Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• freddyfritz
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09 20:51
Hallo,

Ik krijg regelmatig mailtjes met uitnodigingen om op een vacature te reageren of om langs te komen voor een gesprek. Soms zitten hier best interessante vacatures tussen. N.a.v. die mailtjes wil ik meer informatie over de organisatie vinden. Deze organisaties hebben soms geen website en zodoende kan ik hier ook geen informatie over vinden.

Nu is mijn vraag: Gaan jullie wel serieus op deze mailtjes in, of laten jullie deze toch meestal links liggen?

Gr,

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Shift+DEL...

Er zijn zat recruiters/bureaus die wel een site, bezoek-adres etc. hebben; de vacatures zijn meestal veel breder aangeboden dus die moet je ook wel ergens anders kunnen terugvinden :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-11 21:18

Prx

Zolang ik niet echt op zoek ben naar iets anders, laat ik ze over het algemeen wel links liggen. Soms zie ik vaker e-mails van één persoon terug komen. In dat geval wil ik ze nog wel eens contacteren om aan te geven dat het wel iets minder mag. ;)

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-10 20:56

Macros

I'm watching...

Ligt er aan. Hoe veel heb ik het bij mijn huidige werkgever naar mijn zin en denk ik dat de toekomst daar is.
Ook wat is het aanbod? Is het van een bedrijf of van een recruiter die nog geen opdracht van een bedrijf heeft? Is het voor een detacheerder? Is de recruiter uit Engeland of niet? Hoe goed is het aanbod?

Als het van een (Nederlandse) recruiter is die duidelijk voor een vacature aan het zoeken is, en het aanbod is zodanig beter dan dat ik nu heb en ik denk dat ik minder toekomst bij mijn huidige werkgever zie dan zou ik er op reageren. Door eerst door te vragen voor welk bedrijf het is, en waar het is.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Ik werd bij mijn vorige werkgever vaker gebeld / gemailed en ondanks dat het vaak niche recruiters waren hadden ze altijd wel een kantoor/site. Misschien niet iets spectaculairs maar er was wel iets aanwezig. Recruiters die absoluut niets hebben lijkt mij toch wel een vreemde eend en zou ik keurig links laten liggen.
Je hoeft imo niet actief naar werk op zoek te zijn maar misschien hebben ze wel iets interessants waar je niet stil bij staat en je krijgt ook een beetje een idee hoe de omstandigheden bij je eigen baas in verhouding zijn.

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-11 10:51
Alle recruiters en detacheerders vermijden als de pest en vooral niet je CV geven.
Want ze spelen vieze spelletjes.

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

^^ Veel te kort door de bocht.

Er zitten echt wel goede bij waarmee het slim is om een lijntje te hebben.
Vertel ze wat je precies wilt, als iets hebben dat daaraan voldoet dan mogen ze je bellen. Zo ben ik ook aan een goede baan gekomen.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Haas_nl schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 13:22:
Alle recruiters en detacheerders vermijden als de pest en vooral niet je CV geven.
Pffff... No offense maar hoe hoger de opleiding, hoe beter recruiters/detacheerders met je om gaan. Daarbij, een recruiter kan ook een dedicated persoon zijn bij een organisatie om uiteindelijk mensen vast in dienst te nemen; net zoals dat een detacheerder ook gewoon iedereen in vaste dienst heeft alleen je zit niet bij hun op kantoor iets te doen maar bij klanten van ze.

Zeg maar, minstens de 10 grootste ICT-suppliers van Nederland zijn eigenlijk grootgrutter in detacheren & recruiten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Dan kun je natuurlijk je cv nooit meer online zetten :P

[ Voor 11% gewijzigd door St@m op 14-01-2012 15:53 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Macros
  • Laatst online: 29-10 20:56

Macros

I'm watching...

Ik heb mijn huidige baan ook via een recruiter gevonden. Daar ben ik erg blij mee. Dus ik zou ze ook niet zomaar afserveren, maar sommige zijn idd minder kosher.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-11 16:12

Robtimus

me Robtimus no like you

Mijn ervaring de laatste tijd - ze besteden een week of twee tijd aan je en laten dan niks meer horen. Een paar concrete voorbeelden:

1) Mevrouw belde me op, of ik later terug kon bellen voor een beter gesprek. Bij het terugbellen hebben we een uur aan de lijn gehangen. Ze zou eens rondkijken en een week later moest ik terugbellen (nog beter, scheelt hen weer telefoonkosten...). Een week later belde ik terug maar ze was even niet aanwezig. Ze zou me later op de dag terugbellen. Dat werd de volgende dag. Ik had ondertussen van hun geautomatiseerde systeem een mailtje gekregen met een op papier leuke baan, en bij het terugbellen meldde ik dat. Ze zou bij het bedrijf navraag doen (zelf had ze blijkbaar niks) en ik moest de volgende dag terugbellen. Op vrijdag heb ik nog een tweetal keer gebeld, en ook gevraagd of ze me terug wou bellen. Dat was een week geleden, en ik heb nog steeds niks gehoord. Dan niet hoor, voor jullie letterlijk tien anderen.

2) Meneer belde me op. We hadden een goed gesprek, en aan de hand daarvan zou hij eens kijken. Meneer adviseerde me mijn CV offline te halen want "als meerdere bureau's me aanbieden kom ik wanhopig over". Alsof die bedrijven dan niet net zo wanhopig zijn om via meerdere bureaus te zoeken... Maar goed, toch maar gedaan. Meneer regelde een gesprek voor me. De dag voor het gesprek belde hij me echter vlak voor 6 weer, het bedrijf had opeens geen interesse meer. Waarom kon hij me niet vertellen. Hij zou nog eens verder kijken; daarna hoorde ik niks meer van hem. Whatever.
Omdat het niet opschoot heb ik vorige week mijn CV weer online gezet. De volgende dag belde hij weer, "ik dacht dat je al wat had gevonden". Hoe hij daarbij kwam, geen idee. Hij heeft me overigens wel weer aangeboden bij minstens 1 bedrijf, waar ik toevallig zelf al een gesprek mee had geregeld. Als ik daar aangenomen ga worden krijgt meneer daar in ieder geval geen geld voor.

3) Meneer belde me op. Weer een goed gesprek, en weer eens kijken. Binnen een week had hij een gesprek met me geregeld. Dat liep nergens op uit (te weinig ervaring in EJB), hij zou daarna nog eens kijken bij een ander bedrijf. Daarna nooit meer iets van hem gehoord.

4) Star Apple belde me. In het gesprek kwam ik erachter dat de baan van meneer 2 nog steeds open stond. Ze zouden in ieder geval proberen te achterhalen waarom ik niet meer op gesprek mocht komen. Daarna nooit meer iets van gehoord. Ik weet dus nog steeds niet waarom het gesprek afgezegd is.

