Onderdeeltje uit Laptop Stuk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Milkman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 21:41

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Topicstarter
Uitdaging:

Welk onderdeeltje is dit? Wat doet het? En kan ik dit relatief makkelijk (handig met soldeerbout) vervangen?

Komt uit een Dell 1501 Laptop, die niet meer aan gaat.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1273329/dell1501.jpg

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraveWorld
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou gokken dat het een 25MHz kristal is. Voor vervanging zou je kunnen zoeken op

http://www.conrad.nl
http://nl.farnell.com/crystals
http://nl.farnell.com/jsp/search/etc....

Solderen is best een nauwkeurig werkje. Ben je bang je laptop onherstelbaar te beschadigen, of heb je geen goede spullen, dan kan je het beter laten doen. Wil je het toch doen, dan voorzichtig beide kanten verhitten en oplichten, en geen printbaantjes meetrekken.. :)

Dit is geen signature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Idd een kristal.
Wat betreft het solderen, doe voorzichtig aan! Gebruik een tinzuiger om eerst zoveel mogelijk tin weg te halen en idd, geen printbanen meetrekken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-10 13:48
De vraag is ook: hoe heb je een vastgesoldeerd onderdeel van je moederbord weten te slopen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-10 19:47

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Voti heeft er een: http://www.voti.nl/winkel/p/X-25M.html
Ziet er niet hetzelfde uit maar werkt precies hetzelfde. Soldeer het huidige kristal eraf en soldeer de twee pootjes op de twee pads die vrijkomen. Even goed inpakken zodat de metalen behuizing niet iets anders raakt.

Ik weet alleen niet of dit de oorzaak van het niet meer opstarten is. Het kristal hoort bij de broadcom chip die daar bij zit en dat is de ethernet controller. Als het kristal kapot is zou de chip niet meer functioneren, maar ik weet niet of het gevolg daarvan is dat de laptop niet meer opstart. Misschien is er meer aan de hand.
Je kunt het sowiezo proberen, voor die 4,55 euro zou je mooi weer een werkende laptop kunnen hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Cassettebandje op 13-01-2012 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:35
Bartjezz schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 07:38:
Idd een kristal.
Wat betreft het solderen, doe voorzichtig aan! Gebruik een tinzuiger om eerst zoveel mogelijk tin weg te halen en idd, geen printbanen meetrekken!!
Ik zou juist eerst wat vers loodhoudend tin toevoegen, extra veel. Dan deze 2 kanten proberen tegelijk te verwarmen, en ondertussen met een pincet o.i.d. aan een kant minimale druk zetten. Wanneer het tin vloeibaar is komt deze van eigens los zonder kracht op de sporen te zetten.
Wanneer je eerst al het tin gaat wegzuigen is het vrijwel onmogelijk om het laatste klein restje wat tussen het kristal en de pads blijft zitten weg te krijgen. Het is dan juist extra lastig om dit laatste restje vloeibaar te krijgen. Zeker wanneer je geen vers loodhoudend(vloeit net wat sneller, makkelijker) tin toevoegt i.p.v. oude loodvrij tin.

Nadat het component eraf uiteraard wel alle tin verwijderen en het pad goed schoonmaken.

[ Voor 6% gewijzigd door wesleytjuh op 13-01-2012 10:21 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-10 23:03
De vraag is ook, waarom is 'ie stuk gegaan.
Misschien ligt het probleem wel heel ergens anders ;) een nieuwe zal dan net zo hard stuk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Milkman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 21:41

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Topicstarter
Nouja, de laptop deed niets meer, dus vandaar. Dit onderdeeltje rammelde over het moederbord, en viel eruit toen ik de palmrest van de laptop afhaalde.

Maar even ter bevestiging, dit onderdeel heeft niets te maken met de voeding van de laptop? M.a.w. kan hier niet aan liggen?

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nee, denk inderdaad dat zoiets eerder mechanisch defect raakt dan door een defect ergens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-10 15:22
Zo te zien zit de rest van het onderdeel nog op de print, achter de Broadcomm chip en naast de connector, er staat Y3 bij. Dat het dekseltje er af is wil niet zeggen dat het ding het niet meer doet en bovendien lijkt het mij bij die Broadcomm chip te horen, dus als hij al stuk is dan doet je Lan aansluiting niks meer maar zou de laptop nog wel aan moeten gaan.

Wat is het verleden van dit ding, hoe is hij er mee opgehouden? Ik denk dat je er niet komt met het vervangen van het onderdeel alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10 15:59
Ik sluit me bij Avar aan. Wie weet is het dekseltje van de onderkant geleidend en heeft ergens kortsluiting gemaakt en ben je nu op het verkeerde spoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-10 21:22
Dat ding is idd puur voor de netwerkkaart.

In een reference design van Broadcomm komt ie ook voor, 25Mhz dus

http://fast.partsdirect.r...3329/23329_BCM4401KQL.pdf

Zoals al gezegd is de kans superklein dat dit de oplossing zou zijn. Al brand je hele broadcomm af (bij wijze van), muv de nic werkt de laptop in de meeste gevallen er niet minder om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:12

Onbekend

...

Heeft het kapje ook nog resten van metaal, of is het volledig van kunststof?
Als er resten van metaal op zitten, en dat ding ligt los over het moederbord te zwerven, kan er door kortsluiting wel meer onderdelen defect zijn.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 09:33

DaWaN

'r you wicked ??

Standaard 25MHz oscillator voor ethernet, is standaard voor 100mbit ethernet
Vervangen heeft geen zin, zonder die oscillator zal hooguit de ethernet functionaliteit missen

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Pagina: 1