Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Opvolger gpu iPhone 4S is twintig keer zo krachtig als voorg

Pagina: 1
Acties:

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-11 10:26
nieuws: Opvolger gpu iPhone 4S is twintig keer zo krachtig als voorganger

Zoals ook al terecht opgemerkt in Student1563424 in 'nieuws: Opvolger gpu iPhone 4S is twintig keer zo krachtig als voorganger', is de titel misschien iets te Apple-ig. Het gaat toevallig om een product wat Apple gebruikt maar zoals in de inleiding al wordt gemeld wordt deze ook gebruikt in de PS Vita (overheen gelezen eerste keer, om het nog eens te illustreren :+) en ook in andere apparatuur. Mijn telefoon (Nokia N900) heeft bijvoorbeeld ook een PowerVR GPU aan boord, en zo vast nog heel veel andere apparaten.

De link naar Apple hoeft wat mij betreft dus niet in de titel en ook de laatste alinea is een beetje Apple-speculatie wat, wat mij betreft, weinig bijdraagt aan het nieuwsbericht. Ik snap dat het misschien door de bron komt maar het mag wel wat algemener. HetEen bronbericht is trouwens van Juni 2011, klopt dat? - ok zelf verkeerd gekeken dus

Het heeft dus ook als gevolg dat een redelijk deel van de comments direct over de iPhone, iPad enz gaan in plaats van over de GPU/architectuur zelf.

[ Voor 8% gewijzigd door DataGhost op 12-01-2012 16:55 ]

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-10 01:52

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Ik snap dat de link met Apple wordt gelegd, maar dit hele artikel is gebaseerd op aannames en niet op bewijzen.
Volgens mij is het beter als de titel tussen aanhalingtekens zou staan.

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
tweaker2010 schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 17:40:
Ik snap dat de link met Apple wordt gelegd, maar dit hele artikel is gebaseerd op aannames en niet op bewijzen.
Als je de titel juist interpreteert is het geen aanname. Dan staat er namelijk dat de opvolger van de GPU die nu in de 4S zit 20 keer zo krachtig zal zijn. Dat zegt niks over de GPU die in de opvolger van de 4S zal zitten.

Of heb je het over de prestatieclaim die een aanname is?

Ik ben het er absoluut mee eens dat de titel beter kan.

Even een voorbeeldje van een andere website: "Imagination releases new graphics cores"

[ Voor 5% gewijzigd door Sphere- op 12-01-2012 18:00 ]

• Maxonic
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-11 22:18
Ik kan me inderdaad voorstellen dat mensen zich aan de titel storen, zo ook ik.

Het gaat er mij niet om of de kop feitelijk waar is of niet. Het is gewoon niet prettig om bij het lezen te moeten concluderen dat het een sensatiekop betreft. Ik zou de redactie willen vragen of de extra hits die het woord Apple oplevert de hierdoor opgewekte frustratie, bij mij maar ongetwijfeld ook andere lezers, waard is. Het komt in mijn ogen een beetje goedkoop en Tweakers-onwaardig over om de kwaliteit van een artikel (al is het enkel de kop) in te ruilen voor een paar extra pageviews. Ik waardeer Tweakers.net om de kwaliteit en hecht er grote waarde aan dat ik er vanuit kan gaan dat het nieuws wat mij wordt voorgeschoteld niet wordt opgeblazen, anders lees ik de techsectie op nu.nl wel. Wellicht dat een dergelijke houding op termijn dus averechts werkt?

[ Voor 33% gewijzigd door Maxonic op 12-01-2012 18:30 ]

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11 13:04

player-x

Disruptive by design

tweaker2010 schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 17:40:
Sphere- schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 17:58:
Ik ben het er absoluut mee eens dat de titel beter kan.
Maxonic schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 18:22:
Ik kan me inderdaad voorstellen dat mensen zich aan de titel storen, zo ook ik.
Geen commentaar, anders dan "yep helemaal mee eens".

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-11 16:55

arnoudwokke

Redacteur
Ik ben het oneens met jullie op een paar punten. Ik zal uitleggen waarom :)
Het gaat toevallig om een product wat Apple gebruikt maar zoals in de inleiding al wordt gemeld wordt deze ook gebruikt in de PS Vita
Klopt, onder meer de Galaxy Nexus, Motorola Razr, Nokia N9 en zo nog wat recente toestellen hebben ook een PowerVR GPU (maar geen SGX543, maar SGX540 of nog ouder). De SGX543 zit in iPhone 4S, iPad 2 en PS Vita. Voor de rest ken ik geen producten met SGX543.

