Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:44
Beste mede GOT-ers,

Ik ben al een tijdje opzoek naar nieuwe speakers en ik zit nu met een dilemma waarbij ik wel wat hulp kan gebruiken in de vorm van een (objectief)oordeel van jullie, aangezien er toch mensen tussen zitten met veel verstand van dit onderwerp en omdat ik gewoon een patstelling heb bereikt.

Het gaat om twee speaker sets. De Jamo S608 in de vorm van de HCS 3, en de Dali Zensor 5 in de Zensor serie. Ik heb op dit moment een stel B&W DM110 speakers en twee JVC surround speakers welke niet echt bij elkaar passen, ik wil dus graag naar een 5.0 of 7.0 set toe van één merk. Ik vond dat de B&W een te wollig geluid hadden en dat vooral stemmen niet echt loskwamen van de speaker. Ik heb de Jamo S608 een tijdje geleden geluisterd bij Havoned en daar was ik op zich heel content mee, maar nu lees ik dat heel veel mensen last hebben met pop- en mainstream muziek op deze speaker. Ik luister zo'n beetje alle muziek van Indie tot Rap, dus dan heb ik daar last van. De meeste muziek zal echter, Coldplay, The Killers, Kaiser Chiefs, Racoon achtige muziek zijn die toch ook wel hevig gecomprimeerd wordt.
De Dali heeft dit probleem naar mijn weten niet, en klinkt net als de Jamo heel open en zuiver met een sprankelend hoog met op het eerste gezicht iets minder bass. Ik zal hieronder kort even mijn bevindingen neerzetten.

Jamo S608 HCS 3:
Mooi helder geluidsbeeld, genoeg laag voor in films. Alleen het probleem met mainstream muziek heeft me doen besluiten nog niet tot kopen over te gaan. Ook het ik het idee dat de S60 Cen en de S602 kwalitatief gezien een (stuk) minder zijn dan de S608 zelf. Zowel in bouwkwaliteit als in de kwaliteit van de componenten in de speakers. Zo is de S602 naar mijn idee geen volwaardige volledige speaker terwijl de Dali Zensor 1 in mijn ogen dit wel is. Wat is jullie mening hierover en zijn ze kwalitatief echt minder of denk ik dit alleen maar.

Dali Zensor 5:
Ook deze speakers klinken mooi helder en heel gedetailleerd, de stemmen komen goed naar voren alleen in mijn korte luistersessie vond ik dat de bass misschien iets te kort komt. Maar dit kan ook komen omdat de speaker redelijk ingesloten stond tussen andere speakers bij de luisteropstelling. De bouwkwaliteit van de hele Zensor serie vind ik echt heel hoog, alles voelt solide en stevig aan en ziet er ook nog eens mooi uit. Zowel in de Zensor Vokal als Zensor 1 worden dezelfde woofers en tweeters gebruikt wat er naar mijn mening zorgt voor een mooi homogeen surround geluidsbeeld. Dit vindt ik zeker een pluspunt. Ook heb ik het idee dat de Zensor Vokal en 1 niet onderdoen voor de 5 qua bouw- en componentenkwaliteit waarbij ik dit gevoel wel heb bij de Jamo center en surround.

Dan nog wat informatie over de ruimte en aanverwante apparatuur. Ik woon nog thuis bij mijn ouders (18 jaar) en mijn kamer is een dakkapel, welke wel over de hele breedte en lengte van het huis is, dus met één schuine wand. De kamer is ongeveer 13 tot 15 vierkante meter groot. De set zal als eerste aangesloten worden op een Sony STR DG-820 maar als ik gekozen heb, koop ik misschien wel een reciever die iets beter bij de speakers past (Marantz/Denon). De Sony is redelijk neutraal wat geluidbeeld betreft dus kan vrijwel met iedere speaker overweg. De speakers zullen ongeveer voor 40% gebruikt worden voor muziek en 60% voor films. Dan als laatste punt nog de prijs de Jamo set inclusief surroundspeakers komt op zo'n 625 á 650 euro. De Dali zensor 5 kan ik krijgen voor 269 euro p/s en de Vokal voor 225 euro. Indien ik voor de Dali ga zullen de surroundspeakers volgen. Totaal gezien is de set van Dali dus zo'n 300 euro duurder.

