Win7 64bit gebruikt max 3,5 gb ram

Pagina: 1
Acties:

• hrichard
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-02 14:18
Zoals de titel al zegt,

Ik heb 6gb ram geïnstalleerd en werk met win7 64bit. Nu ben ik veelvuldig aan het renderen van videobestanden e.d. maar het verbruikt komt nooit boven de 3,5gb.

In de software die ik gebruik is aangegeven dat het 4,5gb mag gebruiken.

De processor past op dit moment zijn gebruik aan op het lagere gebruik van de ram. Als ik de processor op volle toeren laat draaien, moet hij regelmatig wachten op het interne geheugen. Optimaliseer ik het proces, dan gaat de processor naar 65%.

Er moet dus meer te halen zijn! Iemand een idee?

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-02 20:16

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Welke software?
Welke hardware?

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Abbadon in "RAM FAQ" eens door. Kijk bijv of je memory remap aan hebt staan e.d.

• hrichard
Premiere pro CS5

Hardware
core i7 Q740
6gb ddr3
gt 330m 1gb

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Geef eens volledige specs. Je vermeldt het belangrijkste onderdeel niet.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:22

D4NG3R

kiwi

:)

Is de gebruikte software ook gebouwt om met large adresses om te gaan? (64 bit dus). Dit kan je het makkelijkste bekijken door het taakbeheer te openen en daar te kijken bij draaiende applicaties.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• hrichard
Moederbordchipset is intel mobile pm55, kan er verder zo snel niets over vinden.

De gebruikte software is gebouwd voor 64bit ja. Je kunt aangeven in de software zelf hoeveel ram er gebruikt mag worden, dat staat nu op 4,5gb(max).

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:36

Pixeltje

Woo-woohoo!

hrichard schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 12:51:
Moederbordchipset is intel mobile pm55, kan er verder zo snel niets over vinden.

De gebruikte software is gebouwd voor 64bit ja. Je kunt aangeven in de software zelf hoeveel ram er gebruikt mag worden, dat staat nu op 4,5gb(max).
Haal anders die beperking eens helemaal weg? En heb je de FAQ al doorgelezen?

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• jopitan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-01 19:13

jopitan

It's just a fact

Is die premiere Pro een 32bit versie? :) En zijn er misschien updates?

[ Voor 27% gewijzigd door jopitan op 12-01-2012 12:58 ]

CPU: i7-5820K @ 4.4GHz | CCooler: NZXT Kraken X61 | MEM: Kingston 16GB @ 2666MHz | GPU: RX470 | PSU: OCZ 1250W | SSD: Samsung Pro 500GB

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Kijk niet alleen naar RAM he, netzoals met 3d renderen heb je soms helemaal niet zo veel nodig als je denkt. Je kan wel aangeven dat ie 4,5GB mag gebruiken maar dat hoeft ie niet. Zit je opslag je ook niet in de weg qua snelheid?

specs

• hrichard
Er is veel standby geheugen, er staat bij prestaties dat het gebruikt is voor de cache.

De cache is toch de tijdelijke internetbestanden? Of is dat weer wat anders? Ik heb die in ieder geval geleegd maar er is geen verandering.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Een cache hoeft niet per definitie alleen maar de tijdelijke internet bestanden te zijn. Een cache is een buffer, wat er verder allemaal in zit maakt dan niet uit. Het kan dus bijvoorbeeld ook een zoek index zijn o.i.d.
Meer info over wat een cache is: Wikipedia: Cache (tijdelijk geheugen)

Geef eens het merk en type van jouw moederbord, wellicht is er een beperking van je moederbord.
En vraag de eigenschappen van 'Computer' op je bureaublad eens op, maak daar ook even een screenshot van en post die hier. Als er geen 64 bit vermeld wordt op die pagina, heb je gewoon een 32 bits Windows in gebruik en verklaart dat al het een en ander.

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 12-01-2012 13:07 ]

Verwijderd

hrichard schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 13:02:
De cache is toch de tijdelijke internetbestanden? Of is dat weer wat anders? Ik heb die in ieder geval geleegd maar er is geen verandering.
Heel wat anders. Premiere doet niets met temp internet files. Cache is waar Premiere tijdelijk filmbestanden en projecten opslaat. Je moet zeker weten dat Adobe Premiere (niet Windows) 64-bit is. 32-bit programmas werken gewoon op 64-bits OS

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 13:07:
32-bit programmas werken gewoon op 64-bits OS
Nee dus. Verdiep je eens in WOW64, Wikipedia: WoW64. Dat 'het werkt' komt door de emulatie, de goede performance omdat de CPU's eigenlijk x86 zijn, met een x64 uitbreiding.

[ Voor 32% gewijzigd door CH4OS op 12-01-2012 13:18 ]

• hrichard
Zoals gezegd is het een 64bit os, daar hoef ik geen screenshot van te maken..