Zo gaat het bij meer wervingsbedrijven merk ik. Ze doen heel even goed hun best voor je, daarna krijgen ze nieuwe werkzoekenden en doen ze heel even goed hun best voor hen. Repeat.

Dan heb je natuurlijk ook nog de andere soort, die me banen aanbieden waarvoor ik niet gekwalificeerd ben. Ik ken wel een beetje C++, en opeens krijg ik aanboden voor C++ banen terwijl ik toch echt heb aangegeven een Java baan te willen. Of ze bieden em junior posities aan terwijl ik toch echt al 7 jaar professionele ervaring met Java heb. Tot slot heb je ook nog de combinatie - of ik interesse had in een junior PHP baan... Eh, nee dank je.

En @MAX3400, aan mijn opleiding (TU/e met als resultaat een ir / MSc titel) kan het niet liggen.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-11 22:35
Je hebt weinig te verliezen door op een aanbod van een recruiter in te gaan.
Maar als je echt op zoek bent naar een nieuwe baan, is het niet verstandig om je CV offline te halen totdat je een contract in handen hebt van een baan waar je blij mee bent.
Dan ben je niet wanhopig, maar dan heb je kans op een beter aanbod. De enige die wat te winnen heeft als je je CV offline haalt, is de recruiter.

[ Voor 10% gewijzigd door RocketKoen op 14-01-2012 17:02 ]

TheS4ndm4n#1919

• n4m3l355
@Rotimus, een goede opleiding maakt je nog niet direct goed plaatsbaar. Uiteindelijk ben je als kandidaat een 'commodity' voor recruiters die jou dienen te verkopen bij een klant. Kom je telefonisch niet goed over, ben je misschien neit echt presenteerbaar, moeilijk accent er zijn talloze redenen te verzinnen waarom je niet snel te verkopen bent laten ze je liggen. Als ze dan kunnen kiezen tussen een ietwat vlottere, handigere of wat dan ook of jou heb je snel pech.
Om recruiters af te serveren is imo erg makkelijk. Uit eigen ervaring weet ik dat veel goede posities juist gevuld worden via headhunters omdat de HR's van een bedrijf zelf niet in staat zijn om aan deze candidaten te komen.

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

RocketKoen schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 17:01:
Je hebt weinig te verliezen door op een aanbod van een recruiter in te gaan.
Maar als je echt op zoek bent naar een nieuwe baan, is het niet verstandig om je CV offline te halen totdat je een contract in handen hebt van een baan waar je blij mee bent.
Dan ben je niet wanhopig, maar dan heb je kans op een beter aanbod. De enige die wat te winnen heeft als je je CV offline haalt, is de recruiter.
Ik ben toen ook overduidelijk in zijn praatje getrapt, ook omdat ik op dat moment dacht dat de 5-6 recruiters waar ik al contact mee had gehad wel iets zouden kunnen vinden. Ook omdat ik gek werd van alle telefoontjes die ik in 2 dagen al kreeg. Bij het opnieuw plaatsen heb ik mijn telefoonnummer dan ook weggehaald. Emails kan ik beter op mijn gemak afhandelen, en dan kan ik zelf kiezen met wie ik wel of niet wil bellen.
n4m3l355 schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 18:04:
@Rotimus, een goede opleiding maakt je nog niet direct goed plaatsbaar. Uiteindelijk ben je als kandidaat een 'commodity' voor recruiters die jou dienen te verkopen bij een klant. Kom je telefonisch niet goed over, ben je misschien neit echt presenteerbaar, moeilijk accent er zijn talloze redenen te verzinnen waarom je niet snel te verkopen bent laten ze je liggen. Als ze dan kunnen kiezen tussen een ietwat vlottere, handigere of wat dan ook of jou heb je snel pech.
Wat het meeste in mijn nadeel werkt is dat ik niet in de detachering wil, en niet te ver van huis wil werken. Woon-werkverkeer is juist 1 van de redenen waarom ik iets anders wil. Gelukkig woon ik in Eindhoven en niet een of ander boerengat ;)
Om recruiters af te serveren is imo erg makkelijk. Uit eigen ervaring weet ik dat veel goede posities juist gevuld worden via headhunters omdat de HR's van een bedrijf zelf niet in staat zijn om aan deze candidaten te komen.
Ik serveer ze nog niet per definitie af, ik heb volgende week zelfs een gesprek met een recruiter. Ik vind alleen wel dat ze zich moeten bewijzen, en als ze dat niet doen dan ga ik er niet achteraan. Zoals ik al zei, als de een niet wil dan zijn er genoeg anderen. Ik krijg nog steeds dagelijks wel een paar emailtjes binnen van recruiters, detacheerders en andere bedrijven.

More than meets the eye
system specs

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-11 10:51
Weet je ik kan heel verhaal typen maar ben eigenlijk beetje bang voor die bureau's.
Niet dat ik met allu hoedje op zit maar als ik dadelijk keer werk nodig heb, en ik ga hier slechte dingen typen.

[ Voor 133% gewijzigd door Haas_nl op 15-01-2012 17:35 ]

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:33

Kettrick

Rantmeister!

Ik heb een aantal goede ervaring met recruiters, ik hecht veel waarde aan het eerste gesprek. Als ze niet de moeite nemen om minimaal een half uur met je te praten over wat je doet en wilt is het voor mij een no-go.

Ik reeg laatst een mailtje van een recruiter, of ik even "yes" wou replyen zodat hij mijn exclusieve recruiter was voor vrijwel elke toko in London :'). Dat gaat dus direct naar de bitbucket ...

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Ik durf te zeggen dat 9/10 bedrijven recruiters gebruiken, omdat ze te klein zijn een eigen HR afdeling te hebben. Daarnaast worden de hogere management functies en de banen met grote doorgroeipotentie ook altijd wel via dergelijke bureau's gedaan omdat die veel meer contacten hebben.
Haalt ook mogelijke belangenverstrengelingen weg, aangezien de HR mensen zelf ook willen doorgroeien en zo zichzelf voor functies aan kunnen melden.

• n4m3l355
@Myrdreon, inderdaad, voorheen heb ik een jaartje gewerkt bij een klein bedrijf. De eigenaar liet mij zien wat op hem afkwam toen hij eens een advertentie plaatste. Iedereen denkt wel iets te kunnen in hetgeen wat hij zocht tot aan een kok van een schip aan toe.
Verder is het ook zo dat zelfs grote MNCs gebruik maken in alle lagen van externe recruiters. Mijn vrouw werkt voor een grote headhunter en als ik haar aanhoor lijkt het haast zelfs dat top posities of intern worden opgelost of via een dergelijk bureau. Juist vanwege dat ze een internationale database van potentiele kandidaten hebben iets wat de interne HR niet heeft ondanks dat een bedrijf internationaal opereerd.