Ik zou graag jullie mening willen weten over de verschillen tussen Jamo en Dali. Ik neig naar Dali vanwege de betere bouwkwaliteit en beter homogeen geluidsbeeld. Alleen het tekort aan bass baart mij een beetje zorgen maar dit kan ook aan de luisteromgeving liggen. Ook zou ik graag jullie persoonlijke mening willen horen over de twee speakers. AreaDVD toch een betrouwbare reviewsite volgens mij heeft de Dali Zensor serie het predikaat Referentie kwaliteit gegeven in zijn klasse en is dus nagenoeg niets beters te krijgen. Ik probeer gewoon de meningen te inventariseren om mijzelf zo het laatste stukje over de streep te trekken. Alvast bedankt voor jullie hulp.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-05 11:21

HKS-Skyline

Vroooom ?

Ik zat zelf ook tussen dali en jamo te twijfelen, tot ik de 606 hoorde, dat vond ik nogal een afknapper, bij muziek met veel/hard geluid werd het middengebied nogal een zooitje (ik heb wat foo fighters geluisterd, en een live optreden van Adele, met beide was het op de 606 vrij slecht in de middentonen.)
De 608 heeft 1 midrange speaker meer, en een grotere woofer, maar is verder volgens mij het zelfde qua type onderdelen.

Ik ben mijn Dali 350 speakers gewend, en die zijn heel zuiver qua hoog, erg goed qua midden, en goed qua bas, maar de bas van de 606 was beter aanwezig, of het zuiver was kon ik niet echt goed oordelen, maar de 606 heeft meer bas.
Ik heb een Rel subwoofer, dus voor mij is de mindere bas geen probleem, ik heb zelfs de lagere frequenties iets gedempt op de Dali's om het wat zuiverder te krijgen.
De Dali Zensor is misschien iets beter qua bas dan mijn 350's, maar ik heb alleen de zensor 1 beluisterd en was daar zeer van onder de indruk. Ik zou voor de Dali's gaan omdat het geluid veel zuiverder is zover ik heb kunnen horen. En voor mij weegt dat zwaarder dan de bas, zelfs als ik geen sub had.
Een sub later toevoegen is natuurlijk altijd een optie, deze is minder gebonden aan het klankbeeld van de speakerset. En een goede 2e hands sub hoeft niet duur te zijn.
Het is zonde dat als je de Jamo's hebt staan, en ze blijken ontzettend tegen te vallen met muziek. Ik heb het al vaker gehoord over de Jamo's, maar toen ik de 606 hoorde begreep ik wat er bedoeld werd.
Ik ben zelf van plan mijn set uit te breiden met de Lektor 2's voor achter, en de Lektor LCR als center, maar ik ben er nog niet helemaal over uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silasje1
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-10-2024
Ik heb zelf de Zensor 1 en ben harstikke blij! Zelfde als hierboven: Koop Zensor 5 en een goede sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:10

DjVe

Hatsaflats!

Er zijn natuurlijk veel meer opties als de Dali en Jamo. Je gaat nu twee systemen vergelijken, die beide in een compleet andere prijs klasse liggen. Dan is het ook niet zo gek, dat de Dali veel beter klinkt :)

Je zoekt eigenlijk een set van rond de €600 tot €900 (die je eventueel in tijd kan upgraden). Ga met die eis eens langs een goede winkel, wedden dat je veel meer ziet!

Maar even wat anders:

http://www.teufelaudio.nl...-hybrid-5.2-set-p336.html
en zo hebben ze nog veel meer leuk spul voor hele goede prijzen! Bevalt het niet, dan mag je het terug sturen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
Jordy van e schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 11:42:
Er zijn natuurlijk veel meer opties als de Dali en Jamo. Je gaat nu twee systemen vergelijken, die beide in een compleet andere prijs klasse liggen. Dan is het ook niet zo gek, dat de Dali veel beter klinkt :)

Je zoekt eigenlijk een set van rond de €600 tot €900 (die je eventueel in tijd kan upgraden). Ga met die eis eens langs een goede winkel, wedden dat je veel meer ziet!
Ik heb me ook heel breed georienteerd, maar heel veel merken zijn afgevallen. Hier het lijstje: B&W, te wollig en te weinig dynamiek. Wharfedale idem dito, Kef te veel verschil tussen laag, hoog. Magnat, te dof. Quadral, bouwkwaliteit matig. Dan blijven nog Monitor Audio, Dynaudio, Paradigm, Jamo en Dali over. Waarbij Dynaudio en Paradigm sowiso te duur zijn en bij Monitor Audio eventueel de BX serie nog zou kunnen. Dali en Jamo lijken dan de logische keuze om tussen te kiezen.

