GT540M Maximaal Overclocken

Pagina: 1
Acties:

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:13
Ik heb al een tijdje een xps 15 met een GT540M gpu erin. Nu vroeg er mij gisteren iemand in het xps 15 topic om eens een 3dmark06 te draaien en dus heb ik dit gedaan en heb ik een vergelijking gemaakt. Ook heb ik met msi afterburner de gpu zitten overclocken met veel succes eigenlijk wel.

Hier even de resultaten die ik ook in dat topic gepost heb:
Type:GT525MGT540MGT540M OCGT540M OC MAX
Core:600 Mhz672 Mhz830 Mhz875 Mhz
Shader Clock:1200 Mhz1344 Mhz1660 Mhz1750 Mhz
Memory Clock:900 Mhz900 Mhz1091 Mhz1150 Mhz
Resultaat:7638 punten8351 punten10095 punten10312 punten
Screenshots
(klikbaar)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/iB20IJLYSibh1xICBse5sJV2/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fvVlU1lckG7qleMaQIqvL8aZ/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FFh6qD1yx1DlYrGtNO4f9jBA/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3CXZx3Nrc7Pgm4Xk66p7TOHZ/thumb.jpg

De laatste kolom is de hoogste overclock die ik kon testen omdat ik tegen de limieten in afterburner aan liep. Daar kan ik voor de core max 875 Mhz instellen en voor de shaders kan ik ook niet hoger instellen dan 1750 Mhz...

Nu wil ik natuurlijk proberen om nog verder te komen met de overklok om te zien wat ik maximaal kan halen. Maar aangezien ik niet hoger kan instellen als die 875 Mhz heb ik even zitten zoeken op google en kwam ik te weten dat je die limieten ook kunt uitschakelen zodat je nog verder kunt overclocken. Dus heb ik dit ingesteld in het .cfg bestand van afterburner. Maar als ik dan vervolgens afterburner opstart kan ik nog steeds niet hoger of die 875 Mhz instellen...

Dit is dus mijn probleem, ik weet gewoon dat ik nog verder kan komen qua kloksnelheden maar het programma laat het mij gewoon niet toe. Iemand enig idee?

• noudm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2023
Tevreden zijn met wat je hebt.

Maar begrijp ik nu goed dat je dit op een laptop doet? Wat is de temperatuur van je gpu?

Noud

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-12 09:21

Flappiewappie

Hier nog meer

Temperaturen? En wat is er het nut van? Kan je sommige games niet draaien? OCen in een Laptop kan veel potentieel hebben ivm de grote overhead die sommge mobiele varianten hebben. Maar of je het wel in een tweede.

Leuker bij laptops is undervolten!

Hier staat wat

• wesjuhdabomb
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:34
Je zou eens NVidia inspector kunnen proberen.

• glennvho
Ik doe dit inderdaad op een laptop, de GT540M is een mobiele gpu.

De temperaturen vallen heel goed mee, de gpu wordt rond de 70°C, max 72°C heb ik al gemeten. Dus daarom dat ik dacht dat ik nog wel verder kon komen.

Ik speel eigenlijk geen games op de laptop. Het komt eigenlijk omdat iemand vroeg om eens een benchmark te draaien dat ik wou zien hoever ik kon komen. :)

@ wesjuhdabomb: bedankt, heb het gedownload en met dat programmatje kun je véél verder overklokken! :)

• wesjuhdabomb
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:34
Succes :)

• glennvho
Bedankt! :)

Ik heb even zitten testen met Nvidia inspector en dit zijn de resultaten:
Type:GT540M OC MAX
(Met Afterburner)
GT540M OC MAX
(Poging 1)
GT540M OC MAX
(Poging 2)
GT540M OC MAX
(Poging 3)
Core:875 Mhz890 Mhz900 Mhz920 Mhz
Shader Clock:1750 Mhz1780 Mhz1800 Mhz1840 Mhz
Memory Clock:1150 Mhz1050 Mhz1050 Mhz1050 Mhz
Resultaat:10312 punten10423 punten10470 punten10630 punten
Screenshots
(klikbaar)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3CXZx3Nrc7Pgm4Xk66p7TOHZ/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mFVWgtkfgsp1B5WymMivjfeI/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Gesw9jIGk47mAq9Et1CFJl0p/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zFkMy6JK2H4E9vgJoqweEqUW/thumb.jpg

Zoals ik al dacht kon ik dus nog een stukje verder komen dan afterburner mij toe liet. :D

Het geheugen heb ik wel een beetje lager moeten klokken als in de vorige test omdat het niet meer stabiel was. Misschien dat ik nog wel eens probeer om het geheugen nog wat beter te tweaken maar ik denk niet dat er nog veel meer punten zullen inzitten voor mij. Had zo graag de grens van 11000 punten doorbroken. :+

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-12 11:16

Singular1ty

EV Evangelist

Had zo graag de grens van 11000 punten doorbroken.
En je CPU dan?