Het probleem is dat ik denk dat PowerVR SGX543voor veel mensen minder duidelijk zal zijn dan 'gpu iPhone 4S'. Ik wilde in de kop (waar PS Vita oorspronkelijk ook in stond) duidelijk maken dat het niet zomaar de aankondiging van *een* gpu gaat, maar een zeer belangrijke.

Er is van alles voor te zeggen om Apple in dit nieuwsbericht te betrekken. Ze zijn niet alleen deels eigenaar van Imagination (bezitten iets van 10 procent van de aandelen), maar ze zijn ook de grootste klant: in het derde kwartaal werden er bijvoorbeeld iets van rond 30 miljoen iOS-apparaten verkocht met een PowerVR-gpu. Ter vergelijking: als een andere fabrikant 10 miljoen van *een* telefoon met PowerVR-gpu verkoopt, wordt daar een persbericht aan gewijd. De PowerVR-gpu's zijn - zeker nu Samsung is overgeschakeld op Mali-gpu's - het meest bekend van Apple-producten.

De titel is niet alleen feitelijk en relevant, maar ik vind hem ook niet sensationeel. Als ik er een kop boven had gezet als 'Imagination kondigt PowerVR-gpu's aan' hadden veel mensen waarschijnlijk het artikel niet gelezen, terwijl ze er wel in geinteresseerd hadden geweest als ze wisten dat PowerVR-gpu's worden toegepast in iPhones, iPads en PS Vita's :)

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-10 01:52

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

arnoudwokke schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 19:17:
[...]
De titel is niet alleen feitelijk en relevant, maar ik vind hem ook niet sensationeel. Als ik er een kop boven had gezet als 'Imagination kondigt PowerVR-gpu's aan' hadden veel mensen waarschijnlijk het artikel niet gelezen, terwijl ze er wel in geinteresseerd hadden geweest als ze wisten dat PowerVR-gpu's worden toegepast in iPhones, iPads en PS Vita's :)
Zoals gezegd leggen jullie de nadruk op iets wat niet zeker is. Andere tech-sites zetten Apple ook niet in de titel: http://www.theverge.com/2012/1/10/2696934/powervr-series-6-mobile-gpu-announcement-ces-2012

Edit: titel verkeerd begrepen: ik dacht dat de gpu van de opvolger van de iPhone 4S 20x krachtiger was 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door tweaker2010 op 12-01-2012 21:53 ]

• player-x

player-x

Disruptive by design

arnoudwokke schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 19:17:De titel is niet alleen feitelijk en relevant, maar ik vind hem ook niet sensationeel.
Blijkbaar heb je het bron artikel niet gelezen, want daar kan ik niks terug vinden over al de aannames die je hier nu maakt met de link naar Apple of de iPhone.
Delivering the best performance in both GFLOPS/mm2 and GFLOPS/mW, PowerVR Series6 GPUs can deliver 20x or more of the performance of current generation GPU cores targeting comparable markets. This is enabled by an architecture that is around 5x more efficient than previous generations.
PowerVR Series6 GPU cores are available for licensing now.
In het bron artikel is geen enkele link gelegt tussen de de nieuwe GPU en welk product van Apple dan ook, daar in tegen word er wel benadrukt dat het "compatible" met alle bestaande 5 serie en SGX GPUs
PowerVR Series6 GPUs are fully compatible with Series5 and Series5XT PowerVR SGX GPUs and complement the existing Series5/5XT families of PowerVR GPUs, which continue to accelerate in terms of design-wins and new deployments, including many designs using the multi-processing (MP) core variants of the Series5XT family.
Imho is er niks mis met het artikel, maar de titel zelf is imo zeker wel sensationeel.

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-11 03:08
Ik vind Arnoud wel gelijk hebben. Er staat niet dat de opvolger van de iPhone4s een 20x zo krachtige gpu zal hebben. "Opvolger" verwijst naar GPU, niet naar iPhone. "Opvolger" is niet altijd synoniem met "volgende".

Probleem is blijkbaar dat velen dat wel zo lezen, maar in een kop kun je nu eenmaal niet een heel artikel samenvatten. Misschien dat
"Opvolger van gpu in IPhone 4S twintig keer krachtiger" wat duidelijker is?

edit: of "Nieuwe gpu twintig keer krachtiger dan voorganger in iPhone 4S".

