Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Developing small app kosten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Voor een research thesis voor mijn onderzoek van mijn universiteit ben ik opzoek naar hoeveel het kost om een android app en een iphone app te maken. Daarnaast ben ik opzoek naar hoeveel het kost om je app aan te bieden in de apple app store en de android market, ofwel hoeveel moet je afdragen aan hun?

Ik heb zelf al wat gezocht en kwam o.a. Tegen dat je bij apple 70% krijgt van je omzet van de app. Bij een gratis app was het niks. Hoeveel is dit bij android? Daarnaast zag ik dat t 99 dollar per jaar kost voor het developer programma van Apple, bij Android is dit eenmalig 25 dollar. Internet sites vertelde mij dat een app maken tussen de 3000 en 50000 dollar kost, afhankelijk van de aard van de app en de complexiteit.

Klopt dit enigzins? Kan iemand mij meer duidelijkheid verschaffen?

Bedankt!

• Styxxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
"Een app" is toch maar heel erg vaag. Een "stroboscoop" app is op 10 minuten gemaakt. Een complexe app dat tig zaken moet kunnen, zal waarschijnlijk veel meer tijd kosten. En aangezien time is money, zal die laatste ook meer geld kosten.

Ik denk dat je toch wel specifieker gaat moeten zijn, vooraleer je een zinnig antwoord kan krijgen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heb je al de voorwaarden opgevraagd voor de marketplaces van Apple, Android en WindowsPhone? Daar kan je dan zelf inlezen als "aankomend developer" wat je betaald krijgt en wanneer.

Verder; een app maken, complex of niet is natuurlijk zo goedkoop of duur als het aan personeel kost. Want waarom moet een complexe app 50.000 dollar kosten als er op een zolderkamertje een briljante nerd dit in zijn vrije tijd in elkaar heeft gezet? Of als je 10 betaalde developers een stroboscoop-app laat ontwikkelen en alle 10 snappen 1 routine niet, dan kan je inderdaad 50.000 dollar verder zijn terwijl geen hond de app download of voor wil betalen.

Iets zegt me dat je graag een thesis wil gaan schrijven maar eigenlijk nog de basis niet hebt uitgezocht :)

[ Voor 15% gewijzigd door MAX3400 op 11-01-2012 22:39 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Het betreft een app, dat detecteert waar je bent en daarbij restaurants die wij geselecteerd hebben op basis van bepaalde criteria in kaart brengt. Het betreft in eerste instantie alleen de plaats Barcelona.

Het is trouwens puur een idee en wordt nooit werkelijk uitgevoerd, echter moet ik wel een financieel aspect hierin meenemen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 23:02:
Het betreft een app, dat detecteert waar je bent en daarbij restaurants die wij geselecteerd hebben op basis van bepaalde criteria in kaart brengt. Het betreft in eerste instantie alleen de plaats Barcelona.

Het is trouwens puur een idee en wordt nooit werkelijk uitgevoerd, echter moet ik wel een financieel aspect hierin meenemen.
Puur platonisch; je gebruikt enkele API's die al bekend zijn zoals je GPS-receiver, cellular triangulation en die koppel je aan een Google-API. Hiervan bestaan al flink wat voorbeelden maar zoals ik hierboven al aangaf zijn er verschillende manieren om kosten te genereren/besparen.

/edit: en als het inderdaad gelokaliseerde apps zijn, hoef je Google-API niet te gebruiken want zoveel restaurants zitten er niet in Barcelona dat het niet in een kleine/lokale db kan worden opgeslagen wat weer tijd scheelt tussen positie-bepaling en query-execution :)

[ Voor 15% gewijzigd door MAX3400 op 11-01-2012 23:08 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:02

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Neem eens een telefoon of toetsenbord ter hand en ga bedrijven bellen die dat soort spul maken. Vraag ze vriendelijk of ze wat tijd kunnen maken en of ze je willen helpen met je onderzoek. Leg dan rustig uit wat je wil en of ze een prijsopgave willen geven. Doe dat bij een paar bedrijven en je hebt een goede sample.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-11 13:47
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 23:02:

