Onderstaande verhaal doorgenomen, maar ik heb toch nog een vraag ik ben een totale noob wbt audio.
Wanneer ik een film wil kijken is er altijd wel wat fout met het audio kanaal......
Korte beschrijving. Ik heb een receiver onkyo Tx-ds595 geen HDMI en "gewone" dts.
Nu kijk ik mijn films met de ac ryan mini met eigen hdd waar ik een blueray op plaats met vaak een DTS-HD geluidsspoor. Wanneer ik kies voor DTS-HD hoor ik niks, en wordt ook niet gedownscaled naar DTS (normaal komt dts met rood in het display) met deze film bleef allen maar 2ch over........ erg teleurstellend.
Ik heb het met optische kabel aangesloten.
Kan iemand adviseren?
Aanvulling: Bij dts-hd moet dan de receiver als het afspeel apparaat dts-hd kunnen coderen? of is een afspeel apparaat voldoende.
Wanneer ik een film wil kijken is er altijd wel wat fout met het audio kanaal......
Korte beschrijving. Ik heb een receiver onkyo Tx-ds595 geen HDMI en "gewone" dts.
Nu kijk ik mijn films met de ac ryan mini met eigen hdd waar ik een blueray op plaats met vaak een DTS-HD geluidsspoor. Wanneer ik kies voor DTS-HD hoor ik niks, en wordt ook niet gedownscaled naar DTS (normaal komt dts met rood in het display) met deze film bleef allen maar 2ch over........ erg teleurstellend.
Kan iemand adviseren?
Aanvulling: Bij dts-hd moet dan de receiver als het afspeel apparaat dts-hd kunnen coderen? of is een afspeel apparaat voldoende.
Bitstream en Linear Pulse Code Modulation
In deze FAQ zal er dikwijls gepraat worden over het versturen van data als "bitstream" en als "LPCM". Bij deze dan ook de uitleg van deze begrippen:
Bitstream
Bitstream doet eigenlijk wat de naam al zegt: een stroom (stream) van bitjes versturen. Het bronapparaat stuurt een hele reeks eentjes en nulletjes naar een ander apparaat. Stel dat het andere apparaat een receiver is dan zal deze de reeks van bitjes omzetten naar geluid. Doordat in de bitstream nog niet gedecodeerd is kan de receiver alle informatie uit de stream halen. Dus als de stream een DTS-HD-stream is dan zal de receiver weten dat het om DTS-HD gaat. En als resultaat zal de receiver dan ook laten zien dat er DTS-HD binnen komt.
LPCM
LPCM is een andere manier van data versturen. Dit gebeurt niet met ongecodeerde bitjes zoals bij bitstream, maar met reeds gecodeerde informatie.
Dit is makkelijker uit te leggen met een voorbeeldje:
Stel je hebt een Blu-ray disc. Op de Blu-ray disc staan audiofiles met DTS-HD erin. Nu kan er met dat DTS-HD pakketje twee dingen gebeuren.•Of de Blu-rayspeler stuurt dit pakketje één op één door naar een receiver. Wanneer de receiver DTS-HD-decoders aan boord heeft zal deze het pakketje "snappen" en uit kunnen pakken. Om de display van de receiver staat dan dat er DTS-HD binnen komt en wordt weergegeven.
•Als een receiver hebt met de gewone audio-decoders zal de receiver op DTS staan in plaats van op DTS-HD (aangezien het backwardscompatible is) en de receiver het DTS-HD pakketje niet zal snappen. Nu kan je er dus ook voor kiezen om de Blu-ray speler het DTS-HD pakketje al uit te laten pakken. Dan wordt het geluid niet als pakketje verstuurd, maar als LPCM. De receiver krijgt dan gewoon de complete informatie binnen en stuurt alles meteen naar de speakers. De receiver is dus minder intensief bezig aangezien de codec al uitgepakt is. Wat er op je receiver staat hangt van het merk af. Dit kan gaan van LCPM tot Mult Ch. In. Je hoort dan dus wel HD geluid alleen zal de receiver het niet zo herkennen omdat het pakket al uitgepakt is.
Indien je dus graag wilt zien wat er op de receiver (of welk apparaat dan ook) binnen komt moet je bitstream selecteren. Indien je LPCM selecteert is deze informatie namelijk niet meer te achterhalen. Het enige apparaat wat "weet" wat voor audio er dan wordt uitgevoerd is de bron zelf aangezien deze het geluid naar LPCM decodeert. Een goed voorbeeld hiervan is de PS3 Fat welke HD Audio alleen in LPCM uit kan voeren. De PS3 Fat laat zien dat er bijvoorbeeld DTS-HD klinkt, maar de receiver ziet dat niet meer omdat alles reeds is gedecodeerd
[ Voor 2% gewijzigd door FeaR op 13-01-2012 19:55 ]