Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:38
Ik wil een aluminium 5.25"frontje gebruiken om een serie LED-houders in te monteren.
Ik ben als volgt te werk gegaan:
Frontje beplakken met schilderstape
Sjabloon ontwerpen, uitprinten en op de tape plakken
Plaatje MDF eronder
Centreerputje slaan met een schroef
Eerst gaatje boren met M3-boor
Daarna de gaten boren met M6-boor

Ik ben echter helemaal niet tevreden over het resultaat, de gaten zijn niet netjes op een lijn en ik heb geen ruimte voor correctie. Gelukkig heb ik nog reservefrontjes. Hoe doen jullie zoiets netjes? Ik gebruik trouwens een accuboor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voorboren is niet nodig, en met een accuboor zal je bijna nooit mooie gaten boren. Wil je wel mooie gaten boren heb je een kolomboormachine nodig met een klem zodat het te boren materiaal goed vast ligt. Alleen zo kan je nette gaten boren die ook netjes op lijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou het niet voorboren met een kleinere maat. Dit zorgt ervoor dat het niet meer helemaal in het midden is. Dus gewoon direct met de juiste maat boren en zeker weten dat het centreerpunt goed is. Verder langzaam boren. (Edit: Met langzaam boren bedoel ik de boor er langzaam doorheen duwen, de boor zelf moet wel snel draaien)

Ik heb hier 2x een SunBeam Rheobus gemod in Lian-Li afdekplaatjes. Ziet er echt perfect uit.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/120aa299627dbd4195208532e797d1a4/medium.jpg
Clickable.

[ Voor 31% gewijzigd door PilatuS op 13-01-2012 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een boorkolom zou gebruiken zou het al een stuk beter gaan. Uit de hand is het idd. erg lastig on nette ronde gaatjes te boren. Wat ook helpt is een beetje spiritus als koel/smeermiddel te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:35
Mijn werkwijze hiervoor:

• In OpenOffice Draw even een sjabloontje tekenen
• Gaatjes boren zodanig dat je kleiner boort dan de gaatjes moeten worden (bij 6 mm gaten: 4 mm ofzo)
• Gaatjes met een sleutelvijltje bijvijlen tot ze exact goed zijn

Intensief klusje, maar dan heb je ook wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-10 20:35

Garrett

Watercooler

PilatuS schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 18:40:
Ik zou het niet voorboren met een kleinere maat. Dit zorgt ervoor dat het niet meer helemaal in het midden is. Dus gewoon direct met de juiste maat boren en zeker weten dat het centreerpunt goed is. Verder langzaam boren.

Ik heb hier 2x een SunBeam Rheobus gemod in Lain-Li afdekplaatjes. Ziet er echt perfect uit.

[afbeelding]
Clickable.
Dit heb ik ook zo gedaan ooit :D
Mijn neef heeft nu die Sunbeam met zo'n Lian-Li frontje... staat erg mooi :)

I love watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zonder kolomboor geld de regel: Goed gereedschap is het halve werk.
Met kolomboor; kun je even een centreerpuntje slaan, en daarna gewoon meteen de 6mm boor er doorheen jagen ;) Wel de juiste aantal toeren instellen, anders krijg je een soort driehoekig gat, met meer kans op verloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-10 17:26

Fordox

00101010

als je echt precies wilt zijn, kun je een lijntje uittekenen, kleiner gaatje boren dan gewenst en de rest uitvijlen met een kleine vijl.
een 3 hoekig gat kun je ook krijgen met een handboor, is niet altijd even mooi dat boren vind ik... altijd afwerken en een maatje kleiner boren dan dat je nodig hebt.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De beste tip die ik je kan geven voor als je geen kolomboor tot je beschikking hebt, is door het plaatje waarin je gaat boren een kwartslag te draaien zodat je niet naar beneden boort maar recht vooruit. Op die manier heb je meer controle over de boor, en zonder kolomboor 0,5 tot 1mm kleiner boren als gewenst, en afwerken met een ronde zoete vijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio_UT
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-08-2021

Scorpio_UT

Computerwiz

Ik zou inderdaad ook met een vijl de afwerkking doen, maar wat heel belangrijk is, is dat je de boor het werk laat doen dus niet te hard de boor er doorheen duwen.