In principe zitten deze wel in de zelfde prijsklasse want S608 kost los €249,- en de Zensor 5 €269,-. Alleen de Jamo HCS Set is te goedkoop voor woorden. Maar dit ligt naar mijn mening aan de lagere kwaliteit van de S602 en S60 Cen. Teufel heb ik ook naar gekeken maar precies de set die ik echt zoek hebben zij niet. Of ze zijn te duur. Ik heb liever gewoon volwaardige vloerstaanders dan een THX set omdat muziek meestal op de tweede niet goed klinkt.

De Teufel Hybrid 4 heb ik ook overwogen, maar door de verzendkosten van €70,- is de set net zo duur als één van Dali en die kan ik beluisteren. Het terugsturen van een dergelijke set is ook weer zoveel werk.

[ Voor 6% gewijzigd door Davidshadow13 op 13-01-2012 12:35 ]

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robvleeuwen
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-04 13:02
Klipsch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
Kan ik niet beluisteren bij mij in de buurt en iedereen herrinnerd mij er altijd aan dat Klipsch een hele speciale sound heeft waar je echt van moet houden, en dat dit lang niet voor iedereen iets is. Daarom heb ik dit merk even buiten beschouwing gelaten.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:46
en Mordaunt Short??

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 13:06

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Over het verhaal van de bouwkwaliteit van de S602 en C60 center. Ik ben niet dezelfde mening toebeleeld dat de bouwkwaliteit minder is. Of de componenten minder.

Ik zou dan wel graag preciezer willen weten waarom het in jouw ogen minder maakt? Is het een vermoeden of een gevoel. Het lijkt wel of je een reden zoekt om de Jamo set niet leuk te vinden. Je hangt aan een standpunt dat de Dali in jouw ogen beter zijn. Zoals ik het lees heb je je keuze al gemaakt. Alleen zoek je nog redenen om die keuze te laten wijzigen. En die redenen zie ik niet echt.

Simpelste oplossing. Als jij denkt dat de Dali de beste is in jouw oren dan haal die gewoon. Je kunt 100 en 1 dingen bedenken waarom een set wel of niet beter is. Maar uiteindelijk komt het aan op je oren. Zeggen je oren Dali dan Dali zeggen je oren Jamo dan Jamo.

Ikzelf ben zeer onder de indruk van de Jamo. Zeker prijs/kwaliteit bekeken. Ik wil dan zelf ook graag uiteindelijk een Jamo set aanschaffen. Dit zal dan vermoedelijk de S606 HCS5 set zijn. Dit omdat het budget technisch een leuke set is. Hij klinkt goed. En past het beste in huis. Maar zoals gezegd. Dit soort keuzes zijn heel persoonlijk. Wat de een mooi vind klinken kan de ander wel van gruwen.

*empty*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
Ik heb uiteindelijk toch maar de knoop door gehakt. Ik kreeg bij mijn lokale HiFi winkel in aanbieding van €760,- voor een set Dali Zensor 5, een Dali Zensor Vokal en 8 meter Van den Hul speakerkabel (2,15mm2) en dat kon ik toch niet weerstaan. Mijn gevoel zegt toch dat de Dali een iets betere bouwkwaliteit heeft en iets beter is afgewerkt. Vergelijken met Jamo ging moeilijk aangezien ik die maanden geleden geluisterd heb en dit klonk gewoon heel goed.

Enige nadeel +- 3 weken levertijd maar ach. Ik heb een aanbieding waar geen enkele online dozenschuiver aan kan tippen en ik hoef geen 200 km te rijden, dus ik ben uiterst tevreden. In ieder geval bedankt voor jullie input.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobB
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:48
Mag ik vragen waar de luistersessie met de Zensors heeft plaatsgevonden? Ik ben in de markt voor een setje, maar kom er maar niet achter wie ze heeft staan. Tevens zou ik graag willen weten welke versterker je gebruikt en hoe die combi bevalt, ik kan van de Zensors niet zo veel ervaringen/reviews vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
Bobbus schreef op zondag 29 januari 2012 @ 11:46:
Mag ik vragen waar de luistersessie met de Zensors heeft plaatsgevonden? Ik ben in de markt voor een setje, maar kom er maar niet achter wie ze heeft staan. Tevens zou ik graag willen weten welke versterker je gebruikt en hoe die combi bevalt, ik kan van de Zensors niet zo veel ervaringen/reviews vinden ;)
Ik heb ze beluisterd bij Botman Audio/Video in Hoorn (kop van Noord-Holland), die heeft ze gewoon staan. Ik heb de speakers inmiddels binnen maar ik wacht nog op speakerkabels en pluggen dus kan ze nog niet installeren. In eerste instantie worden ze aangesloten op een Sony STR DG820 en als dat niet zo bevalt ga ik upgraden naar een Marantz SR5005 of een Denon 1912/2311 o.i.d.

