• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:44

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
(MEGA-EDIT: Om geen nieuw topic te starten heb ik maar gewoon mijn oude topic bewerkt...)

Beste medetweakers,

Ik heb net nieuw RAM-geheugen gekocht voor mijn PC, en nu blijkt dat beide RAM-latjes fubar (= fucked up beyond recognition) zijn :(
Ik deed de latjes in mijn PC, en rara, mijn PC startte niet op (ik deed ze in slot A1 en B1, zoals in de handleiding stond...). Vreemd, dacht ik, dus ik deed ze in A2 en B2 (zoals in de handleiding stond.) Asrock logo verschijnt, POST zonder problemen en windows start. Yay, dacht ik... :X

Bij het rebooten van mijn PC (updates...) wou hij niet meer aan. Scherm bleef zwart, fans op 100%...
Dus ik dacht, Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doorlopen. Met 1 ramlatje getest, dat werkte prima. Ander ramlatje zorgde ervoor dat mijn PC gewoon niets deed (zwart scherm, fans op 100%)...

Alles even aan memtest86 onderworpen en wanneer ik beide latjes erin doe is het werkelijk een error festijn. 20000 errors binnen de minuut, yay 8)7

Na alles nog eens manueel juist gezet te hebben in de BIOS (timings, voltage, ... want dit stond op auto) kreeg ik nog steeds 100 errors in een minuut, dus ik vrees dat er niet erg veel te redden valt. CMOS heb ik ook meermaals gereset zonder enig resultaat. Enig idee wat ik nog kan proberen voor ik de latjes terugstuur?

code:
1
2
3
4
5
Asrock P45TurboTwins2000
4 GB DDR2-ram (maar dit moederbord heeft zowel DDR2- als 3 slots)
Intel Core Quad Q8200 @2.66 ghz
EVGA GTX 260 Core 216
1 TB HDD, 64 GB SSD

Het gaat om deze ram kit: pricewatch: Corsair CMV8GX3M2A1333C9

Alvast bedankt voor jullie inbreng.

[ Voor 60% gewijzigd door Mavamaarten op 18-01-2012 17:35 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Iets dat wel op de QVL staat is gewoon makkelijker met garantie. Degene die jij noemt werkt waarschijnlijk wel, maar 100% garantie heb je nooit.

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:20
Dit geheugen heb ik zelf in een pctje zitten en ben er zeer tevreden over

pricewatch: Kingston KHX1600C9D3/4G

Cloud ☁️

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
downloader91 schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 18:01:
Dit geheugen heb ik zelf in een pctje zitten en ben er zeer tevreden over

pricewatch: Kingston KHX1600C9D3/4G
Jij hebt PC3-12800 (DDR3-1600) in je PC zitten, en mijn moederbord kan slechts DDR3-1333 aan.
Toch bedankt voor de tip.

Ik neem aan dat ik de gok dan maar zal wagen?

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik zou gaan gokken ja. Die QVL lijst is gewoon treurig en je kan er eigenlijk niet veel mee. Misschien kan je alleen beter kingston value ram nemen aangezien dat altijd schijnt te werken.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Eddey
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-01 23:08
Soms kun je op de website van de fabrikant van het geheugen ook vinden of het geheugen met een bepaald moederbord werkt. Geeft al iets meer zekerheid dan gokken...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je af wilt wijken van de QVL kies dan bij voorkeur geheugen dat zich aan de JEDEC specs houdt, dan zit je over het algemeen wel goed. DDR3-1600 in een DDR3-1333 bord kan natuurlijk prima, 't klokt gewoon terug.

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:20
Mavamaarten schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 18:03:
[...]

Jij hebt PC3-12800 (DDR3-1600) in je PC zitten, en mijn moederbord kan slechts DDR3-1333 aan.
Toch bedankt voor de tip.

Ik neem aan dat ik de gok dan maar zal wagen?
Oeps verkeerde link, maar deze zijn er ook voor 1333

Cloud ☁️

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:01

Compizfox

Bait for wenchmarks

Persoonlijk heb ik nog nooit op een QVL lijst gekeken voordat ik geheugen heb gekocht. Ik heb ook nog nooit gehad dat geheugen niet werkte.

