Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik hoop dat ik ip het juiste pad gezet kan worden. Veel antwoorden gaan er van uit dat je in je bios kunt komen. Dat lukt me af en toe. Het volgende is er aan de hand:

Ik heb een nieuw systeem samengesteld, althans, dat probeer ik.Dus een

Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 rev. 1.3
Intel Core I7 2600K
Crucial M4 128 GB
Samsung Spinpoint (mijn oude C-schijf met Vista x64 er nog op die uiteraard niet wil booten)
Epsilon 600 W PSU (uit 2007)
OCZ PC3-10666 (ocz3p13334GK kit Platimum Edition) in slot 1 en 3 volgens manual.

Nu start ik op en de fans draaien, een tijdje gebeurt er niets, dan lijkt het systeem te resetten en krijg ik beeld en zie het scherm met de opties als bios etc. Vervolgens wil ik in mijn bios kijken en dat lukt soms. Maar als ik daarin ben dan moet ik heel snel zijn want dan krijg ik een powerdown. Het systeem gaat gewoon uit.

Het maakt geen verschil of ik alleen de ongeformatteerde M4 er in heb of ook de oude Samsung.Ik heb Win 7 x64 in de DVD en als ik niet de bios in duik, dan gaat ie gewoon booten van cd-rom. Dan begint Windows bestanden te laden maar dan...powerdown.

Ik heb kabels geschekt en denk dat ik de power led, power reset button en power button wel goed heb aangesloten. Maar ik weet het niet 100% zeker.De reset lijkt iig niets te doen. Aanzetten vereist niet een korte indruk maar net evenw at langer. Mijn voeding geeft netjes op stekkers aan wat wat is. Maar de manual van de epsilon zegt weinig over wat de + en de - zijn. Maar goed, ik heb ze dus al eens gedraaid en het de aan knop werkte niet dus dat zal nu wel goed zitten.

Voeding werkte prima een dag geleden. Post laat wel de M4 zien en de Samsung als ik die er bij zet.

Maar hoe fix je je bios of controleert het als tijdens het checken of alles goed staat, zoals AHCI modus, wat je nodig hebt voor de M4. Als het systeem maar gewoon aanblijft kan ik tenminste Win 7 installeren.Met weat gevolgel lees ik dat ik daarna me nog wel zorgern kan maken over IDE mode voor de M4 of AHCI... Ik wilde M4 gewoon als bootdrive gebruiken.

Verder heb ik geprobeer te booten vanaf USB via de onboard, dus niet via de front panel USB die mijn Antec P180 kast geeft. Die kabel hangt los. IEEE whatever ook los. Die USB is bootable en heeft een Memtest er op. Spacers en zo, allemaal hetzelde als het oude mobo.

Ik had al eens de optie gebruikt om een RAm test te doen via een of ander opduikende optie maar tijdens de test valt het systeem ook gewoon uit dus dat helpt me ook niet.

Okay, hoe nu verder? Welke bios dingen dien ik eventueel te wijzigen zodat dit powerdown ding stopt? Als ik geluk heb kan ik misschien heel snel wijzigen en saven voor de powerdown.

Bedankt voor enige info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Staat het geheugen op de QVL?
En probeer eens aan andere voeding voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quagmire84
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-08 18:15
Op basis van jouw uitleg is de voeding het eerste waar ik naar zou kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 11:40:
Staat het geheugen op de QVL?
En probeer eens aan andere voeding voor de zekerheid.
De QVL is erg beperkt

http://download.gigabyte....emory_ga-z68x-ud3h-b3.pdf

Het geheugen werkte prima in mijn vorige systeem, ik wil op termijn nieuw RAM aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 13:50

0scar

MacIJver

Dat het geheugen prima werkte in een vorig systeem (lees ander moederbord) is geen garantie dat het in het nieuwe bord wel werkt. Sommige moederborden zijn wat kieskeuriger met geheugen dan andere...

Zit niets anders op dan de troubleshooter te doorlopen... dus onderdelen wisselen.

Manusjes van alles kunnen multitasken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Dat het op een ander bord werkt zegt niets. Dat OCZ spul ligt VER buiten de JEDECspecs, dat spul geeft vaker gezeik, waarschijnlijk draait het gewoon niet stabiel genoeg op de DDR3 spec van 1.5V, omdat dit spul 1.8V nodig heeft, en dat gaat vaak niet zo goed.