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-11 22:40
Ik ben zelf ook al een tijdje bezig met zoeken naar een baan. En ik deel je ervaring dat als jeje cv op sites als monsterboard zet dat je in no time mails en telefoontjes krijgt van de meest vage bedrijven. Ze beginnen standaard met een heel lul verhaal over gigantische groeicijfers, kansen en dat ze nieuwe talenten zoeken en dat jij met je geweldige profiel zo perfect aansluit etc. Als je dan door vraagt blijkt al snel dat het eenlingen zijn in een soort affiliates piramide. Ik ben zelf vrij direct en een cut the bullshit type dus zoon gesprek duurt nooit langer dan een paar minuten.

Daarnaast wordt ik plat gebeld door tig recruiters voor allerhande banen die vaak totaal niet aansluiten met wat ik zoek en aangeef (vandaar dat ik dus ook nog steeds geen baan heb). Inmiddels heb ik veel geleerd over recruiters. In het begin was ik blij met elk telefoontje en dacht ik bewijs van spreken dat elk telefoontje gelijk een baan zou opleveren. Maar dit is dus niet bepaald waar, beetje idee dat het een soort cowboy markt is die recruiters en ik moet er echt niets van hebben.

Ik heb mijn cv inmiddels dus ook van de meeste sites verwijderd omdat het alleen maar rotzooi en verspeelde moeite opleverde.

Beste kansen tot zo ver heb ik gehad via open sollicitaties en me eigen netwerk. Deze week weer een gesprek via me netwerk dus hopelijk heb ik binnenkort weer wat beters te doen dan op late tijdstippen op tweakers zeuren over recruiters 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door haakjesluiten op 16-01-2012 00:57 ]

• Xanaroth
Crazyanz schreef op maandag 16 januari 2012 @ 00:49:
Daarnaast wordt ik plat gebeld door tig recruiters voor allerhande banen die vaak totaal niet aansluiten met wat ik zoek en aangeef (vandaar dat ik dus ook nog steeds geen baan heb).
Of je bent gewoon te kieskeurig. Ik doe ook werk wat totaal niet aansluit bij mn studie, maar het is wel op niveau [eigenlijk boven niveau. enige HBOer tussen WOers] en had binnen 3 maanden na afstuderen werk (dat was nota bene middenin de crisis, terwijl sommige meer dan een jaar werkloos waren).

Soms moet je ook prioriteiten stellen - eerst werk hebben daarna kieskeurig worden. Tuurlijk, misschien wordt je onderbetaald en pakken ze zelf geld. Tuurlijk, sommige zijn zonde van je tjd. En ja, merendeel zoekt mensen bij een functie in plaats van een functie die bij je past.

Echter, een gat van 6-12maanden werkeloos in je CV staat ook niet goed en levert je nog minder geld op dan onderbetaald zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Xanaroth op 16-01-2012 08:12 ]

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-11 22:40
Mee eens hoeft geen slecht ding te zijn maar deze recruiters proberen je echt een baan te verkopen met mooie praatjes. Als het dan ook nog totaal niet in je interesse veld ligt ben je er na een keer of 20 wel klaar mee ;)

Enige waar ik achteraf spijt van heb is dat ik een goede functie bij KPN heb afgewezen. maar die kwam ook uit een eigen sollicitatie.

Maar goed ik heb voor mezelf een deadline gesteld eind februari wil ik weer werk hebben of ik ga nog een master doen.

Op zich heb ik nu nog wat dingen lopen dus eens aankijken wat daar uitkomt.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

(Ik ga er hier even vanuit dat het wel serieuze aanbiedingen zijn, en niet van één of ander Nigeriaans team die wanhopig op zoek is naar mensen in Nederland die open staan voor waanzinnige mogelijkheden :P )

Er zit m.i. een groot verschil tussen recruiters en detacheerders; die laatste vind ik meer iets voor starters of als je echt wanhopig op zoek bent naar iets anders maar niets beters kunt vinden. Detachering is een goede manier om op een snelle manier ervaring op te doen, maar als je carrière al wat meer mid-level is zou ik de detacheerders vriendelijk bedanken voor het aanbod. Recruiters daarentegen kunnen een goede manier zijn om kennis te maken met een mogelijk interessant bedrijf.

Je moet hier uiteraard altijd ietwat terughoudend mee zijn, maar eerlijk gezegd let ik nooit op websites of bezoekadressen van recruiters. Afhankelijk van de eerste informatie die je krijgt kun je besluiten om eens een gesprek te hebben met een recruiter (als die informatie je aanspreekt). Een gesprek doet in principe niet zoveel kwaad (als je de tijd ervoor vrij kunt maken natuurlijk). Je moet echter nooit vergeten dat de recruiter er niet voor jou is, maar voor je potentieel nieuwe werkgever (en zichzelf). Laat je dus ook vooral niets wijsmaken, want bij alles moet je vraagtekens zetten of het echt voordelig / gunstig / etc. voor jou is. V

Wat betreft het geven van informatie... tja, een (eventueel gecensureerd) CV kan geen kwaad toch? Als je het niet vertrouwt haal je je adres en telefoon-gegevens weg (en laat je één contact-manier staan, bv. een email-adres ofzo, of je huidige werkadres als je daar post kunt / wilt ontvangen).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Recruiters kunnen veel voor je betekenen, maar ik vraag me af wat nou precies hun eigen toegevoegde waarde is. In theorie had ik alles wat ze mij aan hebben geboden door de jaren ook zelf wel kunnen vinden als ik ging zoeken op jobs @ T.net of Monsterboard.

Nu ben ik bij mijn huidige baan gekomen dankzij een recruiter uit London, deze heeft mij daadwerkelijk bijzonder goed geholpen met onderhandelingen en afspraken maken met mensen gedurende het sollicitatieproces.

Het nam in ieder geval een hele boel communicatie aan mijn kant weg, wat prettig was aangezien ik niet overdag kon bellen en de werkgever niet 's avonds - maar de recruiter wel :)

Nadeel: in sommige gevallen is het bedrijf geen opdrachtgever voor de recruiter en worden zij ook door de recruiter benaderd. Aangezien die lui soms met bizarre kosten komen loop je het risico dat ze je niet aannemen omdat de initiële kosten veel te hoog zijn (zes van mijn maandsalarissen bijvoorbeeld).

