Toch zitten er nog wel addertjes onder het gras betreft de afspraken tussen de werkgever en de recruiter..
Zo kan het idd oplopen tot 25% van het bruto jaar loon.
Maar als tegen-eis stelt de werkgever dat dit bedrag alleen betaald gaat worden mocht de werknemer langer dan een jaar werkzaam blijven..
Ik ben zelf ook via een recruiter aan mijn huidige baan gekomen, en moet zeggen dat ik goed behandeld ben.
Ik had mijn C.V. op monsterboard gezet en kreeg een aantal telefoontjes..
Hier had ik niet zo rekening mee gehouden maar na een week "afkappen" was het zo goed als voorbij..
Toen kreeg ik een mail van een recruiter met een vraag of ze me mochten bellen want ze hadden een leuke vacature voor mij.
Ik mailde terug of ik misschien hun kon bellen ivm mijn eigen werk.
Ik belde dus na 5 uur terug en werd vriendelijk te woord gestaan..
Ik vroeg wat de vacature inhield en bij welk bedrijf dit was..
Dat kreeg ik dus niet te horen maar kon wel een functieomschrijving krijgen..
Ik een beetje teleurgesteld, en zei dus: stuur maar via de mail dan kijk ik er wel een keer naar.
Ik kreeg gelijk een mail met de vacature tekst..
Ik heb hier niet op gereageerd omdat ik niet wist bij welk bedrijf dit was..
Ik kreeg een nieuwe mail met de vraag of de vacature mij aansprak of niet.
Ik mail terug dat het wel intressant leek maar veel te weinig informatie bevatte, ik wilde weten wat voor bedrijf, hoe groot etc..
Ze stelde toen voor om een gespek te plannen bij hun op het bureau, ik zei: prima maar graag na werktijd, heb niet zoveel zin om voor niets vrij te nemen..
Dit was geen enkel probleem en tijdens het gesprek heeft ze me alle ins en outs verteld van het bedrijf zover zij wist.. (alleen de naam niet)
Ze vertelde me wel waarom ze de naam niet noemen en dat heeft er puur mee te maken dat je niet buiten hun om contact gaat zoeken..
Verder al mijn wensen en eisen bespreken over wat ik zou willen verdienen etc.
Mijn intresse was toch wel enigzins getriggerd, en heb ingestemd om mijn cv door te sturen naar het bedrijf..
Volgende morgen kreeg ik al een telefoontje dat ik op gesprek mocht komen..
Het gesprek ging goed en er was wel een klik..
Toen volgde er een tweede gesprek en toen deden ze mij een salaris aanbod: 700 euro onder mijn salaris eis als dat ik had voorgesteld bij de recruiter..
Ik moest me lach inhouden en vertelde dat ik hiervoor echt niet zou komen werken.. Hier schrokken ze wel van en ze vroegen wat ik zou willen verdienen, ik vertelde mijn eis, en toen zeiden ze gelijk: dit kunnen en willen wij niet betalen.. Ik wist van de recruiter dat de vacature al bijna een jaar openstond en dat ze echt wel om mensen te springen stonden..
Dus ik hield voet bij stuk en vertelde dat verder praten geen zin had of ze moeten nu met een goed bod komen.
Ze kwamen toen 500 euro onder mijn eis.. (en op het huidig salaris bij mijn toenmalige werkgever) maar ik zou ook een lease auto krijgen, maar geen reiskostenvergoeding..
Ik ff vlug rekenen en zou dus 300 euro netto minder krijgen, maar dan had ik geen auto kosten meer.
Wederom verteld dat het te laag was en dat ik er dus netto flink op achteruit ging, en legde mijn eis -200 euro op tafel en gelijk gezegt: dit is het en anders gaat het over..
Ik werd vriendelijk verzocht even buiten te wachten zodat ze wat konden overleggen..
Na 10 minuten nog geen uitsluitsel... Dus ik klop aan, en vraag of ze er al uit zijn.
Wordt weer binnengevraagd en kreeg toen te horen dat ze het salaris toch te hoog vonden en of ik niet 100 euro kon zakken..
Waarop ik zeg: wil je het op 100 euro kapot laten lopen? Je kunt nu een nieuwe medewerker krijgen of niet, ik heb een prima baan, dus ik heb dit niet eens nodig.. ik wil graag hogerop komen maar niet ten koste van alles..
Toen gingen ze overstag.. en kreeg zelfs complimenten van mijn nieuwe baas dat ik zo sterk kon onderhandelen