Ook al gebruik je geen geheugen van de QVL, pak dan bij voorkeur iets dat zich wel aan de JEDECspecs houdt, dat voorkomt al een boel gezeik. Die oudere OCZ-DIMMen zijn berucht vanwege het feit dat ze een veel hoger voltage nodig ehbben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 12:22:
Dat het op een ander bord werkt zegt niets. Dat OCZ spul ligt VER buiten de JEDECspecs, dat spul geeft vaker gezeik, waarschijnlijk draait het gewoon niet stabiel genoeg op de DDR3 spec van 1.5V, omdat dit spul 1.8V nodig heeft, en dat gaat vaak niet zo goed.

Ook al gebruik je geen geheugen van de QVL, pak dan bij voorkeur iets dat zich wel aan de JEDECspecs houdt, dat voorkomt al een boel gezeik. Die oudere OCZ-DIMMen zijn berucht vanwege het feit dat ze een veel hoger voltage nodig ehbben.
Aha! Dat wist ik niet. Ik dacht dat OCZ gerenomeerd genoeg was om mainstream te zijn. Ja ze zijn 1.8 V. Maar dat is te wijzigen in het bios, niet? Als ik ze daar op 1.8 zet... Maar goed, zo ver kom ik niet. Want nu krijg ik het systeem helemaal niet meer aan. :(

Ik heb de MSI N560 er al uit gehaald, eigen alles e r uit gestript. Belave voeding voor mobo en de CPU en de voeding ligt er naast. Volgens mij is ie zo dood als een pier. Goed, dank voor de hulp zo ver. Ik ga vandaag nog een nieuwe voeding halen. Wel zo mooi eigenlijk, want de Epsilon is wel een redelijke degelijke voeding maar is niet modulair met kabels. En dat irriteerde me zowiezo al. Nog tips voor een goede voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• generaldusty
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 23:44
Ik heb vorige week hetzelfde moederbord gekocht en had ongeveer dezelfde problemen, alleen was het bij wat consequenter. Bij mij ging het systeem aan en 1-2 seconden later weer uit om maar weer opnieuw te booten. Ik kwam dus ook niet in het bios.

Na wat getest met onderdelen eruit te halen kwam ik erachter dat het aan de geheugensloten lag. Als ik 1 dimm erin liet zitten (slot 1 of 2) dan werkt het wel. Vulde ik slot 3 of 4 (de 2 dichtsbij de cpu) dan deed hij het weer niet. Ik heb een geheugen check gedaan en het geheugen is niet stuk (is trouwens de low profile geheugen van Corsair; 2 x 4GB). Ik heb het systeem gewoon stabiel kunnen gebruiken met slot 1 en 2 gevuld.

Ik heb contact opgenomen met Zercom waar ik het besteld heb en ben inmiddels het RMA traject ingeslagen met het moederbord. Ik hoop dat ik het bord volgende week weer terug heb. Wat precies het probleem is weet ik niet maar het lijkt erop dat geheugen channel B (dichtsbij de CPU) stuk is.

"If I had known then what I know now" [Pearl Jam]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 13:05

Fordox

00101010

Cpu koeler wel goed gemonteerd? Kan ook nog oververhitting zijn.
Maar is wel iets onwaarschijnlijker

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 12:42:
[...]

Aha! Dat wist ik niet. Ik dacht dat OCZ gerenomeerd genoeg was om mainstream te zijn. Ja ze zijn 1.8 V. Maar dat is te wijzigen in het bios, niet? Als ik ze daar op 1.8 zet... Maar goed, zo ver kom ik niet. Want nu krijg ik het systeem helemaal niet meer aan. :(
Dat kun je inderdaad aanpassen in de bios, mits je systeem in staat is te booten met die modules. En dat is vaak genoeg niet het geval. OCZ geheugen kan daarin echt een bitch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit moederbord kent als ik wat rond zoek vaker dit soort problemen. Ze zitten dan vast in een oneindige boot cycle of loop.Had ik dit eerder geweten dan had ik een ander mobo gekocht. Maar eerst een voeding zoeken. De vraag rijst of bij mij ook het mobo gewoon stuk is...en dat de PSU met al dat aan- en uit uiteindelijk ook gewoon de geest gaf.
Wel, gezien de reacties rond OCZ RAM, ik wilde toch al 32 GB er in proppen, dat zal ik dan ook maar doen dan. De lijst van Gigabyty is helaas nauwelijks hulp. Welk ander merk biedt goede kits zonder allerlei vage eigenaardigheden?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2012 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:02
Fordox schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 14:15:
Cpu koeler wel goed gemonteerd? Kan ook nog oververhitting zijn.
Maar is wel iets onwaarschijnlijker
nieuw opgebouwd; de moeite van controleren waard, de montage van sommige koelers is niet bepaald gebruikersvriendelijk.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 14:27:
Dit moederbord kent als ik wat rond zoek vaker dit soort problemen. Ze zitten dan vast in een oneindige boot cycle of loop.Had ik dit eerder geweten dan had ik een ander mobo gekocht. Maar eerst een voeding zoeken. De vraag rijst of bij mij ook het mobo gewoon stuk is...en dat de PSU met al dat aan- en uit uiteindelijk ook gewoon de geest gaf.
Voor je geld uitgeeft: probeer met één geheugenmodule op te starten, meet de lijnspanningen van je voeding en controleer voor de zekerheid dat je niet een afstandsbusje teveel geplaatst hebt