• glennvho
Het is op een laptop dus dat lukt jammer genoeg niet...

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Onzin, ga maar eens rommelen met een programma als Throttlestop :) Wat voor CPU heb je?

• glennvho
Ik heb een i7 2630qm. Ik dacht altijd dat je om een cpu te overklokken in het bios van je moederbord moest zijn? Zo heb ik het toch altijd al gedaan op mijn vaste pc.

Alvast bedankt, ik zal er eens naar kijken. :)

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Jep, op je vaste PC wel, maar het aantal laptops dat in-bios over dergelijke opties beschikt is op 1 hand te tellen. Gelukkig is er best een hoop goeie software voor te vinden. Ik heb helaas zelf geen ervaring met andere laptop CPU's dan Core 2 Duo's en Core 2 Quads, maar het lijkt me dat je alleen maar meer mogelijkheden hebt met de nieuwere series :)

Het is even wat uitzoekwerk (was het voor mij ook) maar dat hoort bij het hele overklok gebeuren en dan heb je ook wat.

• glennvho
Zou je eens kunnen uitlegen hoe throttlestop juist werkt en wat ik moet instellen om te overclocken? Op google vind ik niet echt nuttige info met betrekking tot het overclocken van de cpu...

• Michigan
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-12 17:18
Glennvho, ik ben redelijk benieuwd of er al wat uit is gekomen? Ik heb gisteren ook de XPS 15 besteld en vind het leuk om dit allemaal te zien. Dan heb ik al wat voorkennis voordat ik zelf ook aan de gang kan gaan!

Verwijderd

Je kan een laptop CPU niet overclocken. (ja, een 2920XM, maar die kosten meer dan de laptop los..)
Je kan een arrandale of latere CPU niet eens undervolten... Intel heeft alles gelockt. Bij de generatie ervoor kon dat nog wel, al is het minmum voltage serieus beperkt :/ Ik kan tot 800mhz, maar op het mimium voltage doet-ie 2.13ghz zonder problemen :')

en wat ik al eerder zei. De kloksnelheid wordt bepaald door de koeling. Hou de kloksnelheden eens in de gaten. Op het moment dat hij de 96° aan tikt gaat er 100mhz vanaf totdat hij stabiel is.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2012 00:52 ]

• Michigan
Is er toevallig iemand anders nog in geslaagd om de GT 540M te overclocken? Ik ben benieuwd of het mogelijk is de 11.000 punten te halen in 3dmark06.

Zou toch een hele verbetering zijn t.o.v. de 8351 punten die hij standaard heeft.. :P

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Als je je maximale "3dmark stabiele" clocks hebt gevonden is het tijd om een stapje verder te gaan: windows optimaliseren. Als eerst moet ik zeggen dat je in 3dmark 06 ruimschoots meer punten scoord als je draait op win xp sp3. Wil je niet voor een bench over stappen op een ander besturings systeem (begrijpelijk) kun je voor maximale score het volgende doen:

Begin met grafische instellingen:

In Nvidia panel naar "3d instellingen" en pas daar het volgende aan:

- power management -> maximum performance
- single display performance mode
- Texture filtering -> High performance

Voor de rest alles op standaard waardes..

Nu gaan we het aantal draaiende services aanpassen:

Ga naar uitvoeren-> typ "msconfig", ga naar tabje "services" en disable all, behalve:

-Futuremark SystemInfo Service
-Nvidia driver service.

*druk op "ok"

Ga daarna naar het tabje "startup" en disable all.

*Druk op apply

***Reboot...

Als het goed is heb je dan een hele kale windows met maar 21 processen lopen en kan je dus het maximale uit je systeem halen. Zorg dat je een zo vers mogelijke windows installatie gebruikt ook mbt defragmentatie.