*iPhone developer meldt zich :w

De app zelf ontwikkelen, op basis van een algemeen ontwerp en bestaande API's en content (restaurants e.d.) zou denk ik zo'n 3-4 weken duren qua uren met 2 personen, als je het goed wilt doen. Da's circa 2 * 40 * 4 = 320 uur, maal tussen de 60 en 120 euro per uur, kom je uit op een prijs tussen de 20,000 en 40,000 euro als initiele prijs. Eerder bovenin die reeks, aangezien je met overhead zit en evt. met ontwerpers en dergelijke.

De kosten voor een Apple developer zooi zijn iig verwaarloosbaar, die $99 is voornamelijk om te voorkomen dat de buurjongen ook een iFart naar de app store gaat brengen, en om een deel van de kosten van het nakijken van de apps te vergoeden (in het geval van Apple).

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-11 22:29
Een beetje content ophalen op basis van locaties, daar heb je echt geen 320 uur voor nodig. Ik zeg, ik doe het voor de helft ;)

Daarnaast is de TS schatting imho wel erg ruim, zeggen dat iets tussen 3000 en 50.000 kost is een factor 16 verschil. Dat is als melden dat een huis tussen de 80.000 en 1.280.000 kost. Ja, daar heb je wel een huis voor. Een zeer grote variatie in huizen zelfs. Hetzelfde voor applicaties.

[ Voor 53% gewijzigd door ZpAz op 17-01-2012 19:07 ]

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Die 50k was een algemene quote, en niet gericht op het later toegelichte app idee. Dat bedrag kan best, als je alle Angry Birds dev. tijd doorrekent kom je misschien zelfs op een paar keer dat bedrag uit.

En je kan voor het specifieke app idee vast wel een buurjongetje vinden die een lagere offerte kan uitbrengen, maar dan heb je bepaald geen garantie dat je de kwaliteit kan krijgen waar de toko van YopY (hopelijk) voor staat.

Of je alle restaurants lokaal opslaat zal denk ik niet significant schelen op de ontwikkeltijd, en als het al scheelt verwacht ik juist dat het meer tijd kost.

offtopic:
Overigens heb je meteen 'alleen de plaats Barcelona' een best forse stad te pakken.
[/Captain Obvious]

{signature}

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
Waarom zou lokaal opslaan meer tijd kosten? Hooguit bij installatie van de app op je device, maar qua ontwikkeltijd maakt het wel precies geen bal uit of je nu een query via een REST/SOAP/WHATEVAH call ophaalt of een locale query doet.

Driving a cadillac in a fool's parade.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-11 20:02

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

ZpAz schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 18:44:
Een beetje content ophalen op basis van locaties, daar heb je echt geen 320 uur voor nodig. Ik zeg, ik doe het voor de helft ;)
Tja, als dat het enige was. Content moet ook ergens weg komen. Moet een beetje leuk weergegeven worden. De boel moet ook nog wel een beetje fatsoenlijk getest worden. Als jij denkt dat je dat allemaal in 4 weken voor elkaar krijgt......

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• phizzie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-11 09:29

phizzie

always look on the bright side

Ik ga je heeeel hard helpen:
Het onderwerp van mijn bachelorscriptie is: Een mobiele wijngids voor smartphones - een haalbaarheidsstudie
http://essay.utwente.nl/60728/

Hierin wordt CoCoMo behandeld, COnstructive COst MOdel van Harry Boehm http://sunset.usc.edu/css...COCOMOII/cocomo_main.html . Hiermee kun je met enkele parameters instellen berekenen wat de moeite is van het maken van software in regels code danwel functiepunten.
Berekenen kan hier:
http://diana.nps.edu/~madachy/tools/COCOMOII.php

In mijn verslag staat hoe ik de berekeningen heb gemaakt met enkele open source apps en de vergelijking heb getrokken middels multi-platform apps. Belangrijkste om te weten is dat Java veel breder en toegankelijker is dan bijvoorbeeld C# / Cocoa. Voor de leek: het verschil tussen Android en iOS programmeren.
Dit betekent dan ook dat je (in de toekomst) een verschil gaat vinden tussen de uurlonen van iOS programmeurs en Android programmeurs.

