advies betreffende Apple garantie

Pagina: 1
Acties:

• martijnsnoek
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-05-2023
Hallo allen,

Afgelopen week heb ik al een post gewaagd betreffende een probleem met een vlek in het scherm van mijn macbook pro. De problemen worden nu nog erger. Ik heb voor de 2x in 3 jaar tijd een 2e macbook pro met een probleem aan de video chip.
Het eerste probleem is onder garantie verholpen (2008 nVidia probleem). Hiervoor ben ik wel mijn macbook pro 5 dagen kwijt geweest. Dit was destijds niet zo'n ramp want ik had een desktop op kantoor waar ik nog op kon werken.

Nu heb ik een nieuwer type macbook pro (late 2008), welke wederom een probleem met de nVidia chip heeft.
Dit keer heb ik diverse artifacts op het display. Hier komen horizontale lijnen en rare vlekjes e.d. in voor.
Daarbij heb ik precies in het midden van het scherm een hele hinderlijke witte vlek. (backlite leaking)

Zojuist bij de iCentre geweest. Die zagen ook meteen de beide problemen en gaven ook aan dat de video kaart niet op snelheid kwam zoals hij hoort te doen.

iCentre heeft perfect zijn werk gedaan alleen blokkeerd Apple naar mijn mening hun service. Het volgende is het geval:

Ik kan mijn Macbook pro daar afgeven voor onderzoek/reparatie. Ze hebben het momenteel wel erg druk wat betekend dat ik mijn macbook ongeveer 4 weken moet missen.
Omdat ik een eigen bedrijf heb waar ik per dag +/- 10 klanten bezoek en daarbij absoluut mijn Macbook pro nodig heb moet ik dus een Macbook gaan huren.
Omdat ik de Macbook pro niet bij iCentre gekocht heb maar bij de Apple online store, moet ik 130,- Euro huur per week betalen. Daarbij nog even een borg van 300 Euro.
Reken maar uit wat ik dus aan huur kwijt ben!

Omdat mijn Macbook pro uit de garantie is (een jaar nu) moet ik mij beroepen op mijn consumenten recht.
Hierdoor is het ook niet zeker of ik hem wel of niet gerepareerd krijg zonder kosten.
iCentre rekent ook nog 79,- voor onderzoekskosten als Apple niets vergoed en ik hem (uiteraard) niet laat repareren voor 800,- Euro.

Ik baal ontzettend van de hardware van Apple. Ik snap ook niet hoe zoiets kan gebeuren in zo'n korte termijn. Als het dan al gebeurt dan hoort dit toch netjes gerepareerd te worden door Apple zonder dat de klant hiervan ook maar iets merkt?? Of heb ik het nou mis? Het gaat niet om een broodje van 400 euro. Het gaat om dik 2200,- Euro voor een notebook!! Daar mag je wel wat voor verwachten.

Ik vind persoonlijk Apple care ook geen excuus, want dan draai je als klant alsnog op voor een reparatie van een product dat deugdelijk hoort te zijn gedurende een x periode.

Hoe kijken jullie hier tegen aan? Bekijk ik dit nu heel zwart-wit of zijn jullie van een andere mening?
Is er een alternatief wat niet zo veel geld kost?

Alvast bedankt voor jullie input

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-01 23:54
Je gaat er weinig aan hebben maar: ik ben het helemaal met je eens.

Zodra je een apparaat koopt bij de Apple online store word je een poot uitgedraaid als je iets van garantie wilt.

Dit is voor mij de reden om Apple hardware af te raden in een zakelijke omgeving. Terwijl het mijn productiviteit juist zo enorm verbetert... HP, Fujitsu Siemens, Lenovo en Dell bieden allemaal drie jaar next business day garantie op hun zakelijke hardware.

Zelf ben ik een aantal weken mijn apparaat kwijt geweest terwijl ik onenigheid had over de kosten van de zoveelste moederbord vervanging. Al deze tijd ben ik bijzonder netjes geholpen door mijn lokale APR. Mijn volgende machine gaat ook zeker bij deze toko vandaan komen.

De achilleshiel van een bijzonder mooi product...

Edit: Vraag bij iCenter naar een Customer Claim formulier (formulier waarop je je beklag kunt doen over de gang van zaken, komt bij de afdeling Customer Care terrecht). Deze horen ze te hebben als APR. Zelf heb ik ook nog een aangetekende brief naar Apple Nederland gestuurd om mijn reparatie vergoedt te krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door hans_lenze op 12-01-2012 22:53 ]

while (! ( succeed = try ()));

• martijnsnoek
Dat is mooi om te horen dat ik niet het enige slachtoffer ben.