Koop gewoon 'standaard' geheugen. Ik zou in deze lijst kijken: http://tweakers.net/price...4eyAgaGsv5hedVwltcpq217AQ

Duurder heeft niet veel voordeel als de specs hetzelfde zijn. Vaak is het alleen een duurder merk, of een grotere (betere) heatsink erop wat alleen nut heeft als je ermee gaat overclocken.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Geheugen van Kingston heeft bij mij altijd zonder problemen gewerkt. Maar bijna ieder merk werkt, tenzij je echt overclock geheugen gaat kopen. Daarmee gaat het wel is fout ivm de JEDEC standaarden waar zij zich niet aan houden.

Goed en goedkoop: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
Bedankt voor al jullie reacties :Y !
Ik ben toch maar gegaan voor de pricewatch: Corsair CMV8GX3M2A1333C9 , deze kwam namelijk het goedkoopst voor mij uit. Ik heb het al besteld op de webshop en hopelijk komt het deze week nog aan.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Lijkt me een prima keuze :)

Verwijderd

dat vind ik ook!,,
Maar ik heb 4 gb er in zitte en dan ddr2 versie.Maar nix geen probleem bij bf3
Allen systeem geeft aan 4gb zit er in maar 3 beschikbaar,!
Maar dat is denk dat die 1 gb voor win 7 gebruikt of is dat iets anders!!.

Ma ff kleine vraag tussen door ! hoe was ook al weer de verhouding als men een 2 en 1 gb ram bij elkaar ze
welke moet dan slot 1 hebben etc .!!.

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 20:43:
dat vind ik ook!,,
Maar ik heb 4 gb er in zitte en dan ddr2 versie.Maar nix geen probleem bij bf3
Allen systeem geeft aan 4gb zit er in maar 3 beschikbaar,!
Maar dat is denk dat die 1 gb voor win 7 gebruikt of is dat iets anders!!.

Ma ff kleine vraag tussen door ! hoe was ook al weer de verhouding als men een 2 en 1 gb ram bij elkaar ze
welke moet dan slot 1 hebben etc .!!.
Dankzij je vreemde zinsconstructies vind ik je vraag redelijk moeilijk om te snappen.
Mijn problemen (naja, problemen niet echt) zijn ontstaan toen ik mijn pagefile (virtueel geheugen) verkleinde om plaats te besparen op mijn SSD. Toen pas kwam ik erachter dat 4GB redelijk snel vol is...

32-bit Windows ondersteunt inderdaad slechts 4GB aan RAM, waar dan nog eens een stukje opzijgezet wordt voor VRAM (geloof ik, correct me if I'm wrong...). Hier bestaat echter een hack voor, een of andere patch voor je kernel unlockt de andere GB's zonder Windows 64-bit te installeren :P

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

Mavamaarten schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 16:15:
[...]
32-bit Windows ondersteunt inderdaad slechts 4GB aan RAM, waar dan nog eens een stukje opzijgezet wordt voor VRAM (geloof ik, correct me if I'm wrong...). Hier bestaat echter een hack voor, een of andere patch voor je kernel unlockt de andere GB's zonder Windows 64-bit te installeren :P
Als 't goed is wordt een deel van het bereik van je geheugenadres gebruikt voor MMIO. Daarom kan je in de praktijk geen 4GB aanspreken ookal is er 2^32=4GB aan bytes te adresseren. Als Windows te patchen is voor PAE (Physical Address Extension) ondersteuning, dan kom je er ook bovenuit. Is wel minder efficiënt dan een native 64-bits installatie.

Schaadt het niet, dan baat het niet

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
RSpliet schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 16:20:
[...]

Als 't goed is wordt een deel van het bereik van je geheugenadres gebruikt voor MMIO. Daarom kan je in de praktijk geen 4GB aanspreken ookal is er 2^32=4GB aan bytes te adresseren. Als Windows te patchen is voor PAE (Physical Address Extension) ondersteuning, dan kom je er ook bovenuit. Is wel minder efficiënt dan een native 64-bits installatie.
Ja? Ik dacht er persoonlijk aan om mijn windows gewoon te patchen in plaats van compleet nieuwe windows erop (kwestie van alles opnieuw te moeten installeren enzow)... Wat is het extra voordeel van 64-bit eigenlijk?
Ik dacht dat dat iets te maken had met encryptie ofzoiets, maar ik zal zelf wel even zoeken...

Verwijderd

Mavamaarten schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 16:15:
[...]

Dankzij je vreemde zinsconstructies vind ik je vraag redelijk moeilijk om te snappen.
Tja, dat soort dingen heb ik zelf niet in de gaten, Heb diselectie, dus krijg niet altijd alles volledig mee wat ik schrijf of lees.

