Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Computer gevallen en werkt niet meer, welk onderdeel stuk?

Pagina: 1
Acties:

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-11 11:32

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Wat is er gebeurd?

Mijn dinnetje besloot dat haar PC verplaatst moest, en heeft 'm tijdens het verplaatsen uit haar handen laten kletteren. De kast is van ongeveer 30 tot 40 centimeter hoogte gevallen zegt ze, ongeveer op de links-voor-punt van de (robuuste) coolermaster kast.

In eerste instantie leek alles nog heel, maar na het aansluiten werkt de pc niet meer. Nu verbaast me dat op zich niet zo, maar de vraag is nu een beetje hoe ik erachter kom wat er stuk is.

Wat weet ik van de PC:

- AMD X2 nogwat (precieze model niet bekend maar ik geloof 2.6GHz)
- 4GB geheugen verdeeld over 4 DIMM van 1GB
- Foxconn A7GM series moederbord (AM2+)
- Antec Neo HE 550W modulaire voeding
- 2 schijven, een Samsung en een Maxtor, beide SATA
- Arctic cooling Freezer Pro (64?) CPU koeler

Wat zijn de symptomen?
Als je de PC aanzet gaat het ledje aan de voorzijde branden, de fans (allemaal) gaan draaien en zo te voelen de harde schijven ook. Er komt echter geen beeld, geen piepjes (terwijl de speaker is aangesloten) en geen knipperende LEDlampjes oid.

Wat heb ik geprobeerd?

- Kast opgengetrokken, schoongemaakt (perslucht)
- Stekkers controleren, aandrukken
- Componenten controleren (zitten ze goed vast, is er iets stuk, dat werk)
- CMOS batterij eruit gehaald (geen reset jumper)
- "Visuele inspectie"

Ik heb geen rare dingen gezien; alle onderdelen zien er goed uit, alle stekkers zitten vast, de koeler stevig op zijn plek, enzovoorts. De PC gaat aan maar daar houdt het ook wel bij op.

Wat wil ik weten?
Hoe kom ik er achter welk(e) onderde(e)l(en) nu stuk is/zijn?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:45
Mijn eerste ingeving zegt harde schijf ook omdat deze niet goed tegen stoten kunnen. Wellicht een optie om een andere te testen?

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 11:26

racoon

mooowwww

heb je de pc ook opgestard met alleen een hd en een reepje geheugen en zo telkens extra hardware om uit te sluiten wat wel en niet werkt?

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-11 20:02
Mij lijkt het het meest voor de hand liggend dat er iets mechanisch kapot is gegaan. Dus de harde schijven zou ik het eerst verdenken. Koppel die eens af. Zonder grote opslagmedia moet hij sws al gaan piepen.

Oja, zit het RAM nog wel goed vast?

[ Voor 8% gewijzigd door naarden 4ever op 13-01-2012 21:43 ]

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Harde schijven spinnen wel gewoon, maar zal ze eens losgooien. RAM zit goed vast en al getest met 1 DIMM erin, op verschillende sloten, maar helpt niet.

Harde schijven losgooien helpt niet..

[ Voor 13% gewijzigd door Pixeltje op 13-01-2012 21:47 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• svandewouw
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10 10:27
Indien er geen piepjes komen, is er meestal iets mis met de processor.
Mogelijk is deze ietsjes verschoven, heb ik ook al eens meegemaakt na vervoer in auto.

Haal de koeler en processor eens helemaal los van het moederbord en plaats ze vervolgens correct terug.
Vergeet niet de koelpasta tussen de koeler en de processor te vernieuwen.

• naarden 4ever
Lekkere vriendin heb je dan, dat ze dergelijk zooi uit dr handen laat vallen. ;)

Alles wat los kan raken, testen. dus ook alle kabels. Wat ik zelf doe, de computer helemaal opnieuw in elkaar zetten. Dan weet je bijna zeker dat je alles gechecked hebt en goed hebt zitten. Of je moet bagger computers in elkaar kunnen zetten, wan geld dat natuurlijk niet.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
@ svandewouw: Ik zal eens kijken

@ Naarden 4ever: Hmmnee ze is n beetje chaotisch soms :+ Maargoed, PC's in elkaar zetten is geen punt, en voor het uit elkaar halen heb ik haar ;)

Ik ga wel even sleutelen, zometeen meer!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
naarden 4ever schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 21:50:
Lekkere vriendin heb je dan, dat ze dergelijk zooi uit dr handen laat vallen. ;)

Alles wat los kan raken, testen. dus ook alle kabels. Wat ik zelf doe, de computer helemaal opnieuw in elkaar zetten. Dan weet je bijna zeker dat je alles gechecked hebt en goed hebt zitten. Of je moet bagger computers in elkaar kunnen zetten, wan geld dat natuurlijk niet.
Dit is inderdaad het beste. Haal alles eruit en stop het 1 voor 1 er weer in. Aan de post kun je horen of een onderdeel werkt of niet :). Ik denk eerlijk gezegt dat het of de harde schijven zijn of de cpu die verschoven is.