Gewoon een scherpe boor en iets kleinere maat en laat de boor dan he t werk doen.
Suc6

:)

JB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:18

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

elke gewone boor levert een driehoekig gat op. Beste is eerst boren 1mm kleiner met de kolomboor en daarna een frees op de juiste maat er in zetten.

Maar op zich hebben ledhouders meestal een flens en hoef je je dus niet zorgen te maken over de kwaliteit van het gat, enkel de positie. Een kolomboor is dan essentieel.

[ Voor 36% gewijzigd door sebastius op 14-01-2012 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

Tha Ra schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 18:35:

Centreerputje slaan met een schroef

Ik ben echter helemaal niet tevreden over het resultaat, de gaten zijn niet netjes op een lijn en ik heb geen ruimte voor correctie.
Wat ik me nu wel afvraag,
Waren die gaten wel netjes op een lijn voor je ze boorde ?
Anders hebben al die boortips hier ook weinig zin :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-10 17:26

Fordox

00101010

heuveltje schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 14:33:
[...]

Wat ik me nu wel afvraag,
Waren die gaten wel netjes op een lijn voor je ze boorde ?
Anders hebben al die boortips hier ook weinig zin :)
met van te voren uitboren gaat alles juist scheef ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fordox schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 14:54:
[...]

met van te voren uitboren gaat alles juist scheef ;)
Onzin.
Je moet alleen weten hoe je het het beste kan doen. Met een accuboormachientje vraag je zeker om problemen, daar heb je een kolomboor voor nodig. Daarnaast is het verstandig om het eerste gaatje niet te groot te boren, gebruik te maken van een beetje olie en de juiste toerental te gebruiken. Met een accuboormachientje haal je de benodigde snelheid niet en zet je snel teveel druk op de boor, waardoor het bij voorbaat al fout gaat. Ook is het gebruiken van een schroef om te centerpunten niet de beste manier, er zit namelijk aan 1 kant een verbreding, waardoor er een afwijking in het geslagen putje komt. Hier heb je gewoon een echte centerpunt voor nodig (welke niet duur zijn). Als TS mij een DM stuurt, wil ik het frontje wel boren voor hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 15:27:
[...]
Met een accuboormachientje vraag je zeker om problemen, daar heb je een kolomboor voor nodig.
Ik heb op mijn stages toch regelmatig op locatie gestaan en dan met een accuboor door metaal moeten boren, en dat is tot nu toe altijd goed gegaan. Als je een vaste hand hebt (of een hulpstuk als je geen vaste hand hebt), de juiste boor en er natuurlijk een putje in ramt komt alles goed. Dat een accuboor niet op de juiste toeren komt zou ik niet weten, maar je kan voelen of je het goed doet of niet, als je teveel weerstand hebt druk je te hard, gebeurd er niets dan moet je iets harder drukken, en als je boor weg wil lopen heb je je putje niet goed geslagen.

Het makkelijkste is inderdaad een kolomboor, maar als de TS deze niet tot zijn of haar beschikking heeft is het goed te doen met een accuboor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:54

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

_ferry_ schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 19:02:
Zonder kolomboor geld de regel: Goed gereedschap is het halve werk.
Met kolomboor; kun je even een centreerpuntje slaan, en daarna gewoon meteen de 6mm boor er doorheen jagen ;) Wel de juiste aantal toeren instellen, anders krijg je een soort driehoekig gat, met meer kans op verloop.
Die driehoekige gaten, komt dat dan door een te hoog of een te laag toerental?

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Meelobee schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 15:25:
[...]

Die driehoekige gaten, komt dat dan door een te hoog of een te laag toerental?
Komt door te laag. De boor neemt dan 'happen' uit het materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-07-2016

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

PilatuS schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 16:25:
[...]

Komt door te laag. De boor neemt dan 'happen' uit het materiaal.
....of teveel kracht zetten of een slechte boor.

LED staat toch voor Licht En Duurzaam?

Pagina: 1