[ Voor 8% gewijzigd door Atomsk op 12-01-2012 20:13 ]

_██_
(ಠ_ృ)

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Ik als apple 'basher' vond het artikel gewoon goed en zelfs interessant genoeg om te lezen met die titel; ik zie niet helemaal in wat het probleem is met de titel.
Komt nog bij dat de PS Vita een 'iets' kleinere afzetmarkt heeft dan de iPhone.

• player-x

player-x

Disruptive by design

Atomsk schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 20:06:
Probleem is blijkbaar dat velen dat wel zo lezen, maar in een kop kun je nu eenmaal niet een heel artikel samenvatten.
Nee, want als je het bron artikel leest dan kan ik iig alleen maar opmaken dat de PowerVR G6200 en G6400 GPU serie, tot 5x efficiënter en tot 20x sneller is dan de huidige generatie, en nergens dan ook word iets over de iPhone of zelfs Apple vermeld.

Huidige generatie PowerVR is van alles dat in die generatie valt en niet alleen de SGX543.

Want met de besproken PowerVR G6200 en G6400 zijn zowel voor budget als de top segment, en ik neem aan/vermoed dat de goedkoopste versie van de G6200 nauwelijks sneller zal zijn dan de huidige SGX543.

Verwijderd

edit: nevermind, ik las over het woordje "GPU" in de titel heen. Excuses. :X

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2012 20:45 ]

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-11 15:23

nXXt

Carpe omnia

player-x schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 20:24:
[...]
Nee, want als je het bron artikel leest dan kan ik iig alleen maar opmaken dat de PowerVR G6200 en G6400 GPU serie, tot 5x efficiënter en tot 20x sneller is dan de huidige generatie, en nergens dan ook word iets over de iPhone of zelfs Apple vermeld.
De GPU-series onder de naam PowerVR worden in vele smartphones en tablets gebruikt, maar gezien het marktaandeel van Apple kun je wel stellen dat de huidige generatie, zoals de SGX543, vooral bekend is van de apparaten van Apple. Je moet de referentie naar de iPhone dan ook lezing als een extra stuk duiding en geen nieuwsfeit an sich, net zoals je in de media wel eens zinnen leest als "... regisseur Chrisopher Nolan, bekend van de Batman-trilogie, ...".

Christopher Nolan doet ook wel veel meer dan Batman, zoals Inception en Memento, maar Batman is wel een enorm bekend en recent voorbeeld.

[ Voor 7% gewijzigd door nXXt op 13-01-2012 07:32 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Gezien de reacties op het artikel (en de positieve moderaties) is de keuze gewoon fout. Het nieuws over hardware wordt niet gezien, het speculatieve effect dat de redactiekeuze beoogde is hier het hoofdonderwerp.

Ik begin inmiddels aardig teleurgesteld te raken in enerzijds de matige redactionele keuzes en anderzijds het hardnekkige verdedigen ervan. Het eindresultaat is makkelijk af te lezen aan de reacties zelf.

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-11 15:23

nXXt

Carpe omnia

Delerium schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 10:06:
Gezien de reacties op het artikel (en de positieve moderaties) is de keuze gewoon fout. Het nieuws over hardware wordt niet gezien, het speculatieve effect dat de redactiekeuze beoogde is hier het hoofdonderwerp.
Mijns inziens is de titel niet inherent speculatief, maar is het referen aan de iPhone 4S ter duiding. Dat een groot deel van de reacties de titel speculatief leest is duidelijk, maar dat betekent niet per se dat de redactie een verkeerde keuze heeft gemaakt. Puur feitelijk is er weinig merkwaardigs aan de titel, aan de hand van de reacties zou je hooguit kunnen stellen 'met de kennis van nu ...'.

Toevallig zie ik nu al een artikeltje aankomen in 'upcoming nieuws':
Texas Instruments toont opvolger soc uit Galaxy Nexus
Dit gaat ook niet over de opvolger van de Galaxy Nexus, maar over de OMAP4460. Deze naam zal mensen echter weinig zeggen en het tablet Archos 101 Turbo of de telefoon Sharp Aquos 104SH zal de bezoekers van Tweakers lang niet hetzelfde zeggen als de Galaxy Nexus.

[ Voor 21% gewijzigd door nXXt op 13-01-2012 10:47 ]

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Juist dat artikel over de nieuwe OMAP SOC viel mij ook al op en ik dacht 'daar gaan we weer :)'.

