Toon posts:

RAID 1 in en uitschakelen zonder problemen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nog niet zo bekend met RAID configuraties en vraag dit voor de zekerheid:
Op een Dell PowerEdge s100/s300 RAID 1 configuratie zitten 2 500GB HDD's. Het systeem draait Windows Server 2003.

Nu wil ik opstarten met de Offline NT Password & Registry Editior om het lokale administrator password te resetten. Deze ben ik namelijk kwijt. Helaas herkend de Linux boot omgeving de RAID controller niet. Na even Googlen schijnen er geen Linux drivers te zijn voor Dell S100/S300 RAID controllers. Het gaat om software RAID (fake RAID). Via een work around schijnen de schijven in Linux wel toegankelijk te zijn: namelijk RAID configuratie via de BIOS uitschakelen.

Nu is mijn vraag: kan ik zomaar in de bios raid 1 uitschakelen, booten met de linux usb, wachtwoord resetten, raid 1 weer inschakelen en Windows zonder problemen starten en vervolgens weer kunnen inloggen met het lokale administrator account.

Ik verwacht namelijk problemen... Wordt voor raid 1 een virtuele disk gemaakt, of zijn deze (omdat het een exacte kopie is van de andere) normale partities. En kan je die virtuele partitie weer maken na bovenstaande om Windows niet in de war te brengen? (lees: niet meer kunnen opstarten)

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik verwacht namelijk problemen...
En terecht. Wanneer je 1 helft van een raid1 array 'los' gemount en veranderd hebt, moet de array weer syncen, oftewel, er word een kopie gemaakt van de ene disk naar de andere. (Met een beetje pech nog de verkeerde kant op ook, dan ben je dus die veranderingen kwijt.)

Aangezien raid onder het filesysteem draait, moet de hele schijf worden gecontroleerd/gecopieerd. Bij 500 GB schijven gaat dit dus gauw 2 uur duren, en al die tijd is je systeem traag.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dat valt mij nog mee.. Ik was bang dat een van de schijven of beiden misschien wel opnieuw gepartitioneerd en geformatteerd zouden moeten worden! Om de virtual disk array opnieuw aan te maken. Maar dat is dus niet nodig?

Wanneer de schijven daarna moeten syncen en dit proces 2 uur duurt is nog in te calculeren, als ik op beide schijven nou dezelfde aanpassing maak, voorkom ik dat de kopie eventueel de verkeerde kant op wordt gemaakt.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2012 @ 13:02:
Oke, dat valt mij nog mee.. Ik was bang dat een van de schijven of beiden misschien wel opnieuw gepartitioneerd en geformatteerd zouden moeten worden! Om de virtual disk array opnieuw aan te maken. Maar dat is dus niet nodig?

Wanneer de schijven daarna moeten syncen en dit proces 2 uur duurt is nog in te calculeren, als ik op beide schijven nou dezelfde aanpassing maak, voorkom ik dat de kopie eventueel de verkeerde kant op wordt gemaakt.
Nee... Tenzij je op de bit nauwkeurig en op dezelfde sector de aanpassing maakt...

Even iets simpeler gedacht: waarom laat je de RAID1 niet gewoon failen door 1 disk eruit te trekken? Dan ga je op de actieve disk je wijzigingen doorvoeren en als alles weer werkt, prik je de inactieve disk er weer in en ga je wachten op de sync?

[ Voor 16% gewijzigd door MAX3400 op 16-01-2012 13:04 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof