Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Brein vs. Pirate Bay: internet naar de haaien

Pagina: 1
Acties:
  • 433 views

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:00

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Topicstarter
reviews: Brein vs. Pirate Bay: internet naar de haaien?

Naar mijn idee is het gebruik van 'Pyrrhus-overwinning' fout. Een pyrrusoverwinning (ik heb overigens in mijn hoofd zitten dat het zonder hoofdletter, zonder streepje en zonder 'h' is ondanks het feit dat de beste man naar wie het vernoemd is wel 'Pyrrhus' heette maar het grote wijze internet geeft me daar geen uitsluitsel over) is een overwinning die aanvoelt als een verlies. Dat is hier gewoon niet aan de hand imho.
Het is voor Brein hooguit dweilen met de kraan open maar ze hebben wel echt iets bereikt zonder daarvoor verliezen te lijden. Dat dat bereikte niet van invloed gaat zijn op de hoeveelheid gedownload materiaal is iets anders ;)

Als je persé in zulke sferen wil blijven, maak er dan een tantaluskwelling van ;)

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Inderdaad, het is 'pyrrusoverwinning'. Laten we maar zeggen dat er geen mensen met een klassieke scholing bij de Taalunie werken :'(

Ik vind de term echter correct gebruikt. Van Dale spreekt van 'overwinning waarbij de overwinnaar net zoveel verliezen lijdt als of meer verliezen lijdt dan bij een nederlaag' of 'schijnoverwinning' en met name die laatste uitleg wordt in de bewuste alinea helder uitgewerkt. Met een tantaluskwelling heeft dit minder te maken (al was het maar omdat Brein een weinig gekwelde indruk maakt) - wellicht dat je 'sisyfusarbeid' in je hoofd had? :Y

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Ik zie niet in waarom dit een pyrrusoverwinning zou zijn.

Brein heeft niets verloren. Brein heeft volledig gekregen wat het geeist had. Hoe kan dat in vredesnaam een schijnoverwinning zijn? :?

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 16:44:
Ik zie niet in waarom dit een pyrrusoverwinning zou zijn.

Brein heeft niets verloren. Brein heeft volledig gekregen wat het geeist had. Hoe kan dat in vredesnaam een schijnoverwinning zijn? :?
Ze gaan toch in hoger beroep? En daarnaast is er (bij mijn weten) nog niks geblokkeerd.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-11 16:02

ralpje

Deugpopje

Omdat ze wel een overwinning halen in deze specifieke zaak, maar niet het doel wat ze voor ogen hebben (het uitroeien van filesharing op internet). Het is een overwinning, maar ook een druppel op een gloeiende plaat.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:24
Ik vind 'vechten tegen de bierkaai' wel een mooie, die hier ook wel zou passen, denk ik :P

The devil is in the details.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:00

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Topicstarter
Rataplan schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 16:38:
Inderdaad, het is 'pyrrusoverwinning'. Laten we maar zeggen dat er geen mensen met een klassieke scholing bij de Taalunie werken :'(
Mooi, heb ik dat punt alvast binnen :P
Ik vind de term echter correct gebruikt. Van Dale spreekt van 'overwinning waarbij de overwinnaar net zoveel verliezen lijdt als of meer verliezen lijdt dan bij een nederlaag' of 'schijnoverwinning' en met name die laatste uitleg wordt in de bewuste alinea helder uitgewerkt.
Ik zie 'schijnoverwinning' inderdaad op een aantal plekken terugkomen bij nader inzien. Ik ken die betekenis niet en moet ook eerlijk zeggen dat het gevoelsmatig te ver afligt van de herkomst van het woord maar laat ik niet te eigenwijs zijn.
Misschien dat het ook komt omdat het (wederom gevoelsmatig) als woord niet zo goed past in de rest van het verhaal.
Met een tantaluskwelling heeft dit minder te maken (al was het maar omdat Brein een weinig gekwelde indruk maakt) - wellicht dat je 'sisyfusarbeid' in je hoofd had? :Y
:X Ik kom er zeker niet mee weg als ik dat inderdaad bedoelde? Excuses, ook aan mijn docent van 15 jaar terug :P Mental note, niet meer doen op de late middag.