Na reboot:

- Instellen van clocks en voltages in afterburner... exit (echt afsluiten!)
- opstarten van 3dmark 06
- taakbeheer openen (ctrl+shft+esc) -> tabje "services"
- Rechtermuis op "3dmark06" -> prioriteit ->"realtime"
- Rechtermuis op "explorer" -> disable.

***run benchmark***

Maximale score :)

Als laatste:

na je bench wil je natuurlijk een screenshot kunnen maken:

- Open taakbeheer (ctrl+shft+esc) en ga naar "nieuwe taak" en typ :explorer.exe... tataaAAa!

Hoewel overklokken op een laptop best leuk is, zit er nog wel wat in de weg. De voeding van de laptop. De meeste worden geleverd met zo'n 120w voeding max, maar er is wel een 150 en 180 watt voeding te krijgen, die met een klaine aanpassing eventueel van het stekkertje net iets meer ruimte qua OC bied. Verder is natuurlijk temperatuur belangrijk. 10c kan zomaar 10Mhz of meer schelen, dus een mobiele airco ie een goede aanschaf als je niet xtreem wil oc'en.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:25
rdt.dop schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 01:07:
Is er toevallig iemand anders nog in geslaagd om de GT 540M te overclocken? Ik ben benieuwd of het mogelijk is de 11.000 punten te halen in 3dmark06.

Zou toch een hele verbetering zijn t.o.v. de 8351 punten die hij standaard heeft.. :P
Durf het niet te zeggen... Heb wel zelf de GT540M(VAIO F21Z1E/BI oftewel de 3D laptop van Sony) flink overclocked gehad voor games en er was marge genoeg enkel werd mijn laptop bij te hoge clocksnelheden onstabiel ondanks dat de temperaturen rond de 60 bleven. Toen heb ik de Turbo modus van de CPU uitgeschakeld en de CPU enigszins lager gezet om stroom te besparen aangezien de CPU toch de bottleneck niet is(zoals gezegd met ThrottleStop inderdaad). Dan gaat hij nog wel stukje verder bij mij en blijft hij compleet stabiel :)

Mijn scores waren ongeveer vergelijkbaar met de TS volgens mij :) Zit wel veel marge in de 540M, maar dat moet ook wel aangezien hij ook als 550M verkocht wordt met hogere stock speeds :P

[ Voor 7% gewijzigd door Rctworld op 24-01-2012 05:27 ]

• Michigan
@millman: Dat is een mooi lijstje met tips! Komt goed van pas!

@Rctworld
Rctworld schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 05:21:
[...]
Mijn scores waren ongeveer vergelijkbaar met de TS volgens mij :) Zit wel veel marge in de 540M, maar dat moet ook wel aangezien hij ook als 550M verkocht wordt met hogere stock speeds :P
Ja dat klopt inderdaad. Nu vraag ik mij af, hoeveel winst je haalt mbt gamen. Ik zie uit benchmarks dat de GT550M iets beter presteert dan de GT540M. Maar ik ben benieuwd wat die ±25% winst van de (3dmark06) doet met de prestaties tijdens het gamen.

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-11 11:46
In real live gebeurt er bar weinig met je framerates. 25% meer in 3DM06 vertaald zich niet 1 op 1 naar een 25% hogere framerate. Dit is ook niet realistisch want 3DM06 maakt geen gebruik van de grafische pracht en praal waar de games anno nu gebruik van maken. Voor een indicatie moet je minstens Vantage of 3DM11 gaan draaien.

Ik heb voor de lol ook mijn GT555M een overclock gegeven:

GPU 800MHz mem 980MHz

3DMark Score 13107 3DMarks
CPU Score 5382

Dit met een Asus N75 i7 2670. Standaard haalt hij 11684 3DMarks.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Als je wil weten hoeveel t scheeld doe je toch een gamebechmark zoals crysis, of metro? Of met fraps kan je in elke game je framerate bijhouden... Bedenk wel, 4fps op 40 winst is toch al 10%! Ik denk dan je minimaal 10-15% mag verwachten..

Verwijderd

Ik heb de K53SV-SX838V gekocht waarin een i7 processor en een GT540M 1GB zit. Nu wil ik ook mijn videokaart OC'en, alleen heb ik er gewoon echt helemaal geen verstand van. Ik zou namelijk Battlefield op hogere instellingen/meer FPS willen spelen. Raden jullie mij aan om het toch te proberen, of kan ik dan meer stuk maken dan me lief is?

