Probleem met tabs in textarea

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10-2024
Dag allemaal,

Ik zit met het volgende:

Wij hebben hier een systeem dat keurig netjes de HTML layout indent zodat niet alleen de voorkant van de website er netjes uitziet maar ook de onderliggende HTML code.

Eén probleem treedt echter op bij het gebruik van textareas. De indentation wordt hier ook op toegepast waardoor er tabs in de textarea verschijnen die er niet horen. Deze tabs worden namelijk ook getoond aan de user.

Voorbeeld van hoe het nu is:
code:
1
2
3
4
5
                        <textarea name="comments">Test
                        Test
                                Test
                                Test
                        </textarea>

Voorbeeld van hoe het zou moeten zijn:
code:
1
2
3
4
5
<textarea name="comments">Test
Test
        Test
        Test
</textarea>

Snappen jullie wat ik bedoel?

Vooraf dit omzeilen is 'nu' geen optie, ik wil dit achteraf oplossen.

Lopen we door de HTML op zoek naar text-areas? Doen we een preg_match en een replace? Hoe zien jullie dit?

Ik hoor dat jullie mij hierbij kunnen/willen helpen...

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeebonk
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-07 20:50
Je geeft aan dat je dit niet 'vooraf' wilt omzeilen, dit zou natuurlijk wel moeten gebeuren, hoe komt het namelijk dat je systeem niet doet wat het zou moeten doen?

Elk "achteraf" oplossing die nu kan worden aangedragen zal maar een beperkt aantal scenario's dekken. Komt het probleem alleen zoals in jouw voorbeeld voor, of kan er ook meer of minder whitespace voor zitten? Moet er geindent worden relatief ten opzichte van een omvattend element? etc etc Met zo weinig informatie kunnen we niet zo veel.

Niet belangrijk voor je vraag maar wel interessant: waarom formatten jullie de output, elke beetje browser heeft tegenwoordig toch iets van "developer tools" waarin de html altijd netjes geindent wordt weergegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 11:07

TheNephilim

Wtfuzzle

Het is inderdaad niet heel logisch om hier 'speciaal' wat voor te hebben. Over het algemeen kun je bij het coden de HTML al netjes neerzetten en bijv. Chrome heeft een developers view waarin de HTML altijd netjes geïndent is zoals Zeebonk al aangeeft.

Je moet dit eigenlijk niet op willen lossen met een preg_match of iets dergelijks, zonde van de resources. De code die je schrijft moet netjes te lezen zijn, mensen die bron bekijken doen in een browser hoeven niet persé nette code te zien.

Zelf zorg ik er voor dat de code in de IDE er netjes uitziet, dus dat het goed leesbaar is als je iets moet wijzigen/maken/fixen/etc. Ook tags afsluiten, (bijv.) <div id="wrapper"></div><!-- #wrapper --> kan enorm helpen met het leesbaar houden van de code.

Kortom, naar mijn idee is de code aan de developers kant belangrijk om netjes te houden en niet aan de client kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideShow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:49

SideShow

Administrator

Offtopic:

hierbij een vraagje: ik dacht ook al van dit te doen ... wij werken met asp.net .. maar vraag me af als het indenten van de finale pagina niet te veel cpu vergt .. het is tenslotte een lange string die je bewerkt, dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 11:07

TheNephilim

Wtfuzzle

SideShow schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 10:20:
Offtopic:

hierbij een vraagje: ik dacht ook al van dit te doen ... wij werken met asp.net .. maar vraag me af als het indenten van de finale pagina niet te veel cpu vergt .. het is tenslotte een lange string die je bewerkt, dacht ik.
Het lijkt mij zonder van de server resources, maar als je de tidy varianten cached zal dat niet zoveel uitmaken misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10-2024
Bedankt allemaal! Jullie hebben allemaal gelijk! Het heeft ook te maken met miereneuken.

De HTML-code van een module wordt geindend in een algemene template geplaatst. Het indenten van de HTML-code van de module en algemene template zelf is allemaal al gedaan door de programmeur.

De HTML wordt gecached dus dat scheelt resources.

Hebben jullie een idee hoe we dus -achteraf- de indentation van de textareas ongedaan kunnen maken?

Bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Slagroom schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 12:50:
Bedankt allemaal! Jullie hebben allemaal gelijk! Het heeft ook te maken met miereneuken.

De HTML-code van een module wordt geindend in een algemene template geplaatst. Het indenten van de HTML-code van de module en algemene template zelf is allemaal al gedaan door de programmeur.

De HTML wordt gecached dus dat scheelt resources.

Hebben jullie een idee hoe we dus -achteraf- de indentation van de textareas ongedaan kunnen maken?

Bedankt!!
Alle regels in je textarea velden doorlopen en bij houden welke regel de minste aantal tabs/spaties heeft en dat unindenten voor álle regels :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Pagina: 1