Maar al mijn recruiters hadden gewoon een adres en openbare LinkedIn profielen. Dus als ze lastig te vinden zijn zou ik er niet mee in zee gaan.

• Schnor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-02-2013
Mijn ervaring met recruiters is slecht, ze hebben altijd meer kandidaten nodig dan dat ze jobs hebben, logisch want ze willen hun klanten namelijk een lijst geven met kandidaten.

Je krijgt pas te horen om welk bedrijf het gaat als je ook wordt uitgenodigd, dat vind ik niet oke, ik wil alle ins en outs van een bedrijf weten voordat ik er ga solliciteren bv nieuwsberichten, tweets, linkedin.

Daarnaast ontvangen recruiters een flnike som geld voor een plaatsing (25% van het bruto jaarloon is geen uitzondering), dus het belang van de recruiter is dan ook wel duidelijk.

Veel bedrijven werken uitsluitend met recruiters, puur om de voorselectie te doen dus soms is ook echt nodig om ergens binnen te komen.

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Robtimus schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 16:23:
2) Meneer belde me op. We hadden een goed gesprek, en aan de hand daarvan zou hij eens kijken. Meneer adviseerde me mijn CV offline te halen want "als meerdere bureau's me aanbieden kom ik wanhopig over". Alsof die bedrijven dan niet net zo wanhopig zijn om via meerdere bureaus te zoeken... Maar goed, toch maar gedaan. Meneer regelde een gesprek voor me. De dag voor het gesprek belde hij me echter vlak voor 6 weer, het bedrijf had opeens geen interesse meer. Waarom kon hij me niet vertellen. Hij zou nog eens verder kijken; daarna hoorde ik niks meer van hem. Whatever.
Omdat het niet opschoot heb ik vorige week mijn CV weer online gezet. De volgende dag belde hij weer, "ik dacht dat je al wat had gevonden". Hoe hij daarbij kwam, geen idee. Hij heeft me overigens wel weer aangeboden bij minstens 1 bedrijf, waar ik toevallig zelf al een gesprek mee had geregeld. Als ik daar aangenomen ga worden krijgt meneer daar in ieder geval geen geld voor.
Aggus, zo naief :) Neem aan dat je dat nu nooit meer doet?

https://niels.nu

Verwijderd

Wat een kort door bocht quote zeg. Je bent zelf ook verantwoordelijk voor je eigen toekomst, dus met een beetje gezond verstand en een recruiter die het goed met je voorheeft kom je een heel eind. Voor jou gaat dat dus al niet op.

Naast mijn functie als e-HRM Consultant word ik door organisaties ingehuurd als corporate recruiter voor de invulling van specifieke functies binnen specfieke branches (met name techniek/ ICT). Heb duizenden gesprekken gevoerd, meer dan dat aan CV's beoordeeld en heb ook heeeel veel moeten schakelen met de honderden W&S bureau's die dit land rijk is.

Er zit dus een verschil tussen de "bureau recruiter" (een Werving & Selectie consultant bij een agency) en de Corporate Recruiter (recruiter binnen een organisatie op zoek naar eigen personeel).

Als je wordt benaderd door een bureau recruiter (werkzaam voor een W&S bureau/ detacheerder) lijkt het me raadzaam om eerst te checken om welk bureau het gaat, of de vacature in kwestie op hun website staat (als er een website is) en of je de vacature op andere jobboards kunt terugvinden. Als je besluit er op in te gaan, dan moet je een intake eisen. Sommige bureau's vragen je CV op en sturen die klakkeloos op naar hun klanten (de zogenaamde CV schuivers).
Dat moet je zelf ook niet willen, in de intake moet ook jij meer info krijgen over de organisatie (ook de bedrijfsnaam. Bureau's zijn bang dat je direct gaat solliciteren, maar zij kunnen dit weer aftikken door jou naam vast door te geven aan hun klant) en de verwachtingen.
Verder moet je altijd eisen dat je het CV mag zien wat zij opsturen naar hun klant, omdat veel bureau's eigen formats hanteren en soms zelfs data uit de cv's aanpassen/ weglaten.

Voor de Corporate Recruiters is het wellicht allemaal wat transparater, aangezien je van deze mensen weet voor welk bedrijf ze aan het werven zijn.

Een goede recruiter (dus geen intercedent, is ook nog een verschil) is in staat om op basis van eigen werving de juiste kandidaten voor het gestelde profiel te vinden. Hij of zij weet hoe de bedrijfscultuur in elkaar zit en welke persoonlijkheden hier wel en niet bij passen.
Hij/ zij zal je tot aan het einde van een procedure goed blijven begeleiden, je vraagbaak zijn en je blijven informeren over de stand van zaken.
In een 1e gesprek met deze recruiter zul je als kandidaat een goed beeld krijgen van de job en de organisatie en de recruiter beschikt over de skill set dat hij/zij op een globaal niveau kan bepalen of je de benodigde inhoudelijk expertise hebt voor de job en qua soft skills kan hij/zij uitstekend bepalen of er een match zou kunnen zijn.

Als kandidaat/ latent werkzoekende ben je het IMO aan jezelf verplicht om sceptisch en zorgvuldig te blijven, dus een check om te kijken een bureau betrouwbaar is (als het om een bureau recruiter gaat) is zo gedaan, vragen om een intake is ook zo geregeld en inzage in wat men verstuurt over jou aan de klant ook.

• freddyfritz
Allen,

Heel erg bedankt voor al jullie tips. Ik heb telefonisch contact gehad met de recruiter. Nu zie ik dus dezelfde interessante vacature op de site van de organisatie staan incl tel nummer contact persoon. Mag / Kan ik niet beter rechtstreeks solliciteren?

Mvg,

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
freddyfritz schreef op maandag 16 januari 2012 @ 16:31:
Allen,

Heel erg bedankt voor al jullie tips. Ik heb telefonisch contact gehad met de recruiter. Nu zie ik dus dezelfde interessante vacature op de site van de organisatie staan incl tel nummer contact persoon. Mag / Kan ik niet beter rechtstreeks solliciteren?

Mvg,
Dat ligt eraan wat je met de recruiter hebt afgesproken. Als je hebt afgesproken dat hij je gaat introduceren voor deze vacature zou ik het raar vinden als je dan zelf ook nog gaat solliciteren. Solliciteren zonder een recruitmentbureau heeft altijd mijn voorkeur, al was het maar om de kosten voor het bedrijf enigzins te beperken. Het recruitmentbureau verdiend namelijk duizenden euro's zodra jij daar je handtekening zet.

• freddyfritz
Azer schreef op maandag 16 januari 2012 @ 16:48:
[...]

