Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-09 08:05
Hoi,

Ik heb het volgende probleem met mijn thuisnetwerk. Met één draadloos toegangspunt kon ik nooit de volledige woning afdekken, dus ik ben voor de volgende configuratie gegaan:

* Router: Cisco RVS4000 (geen wifi component);
* Draadloos AP 1:
  • Apparaat: TP-Link TL-WR1043ND
  • Firmware: DD-WRT (v24-sp2 (revision 18007))
  • Geconfigureerd als Access Point (dus geen apart subnet)
  • Locatie/SSID: Gelijkvloers;
  • AP heeft ook nog een "public wifi", deze is dmv firewall/eigen DHCP volledig afgescheiden van het eigen netwerk.
* Draadloos AP 2:
  • Alles idem als AP 1
  • Locatie/SSID: Praktijkruimte;
Met onze laptops/smartphones wisselen we regelmatig per dag tussen de locatie waar de dekking van AP1 optimaal is en de locatie waar AP2 optimaal is. Je zou verwachten dat je device steeds overschakelt naar het sterkste signaal, maar dat is blijkbaar niet zo. Heel vaak merk ik dat mijn laptop nog op het andere draadloos signaal blijft 'hangen', omdat die nog met een héél zwak signaal beschikbaar blijft. Je moet dus zelf manueel het optimalere wifi-signaal kiezen.

Ik heb ook al geprobeerd om dezelfde SSID voor de twee APs te nemen. Dit helpt niet, en daarbij kwam dan nog hetzelfde probleem dat je de SSIDs niet dubbel zag staan (in Windows 7), zodat je niet manueel kon switchen.

Weet iemand hier een oplossing voor? Ik zoek in twee richtingen:
* Oplossing "client-side", vb. een tooltje in Windows7 dat kan switchen naar het meest optimale signaal;
=> Kent iemand zoiets?
=> Maar: geen oplossing voor de smartphone (Android) en niet handig voor de sporadische gebruiker (met eigen device);
* Oplossing in de AP-config (indien mogelijk?) zodat alle afnemers van dit signaal eigenlijk één groot wifi-signaal zien met een optimale dekking over de hele woning. Ik geloof dat bedrijven zo'n oplossing hebben, maar vrees dat ik dan andere hardware in huis moet halen (wat ik niet wens).

Iemand suggesties?

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:59
Zelfde situatie ongeveer hier. Wat ik gedaan heb is de naam van de ssid van beide routers gelijk houden, schakelt m'n telefoon en laptop automatisch naar de sterkste

Edit
Niet goed gelezen. Lees net dat hij dit al eens heeft geprobeerd.

[ Voor 18% gewijzigd door rinkel op 12-01-2012 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:28
Google tip: WDS. Draait bij mij op m'n werk. Maar dat lukt al met simpele consumenten routers en dd-wrt als firmware. Doe er zelf niks mee dus kan je er het fijne niet van vertellen. Maar het werkt in ieder geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Craven schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 20:07:
Google tip: WDS. Draait bij mij op m'n werk. Maar dat lukt al met simpele consumenten routers en dd-wrt als firmware. Doe er zelf niks mee dus kan je er het fijne niet van vertellen. Maar het werkt in ieder geval wel.
Maar ik heb begrepen dat WDS een wireless signaal opvangt en opnieuw uitzendt. Ik heb altijd geleerd dat je een zwak signaal niet kunt versterken. Je kunt het signaal alleen versterken als het nog sterk is.

Het beste is om twee AP's te nemen en die allebei aan een netwerkkabel aan te sluiten. Geef ze beiden dezelfde sleutels of verbind ze met dezelfde RADIUS server. Hier werkt dat prima. Als je terminal niet goed roamt, dan moet je even bij de instellingen van je terminal kijken. In Windows staan die in de device manager.

[ Voor 8% gewijzigd door Trommelrem op 12-01-2012 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:59
De ts heeft al 2 ap's, ik neem aan dat die beiden al aan het netwerk hangen. Wds is dan niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 14:21
Als je de SSIDs hetzelfde maakt en de authenticatie (wpa2 key) gelijk houdt moet je ze alleen op een ander kanaal zetten als elkaar (6 en 11 bijv.) en verbinden met kabel. Dan switchen de apparaten alleen van kanaal en niet ssid en kan je dus roamen in je huis.
Of is dit niet wat je zoekt?

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Meauses, Dat is de meest voorkomende manier. Op deze manier, ( en wanneer je ALLE instellingen voor de rest hetzelfde houdt) zal je maar 1 SSID zien staan, en zal je laptop/mobile device automatisch schakelen naar de sterkste!
Pagina: 1