Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

disk performance problemen op HP DL380G5

Pagina: 1
Acties:

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-11 18:32
Ik ben al een hele tijd bezig met een probleem waar zowel ik als HP support niet uitkomen. 2nd line van HP gaat me nu 2 nieuwe disks opsturen, maar ik denk niet dat dit het probleem gaat oplossen:

Wij hebben een HP DL380G5 staan dewelke al een poos problemen heeft met de write performance op 1 partitie.

De server bestaat uit 2 lokale raid 1 arrays en er hangt een MSA 2324fc aan.
De eerste array bestaat uit 2x 10krpm disks en heeft 2 partities, C en E
C staat het os op en E staan wat losse files en backups.
De tweede array bestaat uit 2x15krpm disks en heeft 1 partitie, F, hierop staat een oracle db

Het probleem is dat de write performance op de C disk dramatisch is, write performance daarintegen is redelijk ok.
Dit probleem hadden we in eerste instantie ook op de E, en dit hebben we kunnen oplossen door een chkdsk te doen/forceren.

Echter blijkt deze oplossing niet te werken op de C partitie
chkdsk vindt fouten en wil deze repairen, en doet dit ook bij een reboot. Maar de performance problemen blijven. Indien ik na een reboot een chkdsk doe, vindt deze geen fouten. Na enige tijd duiken er terug fouten op als ik een chkdsk doe.

Voor zover ik kan bedenken is ofwel de chkdsk tool niet krachtig genoeg, of gooit een of andere applicatie roet in het eten.

De server doet enerzijds dienst als fileserver, deze files staan op de gekoppelde SAN
Anderzijds staat er een oracle op icm met HP dataprotector Storage Mirroring dewelke de db's mirrord naar een standby server.

Aangezien de E partitie geen problemen geeft, vermoed ik niet dat het een hardware issue is, maar puur softwarematig/filesystem-matig. Maar zoals gezegd, kan chkdsk het probleem blijkbaar niet volledig repareren.

onderstaand is een atto van de E: partitie
Afbeeldingslocatie: http://www.culobel.be/attoe.jpg

deze is van de C partitie, dewelke op de zelfde array staat als de E partitie.
Zoals je kan zien is de read performance ok, maar de write is dramatisch.
Afbeeldingslocatie: http://www.culobel.be/attoc.jpg

Buiten een complete reinstall (dewelke eigelijk last resort is) heb ik geen id waar ik dit moet gaan zoeken.

Page intentionally left blank.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-11 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik neig ernaar om te denken dat je disk-allignment niet helemaal ok is:

Disk performance may be slower than expected when you use multiple disks in Windows Server 2003, in Windows XP, and in Windows 2000

BBWC overigens nog wel in orde?

[ Voor 6% gewijzigd door Question Mark op 13-01-2012 10:39 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-11 18:32
Ik ben vergeten te vermelden dat het in het verleden wel ok was. Toen ik bij het optuigen van de server test gedaan heb, was de write performance OK.

//Edit,
Probleem opgelost na maanden van troubleshooten.
Het is een brakke HP storage mirroring die deze traagheid veroorzaakt. Als ik de service uitschakel zijn de write snelheden direct OK, a rato van +/- 70megabyte/sec.

* StarWing schopt externe partij

[ Voor 48% gewijzigd door StarWing op 13-01-2012 11:55 ]

Page intentionally left blank.