Dat ligt eraan wat je met de recruiter hebt afgesproken. Als je hebt afgesproken dat hij je gaat introduceren voor deze vacature zou ik het raar vinden als je dan zelf ook nog gaat solliciteren. Solliciteren zonder een recruitmentbureau heeft altijd mijn voorkeur, al was het maar om de kosten voor het bedrijf enigzins te beperken. Het recruitmentbureau verdiend namelijk duizenden euro's zodra jij daar je handtekening zet.
Ik heb inderdaad afgesproken met haar dat ik via haar zou solliciteren. Alleen had ik nog wat aanvullende vragen over de organisatie betreft thuiswerken / woon-werkverkeer etc.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Ik zou tijdens het gesprek aangeven dat je verder geen overeenkomst hebt met de recruiter en dat het je vrij staat om ook direct in dienst te komen zonder haar tussenkomst.

Dan kan de werkgever zelf bepalen wat ze liever wil. Als de werkgever een overeenkomst heeft met die recruiter merk je dat snel genoeg.

Serieuze recruiters hebben goodwill gekweekt bij werkgevers, komen met goede kandidaten en nemen een werkgever veel tijd uit handen met de werving en selectie van de juiste personen. Dat mag ook wel beloond worden. Daartussen heb je ook veel 'nietsnutten' die hier en daar een graantje proberen mee te pikken, die mensen nemen hun werk niet serieus en mij als persoon niet... met die lui zou ik dus nooit zaken doen.

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Kettrick schreef op zondag 15 januari 2012 @ 17:40:
Ik reeg laatst een mailtje van een recruiter, of ik even "yes" wou replyen zodat hij mijn exclusieve recruiter was voor vrijwel elke toko in London :'). Dat gaat dus direct naar de bitbucket ...
Ik kreeg vandaag een email van een recruiter met meteen een LinkedIn connection request erbij. Dat vind ik ook belachelijk. Ik heb het request genegeerd en beide emails verwijderd zonder reactie. Als hij me nou aan een baan had geholpen best, maar niet als ik nog niet eens met hem gesproken heb.
Hydra schreef op maandag 16 januari 2012 @ 14:04:
[...]

Aggus, zo naief :) Neem aan dat je dat nu nooit meer doet?
Nu gaat mijn CV pas offline als ik door mijn proefperiode bij een volgende baan heen ben. Niet dat ik die proefperiode gebruik om iets beters te vinden, maar de kans bestaat gewoon dat het toch niet klikt.

More than meets the eye
system specs

• n4m3l355
freddyfritz schreef op maandag 16 januari 2012 @ 16:31:
Allen,

Mvg,
Mits je niet door de recruiter aan diegene bent voorgesteld gaat dit natuurlijk. Echter wanneer je wordt voorgesteld is het volgens mij niet mogelijk om deze vervolgens te passeren. Toen ik net afstudeerde probeerde ik hetzelfde en gaf de geinteresseerde werkgever aan om na 3 maanden nog eens aan te kloppen omdat hun overeenkomst is afgelopen.

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-11 22:33
Robtimus schreef op maandag 16 januari 2012 @ 21:29:
[...]

Ik kreeg vandaag een email van een recruiter met meteen een LinkedIn connection request erbij. Dat vind ik ook belachelijk. Ik heb het request genegeerd en beide emails verwijderd zonder reactie. Als hij me nou aan een baan had geholpen best, maar niet als ik nog niet eens met hem gesproken heb.
Dat zijn de truken van de foor om al een soort "verbondenheid" te voelen. (Dit weekend had ik een cursus klantgericht denken, dit kwam er ook aan bod!)

• mridgew
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-11 18:45
Ik ben aan mijn huidige baan gekomen via een recruiter via LinkedIn. Mijn CV stond toendertijd op efinancialcareers (zit in investment management software wereld) en mijn profiel op LinkedIn en ik kreeg toen elke week wel een mail of telefoontje van een recruiter. Ik moet zeggen dat zo'n 90% niet interessant waren (hadden geen positie voor me/wilden alleen mij in hun database hebben of ik was een van de 80 mensen die ze een positie aanbieden die vaak totaal niet aansloot op wat ik deed of wilde).

Een enkeling van hen waren op zich goede recruiters; de laatste via wie ik ben binnengekomen bij mijn huidige bedrijf had al meerdere mensen bij het bedrijf geplaatst (gaf mij vertrouwen dat hij iig de mensen van het bedrijf ook echt kende) en heeft me goed voorbereid op de gesprekken. Ik kreeg een aanbod een half uur na mijn tweede gesprek.

Ik had hiervoor een andere recruiter gesproken (voor dezelfde positie) en die belde me niet meer terug; blijkbaar vond hij zelf me toch niet zo gerschikt, want ik kan me niet voorstellen dat mijn huidige baas mij toen heeft afgewezen ;) Gelukkig heb ik uiteindelijk toch die baan gekregen, maar dan via een goede recruiter >:)

Recruiters kunnen je zeker wel helpen, maar je moet maar geluk hebben dat je een goede treft; zij doen de eerste schifting van kandidaten en de bedrijven zelf vertrouwen erop dat elke kandidaat die door hen wordt voorgesteld ook echt interessant is.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:59
Ik krijg de laatste tijd wel wat vage mailtjes van recruiters via Linkedin, vaak vanuit Engeland. Die gooi ik toch wel direct in de prullenbak

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-11 15:52
Ik krijg ook regelmatig berichtjes van recruiters, aangezien ik momenteel niet zoekende ben wijs ik standaard alles af.

Ik heb over het algemeen wel goede ervaringen met recruiters, ik ben ook via een recruiter aan mijn huidige baan gekomen. Ik was zelf nogal verbaasd over de hoeveelheid effort die de recruiter erin stak om vast te stellen of ik geschikt was voordat hij mij ging aanbieden bij mijn huidige werkgever. Dit omdat ik ook een vooroordeel/beeld had dat recruiters alleen maar CVtjes doorstuurden. Tevens was ik verbaasd over het feit dat de recruiter mijn diplomas en certificaten ook echt checkte.

Daarnaast heb ik ook nog wel wat andere gesprekken bij recruiters gehad in het verleden, daarbij geldt eigenlijk altijd het beeld dat hierboven wordt geschetst. Ze hebben een concentratiespanne van ongeveer 2 weken en daarna zijn ze je al snel weer vergeten.

Mischien eem idee om een centraal recruiters ervaringen & discussies topic te starten?