Het doel van het vermelden van de 4S of Nexus is zodat de minder geinformeerde tweakers meer affiniteit hebben met het hoofdonderwerp van het artikel ('goh ik heb ook een iphone'). Echter mag van de lezer van T.net enige voorkennis worden verwacht. Mijns inziens is het niet nodig om in de titel te vermelden in welk apparaat die chip veelvuldig wordt gebruikt. Dat dit ergens in het artikel zelf wordt weggemoffeld is voldoende.

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Mijns inziens is het niet nodig om in de titel te vermelden in welk apparaat die chip veelvuldig wordt gebruikt. Dat dit ergens in het artikel zelf wordt weggemoffeld is voldoende.
Mijns inziens wel :)

We schrijven al jaren over soc's en gpu's voor smartphones en tablets en het begon me op te vallen dat veel mensen de artikelen over het hoofd zagen. Waarom? Omdat ze geen idee hebben van exacte typenummers. Bovendien zijn typenummers in een kop onwenselijk, omdat ze lastig lezen en afleiden van de werkelijke boodschap: smartphones van de volgende generatie (of die daarna) worden grafisch veel krachtiger dankzij ... [vul soc of gpu en bijbehorende details in]

Wat ik hier probeerde, is in de kop duidelijk maken waarom een aankondiging relevant is voor veel lezers. Ik veronderstel al de nodige voorkennis bij het maken van deze koppen (soc en gpu zijn woorden die voor de meeste Nederlanders nog altijd abracadabra zijn), maar de kennis over typenummers van gpu's vind ik niet iets dat ik mag veronderstellen bij zelfs geinformeerde lezers. Hoeveel mensen weten het verschil tussen een SGX540 en SGX543MP2 (hint: de ene hoort tot de XT-versie en is een dualcore gpu ;))

We hebben het hier - vooraf en achteraf - uitgebreid gehad over deze twee nieuwskoppen. Met de kennis van nu (daar is hij nXXt ;)) had ik geloof ik minder info gestopt in de kop van de iPhone 4S. Probleem was niet dat 'iPhone' in de kop stond, probleem was dat veel mensen de kop verkeerd hebben geinterpreteerd. Hoewel de kop taalkundig, inhoudelijk en feitelijk helemaal juist is, is hij dan toch niet perfect: ik heb liever dat de kop gelezen wordt zoals ik hem bedoel. De Galaxy Nexus-kop is zo te zien veel minder vaak verkeer opgevat, juist omdat hij duidelijker was.

Kortom: de kop had beter gekund. Niet omdat iPhone erin genoemd stond, maar omdat hij door opbouw, lengte en hoeveelheid informatie door teveel mensen verkeerd is gelezen.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik wil een heel eind hierin meegaan maar het enige probleem is dat nu wel een andere suggestie staat, namelijk dat de volgende iPhone deze GPU heeft. Dat is met een lange afstand speculatie en bij het verschijnen van die volgende iPhone zal men zwaar teleurgesteld zijn dat 'ie niet 20 keer sneller is dan de huidige iPhone. Zo creëer je dus wel publiek dat op een bepaalde (negatieve) manier reageert. Een publiek die best uniek (in negatieve zin) lijkt te zijn wanneer ik andere sites erop nasla.

Juist dat laatste zorgt er wel voor dat andere sites gewoon beter zijn. Redactionele keuzes, pakkende koppen en overtypte producten boeien mij namelijk niet.

Daarbij had het meer met de A5 vergeleken kunnen worden...

[ Voor 4% gewijzigd door Delerium op 13-01-2012 20:57 ]

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-11 13:15

Stoney3K

Flatsehats!

arnoudwokke schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 19:17:
Ik ben het oneens met jullie op een paar punten. Ik zal uitleggen waarom :)
[...]

Klopt, onder meer de Galaxy Nexus, Motorola Razr, Nokia N9 en zo nog wat recente toestellen hebben ook een PowerVR GPU (maar geen SGX543, maar SGX540 of nog ouder). De SGX543 zit in iPhone 4S, iPad 2 en PS Vita. Voor de rest ken ik geen producten met SGX543.

Het probleem is dat ik denk dat PowerVR SGX543voor veel mensen minder duidelijk zal zijn dan 'gpu iPhone 4S'. Ik wilde in de kop (waar PS Vita oorspronkelijk ook in stond) duidelijk maken dat het niet zomaar de aankondiging van *een* gpu gaat, maar een zeer belangrijke.
Ik ben dan weer wel van mening dat Tweakers een technologie-site is, van de mensen in de industrie en voornamelijk ook voor de mensen van de industrie. Daarom verwacht ik ook een andere schrijfstijl in de nieuwspostings dan als Henk en Ingrid het zouden lezen of het in de ComputerTotaal zou staan.