• glennvho
Als je overclockt met msi afterburner dan kun je eigenlijk niks kapot maken, je stelt namelijk gewoon hogere (of lagere) kloksnelheden in en daardoor kan je grafische kaart niet stuk gaan. Het is pas als je met voltages begint te spelen dat je dingen stuk kunt maken, maar omdat je dit zelfs niet kunt aanpassen in afterburner voor de GT540M kun je niks misdoen.

Let natuurlijk wel op de temperatuur en zorg dat deze niet te hoog wordt, maar ook dan zal je laptop eigenlijk gewoon afsluiten en heb je niks stukgemaakt. Maar let er natuurlijk wel wat mee op. ;)

Wat ik je wel kan zeggen is dat je bij bf hoogstens wat meer fps zult halen door te overclocken. Je zal niet plotseling alles op ultra kunnen draaien enzo, maar misschien dat je op de huidige instellingen dan wel speelbare fps hebt en dat je misschien een instelling wat hoger kunt zetten. Test het gewoon even uit en je zult zelf wel merken als overclocken veel uitmaakt voor jou of niet. ;)

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Ja kan als het goed is ook niet zomaar met Afterburner overclocken op een mobiele GPU, daar heb je speciale drivers voor nodig. Ga eens googlen op Laptop GPU overclocking guide, dan kom je er met een beetje inzet wel uit...

Verwijderd

@glennhvo

Hartstikke bedankt! Nog 1 vraagje. Is er nog een verhouding met de core clock, shader clock en memory clock? Omdat ik die namelijk los van elkaar kan aanpassen en de beginwaarden wel op dezelfde lijn liggen. Zoals glennhvo al zei kan ik de voltage en speed fan inderdaad niet aanpassen.

@singular1ty

Als je het bericht van de ts doorgelezen hebt kan je zien dat hij ook met msi afterburner heeft overgeclockt. Het kan dus wel. Ik heb al wat dingetjes doorgelezen, maar word er niet echt wijzer van.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2012 01:31 ]

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Core en memory zijn vrij instelbaar, op Nvidia kaarten heb je nog met de shader klok te maken. Afterburner kiest automatisch een goede verhouding tussen core en shader clocks, dit is 1:2 bij nieuwere en volgens mij 1:2,5 bij oudere Nvidia kaarten. Dus corespeed opschroeven, gaan de shaders vanzelf mee. Kijken of je dan met je geheugen nog wat verder komt.

Niet vergeten tussentijds te stressen met Furmark of iets dergelijks. 3DMark Vantage graphics tests doen het ook goed, en zijn representatief voor een wat realistischer GPU-load dan Furmark.

Verwijderd

Singular1ty schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 01:31:
Core en memory zijn vrij instelbaar, op Nvidia kaarten heb je nog met de shader klok te maken. Afterburner kiest automatisch een goede verhouding tussen core en shader clocks, dit is 1:2 bij nieuwere en volgens mij 1:2,5 bij oudere Nvidia kaarten. Dus corespeed opschroeven, gaan de shaders vanzelf mee. Kijken of je dan met je geheugen nog wat verder komt.

Niet vergeten tussentijds te stressen met Furmark of iets dergelijks. 3DMark Vantage graphics tests doen het ook goed, en zijn representatief voor een wat realistischer GPU-load dan Furmark.
Hier kan ik zeker morgen even flink mee stoeien. Dus voor de duidelijkheid is er voor de memory geen duidelijke waarde voor als je de core clock aanpast? Met andere woorden, je kan ze met een gerust hart los van elkaar aanpassen? (dus core/shader vergeleken met memory)

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

In één woord: Ja.

Ingewikkelder: er zit wel een relatie tussen core en memory maar deze verschilt per kaart, soms kom je met een lagere core speed verder op 't geheugen en andersom, en het hangt er maar net vanaf welke situatie dan de beste prestaties levert.