[ Voor 4% gewijzigd door BrammeS op 20-01-2012 11:10 ]

Advanced sheep-counting strategies

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:09

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Zelf ben ik open minded ten aanzien van contacten met recruiters. Ik kan niet zeggen dat ik op zoek ben naar een verandering van functie. Wel vind ik het belangrijk om mijn geest open te houden voor verandering. Dat houdt me alert en voorkomt verkokering. Mijn huidige baas heeft er echt niets aan als ik mezelf, ongeacht wat, onvoorwaardelijk opofferend en loyaal blijft opstellen. Het tonen van flink wat committent naar mijn werk en missie gaat naar mijn idee heel goed samen met een open geest die over de rand (lees: bij andere organisaties) blijft kijken. Zo'n houding bevordert ook uitwisseling van ideeën.

Aanbiedingen van recruiters zijn een voorbeeld van contacten die ik binnen mijn referentiekader anders misschien niet zou leggen. Vanuit die optiek vind ik ze waardevol. Bovendien is het begrip "kans" een fascinerend verschijnsel. Acht je jezelf "gelukkig" dat je uitverkoren bent voor baan X of Y? Ik zou durven stellen: " je hebt gewoonweg recht op die baan!". En als je maar voldoende beginvoorwaarden schept (netwerk, prestaties, gelegenheid) dan komt uiteindelijk het een wel bij het ander.

Niet dat ik enthousiast op ieder verzoek inga. Als ik het heel druk heb of mijn kop staat er niet naar, dan zal ik zo'n verzoek anders beoordelen als op een ander moment. Soms heb ik ook wat vraagtekens waar ze toch de match tussen mijn profiel en de aangeboden functie op baseren. Verder kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er veel recruiters zijn. Is er een verschuiving gaande van de klassieke sollicitatieprocedure naar het uitbesteden van de voorselectie naar een recruiter? Ik kan dat niet goed beoordelen. Op zich vind ik dat jammer vanuit de volgende optiek: juist die interactie met al die sollicitanten, hoe tijdrovend ook, kunnen bij een bedrijf tot de nodige inkijk in eigen keuken leiden.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
teacup schreef op zondag 22 januari 2012 @ 17:15:
Verder kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er veel recruiters zijn. Is er een verschuiving gaande van de klassieke sollicitatieprocedure naar het uitbesteden van de voorselectie naar een recruiter? Ik kan dat niet goed beoordelen. Op zich vind ik dat jammer vanuit de volgende optiek: juist die interactie met al die sollicitanten, hoe tijdrovend ook, kunnen bij een bedrijf tot de nodige inkijk in eigen keuken leiden.
Zowel bedrijven als potentiële werknemers werken denk ik steeds meer naar bemiddeling toe, werkgevers willen meer zekerheid van een passende kandidaat, werknemers hebben geen zin meer om tijdens normale werkweken allerlei sollicitatie procedures te doorlopen.

Nadeel van die situatie is dat de arbeidsmarkt in potentie veel minder transparant wordt, want recruiters kunnen ook het beeld van vraag en aanbod bewust of onbewust vertekenen en hebben zelf maar een beperkt gedeelte van de arbeidsmarkt onder bereik. In de ICT wordt het beeld ook nog eens verder vertroebeld doordat er zeer veel specialisaties zijn. Je krijgt dan al snel het onvindbare schaap met de 5 poten.

Dit zie terug in de tegenstrijdigheid die de ICT sector uitstraalt, men heeft het al jaren over een (aanstaand) tekort, terwijl de aanbodzijde van de markt door het uitblijven van ICT bubbles toch in z'n geheel als voldoende ruim valt te kenmerken.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• Bender
  • Laatst online: 17-11 09:36
Ik wordt platgebeld door recruiters die wel even iemand voor me gaan zoeken, dat kost me maar 4.000,- tot 8.000,- (of meer)!
Meer dan het nazoeken van cv databases doen ze ook niet, ik zie weinig toegevoegde waarde in ze en al helemaal niet de manier van werken.
(Eerst betalen, dan pas hopen dat ze iemand hebben)

En dat bedrag gun in liever een nieuwe werknemer dan een partij met gebakken lucht.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Bender schreef op zondag 22 januari 2012 @ 18:39:
Ik wordt platgebeld door recruiters die wel even iemand voor me gaan zoeken, dat kost me maar 4.000,- tot 8.000,- (of meer)!
Meer dan het nazoeken van cv databases doen ze ook niet, ik zie weinig toegevoegde waarde in ze en al helemaal niet de manier van werken.
(Eerst betalen, dan pas hopen dat ze iemand hebben)

En dat bedrag gun in liever een nieuwe werknemer dan een partij met gebakken lucht.
Misschien dat ik het verkeerd lees, maar bedoel je hier nu echt dat je benaderd wordt om te betalen zonder dat ze een kandidaat hebben?

Van een oude baas van mij weet ik dat die altijd recruiters pas betaalde als de proeftijd afgelopen was (en goed beoordeeld), dat lijkt mij ook iets logischer dan weet je als baas dat je een nieuwe werknemer hebt en geen hoop gebakken lucht.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik ben zelf niet zo gediend van al die recruiters, ik heb het naar m'n zin bij mijn huidige baan en wens dan ook niet lastig gevallen te worden. Wat ik echter nog regelmatig mee maak:

1) Bij Linkedin heb ik de meeste contactopties uit staan, mensen mogen niet zomaar mail sturen. Vervolgens krijg ik regelmatig connection requests van recruiters met daarin een aanbod. Eh nee, tief een eind op :?
Die dingen worden hier standaard aangemeld als spam bij linkedin, wat het immers ook gewoon is.

2) Ik ben de laatst gebeld door een recruiter. En dan doorgeschakeld via mijn huidige werk, een detacheringsbureau. Over lef gesproken! Kennelijk besluiten sommige recruiters iemand maar via zijn/haar huidige werk te bellen als het linkedin profiel ze aan staat en er verder geen contactopties zijn. Het vervelende is ook dat ze er op mijn huidige werk niet zoveel aan kunnen doen. Ze mogen niet zomaar vragen waarom iemand mij wil spreken (is prive) en degene die belt gaat dan echt niet vermelden dat hij/zij recruiter is.

De 'slechte' recruiters hebben het bij mij flink verpest voor de goede. Als ik een andere baan zoek ga ik zelf wel rondkijken, met dit tuig hoef ik niks te maken te hebben.

🖥️ | 🚗

• Xanaroth
Gomez12 schreef op zondag 22 januari 2012 @ 18:48:
[...]

Misschien dat ik het verkeerd lees, maar bedoel je hier nu echt dat je benaderd wordt om te betalen zonder dat ze een kandidaat hebben?