Ook ik heb deze ervaring met de genoemde merken. Ik heb het idee dat dit iets te maken heeft met het land/omgeving waar het management zit van de brand. japanners/chinezen lijken dit toch even behoorlijk wat beter te doen dan de Amerikanen vreemdgenoeg??

Het is inderdaad dood en doodzonde van zo'n mooi product met zo'n slordig en slecht bedrijf erachter. Je zou bijna een mooie Dell/HP notebook kopen en hier OSX op zetten, dan heb je tenminste zekerheid en productiviteit in 1. Maarja het is gewoon het gevoel he?....
hans_lenze schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 22:50:
Je gaat er weinig aan hebben maar: ik ben het helemaal met je eens.

Zodra je een apparaat koopt bij de Apple online store word je een poot uitgedraaid als je iets van garantie wilt.

Dit is voor mij de reden om Apple hardware af te raden in een zakelijke omgeving. Terwijl het mijn productiviteit juist zo enorm verbetert... HP, Fujitsu Siemens, Lenovo en Dell bieden allemaal drie jaar next business day garantie op hun zakelijke hardware.

Zelf ben ik een aantal weken mijn apparaat kwijt geweest terwijl ik onenigheid had over de kosten van de zoveelste moederbord vervanging. Al deze tijd ben ik bijzonder netjes geholpen door mijn lokale APR. Mijn volgende machine gaat ook zeker bij deze toko vandaan komen.

De achilleshiel van een bijzonder mooi product...

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-01 23:54
Windows wordt steeds beter qua usability en workflow (beter gezegd: het sluit steeds meer aan bij hoe ik fijn werk). Met de hele ultrabook rage komen er ook steeds mooiere machines op de markt.
Dit zijn voor mij de twee belangrijkste redenen om te kiezen voor een machine van Apple. Zodra deze weg vallen, ben ik geen Apple klant meer.

Dell en HP zijn ook Amerikaans en zij hebben wel een betere after sales support. Het is werkelijk een keuze van Apple om hier niet meer aandacht aan te besteden. Het is niet alsof je als eenmanszaak hardware op de plank gaat leggen 'voor als ie stuk gaat'. Heb al vaker geroepen dat hier een gat in de markt ligt voor APR's. Een verzekering die een vervangende machine garandeert tijdens uitval van je eigen ding. Leasekoop ofzo.

while (! ( succeed = try ()));

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:08
Je vergeet iets; je hebt hem zakelijk gekocht en je gaat je beroepen op je consumentenrecht? Ik wil niet veel zeggen, maar zakelijke aanschaf is heel iets anders dan een consumentenaanschaf. Als jij iets zakelijk aanschaft ben je dus geen consument. Maar je wilt je wel gaan beroepen op het consumentenrecht? Dit is eten van 2 walletjes en dat gaat niet op. Als zakelijke klant ben je qua garantie heel slecht ingedekt door de wet. Als het goed is heeft de APR jouw daar op gewezen op het moment dat jij besloot geen AppleCare aan te schaffen.

Edit; Om even in te gaan op je vraag in de TS; ja je denkt dus heel zwart-wit. Zakelijk aanschaffen = geen consumentenrecht

[ Voor 11% gewijzigd door Bloemstukje op 13-01-2012 00:14 ]

gewoon nee.

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-01 07:40

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Stel dat die 4 weken, er met 1 dag 5 worden oid dan ben je 650 euro aan borg kwijt? Kun je dan niet beter een nieuwe kopen, aangezien je hem ook hard nodig hebt?

Over je verhaal kan ik me aansluiten bij Sander, je koopt een apparaat 'zakelijk' en je wilt je beroepen op consumentenrecht. En ja dat gaat inderdaad niet op, neemt niet weg dat de service van 'Apple' hierin slecht zou zijn, niet dat het uitmaakt want je hebt hem ook niet bij Apple gekocht ;-)

[ Voor 48% gewijzigd door N1ckk op 13-01-2012 08:41 ]

• Bloemstukje
Nickalicious schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 08:39:
Stel dat die 4 weken, er met 1 dag 5 worden oid dan ben je 650 euro aan borg kwijt? Kun je dan niet beter een nieuwe kopen, aangezien je hem ook hard nodig hebt?

