Polen omkeren m.b.v. schakelaar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-02 11:22
Hallo,

Voor een projectje wil ik een batterij gebruiken, maar deze zal een motor naar 2 kanten moeten laten draaien.
Deze moet dus naar links en naar rechts draaien met behulp van een schakelaar.
Welke schakelaar moet ik gebruiken, of beter gezegd, kan dit eigenlijk zonder tussenkomst van dioden enz..?
Dit zal eigenlijk een deurslot zijn, die op batterij werkt. Met die batterij zal de deur open en dicht moeten met zo'n elektronisch slot met sleutel.
Links = sluiten, Rechts = open (zoals een normaal slot)

Hebben jullie ideeën o.i.d? Alles is welkom (behalve random comments die in de HK horen) ;)

Mijn motorblog | Mijn motovlogkanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Afbeeldingslocatie: http://forums.pelicanparts.com/uploads8/Power+Window+switch1150393107.jpg

Zie niet waarom je het wiel 2x probeert uit te vinden ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
Eerlijk gezegd snap ik totaal niets van het schema xD
Kunt u het a.u.b. uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Dat is het schema van een electrisch auto-raam... Ene kant op: open, andere kant op: dicht...

Ik ben al helemaal niets electro-technisch aangelegd; weet dus niet in hoeverre jouw projectje dus beter/anders moet worden beantwoord. ;)

/edit: aangezien je het over een sleutel hebt; waarom niet de lokale bouwmarkt bezoeken en een sleutel-bediening van een electrisch rolluik regelen?

[ Voor 24% gewijzigd door MAX3400 op 13-01-2012 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:12

Onbekend

...

Gewoon een kruisschakelaar gebruiken. ( = dubbel wissel)

Aan het begin en einde van de deurbeweging zet je natuurlijk een eindschakelaar die je meteen kunt gebruiken om het geheel te stoppen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
Onbekend schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 23:15:
Gewoon een kruisschakelaar gebruiken. ( = dubbel wissel)

Aan het begin en einde van de deurbeweging zet je natuurlijk een eindschakelaar die je meteen kunt gebruiken om het geheel te stoppen.
Ik zou dit kunnen gebruiken, maar dan is het nut van de sleutel weg. Ik zou graag de sleutel willen gebruiken om juist de polen om te keren, maar daar heb ik een schema voor nodig. Ik ben nog altijd bezig met een schema te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Hoe ziet het schema van de sleutelschakelaar intern er uit? Heb je ook een 0-stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Onbekend schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 23:19:
Hoe ziet het schema van de sleutelschakelaar intern er uit? Heb je ook een 0-stand?
Yup...
Afbeeldingslocatie: http://www.busch-jaeger-catalogus.nl/images_ONLINE/a_2713u_aNL.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.creon-rolluiken.nl/media//Aansluitschema_schakelaar.gif

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 13-01-2012 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
Onbekend schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 23:19:
Ik kom er niet echt uit met het schema, er zijn 2 schakelaars nodig die 3 standen nodig hebben.
ziet er een beetje chaotisch uit, maar toch, met de elektrische sleutel is het ook nog moeilijk.

Afbeeldingslocatie: http://i589.photobucket.com/albums/ss333/TheMusicMaker001/Naamloos-2.jpg

Ik ben niet echt goed in het uitvinden van verschillende schema's, dus daarom heb ik hulp nodig om het uit te vissen ;)
Hoe kan ik die sleutelschakelaar gebruiken om de polen om te wisselen?
(ziet er zo uit)
Afbeeldingslocatie: http://www.okaphone.nl/product/images/ks1.jpg

Deze heeft 2 aansluitpunten (die maar 1 draad kan doorvoeren)
Is er anders een andere oplossing met die sleutelschakelaar dat ik er één met 4 aansluitpunten moet kopen?
Misschien is dat de oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03:13
Waarom gebruik je een motor om een deur op slot te doen? Doorgaans gebruikt men een solenoid voor het openen van deuren :). Dan ben je maar één schakelaar nodig (of bovenstaande sleutelslot). Ingeschakeld is de deur dan open en geen contact = duur op slot :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

@MAX3400:
De schakelaar heeft dus twee maakcontacten. Je hebt in ieder geval een wisselcontact nodig om een pool van de motor om te kunnen schakelen tussen de plus en de min. Dit kan d.m.v. een relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
Puch-Maxi schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 23:29:
Waarom gebruik je een motor om een deur op slot te doen? Doorgaans gebruikt men een solenoid voor het openen van deuren :). Dan ben je maar één schakelaar nodig (of bovenstaande sleutelslot). Ingeschakeld is de deur dan open en geen contact = duur op slot :).
Waar haal ik dan zo van die solenoid dingen? En kosten die ook veel? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Onbekend schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 23:30:
@MAX3400:
De schakelaar heeft dus twee maakcontacten. Je hebt in ieder geval een wisselcontact nodig om een pool van de motor om te kunnen schakelen tussen de plus en de min. Dit kan d.m.v. een relais.
Originele vraag was:
Welke schakelaar moet ik gebruiken, of beter gezegd, kan dit eigenlijk zonder tussenkomst van dioden enz..?
Daar gaf ik antwoord op niet wetende dat topicstarter al een andere type sleuteldinges had liggen noch weet welke schakelingen waar te halen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Je kunt ze haast zelf maken :D. Voor veiligheidsredenen werken ze (vaak) net andersom, ingeschakeld met spanning erop is de deur op slot en als je het contact verbreekt gaat hij open. Stel je anders voor dat de stroom uitvalt, dan zou je de deur niet open kunnen krijgen.

