Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvDongen
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-09 06:47
Ik draai hier FreeNAS 8 met drie F3 Spinpoints 1 TB, identieke schijven.

Nu wil ik graag weten hoe ik ze kan onderscheiden, indien ik er bijvoorbeeld een wil vervangen.

Dus hoe moet ik in FreeNAS (of Windows, whatever, eigenlijk is het een algemene vraag) zien in welke sata poort een bepaalde schijf zit? En dit dan te doen zonder hem los te koppelen, want dat zou mijn doel voorbij gaan.

In freenas kan ik alleen een unique identifier zien:

{uuid}9dcb065e-3d20-11e1-8f9f-f46d042811bf

Een ID: 4

En een serial: S246J9CZ
En een naam: ada0

Is het ID gelijk aan de sata poort? En hoe zit dat in windows dan?

Bedankt alvast voor de hulp! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

In 99.9% van alle gevallen is het ID gelijk aan de SATA-poort van de controller... En laat nou bijna elke fabrikant ook het ID op het moederbord zelf geprint hebben en anders staat het in je handleiding.

En je ziet je serie-nummers; hoe lastig is het om schijven niet los te koppelen maar even op het stickertje te kijken welk serie-nummer erop staat?

/edit: te lui voor woorden; ik heb je moederbord maar even uit een ander topic gevist (dat H67N-ding toch)? Die trek je door Google Images en je hebt je SATA-nummering in beeld. :O

[ Voor 47% gewijzigd door MAX3400 op 13-01-2012 17:49 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvDongen
Oke, en hoe zit dat dan in Windows 7, in je disk management, dan details, en waar kijk ik dan? :)

edit: nope ander systeem, met ander mobo, gaat het ook niet om, ik wil hier gewoon graag een algemene manier voor weten, die overal werkt :), onder elk OS, en of je OS uberhaupt die sata poorten uit kan lezen en hoe dat dan genoemd wordt.

Ik kan het serienummer niet bijken omdat ik in een hotswap tray de schijf er niet uit kan halen zonder te zien wat erop staat.

*edit*

Kijk als ik mijn hdd ID bekijk in windows (andere pc, andere hdd, ssd eigenlijk) dan staat er bv dit:

IDE\DiskM4-CT128M4SSD2__________________________0009____

En dan denk ik: Wat bedoelen ze nu met ID, want als dit overal anders wordt genoemd kan ik er ook geen wijs meer uit.

*edit*
excuses van de vele edits.

[ Voor 92% gewijzigd door CvDongen op 13-01-2012 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-07 17:30

Liveshort

Certified Crazy Person

De ID van de shcijf is in verreweg de meeste gevallen gewoon de connector waar ie aan hangt. Als je PC uit is kun je de schijven er gewoon uittrekken en weer terugstoppen zonder dat windows merkt dat ze ooit weg waren. Voor de rest ben ik het eens met Max.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvDongen
Daar heb je wel een punt...

Ik heb nog even gezocht, en in windows is dit sata nummer het channel in de properties van de hdd, dus:

Location 0 (Channel 2, Target 0, Lun 0)

sata controller 0 > channel 2 (dus poort 2)

anyway bedankt voor jullie wijsheid :)