Toon posts:

Nieuw systeem wil niet opstarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb een klein probleem aangaande een systeem wat ik gebouwd heb. Het gaat om de volgende setup

Voeding ocz 600w
Intel i5. 2400
2*4gb corsair vengeance 1600 mhz geheugen
Crucial m4 ssd 128. Gb
Moederbord asus p8z68-v/gen3

De pc kan niet opstarten. Wat de pc wel doet is minder dan een seconde de powerbutton laten branden, waarnaar hij dimt. De ventilators komen niet eens in beweging. De onboard powerknop geeft wel licht en de halve seconde dat het systeem probeert op te starten geeft de cpu-led een paar miliseconden rood licht.
De powerkabels zijn op het moederbord aangesloten. Ik heb verschillende ram sloten gebruikt. Heb een dubbelcheck gedaan of de processor goed zit. Heb de videokaart uit het systeem gehaald en alle onnodige schijven venti's van de vioeding gehaald. De bovenstaande onderdelen zijn de enige aangesloten onderdelen en nog steeds persisteert mijn probleem. Het lijkt alsof ergens kortsluiting wordt gemaakt, want de voeding schiet steeds in een lock/failsave waardoor de pc een aantal min niet meer aan kan worden gezet.

(mijn vorige systeem was instabiel, waardoor ik de voeding heb vervangen(deocz voeding is hooguit 1 maand oud). na shogun 2 total war aan te hebben laten staan had de oude pc het zelfde boot probleem wat mijn pc nu heeft. Ik dacht dat mijn moederbord het had begeven, maar ben daar nu niet meer zo zeker van. )

Iemand een idee?, alvast bedankt!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Open deur: voedingskabel geaard aangesloten? Afstandbusjes geplaatst tussen moederbord & case?

Heb je, ondanks alle moeite zover, al geprobeerd om alles uit te bouwen en veilig buiten de case weer aan te sluiten en aan te zetten?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:20
Sluit alle kabels eens opnieuw aan om te checken of deze echt goed zitten

Cloud ☁️

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-01 13:50

Liveshort

Certified Crazy Person

Klinkt als je voeding, als je tweemaal hetzelfde probleem hebt. Probeer je hardware even elders te testen in andere systemen, dat moet de boosdoener aanwijzen.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de voeding op een verlengsnoer en op 2 verschillende contacten gezet. Kabels opnieuw aangesloten en uiteraard de voetjes gebruikt. Ik zal de pc buiten de kast proberen aan te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Net alles buiten de kast getest, maar heeft niets uitgemaakt. morgen maar even met mn voeding langs de mycom. Hopelijk kunnen die hem op een test systeempje zetten?

• jordyktm
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-02 10:54

jordyktm

Catch me if you can.

Zelfde probleem gehad, was zo stom de afstandsbussen te vergeten voor je moederbord. Veroorzaakt gruwelijke kortsluiting dus.. Ga daar zoals gezegd even naar kijken!

- Intel - iPhone 13 Pro - KTM - Steam: Wicked Pony -

Verwijderd

De voeding kan je zelf testen door met een paperclip in de 20/24 polige stekker een GROENE en een ZWARTE draad te verbinden.

Je haalt dus alle hardware van de voeding, stekker uit de wandcontactdoos, doorlussen, stekker in de wandcontactdoos. Slaat de fan van de voeding aan, dan mag je ervan uit gaan dat de voeding niet kapot is.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 18:43:
De voeding kan je zelf testen door met een paperclip in de 20/24 polige stekker een GROENE en een ZWARTE draad te verbinden.

Je haalt dus alle hardware van de voeding, stekker uit de wandcontactdoos, doorlussen, stekker in de wandcontactdoos. Slaat de fan van de voeding aan, dan mag je ervan uit gaan dat de voeding niet kapot is.
Dit kan ook als je het van boven af doet zonder dat je alles los haalt, dit kan geen kwaad. Zo ben ik een keer een defecte 'aan/uit' schakelaar tegengekomen. Deze bleef hangen en de computer vertoonde dezelfde ellende als omschreven wordt.

Verder kun je de pc nog eens zonder geheugen aanzetten als het goed is gaat de pc dan piepen indien de speaker aangesloten zit/op het moederbord zit.

Ik las ook dat je het zonder videokaart had geprobeerd, krijg je dan ook piepjes? En om wat voor videokaart gaat het? Heeft de videokaart soms nog een extra voedingskabel nodig?

Heb je al een bios reset geprobeerd?

edit.

Ik zie btw dat volgens het plaatje dat ik op google tegenkwam dat er een diagnostic led op het moederbord zit, geeft die soms iets aan?

[ Voor 6% gewijzigd door prutser001 op 13-01-2012 18:54 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Verwijderd

Topicstarter
Ok net even getest (enige groene draad die ik zie zit op 4 van links op de 20 pins. Ik heb het met een nietje gedaan en hij doet niets op de zwarte draad op 5 van links of op wilekeurige zwarte draden van de 4 en 8 pins. Argh maar even dat bonnetje zoeken...

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 19:10:
Ok net even getest (enige groene draad die ik zie zit op 4 van links op de 20 pins. Ik heb het met een nietje gedaan en hij doet niets op de zwarte draad op 5 van links of op wilekeurige zwarte draden van de 4 en 8 pins. Argh maar even dat bonnetje zoeken...
ook alles uitgesloten in deze test, zoals stekker erin (:P) en met een ander stukje ijzer? (liefst een peperclip die gaat er wat verder in)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 19:10:
Het is niet zo dat als je de 2 draadjes contact laat maken dat de voeding dan aan springt, je moet de 'paperclip' er wel in laten zitten. De voeding moet vrijwel gelijk aanspringen.

Kortom hij doet het alleen als pin 15(Zwart) en 16(Groen) contact hebben zodra de verbinding weg is stopt de voeding ook.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Verwijderd

Topicstarter
()()(x)(groen)(x)(X)()()()()
()()(x)()()()()()()()

Dit is waar de groene draad op mijn 20-pin kabel zit. De x-jes (zwart) zijn geprobeerd in combi met groen. Voeding doet vooralsnog niets. of zit ik nog steeds verkeerd?

Heb het even in de guide opgezocht en ook 16 doet het niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2012 20:23 ]

Verwijderd

Een paperclip gebruiken is altijd beter als een nietje. Nog mooier zou zijn als je een stukje VD bedrading hebt.

Afbeeldingslocatie: http://www.nucia.eu/forum/attachment.php?attachmentid=636&stc=1

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/pmg/test-psu.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dan wel een knijper uit zijn leiden moeten verlossen, maar weet nu zeker dat de voeding het niet doet. Bedankt iedereen!
Pagina: 1