Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Als er niets vreemds gebeurt, rond ik dit jaar mijn master Informatica af. Ik ben van plan om daarna nog te beginnen aan een studie natuurkunde, en wil daarnaast een part-time baan om mijn huur e.d. te betalen. Een tweede studie in Nederland is nogal duur, dus ik ben van plan uiteindelijk naar het buitenland te vertrekken, maar ik moet noodgedwongen eerst nog een paar jaar in Nederland blijven in verband met de studie van mijn vriendin.

Ik heb gedurende bijna mijn hele studie Informatica ook gewerkt, als student-assistent (+/- 12 uur per week). Ik zou waarschijnlijk wel student-assistent kunnen blijven tijdens natuurkunde, maar ik ben die baan na een paar jaar nogal zat, vooral vanwege de vele ongemotiveerde studenten waarmee ik te maken krijg. Ook zou ik het fijn vinden om een baan te hebben met wat meer diepgang, zodat ik mijn Informatica vaardigheden niet verleer tijdens de studie natuurkunde.

Mij lijkt een baan als part-time wetenschappelijk programmeur ideaal. Het probleem is echter dat ik niet zo goed weet waar ik daarnaar moet zoeken. De meeste banensites lijken vooral gericht op het bedrijfsleven, en dat trekt me persoonlijk niet zo erg. Ik heb ook op de sites van een aantal universiteiten rondgekeken, maar niet echt iets kunnen vinden. Verder heb ik op de universiteit al een sollicitatie gestuurd aan een onderzoeksgroep. Zij waren in principe wel geïnteresseerd, maar hadden helaas geen budget voor een extra programmeur. Ik vroeg me daarom af of iemand misschien wat tips heeft waar ik voor een dergelijke baan nog zou kunnen zoeken? Misschien heb ik alle voor de hand liggende opties al bekeken, maar alle extra tips zijn welkom.

Mijn mastervariant van Informatica is gericht op parallelle/gedistribueerde systemen, dus veel supercomputing e.d. Ik heb in mijn master veel geprogrammeerd, voornamelijk met C/C++/Java in Linux. Ik heb ook ervaring met MPI, CUDA, en nog wat obscure api's van onze universiteit. :)

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Open sollicitaties bij TNO, Philips en Dutch Space/ESA zijn een goede start.

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-11 21:14
Het knmi heeft wel eens vacatures voor academici.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Pantera88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-11 00:19
Wat ook een mogelijkheid is zijn detachering bedrijven. Ik ben toevallig bekend met Brunel, maar ik neem aan dat er meer zijn die WO technisch opgeleiden detacheren bij bedrijven als Phillips ed.
Zoiets heeft natuurlijk duidelijk zijn voor en nadelen, maar voor een paar jaar is zoiets een gemakkelijke oplossing.

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

CWI (www.cwi.nl) lopen er ook een paar rond. Geen idee of er nu vraag is.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Op dit ogenblik staan veel onderzoeksbudgetten erg onder druk, dus makkelijk gaat het zeker niet worden...

Part-time is nog een extra moeilijkheidsgraad... ja, het 'kost' minder om jou aan te nemen, maar 'serieuze' vacatures wil men wel vaak graag full time invullen.

Anyway, kijk eens bij Stichting FOM (Bij het AMOLF hebben ze geloof ik een vacature) en wellicht is SRON (naast de genoemde TNO en KNMI) ook een optie. Academictransfer.com is in principe dé internationele vacaturebank voor personeel binnen onderzoek, dus ook hier zou je eens een kijkje kunnen nemen, alsmede alle websites van de universiteiten in de buurt van waar je woont.

(En inderdaad, direct proberen in te schuiven binnen een bestaande onderzoeksgroep is zeker een goede tactiek, helemaal als je weet dat ze extra handjes kunnen gebruiken. Moet er wel geld zijn natuurlijk. Maar wat let je om verder te graven op de uni websites en contact op te nemen met de professoren in zo'n groep die je interessant lijkt?).

Philips neemt voor dit soort banen volgens mij geen direct personeel aan, maar werkt via een tussenbureau. Ik ben de naam even vergeten, maar als je interesse hebt kan ik dat wel voor je navragen. Voor ASML geldt ongeveer hetzelfde, alhoewel die soms ook wel banen op hun site publiceren (wel vaak minimaal phD enzo).

CWI is al genoemd en je zou ook nog kunnen kijken bij de beheerders van die supercomputers, euh, SARA of Vancis. En niet te vergeten SURF. Alhoewel bij die laatste het meer draait om beheer natuurlijk...

Ook kun je nog eens kijken of er wellicht wat te vinden is bij van die (kleine) research bedrijfjes die zich hebben gevestigd op één van de vele science parken die Nederland ondertussen rijk is.

[ Voor 11% gewijzigd door ebia op 12-01-2012 00:41 ]

• JeMoederr
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-11 19:28
Met alle respect, maar waarom wil je er nog een studie natuurkunde aanplakken? Heeft het een direct doel?

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-11 00:55
Is er niet een mogelijkheid om te promoveren bij informatica met een natuurkundig onderwerp?

• dbeijer85
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-06 16:22

dbeijer85

Super fast charger

Ik weet niet of je je opleiding aan de TU Delft doet of een van de andere TU's, maar de TU heeft een gelieerd uitzendbureau www.supair.tudelft.nl/, waar allerlei banen voor academici te vinden zijn, ook part-time vacatures.

Assumption is the mother of all fuck-ups.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Part-time wordt lastig hoor. De meeste bedrijven / uni's zitten vaak niet te wachten op part-timers. Het is makkelijker om later over te schakelen naar part-time, maar als starter binnenkomen als part-timer is lastig. Niet onmogelijk, maar lastig.

Bovendien moet je je niet blindstaren op functie-titels. Bij mijn huidige project zijn kortgeleden alle functie-titels verandert, zonder dat de werkzaamheden veranderden. Gewoon om de structuur binnen het bedrijf wat uniformer te maken. Ik bedoel maar te zeggen: kijk eens naar het soort werkzaamheden wat je wilt gaan doen en zoek daar dan een leuk bedrijf bij (want "scientific software engineer" is nogal vaag :-)). Misschien is een technische detacheerder wel iets voor jou, iets als Enspire of Alten PTS ofzo (Logica zou hier ook bijpassen, maar die zijn de laatste tijd nogal aan het bezuinigen :X ). O ja, en hou de website www.academictransfer.nl eens in de gaten, hier worden vrijwel alle academische vacatures gepost (ook voor de grotere onderzoeksinstellingen), inclusief vacatures voor wetenschappelijk programmeur.

Edit: en zoek eens binnen je netwerk op LinkedIn (of maak een account als je die niet hebt) en kijk eens bij wat voor soort bedrijven je kennissen en (voormalig)studie-genoten werken. Gewoon om wat inspiratie op te doen over bij wat voor soort bedrijven je kunt solliciteren. Want mijn ervaring is dat je het beste direct bij bedrijven kunt zoeken voor vacatures (en solliciteren) ipv via algemene vacature-sites.

[ Voor 15% gewijzigd door naitsoezn op 12-01-2012 09:32 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Verwijderd

JeMoederr schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 01:41:
Met alle respect, maar waarom wil je er nog een studie natuurkunde aanplakken? Heeft het een direct doel?
Meer kennis op doen? Jezelf verder willen ontwikkelen? Breder scholen = meer kansen op de arbeidsmarkt. Zijn dat geen doelen op zich?

Anyway @ TS: je geeft al aan dat een 2de bsc erg duur is, het kost je zo een euro of 8k per jaar nu je instellingsgeld moet betalen daarvoor moet je best wat bijverdienen. Wat meer verdienen gaat ten koste van je OV kaart, dus afhankelijk van waar je woont kan dat ook nog een leuk beetje extra kosten, houd daar erg in.

Het vinden van een baantje als programmeur moet op zich niet al te veel problemen opleveren, maar je zal toch zo een uur of 24 moeten werken om je studie en levensonderhoud te kunnen bekostigen en dan houd je weinig over om te sparen. Als je echt per se in een academische setting terecht wil komen, zul je meer geduld moeten hebben, maar tot je zoiets vindt kun je allicht het 'normale' bedrijfsleven in. Meer werken kan natuurlijk, maar natuurkunde blijft een pittige studie en kost ook tijd. Vertraging oplopen kost je vervolgens weer extra collegegeld... You catch my drift.

Misschien een suggestie: de HBO lerarenopleiding natuurkunde. Een lerarenopleiding is vrijgesteld van de collegegeld verhoging, kan je in deeltijd doen en geeft als het goed is met een schakeljaar toegang tot een master. Het eerste jaar is weinig lesgeven en vooral natuurkunde, dus die kennis kan je meenemen naar het buitenland.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2012 10:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt voor de goede tips! Ik ga eens rondkijken bij de genoemde bedrijven, en ook academictransfer is een goede tip (ik had de naam al weleens gehoord, maar was hem weer een beetje vergeten).