Enkele belangrijke zaken om te weten met berekenen:
  • Cocoa is moeilijker om te leren dan Java en dus ook om zeer ervaren programmeurs te vinden.
  • Vergelijkend open source materiaal is lastiger om te vinden voor iOS apps, als je wat gevonden hebt hoor ik het graag!
  • CoCoMo 2000 sluit op dit moment het beste aan.
Ik heb ondertussen meer dan 30 nacalculaties gedaan voor mijn werk. CoCoMo 2000 berekent in 29 gevallen met een marge van <5% de productiekosten.
Opvallend is dat projecten goedkoop, snel en goed gemaakt kunnen worden, mits de te verwachten functies bekend zijn en de requirements (programma van eisen) duidelijk zijn. Hoe beter de programmeurs hoe sneller het product gemaakt is. De uitschieter die ik heb gemeten ging over deze app:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=KmY1lgRv3_E]
Deze is gemaakt in 3 maanden met 4 zeer ervaren programmeurs met een ongelofelijke prijs / kwaliteit verhouding. Helaas mag ik niet vertellen wat de werkelijke kosten zijn geweest ivm concurrentiebeding.

Goedkoop is natuurlik afhankelijk van het aantal functiepunten. Projecten beginnen vanaf €15.000 kale productiekosten voor een appje als een filmladder met het scrapen van verschillende websites. Dit zijn ongeveer 8 functiepunten (o.a. zoek film, bekijk details, bekijk trailer, deel gegevens, bel bioscoop, boek ticket (via externe mobiele site - out of scope!)).
Wat je dan hebt is een simpel opgemaakt / layout product wat er redelijk uit ziet en echt basale dingen doet. Het vereist dat je bijvoorbeeld toegang hebt tot de data en bronmaterialen beschikbaar zijn voor de mobiele applicatie als grafix en sound.
Wat je niet hebt is een geverifieerd product dat ook nog eens uitgebreid getest is op allerlei appraten - iets waar je met Android nog wel eens problemen kan verwachten - en dus slechte reviews!

Zo een project is vaak voor +/- €30k minstens verkocht, dus de schatting van €50k is geen raar iets. Weet dat bijvoorbeeld TV Reclame het veelvuldige kost: http://muziek-en-film.inf...ommercial-tv-reclame.html

En dan het antwoord op je tweede vraag - bekijk mijn masterscriptie:
Smartphone software markets: the battle in case studies
http://essay.utwente.nl/60801/

Hierin worden de verschillen de belangrijkste markten op het moment van begin 2010 met elkaar vergeleken. Er is niet heel veel veranderd, maar toch is het belangrijk zelf even de gegevens te bevestigen. Let er op dat je niet zomaar de EULA en iOS developer agreement mag quoten - dat is verboden volgens de Apple regels die je zelf geaccordeerd hebt!

[ Voor 7% gewijzigd door phizzie op 18-01-2012 14:41 . Reden: Boulanger video er bij en paar details wat scherper gezet. ]

aw snap, was dat het alweer?

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-11 22:29
Janoz schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 11:57:
[...]

Tja, als dat het enige was. Content moet ook ergens weg komen. Moet een beetje leuk weergegeven worden. De boel moet ook nog wel een beetje fatsoenlijk getest worden. Als jij denkt dat je dat allemaal in 4 weken voor elkaar krijgt......
Ik ging er vanuit dat de content al ergens aanwezig was. Als dat niet het geval is dan is het meer werk inderdaad, maar anders ben ik nog steeds van mening dat je daar geen 320 uur voor nodig hebt.

That is op iOS platform, als je het ook nog in dezelfde tijd moet porten naar WinPhone en Android zal je wel wat meer tijd kwijt zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door ZpAz op 18-01-2012 18:12 ]

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

Pagina: 1