Tweaken RAM geheugen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:09
Hey mede-tweakers,

Ik ben vollop nieuwe stukken aan het bestellen voor een upgrade.
Nu had ik al 2GB DDR2 op m'n MoBo zitten. En heb me daar 2GB bijgekocht.

Maar, nu zie ik dat de voltages en de timings iets anders zijn dan de eerste set RAM.
Mijn vraag is: Kan ik mijn settings gelijk krijgen in mijn BIOS zonder de latjes te bakken?

Hier zijn de specs:

Set 1: Corsair XMS CM2x1024-6400 1.90V Ver5.1
Timings: 5-5-5-12

Set 2: Corsair XMS CM2x1024-6400C4 2.10V Ver6.2
Timings: 4-4-4-12

:-/

Edit: Heb tot nu toe nog geen problemen gehad en al enkele uren memtest gedraaid zonder errors.
Heb via google al een kerel gevonden die van 1.9V naar 2.1 is gegaan, maar daar wordt niet gesproken over de timings

[ Voor 17% gewijzigd door jannen op 12-01-2012 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Afwijkende voltages kunnen lastig zijn, hoewel er maar 0.2V verschil in zit. Ik zou het spul op de minst strakke timings zetten, en kijken of het dan wil werken op 1.9V dan hoef je in elk geval niet butien de specs van je geheugen te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:03
Het kan wel werken, maar als je nieuw gekocht hebt zou ik eerst proberen om te ruilen.

Anders:
De traagste in slot1, dan neemt het bios die timings over (is vaak ook in het bios handmatig in te stellen)
begin op 1,9V, de andere zal wrs beginnen te protesteren, maar als het werkt, werkt het.(wel uitgebreid memtest draaien)
Als het niet werkt, probeer 2,0 en als het niet anders kan 2,1V
Ben er zelf altijd een beetje huiverig voor, want je laat toch één van de modules waarschijnlijk op de grens van zijn kunnen werken, met als mogelijk gevolg random blue screens, en een kortere levensduur

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannen
Mja ik weet het... Maar de stickjes zijn jammer genoeg 2dehands.

Ik probeer het zoals jullie zeggen en laat ik wel iets weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:16
Naar alle waarschijnlijkheid kan het eerste setje op 2.1V ook best de timings matchen van het tweede setje.
Ik zou proberen ze allebei op 2.1V te zetten, en dat gewoon 4-4-4-12 2T instellen (op 800MHz), en kijken of dat werkt. werkt het wel, dan kan je het ook met een lager voltage proberen, en dan de laagste werkende waarde aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.W.E.S.O.M.-0
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-08 16:56
Drucchi schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 12:16:
Naar alle waarschijnlijkheid kan het eerste setje op 2.1V ook best de timings matchen van het tweede setje.
Ik zou proberen ze allebei op 2.1V te zetten, en dat gewoon 4-4-4-12 2T instellen (op 800MHz), en kijken of dat werkt. werkt het wel, dan kan je het ook met een lager voltage proberen, en dan de laagste werkende waarde aanhouden.
Mee eens, ik draai ook die XMS's en op 800 mhz draaien ze stabiel op 4-4-4-12 met 1,9 volt. Zodra je boven een FSB van 400 uitkomt (1:1 geheugen) moet ik wel rapido de voltages verhogen en de timings losser gooien. Nu is elk bankje anders, maar ik zou van de ervaring van Drucchi gebruik maken en dat gewoon proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannen
Hey gasten...

Ik heb ze eerst beide op 1.9V gezet, en de timings op 5-5-5-12.
Geen enkele error met memtest... dus zou ik eventueel de timings wat strakker kunnen proberen.

Op AWESOM-O terug te komen, ik heb daarstraks mijn FSB van 333 > 400 en mijn multiplier van 8,5 > 8 gezet.
En mijn FSB Strap to NB ook op 400 gezet.

MAAR: als ik mijn pc opstart komt er tijdens de boot 667 DDR2 Dual channel op en vroeger stond er 800Mhz...

Dus heb ik nu iets verkeerd gezet?! Raar...

PS: in everest en CPU-Z staat er 400Mhz, en een 1:1 ratio. Dus ik kan er toch vanuitgaan dat het in orde is?!

[ Voor 18% gewijzigd door jannen op 13-01-2012 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannen
Sinds deze morgen draai ik stabiel op 2.0V met 4-4-4-12...

Maar ben er nog steeds niet uit met die Mhzen tijdens de boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

maak je geen zorgen, als everest en CPU-z 400Mhz zeggen, is het goed... veel plezier met je mem..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Pagina: 1