Van een oude baas van mij weet ik dat die altijd recruiters pas betaalde als de proeftijd afgelopen was (en goed beoordeeld), dat lijkt mij ook iets logischer dan weet je als baas dat je een nieuwe werknemer hebt en geen hoop gebakken lucht.
Hier hetzelfde. Gevolg is dat ze (toen tijd werd voor contractbesprekingen) zich ook met onderhandelingen bemoeiden om mij aan contract te helpen waar ik tevreden mee was. Immers, ben pas geld waard als mijn handtekening er staat.

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

En hoe meer jij gaat verdienen, hoe meer zij krijgen. Zij krijgen een deel van je bruto jaarloon, dat hebben een aantal letterlijk aan me toegegeven.

More than meets the eye
system specs

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-10 21:42

magneet

Magnetic enhanced

Hierboven zegt iemand dat de recruiters pas aangeven voor wie ze aan het zoeken zijn als ze je aangeboden hebben. Persoonlijk stel ik als eis dat ik weet voor welke job en bij welk bedrijf ze aan het zoeken zijn voor ik ze een fatsoenlijk CV doorstuur ( die van MB zijn bagger bv) of toestemming geef me voor te stellen. Wel heb ik nergens m'n mobiele nummer vermeld staan. Op die manier kan ik een hoop crappy ( en die op iedere bijgewerkte CV een mail sturen ) recruiters er al uit filteren. Dus eerst contact per mail en als het me bevalt per telefoon, houden ze zich niet aan afspraken van voor die datum geef ik iets door of dan bel ik je terug dan is het einde oefening wat mij betreft.

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Robtimus schreef op zondag 22 januari 2012 @ 21:29:
En hoe meer jij gaat verdienen, hoe meer zij krijgen. Zij krijgen een deel van je bruto jaarloon, dat hebben een aantal letterlijk aan me toegegeven.
En? Hoe beter hun hun werk doen, hoe meer jij en hun verdienen...
De enige "benadeelde" is de werkgever, maarja die kan ervoor kiezen om het anders aan te pakken.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

tip: profile niet alleen de site maar check ook hoe het bv'tje ervoor staat en of de eigenaren betrouwbaar verleden/goede reputatie hebben.

d:)b :henk d:)b

Verwijderd

Robtimus schreef op zondag 22 januari 2012 @ 21:29:
Oh zucht..."dat hebben een aantal letterlijk aan me toegegeven"...alsof het een geheim is!
W&S Fee's gaan tussen de 18 en de 25% van een bruto jaarloon, daar merk jij toch niets van? Dat is een afspraak tussen een recruitment agency en een werkgever. Headhunting gaat zelfs voor meer.
Een werkgever besluit dat zij geen eigen werving willen doen (wegens niet genoeg mankracht of de tijd om alles af te handelen) en besteedt dus alles uit. Vaak worden daar ook advertentiekosten etc van betaald.
Als werkgever hoef je dan niet door de shitloat aan CV;'s te gaan die een vacature tegenwoordig oplevert en wordt (als je een goed bureau hebt) het kaf van het koren gescheiden.

Dus logisch dat zij aan jou verdienen, lekker belangrijk.

• Bender
Gomez12 schreef op zondag 22 januari 2012 @ 18:48:
[...]

Ja, ze vragen eerst opstartkosten van 500 tot 5000,- en dan nog eens bij indiensttreding en goed bedrag...

Verwijderd

Bender schreef op maandag 23 januari 2012 @ 09:58:
[...]

Ja, ze vragen eerst opstartkosten van 500 tot 5000,- en dan nog eens bij indiensttreding en goed bedrag...
Dan heb je niet het juiste bureau te pakken. Bureau's die met zogenaamde tranches werken (zoals jij beschrijft) zou ik persoonlijk alleen voor de high end functies inzetten en eigenlijk liever niet. En dat hoeft ook niet, aangezien er honderden goede zijn die zonder dit systeem werken.

Als jij personeel zoekt en je wilt dit niet zelf doen, maar via een bureau, dan:
1. Zoek je een bureau die goed is in de discipline die jij zoekt;
2. Nodig je ze uit om het profiel te bespreken en de commerciele afspraken te maken. Dus dat kan bijvoorbeeld zijn dat je het recht op eigen werving wilt behouden, dat je pas de fee betaalt als de kandidaat
door de proeftijd heen is en als de kandidaat in de proeftijd opstapt of terecht wordt ontslagen, dan moeten zij tegen 50% prijsreductie een nieuwe zoeken.
3. Je fee afspraak. Afhankelijk van hoe zwaar de functie is en hoe moeilijk/ makkelijk deze te vervullen is, varieert de fee.

Ze kunnen wel degelijk een toegevoegde waarde hebben, mits je de juiste hebt en mits je als opdrachgever zelf ook goed weet hoe deze wereld in elkaar steekt en hoe je moet onderhandelen.

Verwijderd

Toch zitten er nog wel addertjes onder het gras betreft de afspraken tussen de werkgever en de recruiter..
Zo kan het idd oplopen tot 25% van het bruto jaar loon.
Maar als tegen-eis stelt de werkgever dat dit bedrag alleen betaald gaat worden mocht de werknemer langer dan een jaar werkzaam blijven..

Ik ben zelf ook via een recruiter aan mijn huidige baan gekomen, en moet zeggen dat ik goed behandeld ben.
Ik had mijn C.V. op monsterboard gezet en kreeg een aantal telefoontjes..
Hier had ik niet zo rekening mee gehouden maar na een week "afkappen" was het zo goed als voorbij..
Toen kreeg ik een mail van een recruiter met een vraag of ze me mochten bellen want ze hadden een leuke vacature voor mij.

Ik mailde terug of ik misschien hun kon bellen ivm mijn eigen werk.
Ik belde dus na 5 uur terug en werd vriendelijk te woord gestaan..
Ik vroeg wat de vacature inhield en bij welk bedrijf dit was..
Dat kreeg ik dus niet te horen maar kon wel een functieomschrijving krijgen..
Ik een beetje teleurgesteld, en zei dus: stuur maar via de mail dan kijk ik er wel een keer naar.
Ik kreeg gelijk een mail met de vacature tekst..

Ik heb hier niet op gereageerd omdat ik niet wist bij welk bedrijf dit was..
Ik kreeg een nieuwe mail met de vraag of de vacature mij aansprak of niet.
Ik mail terug dat het wel intressant leek maar veel te weinig informatie bevatte, ik wilde weten wat voor bedrijf, hoe groot etc..

Ze stelde toen voor om een gespek te plannen bij hun op het bureau, ik zei: prima maar graag na werktijd, heb niet zoveel zin om voor niets vrij te nemen..

Dit was geen enkel probleem en tijdens het gesprek heeft ze me alle ins en outs verteld van het bedrijf zover zij wist.. (alleen de naam niet)
Ze vertelde me wel waarom ze de naam niet noemen en dat heeft er puur mee te maken dat je niet buiten hun om contact gaat zoeken..

