinstalleerd worden, dus ik wou met een Kubuntu live usb de notebook gebruiken, maar ook daar herstart ie.

En ik herinner me dat ik deze Kubuntu eerder wel kon starten. Ik vermoed dat van deze notebook de GPU wellicht stuk is, want die creerde ook altijd de meeste warmte. Ik heb wettelijke gezien nog garantie op deze Dell studio 1558, maar Dell strekt zich niks van de wet aan dus ik ga me daar niet moe over maken, want hij is bijna 2 jaar oud.

Ik zal overigens nooit meer een Dell kopen, want ik moest wel Windows 7 gebruiken, want onder Linux viel deze notebook steeds uit na een tij. Ik heb trouwens hier op vakantie alleen een telefoon die ik als usb opslag medium kan laten figuren, ik heb geen Windows dvd's bij de hand en internet is zo langzaam dat ik met moeite een cd image van mint gedownload heb.

EDIT

Ik heb al die diagnose software die op de Dell notebook standaard zit gebruikt en die kan geen fouten vinden en de VGA test ie ook als goed, dus ik weet niet zeker of hij wel kapot is.

EDIT

DSL Linux werkt blijkbaar wel, dus ga nog wat andere linux distro's proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2012 10:35 ]

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-11 21:51

Liveshort

Certified Crazy Person

Fannetje vast ofzo? Spuit het ding even door met zo'n luchbusje (busje, niet buxje).

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Blijkbaar was er al iets niet helemaal kosjer aan de notebook als hij onder Linux niet goed werkte. Dan had je toen toch al een keer actie kunnen ondernemen ? Dat je gebaseerd op 1 aankoop iets over het merk Dell zegt, tja.

Als Linux wel werkt, daar even mee verder gaan en daarna als je thuis bent goed gaan onderzoeken.

[ Voor 18% gewijzigd door gambieter op 14-01-2012 15:17 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 15:15:
Blijkbaar was er al iets niet helemaal kosjer aan de notebook als hij onder Linux niet goed werkte. Dan had je toen toch al een keer actie kunnen ondernemen ? Dat je gebaseerd op 1 aankoop iets over het merk Dell zegt, tja.

Als Linux wel werkt, daar even mee verder gaan en daarna als je thuis bent goed gaan onderzoeken.
Als hij wel gewoon zonder problemen onder Windows werkt dan ligt dat gewoon aan de drivers van Linux. Maar het lijkt erop dat notebook het nog gewoon doet want danm small linux starte wel gewoon.

Nou voor mij persoonlijk geen Dell meer omdat ze zich niet aan de Nederlandse wet houden. Maar ik kan op vakantie bijna niks doen. Ik wil eigenlijk gewoon Windows opnieuw installeren en kijken of hij dan weer prima werkt, want Linux hoeft voor mij niet echt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geprobeerd een Windows 7 installatie te starten, maar er gebeurd precies het zelfde, de computer herstart na even geladen te hebben.

Dus ik heb het idee dat de ATI GPU stuk is, al deed DSL het wel, maar goed dat is een hele lichte Linux. Bij Windows herstart ie wanneer ik het Windows logo krijg te zien. Het lijkt echt hopeloos en zal niet weten hoe ik hem weer goed werkend krijg.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:14
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2012 @ 14:21:
[...]

Als hij wel gewoon zonder problemen onder Windows werkt dan ligt dat gewoon aan de drivers van Linux. Maar het lijkt erop dat notebook het nog gewoon doet want danm small linux starte wel gewoon.

Nou voor mij persoonlijk geen Dell meer omdat ze zich niet aan de Nederlandse wet houden. Maar ik kan op vakantie bijna niks doen. Ik wil eigenlijk gewoon Windows opnieuw installeren en kijken of hij dan weer prima werkt, want Linux hoeft voor mij niet echt.
Welke Wet ?, heb nog steeds geen artikel gezien die zegt je recht heb op gegarandeerd 2jaar of meer ?.
Ja levensverwachting, maar dat kan ook 6maanden zijn zoals bij je accu ;).
( en ja gelijk heb je natuurlijk, maar hebben en krijgen zijn 2 verschillende dingen ).

Verder is het nogal logisch hij het in een Linux distro wel doet en in W7 niet, in W7 installeerd hij de driver voor hardware acceleration als het goed is. en daarom crasht hij dan omdat die wss niet goed is.
In Linux heeft hij dat geloof ik helemaal niet nodig.(bij een kale mini versie mint etc)

Denk inderdaad je GPU stuk gegaan is, maar nogmaals je kan DELL altijd bellen om Coulance of iets anders, als jij beschaafd blijft kunnen ze een hoop voor je doen.
Zijn wel meer fabrikanten die gewoon de aftersales prima doen, maar als je stampij gaat maken lopen ze inderdaad niet warm voor je.