Deze video legt het principe ervan uit:

Je zou het zelf kunnen maken zoals hier:
YouTube: Wireless solenoid electronics YouTube: Garage Door Deadbolt Automatic Lock
Zelfs de solenoid zou je zelf kunnen wikkelen :). Ik weet niet waar je het voor wilt gebruiken, maar het kan ook goedkoop: http://www.dealextreme.co...-dead-bolt-door-lock-6372 Met zo'n ding erbij en je bent helemaal de man :+

[ Voor 7% gewijzigd door Puch-Maxi op 14-01-2012 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

MAX3400 schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 23:38:
[...]

Originele vraag was:

[...]

Daar gaf ik antwoord op niet wetende dat topicstarter al een andere type sleuteldinges had liggen noch weet welke schakelingen waar te halen zijn.
Oh, ik dacht dat jij de TS was.
CDA441 schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 23:27:
Afbeeldingslocatie: http://www.okaphone.nl/product/images/ks1.jpg
Deze heeft 2 aansluitpunten (die maar 1 draad kan doorvoeren)
Een schakelaar met 2 contacten kàn geen wisselschakelaar zijn. Hier heb je niet zoveel aan als je twee verschillende signalen (openen en sluiten) wilt kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
TS zal idd een sleutelschakelaar met tenminste 2 schakelmogelijkheden moeten hebben. (wisselcontact dus, liefst met midden/nulstand)

Dan kun je doormiddel van twee relais met wisselcontact een omkeerschakeling bouwen.
Zo kun je dat het gemakkelijkste doen:
Afbeeldingslocatie: http://www.bart-marlies.nl/tweakers/omkeerschakelingklein.png
Edit: ^^ klikbaar ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-10 01:22

Stoney3K

Flatsehats!

Bartjezz schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 20:10:
TS zal idd een sleutelschakelaar met tenminste 2 schakelmogelijkheden moeten hebben. (wisselcontact dus, liefst met midden/nulstand)

Dan kun je doormiddel van twee relais met wisselcontact een omkeerschakeling bouwen.
[afbeelding]
In die situatie heb je dus écht eindstop-schakelaars nodig.

Doe je dat namelijk niet, dan blijft de motor altijd óf in de open-stand, óf in de sluit-stand bekrachtigd. Daar wordt ie nogal warm van en kan de hele boel zelfs van in brand vliegen. :Y)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
Stoney3K schreef op zondag 15 januari 2012 @ 00:11:
[...]

In die situatie heb je dus écht eindstop-schakelaars nodig.

Doe je dat namelijk niet, dan blijft de motor altijd óf in de open-stand, óf in de sluit-stand bekrachtigd. Daar wordt ie nogal warm van en kan de hele boel zelfs van in brand vliegen. :Y)
Dat is de keuze van TS, meestal zit in een standaard rolluik al een eindschakelaar boven en beneden. Je kunt ook een sleutelschakelaar pakken die terugveert naar de middenstand zodra de sleutel losgelaten wordt.
Dus als je de sleutel eruit pakt staat de schakelaar dan altijd in het midden, maar wat ik heb getekend is puur de basis omkeerschakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Bartjezz schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 20:10:

[afbeelding]
Wat jij daar tekend kun je prima in 1 relais stoppen met een dubbel wisselcontact, aleen je sluit een ontact andersom aan dan

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 15-01-2012 10:17 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
fish schreef op zondag 15 januari 2012 @ 10:16:
[...]

Wat jij daar tekend kun je prima in 1 relais stoppen met een dubbel wisselcontact, aleen je sluit een ontact andersom aan dan
Nee, dan blijft er altijd 1 richting bekrachtigd. Dan moet je altijd zorgen voor eindschakelaars (die over het algemeen lastig te plaatsen zijn en vaak niet werken bij eigen creaties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvdw
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-08 14:31
Met kruisschakelaar-toestanden gaat dit niet goed werken. Je moet zeker de eerste richting ontkoppeld hebben voor je de tweede richting aanschakelt (break before make) of je schakelt telkens de batterij even in kortsluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

die zou ik doen

https://docs.google.com/d...9WMNsWgiVyltsB1FNOms/edit

Afbeeldingslocatie: https://docs.google.com/drawings/d/160LUr7wHKuvbsu-I1_v6Uv19WMNsWgiVyltsB1FNOms/image?pli=1&w=960&h=720

sleutel aan, deur open
sleutel uit, deur dicht

Wanneer het gaat om deuren/constructies die lichamelijk letsel kunnen aanrichten moet er nog een beveiliging op die de voedingsspanning afschakeld. en natuurlijk fatsoenlijk afzekeren

of dit gaat niet over het automatisch met een motor openen van de deur. maar over de alleen de vergrendeling ?

[ Voor 31% gewijzigd door Fish op 15-01-2012 13:39 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Dat vroeg ik me dus ook af, misschien kan TS even ventileren wat hij precies in gedachten heeft :).

Pagina: 1