Nothing to see here!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Ik zet de PC eerst wel aan buiten de kast, dat scheelt weer uitbouwen als het zaakje toch stuk blijkt ;)

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Als het de HDD zou zijn, zou er wel beeld komen en bijv BIOS te bereiken zijn. Als je start met alleen mobo, cpu, een reepje RAM en de PSU?

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:00
svandewouw schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 21:49:
Indien er geen piepjes komen, is er meestal iets mis met de processor.
Mogelijk is deze ietsjes verschoven, heb ik ook al eens meegemaakt na vervoer in auto.

Haal de koeler en processor eens helemaal los van het moederbord en plaats ze vervolgens correct terug.
Vergeet niet de koelpasta tussen de koeler en de processor te vernieuwen.
Ik deel zijn mening/feit.

Je BIOS komt niet eens in beeld.. Geen piepjes is 9/10 keer CPU of een verbinding wat naar de CPU gaat wat op de printplaat zit. (dus je cpu zou in een ander pc nog wel kunnen doen, alleen is er iets defect op je moederbord)

Wat ook nog kan is dat je CPU geen stroom krijgt.. dus dat er iets is met de voeding

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Voeding heb ik doorgemeten, waarden zijn goed :)

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Kunnen we die uitsluiten:) De CPU al ge-reseat?

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Daar ben ik nu mee bezig, maar toen ik de koeler eraf haalde kwam de CPU meteen mee.. zonder dat eerst het hendeltje losgezet was.. dus ik vermoed dat het de CPU is. Even koelpasta eraf halen, nieuwe erop en dan wee rmonteren :)

Verwijderd

Pixeltje schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 22:01:
Daar ben ik nu mee bezig, maar toen ik de koeler eraf haalde kwam de CPU meteen mee.. zonder dat eerst het hendeltje losgezet was.. dus ik vermoed dat het de CPU is. Even koelpasta eraf halen, nieuwe erop en dan wee rmonteren :)
En hopen dat de vergrendeling van de socket nie kaput is :p

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Dat valt denk ik nog wel te repareren... Anders RMA'tje omdat ie spontaan afbrak;)

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Beatboxx schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 22:04:
Dat valt denk ik nog wel te repareren... Anders RMA'tje omdat ie spontaan afbrak;)
Garantie is allang verlopen ;)

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Pixeltje schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 22:01:
Daar ben ik nu mee bezig, maar toen ik de koeler eraf haalde kwam de CPU meteen mee.. zonder dat eerst het hendeltje losgezet was..
Lijkt me een erg slecht teken. Ik vrees dat het spaarvarken wel eens geslacht zou kunnen moeten worden. ;)

Ga maar een hamer zoeken. :p

Een mooi nieuw systeempje heeft toch ook wel wat. :)

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Of een tweedehands mobo van € 30.....

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Hoppa!

Werken dat ding! :) Nog nooit meegemaakt dat een CPU zomaar uit de socket klapte, maargoed, weer wat geleerd ;)
Nee, daar heb ik haar voor :X

[ Voor 44% gewijzigd door Pixeltje op 13-01-2012 22:14 ]

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-11 11:19

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Pixeltje schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 22:14:
Hoppa!

Werken dat ding! :) Nog nooit meegemaakt dat een CPU zomaar uit de socket klapte, maargoed, weer wat geleerd ;)
Hij doet het nu weer dus? In dat geval trek ik mij een biertje open, en toast ik op jou lucky eve!

Professioneel Heftruck Syndroom

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
NeFoRcE schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 22:14:
[...]

Hij doet het nu weer dus? In dat geval trek ik mij een biertje open, en toast ik op jou lucky eve!
En dat op vrijdag de 13e ;)

Neem er een van mij, bedankt voor de hulp :)

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-11 11:19

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Pixeltje schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 22:15:
[...]

En dat op vrijdag de 13e ;)

Neem er een van mij, bedankt voor de hulp :)
Enige wat ik gedaan heb is het topic lezen ^^ neem er zelf ook één. Dat mag wel nu. Enne, corrigeer straks je vriendin even. Ook dat heeft ze wel verdient. ghehe

Professioneel Heftruck Syndroom

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08 19:21
Zonder harddisk moet je iig beeld (biossetup) hebben, dus daar ligt het niet aan. Zonder geheugen en/of videokaart heb je geen beeld maar dan moet hij piepjes geven, dat kan je dus wel controleren.

Wat je niet kunt zien is eventueel een draadbreuk in het moederboard......ik denk dat het moederboard of de processor stuk is.

edit: spuit 11, zie dat het al opgelost is :)

[ Voor 6% gewijzigd door Frankie02 op 13-01-2012 22:18 ]

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 09:57
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 22:09:
[...]

Lijkt me een erg slecht teken. Ik vrees dat het spaarvarken wel eens geslacht zou kunnen moeten worden. ;)

Ga maar een hamer zoeken. :p
halal?

• naarden 4ever
Frankie02 schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 22:17:
Zonder harddisk moet je iig beeld (biossetup) hebben, dus daar ligt het niet aan. Zonder geheugen en/of videokaart heb je geen beeld maar dan moet hij piepjes geven, dat kan je dus wel controleren.

