Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eigen DNS server gebruiken voor mijn domain

Pagina: 1
Acties:

• DaSt1986
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-07 08:12
Mensen,

Ik wil graag dat ik mijn eigen server (VPSje van STRATO) kan gebruiken als DNS server voor mijn domein. Om dit te bereiken heb ik mijn domein bij STRATO laten registreren, maar nu blijkt dat ik dan verplicht ben de DNS server van STRATO te gebruiken. Deze server wordt bediend door middel van een webinterface waarop ik alleen maar A records kan toevoegen; ik kan daar geen CNAME of ander type records aan toevoegen. Daarnaast wil ik gewoon mijn zone file niet op een andere server hebben; ik heb juist een VPSje omdat ik zelf deze services wil bedienen.

Wat ik dus gedaan heb is mijn domein weer verhuisd naar een andere SIDN-registrar. Deze hebben bij de SIDN mijn server als nameserver opgegeven voor mijn domein. De WHOIS van SIDN bevestigd dat, maar ze hebben mijn domein tevens op Inactief gezet. Volgens de website houdt dat in dat er geen nameservers opgegeven zijn. Er is echter wel een nameserver opgegeven. Vervolgens werkt mijn domein ook niet. Als ik op de root server voor .NL een query doe naar mijn domein, krijg ik de melding dat het niet bestaat...

Heeft iemand enig idee wat dit veroorzaakt? SIDN helpdesk is dicht, en mijn provider weet het ook niet. Komt het doordat ik maar één nameserver bij de SIDN heb? Moeten dat perse twee zijn? Is er iets anders dat ik over het hoofd zie?

Eventuele configurartie is natuurlijk te krijgen.

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-11 18:22
SIDN heeft volgens mij (als een van de enige ter wereld zover ik weet) minimaal 2 nameservers nodig voor acceptatie, anders laten ze de wijzigingen niet toe.

Zelf vind ik dat maar een achterlijke regel, maar goed, blijkbaar willen hun dat .NL domeinen altijd 2 nameservers hebben.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Het fijne weet ik niet van jouw probleem met deze situatie (ik heb altijd minder problemen met DNS :P) maar het lijkt er op dat je een Glue record nodig hebt.

http://faq.domainmonster.com/dns/glue_record/

Welke huidige DNS records heb je aangemaakt?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• OK13
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-09 15:55
Je hebt bij de SIDN inderdaad twee nameservers nodig, was vroeger tenminste zo. Je zult dus nog ergens anders een tweede nameserver moeten regelen.

Laat een tweede ip naar je VPS verwijzen en geef dat ip op als secundaire DNS. Dan zou een en ander denk ik wel moeten werken. Of het helemaal netjes is is een tweede, maarja keuzes he...

[ Voor 39% gewijzigd door OK13 op 13-01-2012 19:54 ]

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:03
Die andere registrar zal vast wel een tweede hebben, toch?

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• DaSt1986
Oke, ik heb dus twee nameservers nodig. Heel vervelend, want dan moet ik nog een nameserver weten te vinden hiervoor. Dat is opzich wel te overleren, maar wel erg vervelend, aangezien ik maar één VPS heb en mijn tweede server dus apart moet gaan beheren (of ik moet die tweede thuis gaan hosten en zone-transfers toestaan, maar die gaan dan unencrypted over de lijn en dat wil ik ook niet). Glue record is volgens mij al geregeld, want als ik op de WHOIS van SIDN naar mijn domein kijk zie ik mijn IP staan bij de Nameserver die ze hebben ingesteld.

Klopt, die hebben een tweede, maar ben bang dat ze niet geregeld krijgen dat vandaag nog bij de SIDN te wijzigen en dat het pas na het weekend wordt. Tot die tijd werkt mijn domein dus niet.

[ Voor 15% gewijzigd door DaSt1986 op 13-01-2012 19:54 ]

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-11 18:22
Als je bij Trans IP zit, kan je hun geloof ik als secondary DNS gebruiken. Misschien kan dat bij je huidige registrar ook?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
DaSt1986 schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 19:54:
Oke, ik heb dus twee nameservers nodig. Heel vervelend, want dan moet ik nog een nameserver weten te vinden hiervoor. Dat is opzich wel te overleren, maar wel erg vervelend, aangezien ik maar één VPS heb en mijn tweede server dus apart moet gaan beheren (of ik moet die tweede thuis gaan hosten en zone-transfers toestaan, maar die gaan dan unencrypted over de lijn en dat wil ik ook niet).
Waarom moet dat unencrypted? En waarom moet dat via zone transfers?
Klopt, die hebben een tweede, maar ben bang dat ze niet geregeld krijgen dat vandaag nog bij de SIDN te wijzigen en dat het pas na het weekend wordt. Tot die tijd werkt mijn domein dus niet.
Hoe laat heb je de wijziging doorgevoerd? De laatste zone-reload van de SIDN van vanmiddag is wat verlaat namelijk, hoewel ik je weinig kans geef dat het daar aan ligt als de status nog wel Inactive is nu, en het nog steeds niet werkt.
Er zijn tegenwoordig weinig technische eisen meer gesteld aan je nameservers door de SIDN, maar is er een reden dat je al je records (A, NS, SOA) een TTL van een week geeft? Zeker zo vlak na een verhuizing en je nog niet zeker weet of alles goed gaat, vind ik dat aan de lange kant :)

• DaSt1986
Klopt dat het best encryted kan zijn, maar kan het dan ook op een andere manier dan met zone-transfers? Hoe kom jijerbij dat mijn records een TTL van 1 week hebben? Dat vindt ik persoonlijk ook lang, idd.

Mijn registrar gaat nu trouwens hun DNS server als secondary instellen, moet ik alleen nog effe kijken dat ik daar ook daadwerkelijk een bewerkbare zonefile krijg.

• DaSt1986
Tweede DNS is toegevoegd en domein is voor de SIDN nu actief! Thx everyone

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
DaSt1986 schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 20:14:
Klopt dat het best encryted kan zijn, maar kan het dan ook op een andere manier dan met zone-transfers? Hoe kom jijerbij dat mijn records een TTL van 1 week hebben? Dat vindt ik persoonlijk ook lang, idd.
Dat zei je nameserver, nu niet meer zo te zien :)
Pagina: 1