Over je verhaal kan ik me aansluiten bij Sander, je koopt een apparaat 'zakelijk' en je wilt je beroepen op consumentenrecht. En ja dat gaat inderdaad niet op, neemt niet weg dat de service van 'Apple' hierin slecht zou zijn, niet dat het uitmaakt want je hebt hem ook niet bij Apple gekocht ;-)
Precies. Ook reparaties hebben niks te doen met Apple. Jij koop hem bij een APR, die verleend ook service aan jou wanneer hij stuk is. Zij laten de MacBook repareren bij een AASP (Apple Authorized Service Provider), en ook deze zijn niet apple zelf, maar gewoon een service provider. Het enige wanneer Apple jou dwars kan zitten is op het moment dat er verlengde garantie word aangevraagd bij de AASP door de APR. Die aanvraag gaat van de AASP naar Apple, en Apple keurt dan de verlengde garantie goed of keurt deze af. In jouw geval zou hij worden afgekeurt omdat jij hem zakelijk hebt aangeschaft.

gewoon nee.

• martijnsnoek
Beste Sander,

Ik vind je een beetje voorbarig met je reactie. Ik heb gezegt dat ik hem gebruik VOOR mijn bedrijf. Dat wil niet zeggen dat ik hem ook zakelijk gekocht heb. Ik had op het moment van aanschaf nog geen bedrijf, en heb hem dus als consument gekocht. Hierbij heb ik dus wel degelijk recht op aanspraak van het consumenten recht.

Daarnaast heb ik in de eerste post als aangegeven dat ik hem bij de ONLINE Apple store, dus wel degelijk bij Apple zelf. Dit is dus ook de rede dat ik die 130,- p/w moet betalen anders had ik minder betaald.
SanderPS3 schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 10:44:
[...]

Precies. Ook reparaties hebben niks te doen met Apple. Jij koop hem bij een APR, die verleend ook service aan jou wanneer hij stuk is. Zij laten de MacBook repareren bij een AASP (Apple Authorized Service Provider), en ook deze zijn niet apple zelf, maar gewoon een service provider. Het enige wanneer Apple jou dwars kan zitten is op het moment dat er verlengde garantie word aangevraagd bij de AASP door de APR. Die aanvraag gaat van de AASP naar Apple, en Apple keurt dan de verlengde garantie goed of keurt deze af. In jouw geval zou hij worden afgekeurt omdat jij hem zakelijk hebt aangeschaft.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Heb je al contact met Apple zelf opgenomen ipv alleen met een APR?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

martijnsnoek schreef op zondag 15 januari 2012 @ 17:45:
Ik vind je een beetje voorbarig met je reactie. Ik heb gezegt dat ik hem gebruik VOOR mijn bedrijf. Dat wil niet zeggen dat ik hem ook zakelijk gekocht heb. Ik had op het moment van aanschaf nog geen bedrijf, en heb hem dus als consument gekocht. Hierbij heb ik dus wel degelijk recht op aanspraak van het consumenten recht.
Als jij niet zonder Macbook kan voor je bedrijf, dan moet je dit hebben meegenomen in je businessplan. De schade die je ondervind is er eentje die zakelijk is, en niets te maken heeft met consumentenrecht. Dat zul je gewoon moeten scheiden.

Op het moment dat je compleet afhankelijk bent van die Macbook, en je dergelijke hoge kosten hebt voor tijdelijke vervanging, dan is je businessplan niet erg goed. Uberhaupt is huren dan een slechte optie, dan kan je beter een relatief goedkope Macbook kopen als backup en dat als een zakelijke investering zien.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

gambieter schreef op zondag 15 januari 2012 @ 17:51:
[...]

Als jij niet zonder Macbook kan voor je bedrijf, dan moet je dit hebben meegenomen in je businessplan. De schade die je ondervind is er eentje die zakelijk is, en niets te maken heeft met consumentenrecht. Dat zul je gewoon moeten scheiden.

Op het moment dat je compleet afhankelijk bent van die Macbook, en je dergelijke hoge kosten hebt voor tijdelijke vervanging, dan is je businessplan niet erg goed. Uberhaupt is huren dan een slechte optie, dan kan je beter een relatief goedkope Macbook kopen als backup en dat als een zakelijke investering zien.
Trouwens, dit.

Ik ben voor m'n werk ook afhankelijk van het hebben van een functionerende laptop, en daar heb ik dus gewoon een backup laptop voor liggen hier die ik direct kan gebruiken. (Alleen even opladen, batterijen hebben de vervelende eigenschap uit zichzelf leeg te lopen.)

Dat is dan niet dezelfde ofzo (op dit moment is mijn direct-gebruiken laptop een witte macbook terwijl ik gewoonlijk een 15" pro gebruik) maar ik kan er wel m'n ding mee doen.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 15-01-2012 17:58 ]

• martijnsnoek
CyBeR schreef op zondag 15 januari 2012 @ 17:50:
Heb je al contact met Apple zelf opgenomen ipv alleen met een APR?
Ik heb telefonisch contact gehad met Apple zelf. Die verwees mij keurig netjes naar de APR toe om hem in te leveren voor onderzoek en eventueel reparatie.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

CyBeR schreef op zondag 15 januari 2012 @ 17:57:
Trouwens, dit.