[edit]De 'h' is ondertussen weg en de '-' ook, nu alleen de hoofdletter nog ;)

[ Voor 3% gewijzigd door IceStorm op 12-01-2012 16:57 ]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

IceStorm schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 16:56:
:X Ik kom er zeker niet mee weg als ik dat inderdaad bedoelde? Excuses, ook aan mijn docent van 15 jaar terug :P Mental note, niet meer doen op de late middag.
Als je iemand zoekt die de twee blind kan onderscheiden ben je bij mij uiteraard aan het juiste adres :P
[edit]De 'h' is ondertussen weg en de '-' ook, nu alleen de hoofdletter nog ;)
Pardon, done :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• tumtum100
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:13
Pff slechte smoes hoor van brein: https://twitter.com/#!/St...status/157228524258852865

Verwijderd

ralpje schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 16:45:
Omdat ze wel een overwinning halen in deze specifieke zaak, maar niet het doel wat ze voor ogen hebben (het uitroeien van filesharing op internet). Het is een overwinning, maar ook een druppel op een gloeiende plaat.
Het 'druppel op de gloeidende plaat' argument is kolder. Ieder individueel geval is een druppel op de gloeiende plaat. Maar als je maar genoeg druppels hebt, dan werkt het wel degelijk. Verkeersboets hebben ook effect...

Verder is TPB geen druppel, maar een emmer!!!

Het is al regelmatig op de FP van Tweakers geweest dat TPB betrokken is bij 50% van de illegale verspreiding. Toen TPB een jaartje geleden eens korte tijd onbereikbaar was, zag je een enorme dik in het totale internet verkeer.

Als je TPB kan afsluiten voor een significant deel van het grote publiek, (en dat lukt wel degelijk met deze uitspraak) dan is dat een heel grote overwinning, en zal dat wel degelijk een significant effect hebben.

Natuurlijk, de Tweakers weten wel omwegen te verzinnen... maar dat is maar een kleine groep. Het is de rest van de downloaders waarvoor dat te moeilijk is, waar Brein dit voor doet.

Verder gaat er een enorme waarschuwende werking van uit. Het wordt dan voor het grote publiek duidelijk dat het écht verboden is, en dat er op gelet wordt. Dat heeft wel degelijk zijn invloed op het download gedrag van het grote publiek.

Absoluut geen pyrrus overwinning dus, maar juist een enorm grote overwinning. Niet voor niets dat heel Tweakers op zijn achterste benen staat, en de ISP's in hoger beroep gaan! Het een pyrrus overwinning noemen, is de feiten niet onder ogen willen zien...

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-11 16:55

arnoudwokke

Redacteur
@AHBdv

Als ik je reactie lees, heb je niet aan te merken op feiten of taalkundige zaken (zoals waar het topic om begon), maar alleen inhoudelijk. Daarvoor lijkt me dit niet de juiste plek. Het stuk was weliswaar een opsomming van feiten met interpretatie, maar had zeker ook een stevige smaak van opinie. Daarmee kun je het eens zijn of niet (liever niet, want ik hou van discussies), maar dit is niet de plek om daarover van gedachten te wisselen denk ik :)

Verwijderd

Nee, het ging om het gebruik van de term pyrrus overwinning. Een verkeerd gebruik van een dergelijke term lijkt me nog steeds taalkundig... Maar de vraag of de term van toepassing is, heeft uiteraard heeft dat wel een inhoudelijke zijde.

"Vechten tegen de bierkaai" zou ik niets op tegen hebben in een opinie stuk. Dat breidt het immers uit tot de gehele activiteiten van Brein, en daar is de argumentatie van zo'n uitspraak duidelijk.

Maar "pyrrusoverwinning" beperkt zich toch echt alleen tot de gerechtelijke uitspraak, en niet de gehele activiteiten van Brein. En als Brein dan van de rechter alles toegezegd krijgt wat ze vereist hadden, en ze nergens teruggefloten worden, dan is dat gewoon een duidelijk grote overwinning in die rechtzaak.
Of zo'n overwinning op de lange termijn nuttig is wat betreft de doelstellingen van Brein, is wat betreft het gebruik van de term "pyrrusoverwinning" bij de uitspraak van de rechter niet relevant.

Niet dat het nu nog nuttig zou zijn het te wijzigen... (Dát zou nou typisch een pyrrus overwinning zijn! Als het wordt gewijzigd, nadat iedereen het al gelezen heeft. ;) )

• The Van
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-02-2023
Het zou aardig zijn voor Brein, wanneer in dit artikel consequent zou worden gerefereerd aan 'De Stichting BREIN' - Brein bestaan al veel langer dan de stichting, is een ICT bedrijf uit het oosten des lands (en dat is de enige link met mij), dat nogal last heeft van "verontwaardigde internetters".

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 20:49

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
The Van schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 15:50:
Het zou aardig zijn voor Brein, wanneer in dit artikel consequent zou worden gerefereerd aan 'De Stichting BREIN' - Brein bestaan al veel langer dan de stichting, is een ICT bedrijf uit het oosten des lands (en dat is de enige link met mij), dat nogal last heeft van "verontwaardigde internetters".
Ik verwijs even naar Wilbert de Vries in "Brein platgelegd door Anonymous" en doe hier een slotje op omdat de discussie me wel gevoerd lijkt.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.