Verder kan een te hoge memory speed je performance omlaag trekken zonder dat je artifacts ziet, omdat GDDR5 geheugen error correction toepast. Frames met errors worden dan automatisch overnieuw gerendered maar dit kost je uiteraard framerate. Vandaar dat het vanaf een bepaalde grens een hoop gerommel is om het uiterste uit een kaart te persen.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

wel in kleine stapjes testen hoor, rustig eerst 50Mhz, dan 20mhz dan 10Mhz en dan verder in stapjes van 5mhz. Zoals gezegd, tussentijds goed testen op stabiliteit en zodra je hangers of vreemde beelden krijgt, ongeveer 15Mhz terug en dan daar langer testen.. Kan bijna niet fout als je het zo aanpakt :)

Verwijderd

@hierboven

Top behulpzame medetweakers! Ik ga er zo even mee aan de gang en zal dan posten hoe het gegaan is. :)

EDIT:

Net via afterburner mijn gpu overgeclockt. (geforce GT540M 1GB)

Standaardwaarden:
core clock: 672 MHz
shader clock: 1344 MHz
memory clock: 900 MHz

Ik heb het overgeclockt om te zien hoe battlefield nu speelt.
OC'te waarden:
core clock: 750 MHz
shader clock: 1500 MHz
memory clock: 1000 MHz

Dit leek mij mooie waarden om mee te beginnen aangezien ik op internet van verschillende mensen gelezen heb dat dit een videokaart is die goed over te clocken is. Temperatuur tijdens het spelen van BF3 loopt tegen de 80 graden celsius (hoogst gemeten tot nu toe is 78 graden celsius). Met de normale waarden van de videokaart wordt hij eveneens 78 graden celsius graden celsius. Dus de temperatuur wordt niet zozeer hoger.

Ik weet niet hoe die programma's werken waarmee je vast kan stellen of het verantwoord is ja of de nee. Denken jullie dat het verantwoord is en zo nee, hoe kan ik daar dan iets aan doen?

Tijdens het spelen van battlefield3 merkte ik overigens een heel groot verschil. Het werd echt een stuk beter. Alles op auto setting leverde buiten een fps van +/- 35 op en binnen +/- 45. Niet slecht te noemen dus.

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2012 15:15 ]

• j-phone
Wat je zou moeten doen is de maximale overclock vaststellen, het moment dus dat je artifacts waarneemt. Alleen dan kan je stellen of de overclock die je nu toepast verantwoordelijk is, alhoewel ik verantwoordelijk een raar begrip vindt in deze context.

Download 3dmark vantage, overclock je kaart en ga steeds hoger. Overclock altijd maar één deel, dus of de gpu of het geheugen. Noteer alles wat je doet zodat je over 3 maanden nog weet wat je hebt gedaan.

Als je de maxima van de gpu en het geheugen weet kan je deze gaan combineren door met beide ongeveer 15MHz onder dat maximum te gaan zitten. Zorg ervoor dat je in MSI Afterburner instelt dat de overclock niet start wanneer je het programma opstart, of wanneer Windows start. Dit om te voorkomen dat je, bij een te hoge clock, in een loop komt te zitten als je Windows opnieuw moet opstarten omdat de boel vast is komen te zitten.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Verwijderd

j-phone schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 17:04:
Wat je zou moeten doen is de maximale overclock vaststellen, het moment dus dat je artifacts waarneemt. Alleen dan kan je stellen of de overclock die je nu toepast verantwoordelijk is, alhoewel ik verantwoordelijk een raar begrip vindt in deze context.

Download 3dmark vantage, overclock je kaart en ga steeds hoger. Overclock altijd maar één deel, dus of de gpu of het geheugen. Noteer alles wat je doet zodat je over 3 maanden nog weet wat je hebt gedaan.

Als je de maxima van de gpu en het geheugen weet kan je deze gaan combineren door met beide ongeveer 15MHz onder dat maximum te gaan zitten. Zorg ervoor dat je in MSI Afterburner instelt dat de overclock niet start wanneer je het programma opstart, of wanneer Windows start. Dit om te voorkomen dat je, bij een te hoge clock, in een loop komt te zitten als je Windows opnieuw moet opstarten omdat de boel vast is komen te zitten.

Bedankt voor je antwoord. Ik had het over verantwoord ipv verantwoordelijk btw. :)

• j-phone
Ja inderdaad, klein maar subtiel verschil ;)

• Michigan
Hoe kan ik meten of mijn systeem stabiel loopt? Bij msi afterburner komt dat Kombuster programma.. Maar hoe weet ik wat stabiel is? Is er een max temperatuur? Los daarvan meet afterburner alleen gpu temperatuur, maakt de rest niet uit? Of wordt dat soms niet te heet?

Technisch gezien, zou de gt540M de snelheden kunnen hebben van de gt550M, omdat het dezelfde kaarten zijn toch?

Veel vragen, hopelijk veel antwoorden ;)
Pagina: 1