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 14:27:
Wel, gezien de reacties rond OCZ RAM, ik wilde toch al 32 GB er in proppen, dat zal ik dan ook maar doen dan. De lijst van Gigabyty is helaas nauwelijks hulp. Welk ander merk biedt goede kits zonder allerlei vage eigenaardigheden?
Praktisch alles werkt op een Gigabytebord, zolang het maar niet om belachelijke voltages gaat vragen.
Het geheugen dat je tegenwoordig kunt krijgen draait meestal prima op 1.5V tot 1.65V, en dat gaat gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Meet de lijnspanningen :-) What am I, a doctor or a moonshuttle conductor? Ik weet niet hoe dat moet, desondanks heb ik wat gepord met een multimeter die ik op 20 zette. Als ik random of semi-logische combinasties prik meet ik niets, behalve af en toe dat er een -- verschijnt. Er wordt niets gevraagd, dus misschien ook niet geleverd?

Ik denk dat ik maar ga voor een Adata HM-750. Modulair maar ik kn\an alleen niet vinden wat de 12V+ geeft in Ampére. De videeokaart wil als requirement 450 Watt minimaal hebben met een rating van 24 Amp. Ik herinner me mijn oude GTS 8800, die wilde 18A.

Wat ik nog kan melden is dat als Win7 DVD op full speed data ging laden vooraf de installatie, de DVD op hoge snelheid kwam...en dan de boel uit ging. Misschien trok die te veel?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2012 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 15:30:
Meet de lijnspanningen :-) What am I, a doctor or a moonshuttle conductor?
Hier [Verwijderde gebruiker] heb je je beroep niet opgegeven, dus ik zou het niet weten.

Maar serieus, het is vrij simpel, prik een multimeter in op de 12V lijn en een ground en meet het. Fluctuaties ga je hier niet mee zien waarschijnlijk, maar als het ding echt veel te laag is merk je dat wel (de spanning moet ongeveer 12V zijn, is die veel lager heb je een probleem).

Maar als bij het opspinnnen van de DVD je systeem uitvalt, dan denk ik simpelweg dat je voeding het niet trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 15:30:
Meet de lijnspanningen :-) What am I, a doctor or a moonshuttle conductor?
:) geen idee wat je bent.
Wat ik nog kan melden is dat als Win7 DVD op full speed data ging laden vooraf de installatie, de DVD op hoge snelheid kwam...en dan de boel uit ging. Misschien trok die te veel?
Lijkt het wel op; een stervende voeding waarschijnlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Blijkbaar gaan voedingen in fasen. No pun intended. Hihi. Kan een stervende voeding ook effect hebben op hoe een graka's signaal richting monitor? Heb twee Samsung Synmaster 740 BF's. En die beginnen ook raar te doen de laatste tijd. En dat vanaf de N560 GTX en vanaf een Ati 7570.

Update: Nieuwe voeding er in gepropt, wat me lijfelijk letsel opleverde, Antec P180B is wat krap onderin met die stugge kabels en die fan die je niet wilt beschadigen. Maar volgens mij ben ik er. Ik heb de bios aangepast en geen powerdowns. En nu dan eindelijk Win 7 installeren op mijn Crucial M4. Als dat maar goed gaat... Eerst nog wat inlezen hier.

Dank voor alle tips and suggesties!

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2012 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• generaldusty
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 23:44
Voor iemand die ooit nog een keer op deze thread komt via google. Ik had hetzelfde soort probleem en bij mij was de oorzaak schade aan de cpu socket. Er was een pinnetje omgebogen.

"If I had known then what I know now" [Pearl Jam]

Pagina: 1