Toon posts:

Win7 vind nieuwe SSD ADATA schijf niet, AHCI niet op bios te

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb zojuist een SSD aangeschaft. Nu ik deze wil installeren stuit ik op een probleem :(
.
Het schijnt dat ik hiervoor AHCI moet inschakelen, alleen heb ik een redelijk oud moederbord. Van derden heb ik gehoord dat ik de drivers kan installeren d.m.v. de win7 installatie cd/dvd. Alleen het probleem is, dat de site van ADATA geen drivers heeft voor dit type SSD schijf (ADATA S599 SSD 64GB schijf).

Hiernaast heb ik twee SATA 500GB schijf, en één van 1TB. De OS wil ik op de SSD draaien.

Ik heb een ConRoe1333-D667 R3.0 BIOS P1.80 moederbord, hier kan ik de volgende instellingen doorvoeren:
Advanced -> IDE Configuration -> ATA/IDE Configuration -> Disabled/Compatible/ of Enhanced -> en vervolges als ik in 1 van bovenstaande opties op de SSD SATAII 1 schijf druk, in Enhanced bijvoorbeeld, kan ik vervolgens uit de volgende opties kiezen -> LBA/PIO Mode/DMA Mode/S.M.A.R.T. / 32Bit Data Transfer.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!!!!

Mvg,
Whis

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-01 20:17
Ik zou even ASRock mailen of ze de BIOS kunnen aanpassen en een AHCI mode kunnen toevoegen. Ze hebben erg goede support bij ASrock :)

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-01 19:22
Het moet gewoon kunnen werken op IDE Enhanced / alles op Auto eigenlijk...
Er zit een intel ICH7 chipset in welke eigenlijk ondersteunt zou moeten worden door de windows 7 dvd.
Anders even Intel drivers van hun website halen.
voor de ssd zijn geen drivers nee dat klopt.

Verwijderd

Topicstarter
bastian, thanks voor je bericht. alleen vind ik geen bruikbare drivers voor de Intel 945GC A2 chipset

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
AHCI is niet nodig. Ook moet het zonder extra drivers prima kunnen werken.

• bastian433
Het is een Intel ICH7 die je drives aanstuurt, maar die zou je niet nodig mogen hebben gezien er alleen een ide modus op zit. Bedoel de drivers. omdat er alleen IDE op zit en geen AHCI mode.

[ Voor 21% gewijzigd door bastian433 op 13-01-2012 22:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
En toch werkt het niet, op de bestaande win7 installatie vindt hij hem wel en installeert hij de drivers.. maar al haal ik de andere SATA schijven van het moederbord af en ik laat de SSD eraan hangen.. En als ik vervolgens de WIn7 cd boot, en een installatie wil gaan uitvoeren vindt hij de SSD schijf niet en komt dan met : Er zijn geen stations gevonden. Klik op Stuurprogramma laden als u een stuurprogramma voor massaopslag blabla..

:( Vernieuwen heeft ook geen zin,

• bastian433
aansluiten op poort 0 van je sata controller ?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb alleen maar 1 t/m 4, hij zit nu in 1

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Southbride is ICH7, deze ondersteunt geen AHCI...

ICH7R ondersteunt wel AHCI...

• bastian433
Er is nog een 1.90 bios, misschien hebben ze stiekem meer opgelost dan alleen het videokaartprobleem?

Ziet hij hem wel in het bios als die er alleen aan hangt op poort 1 ?

Verwijderd

Topicstarter
Ja in de BIOS ziet hij hem, ook als ik in de IDE Configuration kijk

Om precies te zijn heb ik de ConRoe1333-D667 R3.0

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2012 23:09 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:35

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dit fenomeen is al eens eerder voorbij gekomen volgens mij, zelf heb ik ook al eens eerder gehad dat een schijf niet gezien werd door de Windows 7 setup. Ik heb toen doormiddel van een ander systeem eerst een partitie aangebracht op de hardeschijf en geformteerd. Hierna werd deze wel in de Windows setup gezien.

Een reden kan overigens ook zijn, dat de SSD gewoon defect is. Dit is met de GoT search ook terug te vinden, dus kijk eerst eens hoe de SSD er aan toe is. Mogelijk heeft de fabrikant diagnostictooling op de website staan of zoals ik al aan gaf hang de SSD eens in een ander system als extra schijf, mocht je deze mogelijkheid hebben.

[ Voor 35% gewijzigd door _Dune_ op 13-01-2012 23:18 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Ook dit heb ik geprobeerd, maar het mocht niet baten.. Nieuwe partities en formatteren lukt wel in de huidige Win7...

• bastian433
Je hebt er dus al een partitie op aangemaakt in je huidige windows installatie?

Verwijderd

Topicstarter
Ja zojuist geprobeerd, dit werkt vlekkeloos..

• bastian433
en daarna nogmaals de windows setup gestart nadat de partitie erop zit ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga nu Windows vanaf de CD laden :) Laten we het hopen, dan hebben jullie mij erg blij gemaakt!

-edit
nee Bastian, het werkt nog steeds niet :( :( :(

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2012 23:42 ]

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:55

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

_Dune_ schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 23:10:
Ik heb toen door middel van een ander systeem eerst een partitie aangebracht op de hardeschijf en geformatteerd. Hierna werd deze wel in de Windows setup gezien.
QFT, Van de week heb ik ook twee uur lang drivers zitten laden op Windows 7 met en zonder SP1. Met geen mogelijkheid werd de hardeschijf herkend.
Vervolgens een CD met Windows XP geboot: De HDD werd herkend en was te partitioneren. Tenslotte de Windows 7 installatie opnieuw uitgevoerd en de HDD werd zonder drivers herkend 8)7.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-01 15:19

BiLo

PSN: toiletcleaner

binnen de setup van windows kun je met diskpart de schijven ook opnieuw aanwijzen en formatteren..

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Verwijderd

Topicstarter
DylanE hoe kom ik daar? En Nextron, als de setup zo nog steeds de SSD niet vindt zal ik effe een XP cdtje opzoeken uit de oude doos. En dan zal ik dit ook uit proberen :)

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de win7 installatie uitvoer, en vervolgens voor herstellen kies ipv installatie. kan ik wel in de hardeschijf via de opdrachtenprompt herstel komen

in C: (De volumenaam van station C is OS) OS heb ik tijdens het partitioneren gekozen op de oude win7.

IS er een mogelijkheid om win7 via de opdrachtenprompt te installeren?

/edit:
In diskpart via de herstel optie krijg ik dit te zien bij het commando "list disk"

* Schijf 0 | Online | 55GB | Vrij: 0 B (NIEUWE SSD, net geformateerd)
Schijf 1 | Online | 232GB | Vrij 100MB (Oude win7 installatie)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2012 00:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog een idee?

Linux Ubuntu kan ik overigens wel op de schijf installeren...

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2012 17:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is opgelost, nadat ik Ubuntu op de schijf had geinstalleerd. Hierna zag de win7 installatie cd de schijf als een systeem schijf.
Pagina: 1