Sinds bijna een jaar hebben mijn ouders op hun (eigen)bedrijf "Zakelijk internet en bellen" van de kpn met de bijbehorende LA-110 router
Deze geeft 8 publieke IP adressen af (effectief 5 dus), hierachter zit een consumenten routertje welke NAT doet en een VoxDavo telefoon centrale (met digitale toestellen)
Het netwerk bestaat hier verder uit een Windows 2003 server met 6 Windows XP SP3 werkstations

Dit is eigenlijk vanaf dag 1 een ramp,
Bijkomend probleem is dat ik bij het horen van het woord digibeet in mij hoofd altijd een plaatje van mijn ouders krijg, en ik zelf nooit echt in staat ben op locatie aanwezig te zijn als de KPN dan wel een keer besluit op te komen dagen om naar het probleem te kijken.
De KPN heeft al 2 keer de LA-110 vervangen

dit zijn waardes waarbij de router +/- 8 dagen uptime heeft.
Voor zover ik heb kunnen terug vinden is LOS detect toch echt "Loss of Signal" waarbij ik 146 in iets meer dan een week toch wel aardig veel vind.
Ik kom nu qua "bewijs last" eigenlijk niet verder dan gebruikers klachten en een ping die 20 keer per dag niet aankomt en een IMHO erg hoge LOS waarde dus ik heb niets concreets om naar de KPN te sturen.
Ik ben dus opzoek naar een oplossing voor dit probleem, of in elk geval naar een manier om een dusdanige case op te bouwen door de kpn dat het niet meer mogelijk is ons af te schepen met de melding "er is geen probleem"
Dus ook adviezen voor monitor/logging tools etc worden gewaardeerd.
Deze geeft 8 publieke IP adressen af (effectief 5 dus), hierachter zit een consumenten routertje welke NAT doet en een VoxDavo telefoon centrale (met digitale toestellen)
Het netwerk bestaat hier verder uit een Windows 2003 server met 6 Windows XP SP3 werkstations

Dit is eigenlijk vanaf dag 1 een ramp,
- Het aansluiten is allemaal te laat en niet goed gebeurt.
- Faxen heeft vanaf dag 1 problemen gegeven.
- Blanco binnenkomende faxen.
- Bepaalde nummers die helemaal geen verbinding konden krijgen.
- Uitgaande faxen waarvoor de fax 2-3 keer opnieuw moet kiezen.
- ook is het internet 1 grote ramp, je kan geen 10 minuten op internet zitten zonder geconfronteerd te worden met niet ladende pagina's, half inladende plaatjes etc, alles wat dus gewoon wijst op een niet stabiele/wegvallende internet verbinding.
Bijkomend probleem is dat ik bij het horen van het woord digibeet in mij hoofd altijd een plaatje van mijn ouders krijg, en ik zelf nooit echt in staat ben op locatie aanwezig te zijn als de KPN dan wel een keer besluit op te komen dagen om naar het probleem te kijken.
De KPN heeft al 2 keer de LA-110 vervangen
- wat ik zelf al geprobeerd heb is uiteraard de consumenten router vervangen
- het externe IP vast gezet in de consumenten router IPV deze op DHCP te hebben staan (wat er wel voor gezorgd heeft dat het marginaal beter is geworden omdat bij het opvragen van een DHCP renew er een hickup was van +/- 10 seconden welke nu weg is (lees, elke 2 uur dus)
- Ook heb ik even snel een auto-it programma gemaakt welke om de seconde naar 8.8.8.8 pingt (google public DNS1) en dit in ene log bestand wegschrijft.
Deze geeft gemiddeld 20 keer per dag een timeout, hoewel ik het idee heb dat het probleem er veel vaker is.

dit zijn waardes waarbij de router +/- 8 dagen uptime heeft.
Voor zover ik heb kunnen terug vinden is LOS detect toch echt "Loss of Signal" waarbij ik 146 in iets meer dan een week toch wel aardig veel vind.
Ik kom nu qua "bewijs last" eigenlijk niet verder dan gebruikers klachten en een ping die 20 keer per dag niet aankomt en een IMHO erg hoge LOS waarde dus ik heb niets concreets om naar de KPN te sturen.
Ik ben dus opzoek naar een oplossing voor dit probleem, of in elk geval naar een manier om een dusdanige case op te bouwen door de kpn dat het niet meer mogelijk is ons af te schepen met de melding "er is geen probleem"
Dus ook adviezen voor monitor/logging tools etc worden gewaardeerd.