Wifi: server niet meer bereikbaar na een tijd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-10 15:48
Hallo allemaal,

Ik kijk al vele jaren hier rond en ik ben nu dan toch tegen een probleem aangelopen waar ik wat hulp bij nodig heb. Het gaat om een server die ik recentelijk aan mijn thuisnetwerk heb toegevoegd. Na de boot is deze keurig bereikbaar via ping, maar na een tijdje is deze in zijn geheel niet meer te pingen (destination host unreachable). Dit is natuurlijk niet handig voor een headless server en na twee maanden zoeken ben ik een beetje door mijn opties heen. Om de huidige toestand te schetsen, hieronder alle informatie en wat ik tot nu toe geprobeerd heb. Allereerst, dit is mijn netwerk op dit moment:

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-lvGE92BvWEU/TxAJU4a4LTI/AAAAAAAAAIw/-urXpoArrNs/w608-h309-k/netwerk.png

BT Home Hub: de wireless router van British Telecom, meer info hier http://bt.custhelp.com/ap..._id/32813/~/bt-home-hub-3

XBox 360 en TV on Demand receiver zijn aangesloten via standaard ethernet kabeltje. De laptops en server staan in een andere kamer:

Laptop 1: Draait op Fedora 14
Laptop 2: Draait op Fedora 14
Laptop 3: Draait op Windows 7
Server: Draait op Fedora 16. Specs zijn te vinden in mijn inventaris http://tweakers.net/gallery/39288#tab:inventaris

Het probleem is nu dus dat in eerste instantie als de server opgestart wordt hij prima te bereiken is voor mijn laptops en XBox. Maar na een bepaalde tijd (geen idee precies hoe lang, maar een nachtje slapen is altijd funest), dan kan ik de server niet meer bereiken.

Wat heb ik geconstateerd en geprobeerd?
Teveel om op te noemen, maar ik zal het toch proberen ;).

Allereerst natuurlijk gekeken of de server nog wel aan staat wat inderdaad het geval was. Dit gaf vreemde resultaten. Zo kon ik wel vanaf de server rustig websurfen, maar laptop 1 kon de server niet pingen. Op het moment dat de server laptop 1 dan pingt, kan laptop 1 de server ook weer pingen. Ook kwam het voor dat ik met laptop 1 op de server aan het werken was via vnc, en die kon dus de server ook pingen. Maar laptop 2 kon op precies datzelfde moment de server niet pingen. Er was trouwens geen verschil of ik het met de Fedora of Windows laptop probeerde, dezelfde problemen.

Ik had toen het vermoeden dat het aan de BT Home Hub zou kunnen liggen. Eerst het kanaal veranderd, dat maakte geen verschil. Ik heb toen een Linksys E1500 in het netwerk gezet:

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-PnslqVEdI1o/TxAJVM3NdxI/AAAAAAAAAI0/eGS-UvPNQUo/w392-h203-k/netwerk_linksys.png

Dit gaf echter precies dezelfde problemen. Toen wireshark er maar eens bijgepakt en op het moment dat de server onbereikbaar is zie je inderdaad veel pakketjes rondgaan waarin er gevraagd wordt naar het mac adres van de server als je die probeert te pingen. Wireshark draaien op de server gaf een volledige crash van het systeem. Wel nog met tcpdump op de server wat geprobeerd, maar daar was het resultaat dat er inderdaad geen ping pakketjes aankwamen. Als laatste ook nog geprobeerd of de server hetzelfde probleem heeft met een vaste kabel. Dan treden deze problemen in zijn geheel niet op. Dit is echter geen oplossing omdat ik hier geen gaten in de muur mag boren. Daarnaast heb ik ook een aantal keren gehad dat de laptops elkaar onderling niet konden pingen.

Op dit moment heb ik alleen een paar vage ideeën waar het aan zou kunnen liggen:

Om de één of andere reden verliest het netwerk arp pakketjes. Dit zou verklaren waarom soms laptop 1 wel en laptop 2 niet kan pingen, (arp caching). Ik heb alleen geen idee hoe ik dat zou moeten oplossen of zelfs maar onderzoeken.

Het netwerk kaartje (D-Link DWL-G510 wireless PCI) werkt niet goed. Dit idee komt vooral omdat het systeem door wireshark onderuit ging. Het punt is alleen dat de server zelf wel prima kan internetten, alleen op het interne netwerk gaat het fout. Daarbij, soms kunnen de andere wireless laptops elkaar ook niet pingen, wat dan weer meer richting het netwerk zelf wijst. Maar ook hier heb ik geen idee wat ik verder zou moeten proberen.

Met andere woorden, ik zit nu volledig vast. Heeft iemand van jullie misschien een idee waar ik naar zou kunnen kijken? Ik weet niet of een statische arp entry bijvoorbeeld het probleem oplost, of iets anders. Alvast bedankt voor alle moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:38

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Als laatste ook nog geprobeerd of de server hetzelfde probleem heeft met een vaste kabel. Dan treden deze problemen in zijn geheel niet op. Dit is echter geen oplossing omdat ik hier geen gaten in de muur mag boren. Daarnaast heb ik ook een aantal keren gehad dat de laptops elkaar onderling niet konden pingen.
Dus als de server bekabeld is aangesloten op de router heb je het probleem niet. Kan je eens kijken wat voor IP adres je krijgt wanneer je server bekabeld is aangesloten en wanneer hij dmv WiFi een IP krijgt?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock355
Jazeker, dat zijn twee verschillende addressen. Bekabeld: 192.168.1.77 en draadloos: 192.168.1.76. Ik neem aan dat je misschien wil voorstellen om hetzelfde ip adres aan de wifi verbinding toe te wijzen als aan de bekabelde verbinding?

