partities maken op een SSD

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer ik mijn SSD wil verdelen in 2 partities kan ik hiervoor windows 7 gebruiken tijdens het installeren ?
Deze onderstaande tekst Partitie Alignen begrijp niet echt goed wat er juist moet gebeuren en hoe dit moet toepassen als ik mijn partities wil aanmaken.
Ik zou een C en D partitie aanmaken C partitie van 80 GB voor windows en programma's en D partitie van 100GB(de rest) voor data.De SSD is een OCZ VERTEX 2 van 180GB

De backups van de data op de SSD zou ik doen zowel intern als extern op gewone harddisk. .

Partitie Alignen

Alignen is het aanmaken van een partitie met een omvang die exact een hele factor
maal de omvang van clustergrootte (bv. 4096KB) is.
Als de partities niet ‘aligned’ zijn, kan een lees/schrijfacties vanuit het OS
in het slechtste geval twee fysieke lees/schrijfacties nodig hebben.
Alignen bij Windows is alleen met een NTFS partitie.
Windows 7 maakt altijd alignde partities aan.

Back-up: Een image maken en terugzetten?
Als je de partitie niet verandert blijft de Aligment behouden met Acronis TruImage 2010
En als je alleen een image van de partitie maakt en terugzet verlies je de alignment niet.
Dus als je niet vergroot en je zet de image terug is het OK.
Een site met een calculator om te zien of je partitie aligned is: Calculator

13. OnderPartitioneren

Wanneer je een partitie maakt die ca. 90% van de maximale omvang van de ssd is,
blijft de performance veel langer acceptabel dan bij het volledig partitioneren van een ssd,
vooral wanneer de partitie vol begint te raken.
Sommigen zeggen dat bij Windows 7 dit onderpartitoneren niet meer nodig is...
Sommige SSD's maken, onder Windows 7, automatisch een 'system reserved' partitie aan.
Calculator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je geeft het antwoord zelf al
Windows 7 maakt altijd alignde partities aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 01:03:
Je geeft het antwoord zelf al

[...]
ok, wat bedoelen ze met 90% juist ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Lees je je eigen teksten wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En please, dump die 'SSD optimize' artikelen. Alle nuttige dingen worden door windows zelf gedaan, de rest varieert van nutteloos (systeemherstel uitzetten? Onzin. Multiboot, what?), tot killing voor de performance (bv, write cache uitzetten).

De enige nuttige tweaks zijn de tweaks om ruimte te besparen, en die heb jij met een data partitie van 100BG (daar heb je toch een HDD voor?!?!!!) niet nodig zo te zien. Kortom, gewoon genieten van je SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 01:13:
En please, dump die 'SSD optimize' artikelen. Alle nuttige dingen worden door windows zelf gedaan, de rest varieert van nutteloos (systeemherstel uitzetten? Onzin. Multiboot, what?), tot killing voor de performance (bv, write cache uitzetten).

De enige nuttige tweaks zijn de tweaks om ruimte te besparen, en die heb jij met een data partitie van 100BG (daar heb je toch een HDD voor?!?!!!) niet nodig zo te zien. Kortom, gewoon genieten van je SSD.
Maar is het dan niet beter dat de data van je videoproject waaraan je aan het werken bent en dus ingeladen is in je programma steeds ook op je vlugge SSD staat zodat je processor niet moet wachten op schijf ?
Na het afwerken kun op gewone harddisk opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een SSD, vooral een vertex 2 die maar 220 read haald met oncomprimeerbare bestanden (ergo, alle video's) bied geen voordeel boven een RAID array van harde schijven, zolang je er alleen data op slaat. Geen programma's. De data wordt enkel sequentioneel ingelezen, en daar zijn HDDs goed in. HDD's zijn goed in opslag, prijs, en sequentioneel read/write. Een SSD is enkel goed in random reads, vooral jouw model. Als je snel je video's wilt inladen, gooi 4 grote schijven in RAID en het gaat erg hard + je hebt bakken aan opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:54
Waarom doet Windows-7 dat eigenlijk, zo'n "system reserved" partitie? En kan het kwaad als je die met wat spelen toch weer samenvoegt (voor installatie!) tot 1 grote partitie?

Da's in elk geval wat ik op m'n laptop gedaan heb: tijdens het partitioneren die system reserved samenvoegen met de rest van de disk, dus 1 grote partitie. Lijkt in elk geval geen kwaad te kunnen, maar waarom dat niet automatisch zo gebeurt...? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Op deze hidden partitie staan de systeem bestanden zodat Windows uberhaubt kan opstarten, sommige features in Windows 7 kun je alleen gebruiken wanneer deze partitie aanwezig is bijvoorbeeld bitlocker. Het is dan ook verstandig deze partitie gewoon te laten staan zoals deze staat. Zoals je zelf hebt gemerkt is het voor de standaard werk van Windows 7 niet nodig een apparte system partitie te hebben, maar zoals gezegd het is niet verstandig deze te verwijderen.

Maar verder wat Darkstone aangeeft en is over het gebruik en partitioneren van SSD's niet genoeg te vinden in de al aanwezig ervaring topic's? Volgens mij is het al vaker langs gekomen dat Windows 7 prima met een SSD overweg kan, als je maar een clean install uitvoerd.

[ Voor 39% gewijzigd door _Dune_ op 14-01-2012 14:00 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
foutje

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2012 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 13:18:
Een SSD, vooral een vertex 2 die maar 220 read haald met oncomprimeerbare bestanden (ergo, alle video's) bied geen voordeel boven een RAID array van harde schijven, zolang je er alleen data op slaat. Geen programma's. De data wordt enkel sequentioneel ingelezen, en daar zijn HDDs goed in. HDD's zijn goed in opslag, prijs, en sequentioneel read/write. Een SSD is enkel goed in random reads, vooral jouw model. Als je snel je video's wilt inladen, gooi 4 grote schijven in RAID en het gaat erg hard + je hebt bakken aan opslag.
Dus als ik goed begrijp plaats ik de videodata best op dezelfde partitie als waar ook de programma staan, om zosnel mogelijk de videodata te kunnen inladen en ook zosnel mogelijk te kunnen lezen wanneer het programma waarmee ik montage doe het beeldmateriaal moet afspelen.

Ik heb nog twee andere schijven van 2TB in mijn computer zitten voor back-up maar dit zijn energiezuinige schijven en werken dus maar op 5400tr/min en zijn dus niet ideaal .
ik moet wel zeggen dat de videodata ook vlug inlaad vanaf deze schijven misschien heeft de videokaart hiermee te zien, tijdens het inladen en het opnemen van de videodata wordt processor maar voor 5% belast ook al gebruik ik deze schijven hiervoor.

Ik denk een C partitie te gebruiken voor windows 7 , de programma’s en de videodata ook waaraan ik werk.De D partitie zal ik dan gebruiken voor een Image back-up van de C partitie op te maken .
Wanneer ik dan problemen krijg met windows of met een programma plaats ik gewoon een image terug nadat eerst een data back-up heb gedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2012 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 20:01:
Ik heb nog twee andere schijven van 2TB in mijn computer zitten voor back-up maar dit zijn energiezuinige schijven en werken dus maar op 5400tr/min en zijn dus niet ideaal .
Dat boeit niet 8)7 Je vertex 2 kakt na een bepaalde tijd in tot 80MB/s write. Een zo'n schijf gaat daar al dik overheen.

En een partitie voor een SSD heeft geen enkele invloed op hoe het ding zijn data organiseert. HDD's zijn een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 20:14:
[...]
Dat boeit niet 8)7 Je vertex 2 kakt na een bepaalde tijd in tot 80MB/s write. Een zo'n schijf gaat daar al dik overheen.

En een partitie voor een SSD heeft geen enkele invloed op hoe het ding zijn data organiseert. HDD's zijn een ander verhaal.
ik had op een videoforum gelezen dat iedereen naar SSD overschakelt voor zijn montages te maken
maar blijkbaar heeft dit dan maar weinig zin.
Dat windows gewoon vlugger opstart dat vind ik echt de moeite niet een computer wordt bij mij maar 1 keer per dag opgestart daarna blijft gewoon de gehele dag aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 20:11

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 20:24:
[...]

ik had op een videoforum gelezen dat iedereen naar SSD overschakelt voor zijn montages te maken
maar blijkbaar heeft dit dan maar weinig zin.
Dat windows gewoon vlugger opstart dat vind ik echt de moeite niet een computer wordt bij mij maar 1 keer per dag opgestart daarna blijft gewoon de gehele dag aan staan.
Juist een videobestand wordt sequentieel ingeladen... de reguliere HD wint het daar dus van de SSD.

Daarbij. Een beetje videobewerken in HD kost je zo 100GB. Daar ga je echt geen SSD`s voor aanschaffen ;)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Michael Knight schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 20:26:
[...]

Juist een videobestand wordt sequentieel ingeladen... de reguliere HD wint het daar dus van de SSD.

Daarbij. Een beetje videobewerken in HD kost je zo 100GB. Daar ga je echt geen SSD`s voor aanschaffen ;)
Iedereen maar spreken over die SSD zijn vlug en beter dan harddisken
Ik heb tot nu toe nog geen voordeel gezien
Wanneer je data verlies heb kun je geen data recovery doen en wat snelheid betreft het werken met videobestanden ook niet heb nog een WD 1TB SATA 600 liggen ik zal deze gebruiken als
Systeem schijf.Deze SSD zat erin als computer tweedehands kocht ik ga deze demonteren en hem verkopen en stukje terug verdienen van de aankoopprijs die heb betaald en dit kan ik dat gebruiken voor Kalibratie hardware aan te kopen.Ik eet wel in de morgen een boterham als de computer opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

Ok meneer oblivious...

Succes met een Vertex 2 te verkopen aan 1 of andere idioot...
Meeste mensen zullen hem echt niet kopen van je, behalve als je echt voor belachelijk goedkoop doet.
Want het is gewoon een kut SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Swordlord schreef op zondag 15 januari 2012 @ 03:06:
Ok meneer oblivious...

Succes met een Vertex 2 te verkopen aan 1 of andere idioot...
Meeste mensen zullen hem echt niet kopen van je, behalve als je echt voor belachelijk goedkoop doet.
Want het is gewoon een kut SSD
[url="http://http://gathering.tweakers.net/forum/faq/19"]Ken je deze nog[/url]

Policy: Alle regels die op het forum gelden

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2012 14:57 ]

Pagina: 1