Om even in te gaan op de vraag waarom ik nog natuurkunde wil doen: toen ik aan mijn studie Informatica begon vond ik het een superinteressant vakgebied, en dat vind ik nog steeds. Echter, als ik nu kijk naar de PhD mogelijkheden en banen die ik kan krijgen, dan denk ik niet dat dat echt is wat ik wil doen. Als naïeve eerstejaars had ik daar wat minder zicht op, en heb ik me er misschien ook niet genoeg in verdiept.

Ik heb erover nagedacht, en ben tot de conclusie gekomen dat ik graag Informatica en Natuurkunde zou willen combineren, wat me wel een reële mogelijkheid lijkt aangezien mijn master gericht is op supercomputing. Natuurlijk zou ik wel kunnen gaan rondkijken voor een Informatica baan die iets met Natuurkunde te maken heeft, maar voor mezelf wil ik gewoon graag een goede achtergrond hebben in Natuurkunde, en er niet alleen maar "een beetje mee werken". Er zijn dus meerdere overwegingen, waarvan misschien wel de belangrijkste is dat ik Informatica en Natuurkunde allebei superinteressant vind, en niet wil kiezen voor slechts een van de twee. Verder heb ik ook het gevoel dat twee studies hebben later een zekere flexibiliteit geeft bij het zoeken van een baan, die mij wel aanspreekt.

@ctor: klopt dat het instellingscollegegeld in Nederland niet te betalen is, daarom ga ik waarschijnlijk proberen om het eerste jaar van mijn tweede studie voor het normale collegegeld te doen door mijn Informatica diploma iets later aan te vragen (heb alles geheel binnen de gestelde tijd gedaan, dus ik mag nog een jaar "langstuderen"). Als dat echter niet lukt, dan ga ik gewoon een full-time baan moeten nemen totdat mijn vriendin klaar is met haar studie, en dan naar het buitenland. Ik ben alleen een beetje bang dat ik dan het studeergevoel kwijtraak, daarom wil ik liever meteen door.

Verwijderd

Dat zal niet gaan, je hebt je bachelor informatica al, dus zul je voor het eerste jaar van je bachelor natuurkunde het instellingsgeld moeten betalen. Je moet het voor de zekerheid natuurlijk even navragen bij je lokale studieadviseur, maar volgens mij werkt het tegenwoordig zo.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2012 10:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat is inderdaad waar, maar het plan is om niet officieel Natuurkunde te gaan studeren in dat jaar, maar alleen Natuurkundevakken te doen als extra keuzevakken bij mijn Informatica pakket, ook al ben ik dan eigenlijk al klaar met Informatica. Die Natuurkundevakken wil ik dan gebruiken om vrijstellingen te krijgen bij een studie Natuurkunde in het buitenland, zodat ik het traject daar "versneld" kan doen. Ik heb het een en ander al overlegd met de onderwijscoordinator op de universiteit, en die denkt dat het kan op die manier, maar er is jammer genoeg nog een hoop onzekerheid. :(

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Ik zou meer concreet rondkijken bij professoren die ook software (al dan niet open source) publiceren. Vaak is ruimte/vaste aanstelling een probleem maar valt er prima wat te regelen op een projectbasis.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Als de combinatie biologie en informatica (=bioinformatica) je wat lijkt kan je op de site kijken van NBIC (www.nbic.nl). Ook hier is dankzij met name de enorme hoeveelheid DNA sequence data of eiwit mass-spec data heel veel werk in cluster/cloud computing en zelfs met de GPUs.

Ik heb in Utrecht nog wat vacatures, maar dat is zonder biologische affiniteit en/of wat ervaring denk ik lastig. Anders kan je altijd even komen babbelen. Al is part-time in dit soort omgevingen lastig te realiseren.

[ Voor 6% gewijzigd door superduper op 12-01-2012 11:25 ]

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:05

Garyu

WW

In Oostenrijk betaal je geen collegegeld, we zoeken bij ons altijd wel mensen (veel R&D, wel bedrijf) :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals bedankt voor alle reacties.

@qadn: Direct solliciteren bij professoren/onderzoeksgroepen vind ik inderdaad ook een fijne manier, dus ik waag denk ik nog wel een paar pogingen. Jammer genoeg ben ik tot nu toe toch steeds tegen hetzelfde probleem aangelopen: budget, dat is op dit moment schijnbaar echt niet al te ruim.

@superduper: Dank je voor het aanbod, maar ik weet helaas echt helemaal niets van biologie. :P Ik heb op de middelbare school de eerste paar jaar biologie gehad, maar that's it.