Verwijderd

Sorry maar, dit slaat echt nergens op. Dell is evil omdat ze zich niet aan de wet houden.. Dan geef je wel erg weinig informatie. Als je 2 jaar na aankoop aankomt met de melding dat de PC af en toe uitvalt denk ik niet dat er ook maar een merk is wat nog dingen gaat vervangen. Het zou overigens fijn zijn als je na een dergelijke bewering even vertelt wat je precies hebt geprobeerd bij de support.. Dan kan een eventuele lezer nog enkele conclusies trekken uit je verhaal. Als ik het zo lees lijkt het alsof je niet eens hebt geprobeerd contact op te nemen met de support.

..Maar dat terzijde.

Ik geloof er ook weinig van dat de GPU stuk is. Waarom ik dat geloof? Ehm..
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/sy6JJ7RBhP1Jxcn5YeXDo3q9/full.png
Ik heb er ook een, en ik kan hem heel heet stoken, maar zo heet dat hij uitvalt heb ik hem nog nooit gekregen, nog los van het feit dat de fan als een gek tekeer gaat op deze temperatuur.

Ga nu eens duidelijk troubleshooten. Wat zijn de temperaturen. Doet mijn schijf het nog? enzovoorts. Natuurlijk gaat dell niets vervangen als je zegt 'hij start opnieuw op als in windows probeer te booten'. Dat is in 99,99% van de tijd een softwareprobleem, en daar zit geen garantie op natuurlijk. Als ik daar werkte zou ik ook zeggen dat dat niet onder garantie valt..

Verwijderd

Mektheb schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 23:26:
[...]

Welke Wet ?, heb nog steeds geen artikel gezien die zegt je recht heb op gegarandeerd 2jaar of meer ?.
Ja levensverwachting, maar dat kan ook 6maanden zijn zoals bij je accu ;).
( en ja gelijk heb je natuurlijk, maar hebben en krijgen zijn 2 verschillende dingen ).

Verder is het nogal logisch hij het in een Linux distro wel doet en in W7 niet, in W7 installeerd hij de driver voor hardware acceleration als het goed is. en daarom crasht hij dan omdat die wss niet goed is.
In Linux heeft hij dat geloof ik helemaal niet nodig.(bij een kale mini versie mint etc)

Denk inderdaad je GPU stuk gegaan is, maar nogmaals je kan DELL altijd bellen om Coulance of iets anders, als jij beschaafd blijft kunnen ze een hoop voor je doen.
Zijn wel meer fabrikanten die gewoon de aftersales prima doen, maar als je stampij gaat maken lopen ze inderdaad niet warm voor je.
Vindt een GPU nu al aanwijzen een beetje voorbarig.
Ik zou in dit geval eerst een memtest draaien, mocht daar niks uitkomen kun je nog steeds een beschadigde bootsector op je HDD hebben. Als dat ook uitgesloten is zou ik me pas zorgen gaan maken om GPU/MoBo.

Memtest to the recue dus in dit geval als stap 1.

• Mektheb
Hij zegt het geen mem probleem is dat die dat al getest heeft, dus ik verwacht gewoon nog steeds de GPU.

Snap alleen niet waarom TS geen contact met DELL heeft gezocht ?, of wel en het niet verteld.

Verwijderd

Topicstarter
Mektheb schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:34:
Hij zegt het geen mem probleem is dat die dat al getest heeft, dus ik verwacht gewoon nog steeds de GPU.

Snap alleen niet waarom TS geen contact met DELL heeft gezocht ?, of wel en het niet verteld.
Omdat Dell zich niet aan de wettelijke bepaling houdt en dus standard maar 1 jaar garantie geeft. Dus nee inderdaad geen contact genomen met Dell, maar binnen 1 maand is hij 2 jaar oud.

Heb dus ook geen rechtsbijstand ofzo. Memtest inderdaad gen fouten, HDD doet het gewoon nog ( Gelukkig maar want staan nogal wat foto's op )

En de bewijs last ligt na 6 maanden bij de consument en neem dan mee in overweging dat hij bijna 2 jaar was toen het defect optrad en heb geen zin om in gevecht te gaan met Dell, want om me garantie te krijgen zal ik verder moeten gaan dan een telefoon plegen.

Maar Dell heeft me als klant verloren, mijn volgende notebook word een Asus waarschijnlijk.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2012 13:56 ]

• Mektheb
Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:38:
[...]

Omdat Dell zich niet aan de wettelijke bepaling houdt en dus standard maar 1 jaar garantie geeft. Dus nee inderdaad geen contact genomen met Dell, maar binnen 1 maand is hij 2 jaar oud.

Heb dus ook rechtsbijstand ofzo. Memtest inderdaad gen fouten, HDD doet het gewoon nog ( Gelukkig maar want staan nogal wat foto's op )
1 van Mijn Dell XPS M1710 met rotte videokaart die al 3jaar oud was werd gewoon onder coulance gefixt hoor ?.
Mijn monitor 2709WFP met premium panel garantie hebben ze 3x omgeruild omdat ik hem te blauw vond, kosten nada.

Andere woorden zou ze eerst maar is vriendelijk bellen, van de hoge toren blazen als je nog niet eens contact gezocht heb is echt waanzin.

Helemaal als je rechtsbijstand heb.

