Bekabeld netwerk eerste 5 minuten extreem traag

Pagina: 1
Acties:

• nils_vdg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-01 15:19
Ik ben bij UPC over gegaan van een 30mbit naar een 50mbit abonnement.
Daarbij heb ik een nieuw modem gekregen (Een Cisko EPC3925 Wireless N modem).

Ik heb 1 PC in huis, die bekabeld is aangesloten. Voorzien van Windows 7 met alleen een Windows Firewall en Nod32 virus scanner. Geen andere beveiligingssoftware. Ook absoluut geen traag systeem.

Nu sinds het nieuwe modem heb ik elke keer, als ik mijn PC aan zet, of uit de slaapstand haal, echt een enorm trage internetverbinding. Soms de eerste minuten helemaal geen verbinding, en na 3 minuten heb ik wel internet, maar zo traag dat hij pagina's half of niet laadt. Daarvoor had ik nergens last van en kon ik echt direct vanuit slaapstand gewoon internetten.

Meestal ergens na 5 minuten is dit ineens voorbij alsof er niets mis was en heb ik op volle snelheid internet.

Ik heb geen netwerk belastende software op de achtergrond draaien. Als ik op dat moment in taakbeheer mijn netwerkstatus bekijk is er ook 0% aan activiteit terwijl hij in mn browser laat zien dat hij probeerd een pagina te laden.

Op mijn Ipad heb ik dit niet. Net ook geprobeerd mijn Ipad even volledig uit te schakelen zodat het modem bij aanzetten echt even een nieuw IP adres moet genereren, maar daarop kan ik wel weer direct in 10s gelijk op volle snelheid internetten.

Heb helaas geen andere pc of laptop meer in huis om bekabeld te testen.. De UPC helpdesk had geen idee. Hun conclusie was.. dan maar 5 minuten wachten......

Heeft iemand een idee waar ik dit moet zoeken? Het is echt super irritant als je snel even wat wil opzoeken en je moet 5 minuten wachten.... (wat zijn we toch verwend :P ;) )

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zou bijna zeggen dat het aan je PC ligt aangezien je WiFi-apparaten zoals een iPad wel binnen een paar seconden een DHCP-lease krijgen... Ga eens kijken of zaken als powersaving voor de NIC niet kunnen worden uitgezet? Ik lees trouwens niet of je een statisch IP hebt intern of DHCP; wil soms ook nog wel uitmaken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-02 10:44

Umbrah

The Incredible MapMan

Hoe snel krijgt je PC een IP? Zijn er proxy instellingen aanwezig? Wat heb je zelf al geprobeerd met betrekking tot het updaten van netwerkdrivers? Gebeurt dit ook als de virusscanner/firewall uit staat? Gebeurt dit ook als je een of ander Live OS draait? Als je gelijk met de boot een geldig IP krijgt (gelijk kijken), heb je dan deze problemen ook in een andere webbrowser zoals Chrome, Firefox, Internet Explorer of Opera? (of wat je ook gebruikt).

Dit klinkt heel erg als een PC die aan het zoeken is naar een niet-bestaande proxy/UPnP server, of een PC Firewall die port forwards probeert in te stellen op een niet bestaande UPnP-NAT server. Door de software uit te sluiten kun je steeds verder gaan kijken: Applicaties, Operating System/Drivers, Hardware.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:33

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Andere mogelijkheid:
Rotte kabel of verkeerd bedraad (aderparen, check kleuren aan beide zijden)
Afbeeldingslocatie: http://utp.gidsnet.be/onderwerpen/utp.gif
Wellicht is het netwerk sinds het nieuwe modem op 1 Gbps komen te draaien (ipv 100Mbps), waar eventuele kabel problemen sneller en heviger aan het licht komen.

Alles kan stuk.

• nils_vdg
Ik heb geen vast IP adres. De instellingen van mijn UPC modem staan nog verder helemaal standaard ingesteld zoals hij uit de doos kwam..

Software op de PC zou vreemd zijn, gezien ik hiervoor met het oude modem dit probleem nooit heb gehad.

Hoe kan ik controleren hoe snel mijn PC een IP krijgt? En aan het IP genereren zal het niet liggen toch? Gezien hij op een gegeven moment wel verbinding heeft, alleen dan wel heeeel erg traag.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-02 10:44

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat kan ook, een goede Cat5E kabel die weinig storing tegenkomt zal zo veel uit kunnen maken, je zou inderdaad hardware kunnen hebben die lang aan het "onderhandelen" is over snelheid, en uiteindelijk na gebrekkig 1gbit gebruik maar besluit 100mbit te gebruiken (waardoor het ineens snel gaat).

Overigens is een Cat5E kabel meestal op de 568B bekabeld.

Hoe je controleert of je PC een verbinding krijgt? Lees je IP uit.

Weet je niet hoe? Lang geleden dat ik dát moest uitleggen hier!

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/NS7g3CmYJsr7HVHFH0etHhjC/full.png

Dat moet duidelijk zijn. Zolang je geen verzonden packets ziet en/of een 169 IP adres, heb je geen verbinding.

[ Voor 34% gewijzigd door Umbrah op 11-01-2012 21:22 ]

• nils_vdg
remco_k schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 21:10:
Andere mogelijkheid:
Rotte kabel of verkeerd bedraad (aderparen, check kleuren aan beide zijden)
...
Wellicht is het netwerk sinds het nieuwe modem op 1 Gbps komen te draaien (ipv 100Mbps), waar eventuele kabel problemen sneller en heviger aan het licht komen.
Thnx voor de tip.. er zit inderdaad een zelf gemaakte kabel tussen die ik al heel lang gebruik. Nog uit mijn oude huis.

Morgen eerst is even een nieuwe fabrieksgemonteerde kabel kopen voor paar euro.

• Sircam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-12-2019
Nieuwe UPC modems zijn allemaal 1 Gbps geworden. Ik weet niet wat voor netwerkkaart er in je pc zit maar ik zou toch inderdaad eens naar een driverupdate voor je netwerkadapter kijken.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:08

lier

MikroTik nerd

Sircam schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 21:27:
Nieuwe UPC modems zijn allemaal 1 Gbps geworden. Ik weet niet wat voor netwerkkaart er in je pc zit maar ik zou toch inderdaad eens naar een driverupdate voor je netwerkadapter kijken.
Eerder zou ik het probleem in de kabel zoeken, Gigabit gebruikt alle 8 aders en zou dus het probleem kunnen verklaren. Eenvoudig te testen (@TS) door de netwerkkaart te fixeren op 100Mb, FD en kijken of de problemen nog steeds optreden.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1