Wat je niet kunt zien is eventueel een draadbreuk in het moederboard......ik denk dat het moederboard of de processor stuk is.
Ik heb het zelf meegemaakt, als een sata kabel er half inhangt, geeft de computer geen enkele respons behalve het aanspringen van de ventilatoren. Waarschijnlijk omdat de POST in een loop blijft. Hij zoekt naar een harde schijf, vind die, krijgt geen respons, break. Zoeken... et cetera. :)

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
naarden 4ever schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 22:18:
[...]

Ik heb het zelf meegemaakt, als een sata kabel er half inhangt, geeft de computer geen enkele respons behalve het aanspringen van de ventilatoren. Waarschijnlijk omdat de POST in een loop blijft. Hij zoekt naar een harde schijf, vind die, krijgt geen respons, break. Zoeken... et cetera. :)
Kan ik me ook wel voorstellen. Heb al best veel gekke dingen meegemaakt met computers, maar dat de CPU uit de socket valt nog nooit. Maargoed, ik heb ook nog nooit een PC laten stuiteren.

Hoe dan ook, ik ben blij want het scheelt me een avond etteren met hardware die toch niet stuk is, en dinnetje blij omdat ze het toch niet stuk heeft gemaakt. Dit doet ze nooit weer in ieder geval ;)

Thanks voor de tips :) Ik ga aan het bier, als je ook wilt en je woont in utrecht ben je welkom :P

[ Voor 20% gewijzigd door Pixeltje op 13-01-2012 22:22 ]

• naarden 4ever
Pixeltje schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 22:20:
[...]

Kan ik me ook wel voorstellen. Heb al best veel gekke dingen meegemaakt met computers, maar dat de CPU uit de socket valt nog nooit. Maargoed, ik heb ook nog nooit een PC laten stuiteren.
Ahh... Ik wel. Koelpasta die nog teveel kleeft, CPU komt zonder lock eraf eruit.

Niet zo gemeen tegen je vriendin hè? En proost trouwens!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
naarden 4ever schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 22:23:
[...]

Ahh... Ik wel. Koelpasta die nog teveel kleeft, CPU komt zonder lock eraf eruit.

Niet zo gemeen tegen je vriendin hè? En proost trouwens!
Haha proost!

En nee, zij is m'n enige klant die altijd in natura mag betalen voor geleverde diensten ;)

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Pixeltje schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 22:20:
Kan ik me ook wel voorstellen. Heb al best veel gekke dingen meegemaakt met computers, maar dat de CPU uit de socket valt nog nooit.
Het verbaast mij ook in hoge mate dat dit kan zonder dat er iets goed stuk is maar het is goed te weten mocht ik het ooit eens bij de hand hebben. :)

Als dit soort klusjes goed aflopen zijn ze nooit zo erg. Het kan veeeeel erger. :X

Verwijderd

Tip: Doe het net zoals bij een telefoon: stop een siliconen bumper om je computerkast+beeldscherm :+

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 22:26:
[...]

Het verbaast mij ook in hoge mate dat dit kan zonder dat er iets goed stuk is maar het is goed te weten mocht ik het ooit eens bij de hand hebben. :)

Als dit soort klusjes goed aflopen zijn ze nooit zo erg. Het kan veeeeel erger. :X
Ja inderdaad, ik was bang dat het einde verhaal was voor deze PC. Ze heeft een laptop gekocht, daardoor is deze PC overbodig geworden en zou eigenlijk verkocht worden, maar dat doe ik nu niet meer. Ik neem m wel over van haar en zet m in als HTPC ofzo. Kan deze niet meer met goed fatsoen verkopen, is misschien toch schade ontstaan die pas later blijkt.
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 22:28:
Tip: Doe het net zoals bij een telefoon: stop een siliconen bumper om je computerkast+beeldscherm :+
+1 _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door Pixeltje op 13-01-2012 22:29 ]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Pixeltje schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 22:29:

Ze heeft een laptop gekocht, daardoor is deze PC overbodig geworden en zou eigenlijk verkocht worden,
Je kunt toch nooit maar één computer hebben? Stel je voor dat die laptop stuk gaat. Dan zit ze zonder. :S

Geen internet... Het idee... :X

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 22:32:
[...]

Je kunt toch nooit maar één computer hebben? Stel je voor dat die laptop stuk gaat. Dan zit ze zonder. :S

Geen internet... Het idee... :X
Haha tja, ook niet mijn keuze, maargoed.. als die van haar stukgaat kun je wel raden wie het ding repareert en waar mijn laptop dan is ;)

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Nee dan mag jij je 'nieuwe' HTPC weer even uitlenen. :p

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 22:34:
Nee dan mag jij je 'nieuwe' HTPC weer even uitlenen. :p
Hahahaha ja nu wel ja.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:49
Ruudvanelk schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 21:42:
Mijn eerste ingeving zegt harde schijf ook omdat deze niet goed tegen stoten kunnen. Wellicht een optie om een andere te testen?
Dat mag geen reden zijn voor de pc om geen beeld te geven ;)
Pagina: 1