Bij premiere staat er geen *32 achter bij processen, bij de meeste andere prog. wel. Daarnaast heb ik een en ander afgesloten wat ook geheugen gebruikte, nu is het verbruik stabiel 2,5gb. Ook bij 32bit zou dit tot 3,2 kunnen gaan. En ik vind het heel vreemd als je full hd bestanden renderd, hij niet de volledige ram gebruikt.

Opslag zou wel de bottleneck kunnen zijn misschien.

Ik kan niet vinden welk merk/type moederbord ik heb, ik werk op een sony vpcf12s1e

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

hrichard schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 13:18:
En dat weet je 100% zeker omdat? :?

• Legendary1985
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-11-2025
computer -> rechter muisknop -> eigenschappen wat staat daar als geheugen?

6gb geïnstalleerd en maar 3,99gb beschikbaar ?

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-02 13:18
Maak nou maar een screenshot van je computereigenschappen.

En als je iets rendert hoeft het niet perse te betekenen dat je geheugen gelijk helemaal vol wordt gegooid.

[ Voor 48% gewijzigd door ItMeAedri op 12-01-2012 13:23 ]

• hrichard
CptChaos schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 13:18:
[...]
En dat weet je 100% zeker omdat? :?
Omdat ik niet achterlijk ben en daarnaast ook kan lezen. Waarom moet ik dat bewijzen?
Legendary1985 schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 13:19:
computer -> rechter muisknop -> eigenschappen wat staat daar als geheugen?

6gb geïnstalleerd en maar 3,99gb beschikbaar ?
6gb geïnstalleerd, meer niet.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

hrichard schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 13:29:
Omdat ik niet achterlijk ben en daarnaast ook kan lezen. Waarom moet ik dat bewijzen?
Je kijkt er nog raar van op hoeveel stomzinnig volk hier langs komt dat het beter denkt te weten als een heel forum :') .

Als je in Adobe Premier Pro de limit op het hoogste zet, word er dan ook meer RAM verbruikt?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Bij premiere staat er geen *32 achter bij processen, bij de meeste andere prog. wel. Daarnaast heb ik een en ander afgesloten wat ook geheugen gebruikte, nu is het verbruik stabiel 2,5gb. Ook bij 32bit zou dit tot 3,2 kunnen gaan. En ik vind het heel vreemd als je full hd bestanden renderd, hij niet de volledige ram gebruikt.

Opslag zou wel de bottleneck kunnen zijn misschien.

Ik kan niet vinden welk merk/type moederbord ik heb, ik werk op een sony vpcf12s1e
Maar je ramgebruik zegt eigenlijk niets over hoe zwaar je software is. Ik heb ook wel een f*cking zware 3d scenes die niet meer dan 1GB aan ram gebruiken. Meer RAM dan nodig voegt niets toe, minder is wel een probleem.

Maar vooral met zo veel cores en video zou ik aan je opslag denken, heb je 1 HD of een SSD of meerdere?

specs

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dan niet hier komen vragen waarom je maar 3.5GB ziet terwijl je 6GB hebt. Gebeurd vaak zat dat dergelijke systemen stiekum met een 32 bits worden geïnstalleerd... Maar goed, zelf weten.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
CptChaos schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 13:13:
[...]
Nee dus. Verdiep je eens in WOW64, Wikipedia: WoW64. Dat 'het werkt' komt door de emulatie, de goede performance omdat de CPU's eigenlijk x86 zijn, met een x64 uitbreiding.
dus het werkt :)

Mechwarrior Online: Flapdrol

• hrichard
D4NG3R schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 13:32:
[...]

Je kijkt er nog raar van op hoeveel stomzinnig volk hier langs komt dat het beter denkt te weten als een heel forum :') .

Als je in Adobe Premier Pro de limit op het hoogste zet, word er dan ook meer RAM verbruikt?
Ja je hebt gelijk, ik snap het ook wel, maar er staat echt 64bit ;) dus geloof me maar! :D

De limiet zit op het hoogst, 4,5gb, maar geen verandering.
maratropa schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 13:43:
[...]

Maar je ramgebruik zegt eigenlijk niets over hoe zwaar je software is. Ik heb ook wel een f*cking zware 3d scenes die niet meer dan 1GB aan ram gebruiken. Meer RAM dan nodig voegt niets toe, minder is wel een probleem.

Maar vooral met zo veel cores en video zou ik aan je opslag denken, heb je 1 HD of een SSD of meerdere?
Ja dat zou toch goed kunnen. Ik gebruik maar 1 schijf, en net ook gelezen dat performance bij 2 schijven (van de een lezen, de ander schrijven) de boel een stuk kan verbeteren. Zou ik daar ook een externe 7200rpm schijf kunnen gebruiken? Of heeft dat geen zin ivm de usbverbinding? (2.0)

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Start > msconfig

en maximaal geheugen toewijzen:
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/35ch2mq.jpg

Wellicht dat dit wonderen verricht?