Verwijderd

Topicstarter
Mektheb schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:40:
[...]

1 van Mijn Dell XPS M1710 met rotte videokaart die al 3jaar oud was werd gewoon onder coulance gefixt hoor ?.
Mijn monitor 2709WFP met premium panel garantie hebben ze 3x omgeruild omdat ik hem te blauw vond, kosten nada.

Andere woorden zou ze eerst maar is vriendelijk bellen, van de hoge toren blazen als je nog niet eens contact gezocht heb is echt waanzin.

Helemaal als je rechtsbijstand heb.
Ik heb geen rechts bijstand. Maar ik heb de notebook al zelf eens open gehad en er ontbreken een paar schroefjes. Dat ze bij jouw het gemaakt hebben zegt nog niet dat ze bij mij zouden doen. Het zegt waarschijnlijk iets over je communicatie skills, want zo geweldig ben ik niet in communicatie.
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 23:44:
Sorry maar, dit slaat echt nergens op. Dell is evil omdat ze zich niet aan de wet houden.. Dan geef je wel erg weinig informatie. Als je 2 jaar na aankoop aankomt met de melding dat de PC af en toe uitvalt denk ik niet dat er ook maar een merk is wat nog dingen gaat vervangen. Het zou overigens fijn zijn als je na een dergelijke bewering even vertelt wat je precies hebt geprobeerd bij de support.. Dan kan een eventuele lezer nog enkele conclusies trekken uit je verhaal. Als ik het zo lees lijkt het alsof je niet eens hebt geprobeerd contact op te nemen met de support.

..Maar dat terzijde.

Ik geloof er ook weinig van dat de GPU stuk is. Waarom ik dat geloof? Ehm..
[afbeelding]
Ik heb er ook een, en ik kan hem heel heet stoken, maar zo heet dat hij uitvalt heb ik hem nog nooit gekregen, nog los van het feit dat de fan als een gek tekeer gaat op deze temperatuur.

Ga nu eens duidelijk troubleshooten. Wat zijn de temperaturen. Doet mijn schijf het nog? enzovoorts. Natuurlijk gaat dell niets vervangen als je zegt 'hij start opnieuw op als in windows probeer te booten'. Dat is in 99,99% van de tijd een softwareprobleem, en daar zit geen garantie op natuurlijk. Als ik daar werkte zou ik ook zeggen dat dat niet onder garantie valt..
Ik heb ookal die diagnose tool gedraaid en die niks vinden. Als het een software probleem was dan had een installatie cd/dvd gewoon moeten starten en allemaal doet het zelfde, je ziet dat mooie Windows logo en dan herstart de computer weer.

Alleen DSL deed opstarten. Mem test overigens ookal gedaan, geen fouten, hardeschijf is ook nog steeds in orde.

Dus ik gooi het nog steeds op de GPU, want onder Linux was juist GPU die over verhit raakte en daardoor uit viel, juist daarom draaide ik er Windows 7 op want die had dat probleem niet.

Ja ik kan contact opnemen met Dell, maar de bewijs last ligt bij mij en omdat garantie na 1 jaar al verlopen was heb ik heb hem zelf ookal eens open gemaakt om wat stof te verwijderen, helaas had ik wat schroefjes over.

Dus als Dell zich wel aan die 2 jaar garantie zou houden ( Ik heb notabene na 1 jaar een mail gekregen dat mijn garantie afgelopen was en kon toen wel nog garantie bijkopen, maar daar begin ik nooit aan. ) zou het niet verstandig zijn om hem voor garantie op te sturen.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2012 14:18 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:57:
Dus ik gooi het nog steeds op de GPU, want onder Linux was juist GPU die over verhit raakte en daardoor uit viel, juist daarom draaide ik er Windows 7 op want die had dat probleem niet.
Dat kan best. Maar ik krijg niet echt de indruk dat je dat hebt gemeten. En als de hoeveelheid GPU load onder linux al een probleem is dan moet hij bij elk youtube filmpje ook uitvallen... Je doet er goed aan om de temperatuur even te meten. Onder welk OS dan ook.
Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2012 @ 13:57:
Dus als Dell zich wel aan die 2 jaar garantie zou houden ( Ik heb notabene na 1 jaar een mail gekregen dat mijn garantie afgelopen was en kon toen wel nog garantie bijkopen, maar daar begin ik nooit aan. ) zou het niet verstandig zijn om hem voor garantie op te sturen.
Juist, en ik heb ook een schroefje over en de DVD drive vervangen door een caddy. Het mooie is dat de garantie daardoor niet vervalt ;)
...maar ik heb dan ook geinvesteerd in 4 jaar voor het crimineel lage bedrag van €20....

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2012 16:47 ]

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

Waar gaat dit nu nog over?
Probeer eerst eens alle voorstellen en suggesties die hier gedaan worden en probeer je laptop weer aan de gang te krijgen.
Als je problemen met of klachten over een fabrikant hebt kun je daar een apart topic over starten.
Verder succes met het repareren of herinstalleren.

Cititzen of Ladonia

Pagina: 1