Als het artikel dus zou koppen dat Imagination een nieuwe serie PowerVR-cores op de markt brengt, met daaronder (bijvoorbeeld in de samenvatting die ook op de FP te lezen valt) dat ze ook in Apple producten worden gebruikt, krijgt het hele artikel al een veel professioneler uitstraling.

Dat er een beetje sensationeel gekopt wordt en de kop loopt te patsen met vermeende prestaties ben ik het dan ook helemaal mee eens. Misschien leuk als je voor een 15-jarige gamer schrijft, maar niet voor de release van een product in de industrie. Het is immers een industriële leverancier, Imagination, die nieuwe producten op de markt zet.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Grrrrrene
  • Niet online
De titel is op verschillende manieren te interpreteren en dat is het probleem, niet zozeer dat er voor de verduidelijking Apple in genoemd wordt. Zoals ik het las (ik weet nu beter) stelde de titel dat de opvolger van de GPU die Apple gebruikt in hun iPhones (dus die die in de iPhone 5 komt) 20x sneller is dan de huidige in de iPhone 4S. De inleiding (dat stukje bold) maakt duidelijk wat de titel betekent.

Pas als je het artikel gaat lezen, begrijp je dat het nieuwsbericht niks met Apple of iPhone te maken heeft. Ik vind overigens een zin als "De grafische prestaties zouden twintigmaal zo hoog zijn." een erg hoog wasmiddelreclamegehalte hebben. 20x zo hoog als wat? Hoe is dat getest? Tweakers.net zou zo'n claim niet klakkeloos over moeten nemen, ook al staat er "zou" in de bewering. De gemiddelde lezer leest dat nml heel anders...

Edit: Quote klopte idd niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Grrrrrene op 14-01-2012 20:32 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Da's de oude quote, over het verschil tussen A4 en A5. En ook hier claim je dat deze nieuwe PowerVR in de iPhone 5 gaat zitten. Da's alles behalve vaststaand feit.

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik claim helemaal niet dat de nieuwe PowerVR in de iPhone 5 komt, integendeel. Ik vind de kop sensatiewekkend en nu ook toegegeven wordt dat zo'n kop meer lezers trekt, vind ik het jammer dat T.net die trucjes moet toepassen om meer lezers te trekken. Van de Telegraaf of een roddelblad verwacht ik dat, van T.net niet.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• player-x

player-x

Disruptive by design

Van de Telegraaf of een roddelblad verwacht ik dat, van T.net niet.
Mee eens.

Volgende gen mobile GPU van oa iPhone is tot 20x zo krachtig

Als Apple er zo nodig in had moeten staan, dan had ik met dit nog kunnen leven.
Is zelf 3 tekens korter, en is niet misleidend, en dekt wel het hele onderwerp sortta.

Maar had de volgende titel wel veel netter gevonden.

Volgende gen mobile PowerVR GPU is tot 20x zo krachtig

T-net is toch geen FOX news, als het nieuws niet sensationeel genoeg is dan maken we het wel zo, zo dat het wel sensationeel genoeg is.

Want:
  • Nergens in het bron artikel staat dat de GPU in iWhatever gebruikt gaat worden, en is pure speculatie.
  • Nergens staat dat de oude GPU line ook gebruikt word in veel populaire Android en andere handsets.
  • De huidige 40nm transistors zijn 2x zo groot als 28nm en het 20x getal slaat op GFLOPS/mm2, dus is de GPU "maar" 10x zo snel.
  • De 20x slaat alleen op GFLOPS, en dat heeft dus niks te maken met werkelijke realworld snelheid.
  • En er word gesproken over een line van producten, die 20x zo krachtig is per mm2, en dus niet 20x zo krachtig als de huidige gen of zelfs de 4S, wat trouwens ook niet terug komt in het artikel, maar wel belangrijke informatie is.
Met de geschiedenis van Apple en het aan deel dat ze hebben in Imagination, is het redelijk aanneembaar dat ze weer een PowerVR nemen, maar niks is zeker en het zou niet de eerste keer zijn dat Apple plotseling van koers veranderd.