@Garyu: Ik ben er ondertussen inderdaad wel achter gekomen dat het in ieder Europees land, behalve Engeland, stukken goedkoper is dan in Nederland. Zelf zat ik te denken aan Duitsland, omdat ik daar een universiteit heb gevonden met een mooi Natuurkunde programma dat specifiek is gericht op internationale studenten. Het kan echter altijd nog een ander land worden. Bij welk bedrijf werk je, als ik vragen mag?

• JeMoederr
Ik heb erover nagedacht, en ben tot de conclusie gekomen dat ik graag Informatica en Natuurkunde zou willen combineren, wat me wel een reële mogelijkheid lijkt aangezien mijn master gericht is op supercomputing. Natuurlijk zou ik wel kunnen gaan rondkijken voor een Informatica baan die iets met Natuurkunde te maken heeft, maar voor mezelf wil ik gewoon graag een goede achtergrond hebben in Natuurkunde, en er niet alleen maar "een beetje mee werken". Er zijn dus meerdere overwegingen, waarvan misschien wel de belangrijkste is dat ik Informatica en Natuurkunde allebei superinteressant vind, en niet wil kiezen voor slechts een van de twee. Verder heb ik ook het gevoel dat twee studies hebben later een zekere flexibiliteit geeft bij het zoeken van een baan, die mij wel aanspreekt.
Heel veel banen zijn ``er een beetje mee werken''. Een wetenschappelijk programmeur kan ook enkel en alleen bezig zijn met GUI en grafische kant van tools.

Een baan vinden na promotie kan lastig zijn, al was het maar omdat al weer een stuk ouder bent dan de andere starters. Laat staan dus na een tweede studie. Maar het staat je vrij natuurlijk.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:18

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

JeMoederr schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 01:43:
Een baan vinden na promotie kan lastig zijn, al was het maar omdat al weer een stuk ouder bent dan de andere starters. Laat staan dus na een tweede studie. Maar het staat je vrij natuurlijk.
Dan moet je je meer richten op de banen die naar promovendi gaan.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• JeMoederr
Goed, ik had moeten zeggen 'lastiger'. Lastig is zeker een te zwaar woord. Kun je me vertellen welke banen specifiek naar promovendi gaan? Juist omdat er zoveel mensen promoveren, zullen er toch een hoop promovendi zijn die op andere plekken terecht komen.

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

JeMoederr schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 03:07:
Goed, ik had moeten zeggen 'lastiger'. Lastig is zeker een te zwaar woord. Kun je me vertellen welke banen specifiek naar promovendi gaan? Juist omdat er zoveel mensen promoveren, zullen er toch een hoop promovendi zijn die op andere plekken terecht komen.
Onderzoeksposities. Microsoft research neemt bijvoorbeeld grotendeels alleen promovendi aan. Dat blijkt al uit deze opportunity: "Non-PhD Researcher Opportunities (India and Asia Lab Only)"

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:05

Garyu

WW

High-tech bedrijven als NXP of Philips nemen ook vrij veel promovendi aan..
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 21:39:
@Garyu: Ik ben er ondertussen inderdaad wel achter gekomen dat het in ieder Europees land, behalve Engeland, stukken goedkoper is dan in Nederland. Zelf zat ik te denken aan Duitsland, omdat ik daar een universiteit heb gevonden met een mooi Natuurkunde programma dat specifiek is gericht op internationale studenten. Het kan echter altijd nog een ander land worden. Bij welk bedrijf werk je, als ik vragen mag?
Ik heb je een DM gestuurd. Ik ben ook over Duitsland heen gesprongen.. :+

Direct op universiteiten kom je denk ik niet zo snel binnen als software developer, aangezien daar gewoon weinig mensen als ondersteunend personeel werken. Je zou natuurlijk wel kunnen vragen waar hun promovendi nu werken, dan heb je waarschijnlijk een goed beeld van wat je te wachten zou kunnen staan.

Bij ons bijvoorbeeld heeft ~20% van de mensen een PhD, en >50% een MSc. Ik denk dat je dergelijke verdelingen relatief zelden gaat zien, maar bedrijven met een fatsoenlijk R&D afdeling zoeken wel degelijk mensen met een flinke opleiding. Het liefst natuurlijk ook nog met werkervaring, en dat alles voor weinig geld. Maar als ze twee van de drie kunnen krijgen zijn ze vaak ook al tevreden ;).

[ Voor 89% gewijzigd door Garyu op 13-01-2012 14:01 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

Misschien niet helemaal wat je zoekt, maar misschien toch de moeite waard om eens naar te kijken:

http://www.cs.vu.nl/~ast/job

Je chef wordt Andrew S. Tanenbaum :)
Pagina: 1