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

@ Quad. In Deze Computer ziet de TS gewoon 6GB staan. En niet "6GB Geinstalleerd -> XXGB beschikbaar" dus wat je daar vermeld gaat weinig toevoegen.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
hrichard schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 11:58:
De processor past op dit moment zijn gebruik aan op het lagere gebruik van de ram. Als ik de processor op volle toeren laat draaien, moet hij regelmatig wachten op het interne geheugen. Optimaliseer ik het proces, dan gaat de processor naar 65%.
wat bedoel je hier precies mee? moet je niet gewooon wachten op de harde schijf? Bovendien krijg je niet alles wat in gebruik is ook te zien in de task manager. Als je alles wil zien, ga naar de resource monitor (zit een knop in de task mangager bij tabje performance). Dan zie je bij memory wat "in use" is, wat "cached" is en of er uberhaupt nog iets "free" is. cached is waar windows veel gebruikte programmas in pleurt en als je iets gaat wegschrijven gooit ie dat ook eerst vol.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Verwijderd

CptChaos schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 13:13:
[...]
Wel dus aangezien WOW bij het OS hoort.

• hrichard
Ah bedankt, ik ga het proberen, bij processors en geheugen stond beiden geen vinkje, pakt hij dan niet automatisch het maximale? Maar ik zal het even testen.

Edit: ho, er was alweer opnieuw gepost. Maar nee, het maakt geen verschil.

Ik denk nu ook aan de harde schijf. Maar ja, er zit hier maar 1 in en dat kan ik niet veranderen, dus ik vraag me af of ik betere performance krijg als ik met een externe schijf ga werken. Ik zal het thuis eens testen.

[ Voor 48% gewijzigd door hrichard op 12-01-2012 15:47 ]

Verwijderd

je zou eigenlijk eens moeten intelburntest uitvoeren en kijken of het geheugen over de 3.4 uitkomt

Misschien probeer je een 32bits programma op 64 uit te voeren?
Windows 7 reserveerd ook een bepaald aantal gb
Bijv bij systeem zou kunnen zien staan '6gb geinstallleerd", "... gb beschikbaar"
Bekijk dit laatste ook eens
Dat vinkje zal in principe niet zoveel veranderen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik vermoed dat het probleem gewoon zit in de pagefile. Die staat bij 99.9% van alle PC's standaard ingesteld maar die wordt eigenlijk direct na opstarten al gedeeltelijk gevuld met pages/cache.

Je kan dus ook eens proberen je pagefile volledig uit te schakelen, PC op te starten en kijken of je de 4.5GB in Premiere CS kan volpompen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Waarom zou een HDD effect hebben op het ver- of gebruik van het fysieke werkgeheugen? :?

• hrichard
CptChaos schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 16:36:
Waarom zou een HDD effect hebben op het ver- of gebruik van het fysieke werkgeheugen? :?
Geen effect op het werkgeheugen, maar misschien zit daar het probleem in plaats van het werkgeheugen. Het programma werkt erg langzaam en dat zou niet zo moeten zijn. Ik dacht in eerste instantie dat het het werkgeheugen was/is, maar misschien is het ook wel de HDD. }:O

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nou ja, laat ik het simpel stellen aangezien ik niet 1-2-3 kan terugvinden wat voor schijf/schijven in de PC zit/zitten: als je 1x 7200rpm schjif hebt en daar moet je zowel applicaties van opstarten, pagefile naar wegschrijven en van lezen en dan ook nog eens ruwe video-data ophalen/wegschrijven, kan ik me voorstellen dat in ieder geval de applicatie "langzamer" werkt dan als je het zou spreiden over meerdere schijven.

Daarbij, en dat gaf ik dus aan: pagefile wordt bij opstarten van Windows aangemaakt en in sommige gevallen wordt daar meteen data heengeschreven omdat by design bekend is dat je bepaalde data pas over een half uur ofzo weer eens nodig hebt. Dus bepaalde gedeelten van je RAM worden meteen naar disk gezet. Schakel je je pagefile uit, blijft alles in de (veel snellere) RAM zitten maar wel met het risico dat als dat op is, dat de PC alsnog heeel traag kan worden of dat bij een crash je alles kwijt bent en ook geen logging van de crash hebt.

Het is allicht een optie om eens te kijken wat er gebeurt als de pagefile wordt uitgezet, een keer op 2GB en een keer op 8GB en in elke situatie een keer dezelfde "zware" handelingen uitvoeren met een video-bestand van 4GB ofzo. Hou er ouderwets een stopwatch naast en kijk in welke situatie Premiere het snelste klaar is .

[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 13-01-2012 09:36 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 15:13:
Wel dus aangezien WOW bij het OS hoort.
offtopic:
Zou zeggen, probeer het eens op een PC zonder WOW dan, zoals Itanium based systemen? ;)
Dat het voor Vista en 7 in het OS zit is mooi, maar is geen definitie dat het áltijd moet werken. ;)
Pagina: 1