Ik ben voor m'n werk ook afhankelijk van het hebben van een functionerende laptop, en daar heb ik dus gewoon een backup laptop voor liggen hier die ik direct kan gebruiken. (Alleen even opladen, batterijen hebben de vervelende eigenschap uit zichzelf leeg te lopen.)
Voor een dergelijke optie kan zelfs een tweede of derdehandsje voldoende zijn, hoeft niet snel te zijn als het maar werkt.

offtopic:
Ik heb ook een paar maanden met een prive-laptop gereist omdat het scherm van de oude te slecht werd (en deze ook traag was geworden, zelfs na herinstall (Windows, verkeerde forumdeel, ik weet het :+ ), omdat ons financiele jaar van april-maart loopt en het budget me te onzeker was. Nu heb ik in December de knoop doorgehakt doordat de financien er goed uitzagen, en staat een prachtige Toshiba ultrabook waarop ik dit tik :p .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

En was het niet zo dat APR's in feite losse BV's zijn? Dit moet je uitvechten met apple, niet een reseller van dat merk. Met je kapotte dell ga je toch ook niet naar een willekeurige winkel toe die dell's verkoopt. Of is de relatie met apple wat anders?

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Garantiekwesties horen in het Shopping Forum, dus een move die kant op :)

MS > SF

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• martijnsnoek
CyBeR schreef op zondag 15 januari 2012 @ 17:57:
[...]

Trouwens, dit.

Dat is dan niet dezelfde ofzo (op dit moment is mijn direct-gebruiken laptop een witte macbook terwijl ik gewoonlijk een 15" pro gebruik) maar ik kan er wel m'n ding mee doen.
Hier denk ik nu ook aan om er een goedkope witte macbook bij te kopen voor dit soort grappen.
Ik ben het dan ook helemaal eens met de mensen die zeggen dat ik zelf verantwoordelijk ben voor een vervangende laptop voor mijn werkzaamheden.

Mijn standpunt is echter wel: met een mac wordt geadverteerd dat je kwaliteit koopt. Dit zie je ook dubbel en dwars terug in de prijs.
Op het moment dat ik dan al 2 verschillende macbook pro's heb gehad waar de zelfde soort problemen voorkomen, dan twijfel ik ten zeerste aan de uitmuntende kwaliteit die zo'n macbook zou moeten hebben.

Begrijp mij niet verkeerd, de software is geniaal. De hardware is dat naar mijns inzien zeer zeker niet, en dan heb ik het niet alleen over macbooks.

• martijnsnoek
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2012 @ 18:04:
En was het niet zo dat APR's in feite losse BV's zijn? Dit moet je uitvechten met apple, niet een reseller van dat merk. Met je kapotte dell ga je toch ook niet naar een willekeurige winkel toe die dell's verkoopt. Of is de relatie met apple wat anders?
Dit is door Apple zelf aangeraden. Dus zie weinig andere opties? Apple heeft naar mijn weten ook zelf geen reparatie service..

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-01 21:51
martijnsnoek schreef op zondag 15 januari 2012 @ 18:06:
[...]

Hier denk ik nu ook aan om er een goedkope witte macbook bij te kopen voor dit soort grappen.
Ik ben het dan ook helemaal eens met de mensen die zeggen dat ik zelf verantwoordelijk ben voor een vervangende laptop voor mijn werkzaamheden.

Mijn standpunt is echter wel: met een mac wordt geadverteerd dat je kwaliteit koopt. Dit zie je ook dubbel en dwars terug in de prijs.
Op het moment dat ik dan al 2 verschillende macbook pro's heb gehad waar de zelfde soort problemen voorkomen, dan twijfel ik ten zeerste aan de uitmuntende kwaliteit die zo'n macbook zou moeten hebben.

Begrijp mij niet verkeerd, de software is geniaal. De hardware is dat naar mijns inzien zeer zeker niet, en dan heb ik het niet alleen over macbooks.
Voor de naam en Design ja, maar verder is het absoluut kwa hardware niet superiour aan een Toshiba ofzo.
"afhandelingen kwa looks en sterkte van de behuizing etc zijn gewoon beter bij Mac"

Apple heeft netzoals X andere bedrijven die zaken doen met Nvidia dit probleem gehad, raar maar waar.
Duizenden laptops zijn erdoor gesneuveld en de helft van de Merken waarvan de Laptop is doen er niks aan.
Bij Nvida kan je niet gaan lopen zeuren.

