Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

dhcp server voor additioneel ip-adres

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Oid
  • Registratie: november 2002
  • Niet online
is er een dhcp server / appliance die meerdere ip-adressen reservatie kan geven aan hetzelfde mac-adres?

wij hebben bijv. eth0 met 1.1.1.1 en eth0:0 met 1.1.1.2 en eth0:1 met 1.1.1.3 enz.
eth0, eth0:0 en eth0:1 hebben allemaal hetzelfde mac-adres van de netwerkkaart.

ifcfg-ethx:
Ik heb geprobeerd om via HWADDR=<MAC-address> de extra kaart een ander mac-adres te geven dit kan niet.
MACADDR=<MAC-address> geprobeerd een ander mac-adres te geven dit kan niet.

Wij gebruiken nu Windows 2008 R2 als DHCP server, en die kan niet meerdere reserveringen geven aan een bepaalde mac-adres.

Hoe lost eventueel een ander dit op?

Oid wijzigde deze reactie 12-01-2012 16:37 (4%)

• Kees
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 23-10 12:37

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
quote:
Oid schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 16:37:
Hoe lost eventueel een ander dit op?
Statisch instellen, met vlans werken, met bridges & dummy adapters werken

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Oid
  • Niet online
quote:
Doen we nu, willen we graag vanaf, het is veel werk om het bij te houden, en nu moeten we bijv. alles gaan omnummeren dus is ook veel werk.
quote:
met vlans werken
Doen we al maar bijv. een webserver met 10 ssl website's hebben 10x een publiek ip op eth0. die zitten allemaal in hetzelfde vlan.
quote:
met bridges & dummy adapters werken
Kan je hier wat meer over vertellen / informatie geven?

• Kees
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 23-10 12:37

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
quote:
Oid schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 16:57:
[...]

Kan je hier wat meer over vertellen / informatie geven?
Hm, ik dacht slim te zijn, maar blijkbaar kan wat ik wil hemelaal niet ;) (meerdere dummy/virtuele interfaces maken die via eth0 werken). Dus zul je toch iets anders moeten verzinnen; iets als http://www.network-builde...ace-via-dhcpd-t53000.html mischien.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23-10 15:55

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik vind het een bijzonder slecht idee om een server via dhcp te configureren, maar dat terzijde. Ik kan eigenlijk alleen maar enorm lelijke oplossingen bedenken. Hier is er één:

1. maak een lijstje met mac-adressen.
2. gebruik een fake-arp daemon om op al die macs te reageren
3. schrijf een scriptje dat steeds een van die mac-adressen instelt, dan een dhcp-query doet, en dan met de volgende verder gaat.

De juiste oplossing is zorgen dat je een management-systeem hebt waardoor het geen probleem is om 10 ip-adressen te beheren.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• d1ng
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 15-06 14:17
quote:
Oid schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 16:57:
[...]
......, ..... graag vanaf, het is veel werk......, en nu moeten we ..... ook veel werk.
[...]
....... een webserver met 10 ssl website's hebben 10x een publiek ip op eth0.
[...]
Hoe zie je het precies voor je (wat je wilt bereiken) ?
Want stel, je wilt een 11-de ip toevoegen. Dan lijkt me een statisch ip toevoegen minimaal net zoveel werk als een aparte mac adres configureren en vervolgens in de DHCP server configureren.

• Oid
  • Niet online
quote:
d1ng schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 18:46:
[...]

Hoe zie je het precies voor je (wat je wilt bereiken) ?
Want stel, je wilt een 11-de ip toevoegen. Dan lijkt me een statisch ip toevoegen minimaal net zoveel werk als een aparte mac adres configureren en vervolgens in de DHCP server configureren.
Dat klopt, alleen wanneer je om moet naar andere ip's dan is het wel makkelijker.

Ik wil jullie bedanken voor het advies, we waren ook gewoon een beetje aan het brainstormen en ik vroeg mij dit af.

Statisch is dus wel the way to go.

• Keiichi
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 19:26
Ik heb wel een idee.

Plaats je ethernet device in een bridge.

Hang in die bridge verschillende tap devices. Geef elk device een verschillend (fictief) mac adres.
Laat elke device de dhcp server raadplegen.

Maar dit is ook als je dit graag wil. Het zal je performance kosten, omdat je je verkeer eerst een bridge opstuurt om vervolgens door een 2de (virtuele) adapter afgehandeld te worden.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True