Ma mijn vraag was in welke volg orde de ddr geheugen gezet moet worden als je 1 en 2 gb tegelijk wil gebruiken.

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

Mavamaarten schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 17:57:
[...]

Ja? Ik dacht er persoonlijk aan om mijn windows gewoon te patchen in plaats van compleet nieuwe windows erop (kwestie van alles opnieuw te moeten installeren enzow)... Wat is het extra voordeel van 64-bit eigenlijk?
Ik dacht dat dat iets te maken had met encryptie ofzoiets, maar ik zal zelf wel even zoeken...
Het voordeel van 64-bit is dat de registers tweemaal zo groot zijn. Er wordt in één instructie tweemaal zoveel geheugen gelezen. Daarnaast zijn individuele applicaties niet alsnog gelimiteerd tot 4GB, en wat andere kleine performancetweaks die met de 64-bit arch zijn doorgevoerd. Scheelt een aardige bak aan instructies uiteindelijk, met name voor het aanspreken van het "hogere" geheugen. Zie voor de grap deze benchmarks. Weliswaar geen Windows, maar voor het aanspreken van >3GB geheugen is een 64-bit besturingssysteem (met bijbehorende toepassingen) een aardige performancewinst. Hoe dit zit met 32-bit applicaties weet ik niet. Ik kan mij voorstellen dat het OS daar truukjes voor heeft (virtuele adressen) om dat te verbergen voor de applicatie, waardoor ook 32-bit programma's soepeler draaien.

Schaadt het niet, dan baat het niet

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
Het blijkt dus niet te werken :(
Ik deed de 2 stickjes van 4GB erin (= totaal 8GB) en kreeg dit te zien:
Afbeeldingslocatie: http://img1.uploadscreenshot.com/images/orig/1/1702171094-orig.jpg
In het BIOS zag ik wel 8GB aan geheugen staan. Timings, voltage, ... alles juistgezet en windows bootte niet :(
Dan maar een memtest gedaan:
Afbeeldingslocatie: http://img1.uploadscreenshot.com/images/orig/1/1702200641-orig.jpg
:F :F :F

Apart heb ik ze ook getest, 1 latje had 2000 errors na 2 minuten, met de andere wou hij gewoon niet posten (zwart scherm, fans 100%)... In het BIOS was er nog een compatibiliteits mode, die heb ik aangezet. Toen had hij nog 100 errors na 2 minuten, maar da's nog altijd niet goed. Ik neem aan dat ik de latjes dan maar moet terugsturen? Ik heb niet veel hoop dat dit nog goed gaat komen :'(

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Zet je er wel genoeg prik op? Volgens de specs moeten ze 1.5 volt hebben.

Daarnaast overige settings (snelheid en timings) ook goed zetten. Dit zijn de specs:

- Technology: DDR3
- Capacity: 8192 MB
- Memory Speed: 1333 MHz
- Memory Bandwidth: PC10600
- Timings: 9-9-9-24

Als je de settings niet goed hebt (Te laag voltage, te strakke timings, of te hoge snelheid) dan ga je geheid error krijgen ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Compizfox op 18-01-2012 17:38 ]

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
Compizfox schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 17:35:
Zet je er wel genoeg prik op? Volgens de specs moeten ze 1.5 volt hebben.

Daarnaast overige settings (snelheid en timings) ook goed zetten. Dit zijn de specs:

- Technology: DDR3
- Capacity: 8192 MB
- Memory Speed: 1333 MHz
- Memory Bandwidth: PC10600
- Timings: 9-9-9-24
Timings, Frequency, voltage (1,53 volt gekozen want 1,50 stond er niet tussen), ... allemaal handmatig juistgezet aangezien ze op AUTO niet goed werkten. Kreeg minder errors maar nog steeds een hoop... :X

EDIT: Net getest in een MSI-H61MU-E35(B3) moederbord, zelfde problemen. 1e boot krijg ik BIOS setup te zien, 8 GB geheugen gededecteerd. Na alles juist gezet te hebben (timings, frequency, voltage, ...) en te rebooten blijft hij in een bootloop, met een zwart scherm tot gevolg. Ik krijg alleen weer beeld als ik het originele ram er weer in doe. RAM zo dood als een pier denk ik :-(

[ Voor 24% gewijzigd door Mavamaarten op 18-01-2012 18:00 ]

Pagina: 1