Al met al is imho het artikel op zijn best redelijk geschreven, maar is de titel gewoon ronduit misleidend. :(

Als de redactie dat niet inziet, dan loopt helaas de kwaliteit van T-net redactie terug. :'(

[ Voor 18% gewijzigd door player-x op 16-01-2012 12:53 ]

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Van de Telegraaf of een roddelblad verwacht ik dat, van T.net niet.
Ons doel is dat de mensen voor wie een artikel interessant is, een artikel lezen. Dat doen we door te proberen in de kop duidelijk te maken waar het om gaat. Apple is de grootste klant van Imagination en de iPhones en iPads de bekendste producten met deze gpu. Is niets roddelblad aan. Een roddelblad maakt ervan VOLGENDE IPHONE KAN BETER GAMEN DAN DESKTOPS?, in caps, 90pts groot, in witte letters met zwarte achtergrond.

Dit heeft niets te maken met Telegraaf- of roddelblad-koppen. Integendeel, Telegraaf-koppen zijn juist minder duidelijk door het gebruik van minder woorden (LAAT ZE VRIJ!, PROVIDERS NAAIENS ONS, HAAL ONZE JONGENS TERUG! en dat werk). Die mindere woorden verdelen de wereld in wij-zij (hardwerkende Nederlanders vs de rest) en hebben altijd een krachtige emotionele lading. Dit heeft daar helemaal niets mee te maken Sorry voor alle caps, maar ik denk zo mijn punt beter te kunnen maken ;)
Ik vind de kop sensatiewekkend en nu ook toegegeven wordt dat zo'n kop meer lezers trekt
Even voor de duidelijkheid: wij krijgen op heel T.net alleen meer views als we artikelen maken die veelvuldig van buiten worden gelinkt, zoals de achtergrond over The Pirate Bay-blokkade. In dit geval hebben meer mensen met interesse in smartphones dit artikel gelezen, waarbij ze vermoedelijk in minder grote aantallen andere artikelen hebben gelezen.
Volgende gen mobile GPU van oa iPhone is tot 20x zo krachtig

Als Apple er zo nodig in had moeten staan, dan had ik met dit nog kunnen leven.
Jij kan er mee leven, onze eindredactie niet. Oa mag niet als afkorting in de kop en 20x moet worden uitgeschreven. Gen als afkorting van generatie is open voor discussie, maar zal er ook niet doorheen komen. Helaas worden we gelimiteerd bij koppen door schrijfregels en lengte, anders was er meer mogelijk geweest.
Nergens in het bron artikel staat dat de GPU in iWhatever gebruikt gaat worden, en is pure speculatie.
In het artikel staat
Apple zal vermoedelijk ook tussen de licentienemers zitten, gokt AppleInsider. Apple is aandeelhouder van Imagination. De gpu zou bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden in nieuwe iPhones en iPads.
.

Het vermoeden is gebrond op AppleInsider en op basis van feitelijke info. Bovendien staat er 'zou' en dat is een taalkundige slag om de arm. Geen probleem dus hier :)
Nergens staat dat de oude GPU line ook gebruikt word in veel populaire Android en andere handsets.
De PS Vita staat met name genoemd. Er had inderdaad bijgekund dat de Galaxy Nexus een PowerVR heeft (een oudere gen), maar PowerVR's aandeel neemt af. Dat staat er ook in: Samsung is overgeschakeld op Mali en Samsung is goed voor het merendeel van de Android-toestellen (in verkoopaantallen). Samsung gebruikt overigens ook veel Qualcomms met Adreno-gpu's. Het aandeel van PowerVR op Android-gebied is misschien een paar procent.
De huidige 40nm transistors zijn 2x zo groot als 28nm en het 20x getal slaat op GFLOPS/mm2, dus is de GPU "maar" 10x zo snel.
De 20x slaat alleen op GFLOPS, en dat heeft dus niks te maken met werkelijke realworld snelheid.
En er word gesproken over een line van producten, die 20x zo krachtig is per mm2, en dus niet 20x zo krachtig als de huidige gen of zelfs de 4S, wat trouwens ook niet terug komt in het artikel, maar wel belangrijke informatie is.
Idd, belangrijke info. Waar heb je dat vandaan? In de bron las ik alleen:
Delivering the best performance in both GFLOPS/mm2 and GFLOPS/mW, PowerVR Series6 GPUs can deliver 20x or more of the performance of current generation GPU cores targeting comparable markets
Ik heb inderdaad over de Gflops/mm2 heengelezen (in de zin dat ik er niet bij heb stilgestaan dat te relateren aan de 40nm -> 28nm). Als je wellicht wat meer info hierover hebt, hoor ik dat graag: dan kan ik dat alsnog aanpassen.
Pagina: 1