Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 305412

Topicstarter
Na maanden geen sterk WiFi signaal te hebben gehad op zolder van een nieuwbouw woning met de D-Link Dir-655 router heb ik recent de Sitecom HomePlug LN-515 powerline set aangeschaft.

De set werkt goed! Een adapter is verbonden met de D-Link router, en de andere met mijn Macbook. Eindelijk laden YouTube video's 'normaal' in en kan ik ook op een normale snelheid films en muziek downloaden. Gisteravond bereikte een download van een film een goede 1Mbps, en gemiddeld zat de snelheid op zo'n 500Kbps.

De powerline set die ik nu heb is goed voor snelheden tot 200Mbps, voor 15,- euro meer kan ik de Sitecom HomePlug LN-517 aanschaffen, die volgens de specs snelheden tot 500Mbps levert.

De router levert bedraad max. 1Gbps op volgens de specs. Dus ik verwacht dat ik met de 500Mbps set nog sneller internet zal krijgen? Nu vroeg ik me af wat een goede methode is om de huidige snelheid van het internet via de powerline set te meten. Dan bestel ik waarschijnlijk ook de 500Mbps set en dan kan ik het verschil meten. Ook ben ik benieuwd wat er nog meer mogelijk is qua het verbeteren van de verbinding via een powerline set. Nu gebruik ik de bijgeleverde netwerkkabels, die waarschijnlijk van lage kwaliteit zijn. Wellicht dat ik nog extra winst kan behalen met hogere kwaliteits netwerkkabels? En/of wellicht zijn er nog instellingen in de software van de router die ik kan tweaken om een snellere verbinding te krijgen.

Misschien zijn deze vragen al eerder gesteld op dit forum, maar naar mijn weten nog niet gerelateerd aan powerline producten dus vandaar dat ik dit topic heb geopend. Ik ben erg benieuwd naar de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 10:46

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Anoniem: 305412 schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 09:15:
[...]

De set werkt goed! Een adapter is verbonden met de D-Link router, en de andere met mijn Macbook. Eindelijk laden YouTube video's 'normaal' in en kan ik ook op een normale snelheid films en muziek downloaden. Gisteravond bereikte een download van een film een goede 1Mbps, en gemiddeld zat de snelheid op zo'n 500Kbps.
Dat zijn niet echt hoge snelheden (erg laag zelfs), weet je zeker dat je de juiste eenheid gebruikt daar? Bedoel je niet MB/sec en KB/sec? Nu zeg je namelijk dat je snelheden haalt van tussen de 125 KB/sec en 62,5 KB/sec.
De powerline set die ik nu heb is goed voor snelheden tot 200Mbps, voor 15,- euro meer kan ik de Sitecom HomePlug LN-517 aanschaffen, die volgens de specs snelheden tot 500Mbps levert.

De router levert bedraad max. 1Gbps op volgens de specs. Dus ik verwacht dat ik met de 500Mbps set nog sneller internet zal krijgen?
Dat hangt geheel af van wat voor internetverbinding je hebt en die informatie heb je nu net niet gegeven ;) Op dit moment valt het niet te zeggen of je namelijk je hele verbinding gebruikt of juist maar een fractie ervan.
Nu vroeg ik me af wat een goede methode is om de huidige snelheid van het internet via de powerline set te meten. Dan bestel ik waarschijnlijk ook de 500Mbps set en dan kan ik het verschil meten.
http://www.speedtest.net is een goede site, maar herhaal de test meerdere keren en gebruik ook verschillende locaties. Kijk dan naar de maximaal opgegeven snelheid van je internetverbinding om te zien hoe je het doet.

Belangrijk is ook om deze tests óók rechtstreeks vanaf je modem/router uit te voeren, dus enkel met een netwerkkabel ertussen zonder PowerLine. Zo kun je ook zien wat het verlies is wat je hebt dankzij de PowerLine adapters. En zo weet je ook hoe goed de internetverbinding is die je huis binnenkomt.
Ook ben ik benieuwd wat er nog meer mogelijk is qua het verbeteren van de verbinding via een powerline set. Nu gebruik ik de bijgeleverde netwerkkabels, die waarschijnlijk van lage kwaliteit zijn. Wellicht dat ik nog extra winst kan behalen met hogere kwaliteits netwerkkabels? En/of wellicht zijn er nog instellingen in de software van de router die ik kan tweaken om een snellere verbinding te krijgen.
De kans dat het aan de kabels ligt is vrij klein. Tenzij je een volledige gigabit glasvezellijn naar je huis hebt liggen, zul je niet snel tegen de beperkingen van bekabeling aanlopen. Dat wil niet zeggen dat je niet een kapotte netwerkkabel kan hebben, maar de kans daarop is vrij klein als het om de meegeleverde kabels gaat. :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks voor de snelle reactie Cloud! Wellicht dat ik de eenheden door elkaar heb gehaald, ik zal de snelheden dit weekend uitgebreid testen met Speedtest.nl en de resultaten post ik hier.