Areadvd heeft een hele uitgebreide review van de hele zensor serie, moet je wel een beetje knap Duits kunnen of je moet even google translate gebruiken.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silasje1
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-10-2024
Bobbus schreef op zondag 29 januari 2012 @ 11:46:
de RAF in amsterdam heeft ze te beluisteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwakie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-06 17:22
Weet iemand waar je de Dali zensor 5 kan kopen voor 269? Ik zie alleen 299 euro staan op de bekende vergelijkingssites.

Ik las zojuist op de site van RAF Amsterdam dat deze speakers geschikt zijn voor een klein tot middelgrote ruimte. Mijn woonkamer is zo'n 35 m2. In welke categorie hoort hij?

[ Voor 49% gewijzigd door jwakie op 05-05-2012 04:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
jwakie schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 04:31:
Weet iemand waar je de Dali zensor 5 kan kopen voor 269? Ik zie alleen 299 euro staan op de bekende vergelijkingssites.

Ik las zojuist op de site van RAF Amsterdam dat deze speakers geschikt zijn voor een klein tot middelgrote ruimte. Mijn woonkamer is zo'n 35 m2. In welke categorie hoort hij?
Misschien dat de adviesprijzen vanuit Dali omhoog zijn gegaan. Want alle shops hanteren nu inmiddels minimaal €299,- per stuk. Je zou evt. bij enkele speciaalzaken kunnen kijken of ze nog showmodellen hebben die voor weinig weg mogen. Ik kreeg in je sale afgelopen januari nog 20 euro per speaker korting en dat waren gewoon nieuwe modellen.

Die ruimte indicaties moet je een beetje met een korreltje zout nemen. Ik denk dat deze speakers een ruimte van 35 m2 goed moeten kunnen vullen want dat is nog niet eens 6 bij 6 meter. Er zit genoeg bass en volume in dus ik zou mij geen zorgen maken.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwakie
En ben je nog een beetje tevreden? Niet meer gedacht aan de s608 sinds je de zensors in je kamer hebt?
Hoe vind je de bas klinken?

Ik kan de Zensor 5 beluisteren in Amersfoort (bestHomeCinema), maar daar verkopen ze helaas geen Jamo.
Dus direct vergelijken zit er niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
jwakie schreef op zondag 06 mei 2012 @ 16:51:
En ben je nog een beetje tevreden? Niet meer gedacht aan de s608 sinds je de zensors in je kamer hebt?
Hoe vind je de bas klinken?

Ik kan de Zensor 5 beluisteren in Amersfoort (bestHomeCinema), maar daar verkopen ze helaas geen Jamo.
Dus direct vergelijken zit er niet in.
Ik ben zeker tevreden, elke speaker heeft zo zijn voor en nadelen. Ik vind vooral de homogeniteit in het surround beeld heel mooi omdat zowel de Zensor 5, als de Zensor 1 en Zensor Vokal exact dezelfde woofers gebruiken. Dat gaf uiteindelijk de doorslag.

Ik denk verder dat de Jamo's de Dali's in geluidskwaliteit niet teveel ontlopen je moet puur persoonlijk kijken naar geluidsbeeld maar ook design. Ik heb een redelijk kleine kamer en daar passen de dali's beter in dan de Jamo's die toch een stuk groter zijn. Als je toch in Amersfoort bent kun je eventueel ook meteen even langs Havoned in Putten dat is de importeer van Jamo en kun je alle speakers beluisteren. Is maar een kilometer of 20 van Amersfoort.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwakie
Ik heb maar de Teufel ultima 40 besteld. Met een internet actiecode was hij 372 euro incl. 4 banaanstekkers. Om 10% korting te krijgen moest je boven de 400 uitkomen, vandaar de banaanstekkers :)
Lekker een dikke 8 weken uitproberen. Op dit moment betaal je geen verzendkosten en als zij de set weer ophalen dan komt dat ook voor hun rekening.

Als ik in Amsterdam ben ga ik de 608 en de dali beluisteren. Dan kan ik ook beter een voorstelling maken wat ik wil. De s606 heb ik al een keer thuis gehad maar die maakte een rommeltje van de mid en de hoge tonen.
Pagina: 1