Het is in dit geval of coulance van Apple, of hem laten repareren voor X of een Nieuwe.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

martijnsnoek schreef op zondag 15 januari 2012 @ 18:06:
[...]
Is ook zo. Denk maar niet dat je voor een kwaliteitslaptop van !Apple veel minder betaalt hoor. Drie van mijn ex-collega's hadden Thinkpads en die waren van dezelfde prijscategorie als de MacBook Pro.
Tsja, kan gebeuren maar bedenk wel dat een laptop die je daadwerkelijk meeneemt een heel ander verhaal is dan een laptop die je voornamelijk op een bureau hebt staan. Dat geeft een veel, veel grotere mate van fysieke stress op zo'n apparaat en daar gaan ze sneller kapot van. Het merk of de prijs die je ervoor betaald hebt maakt daarbij niet zoveel uit, het gaat gewoon om de fysieke aftakeling van bijvoorbeeld soldeerverbindingen.

• Bloemstukje
martijnsnoek schreef op zondag 15 januari 2012 @ 18:08:
[...]

Dit is door Apple zelf aangeraden. Dus zie weinig andere opties? Apple heeft naar mijn weten ook zelf geen reparatie service..
Zo werkt het dus niet. Al helemaal niet met consumentenrecht. Consumentenrecht heb je uitsluitend en alleen bij je verkooppunt. Jouw verkooppunt is de apple online store. Die mogen je niet doorverwijzen naar een APR. een APR is gewoon een bedrijf welke los staat van Apple. Als je je consumentenrecht wilt claimen zul je dat bij je verkooppunt moeten doen. In dit geval is dat een webwinkel, en niet een APR. Dus kan je dit ook niet gaan uitvechten bij een APR. Apple lost garantiegevallen op door ze op te laten halen door UPS. Dit zal in jouw geval ook moeten gebeuren. Of jij het vergoed krijgt moet je dus uitvechten met de Apple Online store. NIET met een APR.

Edit; het doorverwijzen van Apple naar een APR is voor hun heel eenvoudig het "van kastje naar de muur sturen". Een APR zal jou gewoon doorsturen naar Apple Online, of gewoon kosten in rekening brengen voor de reparatie. En daar mag je ze niet ongelijk in geven, jij hebt natuurlijk geen garantie bij hun, maar bij de Apple Online Store ;).

[ Voor 15% gewijzigd door Bloemstukje op 15-01-2012 18:24 ]

gewoon nee.

• martijnsnoek
SanderPS3 schreef op zondag 15 januari 2012 @ 18:20:
[...]

Zo werkt het dus niet. Al helemaal niet met consumentenrecht. Consumentenrecht heb je uitsluitend en alleen bij je verkooppunt. Jouw verkooppunt is de apple online store. Die mogen je niet doorverwijzen naar een APR. een APR is gewoon een bedrijf welke los staat van Apple. Als je je consumentenrecht wilt claimen zul je dat bij je verkooppunt moeten doen. In dit geval is dat een webwinkel, en niet een APR. Dus kan je dit ook niet gaan uitvechten bij een APR. Apple lost garantiegevallen op door ze op te laten halen door UPS. Dit zal in jouw geval ook moeten gebeuren. Of jij het vergoed krijgt moet je dus uitvechten met de Apple Online store. NIET met een APR.

Edit; het doorverwijzen van Apple naar een APR is voor hun heel eenvoudig het "van kastje naar de muur sturen". Een APR zal jou gewoon doorsturen naar Apple Online, of gewoon kosten in rekening brengen voor de reparatie. En daar mag je ze niet ongelijk in geven, jij hebt natuurlijk geen garantie bij hun, maar bij de Apple Online Store ;).
Sander,

Bedankt voor je reactie. Daar zat ik dus ook al aan te twijfelen. Jij bevestigd het! Dankjewel. Ik zal nogmaals schriftelijk contact opnemen met Apple en dit geval ook benoemen.

Wordt vervolgd!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Houd er dan wel rekening mee dat consumentenrechten ook met consumenten rechten en plichten komt.

Er zal dus geen gratis vervanger komen, het zal een redelijke tijd mogen duren etc. etc.

En op het moment dat je het (qua consumentenrecht) bij de juiste persoon neerlegt (Apple) dan zal je APR nergens ene cent of goodwill zien en die zal dus ook niet echt snel geneigd zijn om korting te geven op de huurprijs etc.

Aangezien je macbook van 2008 is zou ik serieus overwegen om een nieuwe aan te schaffen en die gerepareerde als reserve in de kast te leggen.
Pagina: 1