Verder al mijn wensen en eisen bespreken over wat ik zou willen verdienen etc.

Mijn intresse was toch wel enigzins getriggerd, en heb ingestemd om mijn cv door te sturen naar het bedrijf..
Volgende morgen kreeg ik al een telefoontje dat ik op gesprek mocht komen..

Het gesprek ging goed en er was wel een klik..
Toen volgde er een tweede gesprek en toen deden ze mij een salaris aanbod: 700 euro onder mijn salaris eis als dat ik had voorgesteld bij de recruiter..
Ik moest me lach inhouden en vertelde dat ik hiervoor echt niet zou komen werken.. Hier schrokken ze wel van en ze vroegen wat ik zou willen verdienen, ik vertelde mijn eis, en toen zeiden ze gelijk: dit kunnen en willen wij niet betalen.. Ik wist van de recruiter dat de vacature al bijna een jaar openstond en dat ze echt wel om mensen te springen stonden..
Dus ik hield voet bij stuk en vertelde dat verder praten geen zin had of ze moeten nu met een goed bod komen.

Ze kwamen toen 500 euro onder mijn eis.. (en op het huidig salaris bij mijn toenmalige werkgever) maar ik zou ook een lease auto krijgen, maar geen reiskostenvergoeding..
Ik ff vlug rekenen en zou dus 300 euro netto minder krijgen, maar dan had ik geen auto kosten meer.
Wederom verteld dat het te laag was en dat ik er dus netto flink op achteruit ging, en legde mijn eis -200 euro op tafel en gelijk gezegt: dit is het en anders gaat het over..

Ik werd vriendelijk verzocht even buiten te wachten zodat ze wat konden overleggen..
Na 10 minuten nog geen uitsluitsel... Dus ik klop aan, en vraag of ze er al uit zijn.
Wordt weer binnengevraagd en kreeg toen te horen dat ze het salaris toch te hoog vonden en of ik niet 100 euro kon zakken..
Waarop ik zeg: wil je het op 100 euro kapot laten lopen? Je kunt nu een nieuwe medewerker krijgen of niet, ik heb een prima baan, dus ik heb dit niet eens nodig.. ik wil graag hogerop komen maar niet ten koste van alles..

Toen gingen ze overstag.. en kreeg zelfs complimenten van mijn nieuwe baas dat ik zo sterk kon onderhandelen :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2012 @ 10:32:
Toch zitten er nog wel addertjes onder het gras betreft de afspraken tussen de werkgever en de recruiter..
Zo kan het idd oplopen tot 25% van het bruto jaar loon.
Maar als tegen-eis stelt de werkgever dat dit bedrag alleen betaald gaat worden mocht de werknemer langer dan een jaar werkzaam blijven..
Ook dit gebeurt niet en als een bureau hier mee akkoord gaat dan zijn ze niet goed bij hun hoofd. Geen enkel bureau krijgt past betaalt als de werknemer een jaar in dienst is. Dat slaat nergens op. Na verloop van de proeftijd? Ja. Na een jaar, nee.

Maar fijn dat je de baan hebt gekregen.

• Bender
Vandaag heeft een recruiter een werknemer van mij opgebeld om hem weg proberen te kapen, die staat dus meteen bij mij op de zwarte lijst.
(Overigens gaat hij niet weg en bevalt het prima bij ons)

• franssie
  • Laatst online: 10:36

franssie

Save the albatross

de recruiter staat op de zwarte lijst en niet de werknemer mag ik hopen? ;)

Het zijn de types overigens wel, kort snel geld.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:06
Bender schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 02:11:
Vandaag heeft een recruiter een werknemer van mij opgebeld om hem weg proberen te kapen, die staat dus meteen bij mij op de zwarte lijst.
(Overigens gaat hij niet weg en bevalt het prima bij ons)
Is dat ook niet een beetje overdreven ?
Het is simpelweg een kwestie van vraag een aanbod, ondanks dat er in dit topic een erg negatief beeld word gezet denk ik dat de meerderheid toch eerst het aanbod van de recruiter bekijkt voordat deze afgeblazen word.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:12

bord4kop

maximaal 100KB!

Recruiters die je vriend willen worden op linkedin.. :D
Waarom zouden ze dat willen denk je?
Juist! In jouw netwerk zitten een hele hoop mensen, vaak collega 's en mensen met hetzelfde werk. Makkelijk en snel gevonden op die manier.

Laatst werd pappa gebeld door een recuiter die op mijn eigen nummer (niet bekend) met de vraag of ik wilde. Ze had gehoord dat ik misschien... etc. Nou was ik op dat moment ook een beetje ontvreden. Zoals iedereen dat wel eens heeft nietwaar?.
Maar goed ik was toch best verbaasd: "hoe ze aan mijn nummer kwam?"
"Van iemand uit je eigen netwerk" Was het antwoord.

DAT heb ik dus uitgezocht!
Weet je hoe dat gaat?
Zij, het was een zij met een turkse naam van een vrij grote rectruiter company (vul maar in voor wie haar kent ;) )
Goed, Zij ziet jouw linkedin profiel dus en belt dus jouw bedrijf/secretariaat met een smoes. "Ik ben de (schoon-)zus van, buurvrouw van, oude kennis van", en vraagt om jouw nummer. Katjing!

Nee, dus, daar doen we niet aan mee!

* bord4kop zit ook weer een beetje in de mallemolen en doet slechts 'zaken' met 2 a 3 bedrijven.
Vriend van me is recruiter trouwens, scheelt weer zoekwerk.

| Security Management |

• Bender
franssie schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 02:19:
de recruiter staat op de zwarte lijst en niet de werknemer mag ik hopen? ;)

Het zijn de types overigens wel, kort snel geld.
De recruiter inderdaad :p

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:17

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb er ook "last" van, overigens ook in positieve zin. Ben bij mijn vorige baan via een recruiter binnen gekomen (project van 6 maanden) toen dat op zijn eind liep heb ik mijn CV omhoog gegooid op Monsterboard en kort daarna ben ik gebeld door een recruiter die een leuke functie in het buitenland had. Eerst 5 maanden in buitenland een project gedaan en daarna bij hetzelfde bedrijf in Nederland verder gegaan.

Maar ik moet erbij zeggen dat ik tussen deze 2 goede recruiters ook tientallen keren het halve land door ben gereden voor bedrijfjes die eigenlijk niets concreets hadden en waar je ook niks meer van hoort uiteindelijk.

[ Voor 33% gewijzigd door Sport_Life op 24-01-2012 23:38 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Pagina: 1