Over het internetpakket ben ik niet helemaal zeker maar waarschijnlijk is dit het Ziggo Z2 pakket: down: 30 Mbit/s | up: 3 Mbit/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Anoniem: 305412 schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 10:24:
Thanks voor de snelle reactie Cloud! Wellicht dat ik de eenheden door elkaar heb gehaald, ik zal de snelheden dit weekend uitgebreid testen met Speedtest.nl en de resultaten post ik hier.

Over het internetpakket ben ik niet helemaal zeker maar waarschijnlijk is dit het Ziggo Z2 pakket: down: 30 Mbit/s | up: 3 Mbit/s
Oke, met dat pakket zou je ongeveer 3 MB per seconde moeten kunnen downloaden. Als ik stiekem even stel dat jouw 1 Mbps eigenlijk 1 MB/sec had moeten zijn, zou dat betekenen dat jij op dit moment grofweg één derde van je maximum haalt. Daar kunnen echter veel redenen voor zijn, dus het is eerst belangrijk dat je die tests doet direct op het modem/router en met een speedtest site met verschillende locaties. :)

Als je de tests geplaatst hebt valt er waarschijnlijk veel meer te zeggen. Waar download je mee? Torrents of nieuwsgroepen, of nog iets anders?

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb vandaag uitgebreid getest door middel van Speedtest.nl, dit zijn de resultaten:

Zaterdag 14 januari

14.21 | PowerLine, Zolder | download 386,7 KByte/sec | upload 185,0 KByte/sec
14.19 | WiFi, Zolder | download 45,0 KByte/sec | upload 45,7 KByte/sec
16.29 | PowerLine, Zolder | download 497,5 KByte/sec | upload 162,0 KByte/sec
21.21 | WiFi, 1ste stage | download 740,1 KByte/sec | upload 195,7 KByte/sec
21.22 | WiFi, bg | download 909,6 KByte/sec | upload 50,4 KByte/sec
21.24 | WiFi, naast router | download 950,4 KByte/sec | upload 180,8 KByte/sec
21.26 | Bedraad, router | download 972,2 KByte/sec | upload 204,5 KByte/sec
21.28 | Bedraad, modem | download 997,0 KByte/sec | upload 213,3 KByte/sec

Modem: Motorola SB5101e
Router: D-link Dir-655

Ik ga de snelheden morgen nog een paar keer meten. Maar met deze resultaten kan ik al tot de conclusie komen dat te gemiddelde (download) snelheid die we binnenkrijgen van Ziggo rond de 1000,0 KByte/sec ligt. Of wellicht dat de verouderde modem de snelheid tegenhoudt? Even gegoogled en inderdaad, de modem beperkt de snelheid tot 14Mbps (ziggo-forum) Ik heb even snel door het topic heen gelezen en het schijnt dat Ziggo gratis de modem levert aan Z2 klanten maar daarvoor moet je wel even naar de klantenservice bellen (altijd leuk).

In ieder geval is er geen reden voor een update van de PowerLine set (van 200Mbps naar 500Mbps) maar is het volgens mij eerst zaak om een nieuwe modem te bemachtigen of om een fatsoenlijk internet-abbonement + modem af te sluiten die hogere snelheden levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Anoniem: 305412 schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 22:08:
Ik heb vandaag uitgebreid getest door middel van Speedtest.nl, dit zijn de resultaten:

[...]

In ieder geval is er geen reden voor een update van de PowerLine set (van 200Mbps naar 500Mbps) maar is het volgens mij eerst zaak om een nieuwe modem te bemachtigen of om een fatsoenlijk internet-abbonement + modem af te sluiten die hogere snelheden levert.
Dat is inderdaad wat je eerst moet doen :) Je hebt wat dat aangaat wel aardig wat verlies op je PowerLine setje, maar het is het belangrijkste om te zorgen dat je de snelheid op het beginpunt in je huis eerst zo hoog als mogelijk maakt.
Daarna kun je kijken of de snelheid die je op andere plaatsen haalt acceptabel is en zou je altijd nog kunnen overwegen om van PL200 naar PL500 over te stappen. PL200 haalt theoretisch 100mbit up en down en PL500 250mbit. Nu haal je die theoretische waarden nooit, maar het verschil kan wel genoeg zijn om je verbinding maximaal vol te trekken.

Ik heb zelf een 60mbit internetverbinding, waar ik destijds direct voor PL500 gegaan ben. Achteraf goede keus want ik haal ongeveer stabiel 9 MB/sec over mijn interne netwerk terwijl mijn internetverbinding maximaal 7 MB/sec levert. Prima voor mij dus :) Wifi was bij mij ook te onbetrouwbaar, ondanks dat ik een goed wifi-N setje gebruikte.

Pagina: 1