Ik ben ban dat dat niet gaat werken, de mapping naar ip addressen werkt prima. Het probleem is eerder dat het fysieke mac adres op een gegeven moment niet meer te resolven is (de verloren arp pakketjes). Dit blijkt ook uit de feedback van ping: destination host unreachable. Dat is een arp level probleem volgens mij.

[ Voor 70% gewijzigd door deadlock355 op 13-01-2012 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer eens de server te verplaatsen naar een locatie waar die wel bekabeld aangesloten kan worden. Wifi op een server? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock355
Dat ik daar nog niet op gekomen was... :S Als het een optie was, had ik het al lang gedaan natuurlijk. Mijn internet verbinding komt binnen in de woonkamer en bij BT is het zo dat het verplaatsen naar een ander punt veel extra kost. Dat betekent dus dat ik of de server in de woonkamer moet zetten (teveel lawaai, te groot, dus geen optie), of dat ik kabels door het hele apartement moet gaan trekken (mijn vriendin ziet me aankomen). En zoals ik al heb gezegd, ik kan niet in dit apartement gaten gaan boren of kabelgoten gaan frezen. Wifi is de enige optie.

Wifi is trouwens voor deze server meer dan genoeg, het is een remote computation server die ik wil gebruiken om simulaties op te draaien voor mijn onderzoek. Dan heb ik alleen maar een ssh sesie met x-forwarding nodig, daar is wifi meer dan voldoende voor. Deze server heeft wel wat nuttigers te doen dan terabytes aan HD materiaal naar een tv'tje te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock355
Aangezien ik het geklungel met wifi en de vage problemen zat was, heb ik na wat zoeken naar een alternatief uiteindelijk gekozen voor een powerline oplossing. Ik heb twee netgear 200 Mbit AV adapters gekocht en de server via het stroomnet op de BT homehub aangesloten. Ik heb geen idee wat de snelheid is maar langzamer dan een niet-werkende wifi verbinding zal het zeker niet zijn.

Wat mij betreft mogen de mods dit topic echter wel open houden, voor het geval er nog iemand een oplossing weet of iemand met hetzelfde probleem zit. Mijn dank voor iedereen die heeft meegedacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-10 19:44
Hebben ze daar ook niet van die power plugs dus via het spannings net een verbinding opzetten.
edit:
Oops iets te snel ik las dit later ook in de vorige post.
Je kun ook een tweede router aan een power line adapter hangen om je range uit te breiden en meteen een router er bij te plaatsen in een ander vertrek met meer mogelijkheden.

[ Voor 56% gewijzigd door EnderQ op 16-01-2012 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

EnderQ: zie de post boven je ;)

Inderdaad zou ik - als UTP geen optie is - een powerline-iets proberen. Kost wat extra maar zal vaak comfortabeler moeten werken voor een servertje in %meterkast%. Ook al heb je geen hoge bandbreedte nodig, een stabilitiele verbinding wil je natuurlijk wel. Als ik zou mogen gokken zou ik toch voor de D-Link gaan: drivers+OS, fysiek, of de instellingen in die volgorde.

offtopic:
Complimenten voor je eerste topicstart :*

[ Voor 0% gewijzigd door F_J_K op 16-01-2012 22:30 . Reden: en toen was ik ook traag :P ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Toevallig 2 DHCP servers in je netwerk (server en router), of het IP van je server vastgezet maar niet in de uitzonderings scope van de DHCP op je router ziten?

Alternatief: scan met INSSIDer eens wat er nog meer in de buurt zit. Wellicht wordt je signaal weggedrukt oid en staat je server (nog) ingesteld om in geval van automatisch met een onbeveiligd WLAN te connecten :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock355
F_J_K: Daar heb je zeker gelijk in, een server zonder netwerk verbinding is niet veel meer dan een brandende gloeilamp in een kruipruimte, verbruikt wel energie maar je schiet er niets mee op. Ik vermoed ook dat het aan de D-Link ligt en dat deze op een gegeven moment niet meer reageert op arp requests. Maar zoals gezegd, het vreemde is dan wel dat ik rustig op de server kan browsen, terwijl mijn laptop het mac-adres van de server niet kan resolven, erg vreemd. Misschien dat een magnetron in de buurt alle arp-pakketjes om het half uur uit de lucht slaat?

The Eagle: Ik heb slechts één DHCP server in mijn netwerk en dat is mijn router. De ip-addressen zijn wel vastgezet volgens de standaard instellingen op de router, dat zou geen probleem mogen zijn. Ik heb met een wifi scanner al rondgekeken naar andere netwerken en het is hier inderdaad nogal druk. Maar volgens mij ligt het probleem niet IP niveau. Ik kan bijvoorbeeld op de server best internetten (als ik er een scherm en toetsenbord aan hang), maar als ik de server ping vanaf mijn laptop is het resultaat: destination host unreachable. Een zoektocht op het internet leerde mij dat dat alleen als resultaat komt wanneer het fysieke adres van de netwerkkaart niet aan een ip kan worden verbonden. En ik moet eerlijk toegeven dat mijn kennis van draadloze netwerken daar ook ongeveer ophoudt. Powerline to the rescue zullen we maar zeggen :).

EnderQ: Goede tips, ga ik in de toekomst nog eens naar kijken. Eigenlijk wil ik het liefst alles via een vaste kabel, ben nooit zo'n fan geweest van draadloze netwerken voor je vaste werkplek. Maar dat zien we over een tijdje weer, voorlopig ben ik al blij dat ik bij mijn server kan :).

[ Voor 9% gewijzigd door deadlock355 op 16-01-2012 23:01 ]

Pagina: 1