Toon posts:

Laptop scherm werkt soms wel, soms niet; extern altijd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond!

De laptop van een vriend heeft een groot probleem en ik ben aan het eind van mijn latijn Het gaat om een 3 jaar oude Acer 3104WLMi, Sempron 3500, 2GB, ATI 1100 grafische chip.

Deze laptop werkt volledig normaal met een extern beeldscherm. Het laptop scherm doet het soms wel, meestal niet. Als het laptopscherm werkt is dit alleen bij opstarten in combinatie met een extern scherm. Op momenten dat het laptop scherm werkt, werkt het ook echt 100%. Je kunt het uitgebreid bewegen, geen tekenen van een los contact. Je kunt dan ook het externe scherm loskoppelen en het laptopscherm blijft werken. Maar bij herstart komt het laptop scherm niet terug. Dan moet je weer een extern scherm aansluiten en bij herstart komt het laptop scherm dan wel weer terug. Op momenten dat het laptop scherm niet werkt lijkt alles verder goed te draaien: je ziet en hoort de harde schijf werken en de Windows opstartgeluiden zijn er ook normaal. Alleen geen beeld.. Tot zover het probleem.

Ik heb inmiddels de laatste BIOS geïnstalleerd, geheugen verwisseld, zo ook XP compleet opnieuw er op gezet. Verder het laptopscherm gedemonteerd en de bijbehorende stekkertjes opnieuw aangesloten. Daarna werkte het laptop scherm voor een halve dag normaal maar inmiddels is het probleem weer terug. Een computer reparateur uit de buurt zegt dat er een nieuw moederbord in zou moeten.

Wie heeft er verder nog een idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn??

Vriendelijke groeten, Henk

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:36

Nemesizz

Untouchable

Heb je al de fn toets geprobeert kijken of dat werkt? (welke knop je dan moet hebben wil nog wel eens verschillen bij laptops, meestal iets van fn+f5 ofzo).

Misschien dat ie nog staat ingesteld op extern scherm.

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Voor de duidelijkheid: het laptopscherm werkt soms als je hem opstart zonder extern scherm? Wanneer een extern scherm is aangesloten, werkt het laptopscherm altijd?

Misschien is alleen de backlight kapot. Wanneer het scherm niet werkt en je houdt het beeld in fel licht, zie je dan toch vaag beeld?

Het klinkt als een ingewikkeld probleem met het moederbord en ik vrees dat je dit niet simpel kan oplossen. Zelf heb ik ook slechte ervaringen met de goedkope Acer-laptops. Je mag blij zijn dat 'ie het drie jaar heeft uitgehouden.

Verwijderd

Acer en 3 jaar oud (al een behoorlijke prestatie op zich), betekent meestal niet veel goeds. Erg veel Acer laptops in de omgeving meegemaakt (bang for buck) die na een jaar of 2 de geest gaven. Mogelijk is je backlight stuk of is er een kabel brak dat er af en toe geen contact gemaakt wordt.

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-12-2025

SuBBaSS

-has Ryzen

Klinkt inderdaad als een kapotte backlight.
Ik had er op mijn werk ook eens eentje, leek helemaal "dood" maar collega hield hem onder de tl en zowaar inderdaad beeld op de achtergrond.
Daar zal iets aan vervangen moeten worden, kunnen rotklusjes zijn. Niet het uit elkaar halen, maar het weer in elkaar zetten. Ligt aan het scharniersysteem, maar vaak zitten de draden voor backlight in het scharnier verwerkt en als je ze niet goed op de juiste manier terug weet te krijgen heb je kans dat je scharnier je kabel sloopt.

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor alle snelle reacties. Nee, Fn + F5 helpt niet. En in fel licht zie ik ook niets.

Eigenlijk is het zo dat het laptopscherm consequent uitsluitend werkt als het tegelijk met een extern scherm wordt opgestart. Dat kan er dan af en het laptopscherm blijft werken. En wel volkomen normaal, geen indicatie van los contact of zo.

Maar bij opnieuw opstarten steeds hetzelfde: het laptopscherm doet alleen mee als er ook een extern scherm is aangesoten.... Enz. enz.

Ik heb al geprobeerd om alleen een externe videokabel aan te sluiten, maar daar trapt hij niet in :-)

Het zal wel een hopeloos geval zijn, ben ik bang.

Allen bedankt zo ver, Henk
Pagina: 1