Verbruik gebruikers

Pagina: 1
Acties:
  • 488 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Wij ervaren al langere tijd dat het internet op de zaak trager en trager aan het worden is. Resetten van de server, glasvezelmodem en switches heeft geen effect gehad op het probleem.

Wij vermoeden dat er enkele PC's zijn die veel dataverkeer trekken en daarmee de rest tot last is m.b.t. de snelheid.

Is er een simpele tool om te kijken welke PC hoeveel dataverkeer per dag verbruikt?

Alle PC's op kantoor zijn verbonden met 1 switch die via een exchange server doorverbonden wordt naar een firewall en daarna op de modem. Op de server zou dus die tool moeten draaien (Windows 2003 server)

PC -> Switch -> Exchange -> Firewall -> Modem

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ja, die tools zijn er. Denk alleen dat je aan de verkeerde kant aan het troubleshooten bent en nog geen bitje inzichtelijk hebt gemaakt, laat staan dat je kan gaan pinpointen welke PC's het zijn of welke protocollen er gebruikt worden.

Leesvoer: Het algemeen beleid

Is er nou serieus geen IT'er op de zaak die hier al over heeft nagedacht of geGoogled?

[ Voor 39% gewijzigd door MAX3400 op 11-01-2012 14:55 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-02-2013
ISA server (of andere proxy)
Als het verkeer door de proxy gaat kan je per gebruiker statistieken uitlezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ISA is overgegaan op TMG en is niet voor Windows 2003 server beschikbaar. Ik moet dus een alternatief zien te vinden. Kan ik overigens niet op Google vinden en zou ook mijn god niet weten waar ik op moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomize
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-04 07:29
Het dataverkeer monitoren met NTOP, zo zie je perfect welke IP addressen het meest verbruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Als alles via die server gaat, op Windows 2003....en geen ISA gebruikt, wat gebruik je dan wel?
Lijkt me dat je eerst daar duidelijkheid over moet geven.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomize
psy schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 15:13:
Als alles via die server gaat, op Windows 2003....en geen ISA gebruikt, wat gebruik je dan wel?
Lijkt me dat je eerst daar duidelijkheid over moet geven.
Volgens de topicstart staat er toch een firewall na de Exchange, ik vermoed dus een hardware firewall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

PC -> Switch -> Exchange -> Firewall -> Modem
Na alle opmerkingen zover, heb ik toch nog even een paar dingetjes.

a) 1 Switch? Is die managed, unmanaged?
b) 1 Exchange server die ALLE verkeer "routeert" tussen switch & firewall?

Als in ieder geval vraag B met "Ja" wordt beantwoord, zou ik maar eens op zoek gaan naar iemand die het zaakje goed aan kan sluiten. Het zal me niets verbazen als je met een hoki-toki switch en een single Exchange machine allemaal voor de firewall problemen creeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Venomize schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 15:16:
[...]

Volgens de topicstart staat er toch een firewall na de Exchange, ik vermoed dus een hardware firewall
Klopt maar wat routert er dan, die "Exchange" server? Beetje raar allemaal.

:>

[ Voor 1% gewijzigd door psy op 11-01-2012 16:21 . Reden: spuit-11 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomize
psy schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 16:20:
[...]

Klopt maar wat routert er dan, die "Exchange" server? Beetje raar allemaal.

De firewall... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:51
Je zou een Packetshaper kunnen huren en een weekje in je netwerk kunnen laten draaien, daarmee kun je prachtig mee inzichtelijk maken welke applicaties/protocollen er in gebruik zijn op je netwerk, op welke tijden en door welke interne/externe IP adressen.
Als je heel ver wilt gaan kun je dit zelfs nog via LDAP koppelen aan gebruikers maar dat vergt al behoorlijk wat configuratie werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Je zou ook kunnen beginnen om torrents te blocken, ik denk dat daar je probleem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Nee dat kan niet. Als er een hardwarefirewall nog voor de Exchange server zit, ziet die alleen maar een pc met win2003 staan. Pas daarna komt de switch.
Uit het plaatje kan ik echt niet afleiden dat de firewall rechstreeks op de switch zit (alleen dan kan de firewall routeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Beatboxx schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 16:47:
Je zou ook kunnen beginnen om torrents te blocken, ik denk dat daar je probleem zit.
Alles dichtzetten behalve Exchange, denk dat daar je probleem zit... :+

offtopic:
Als je het zo goed weet, kom dan niet met aannames...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voordat je ook maar iets gaat bocken moet je eerst weten wat er aan de hand is. Daar heb je een netwerk traffic monitor voor nodig. Ik zou voor windows PRTG aanraden.
Als je een linux server hebt die als Gateway kan dienen, dan zou ik eerder aan NTOP of Cacti denken.

Eerst meten, daarna kan je pas iets zinnigs zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:53:
Is er een simpele tool om te kijken welke PC hoeveel dataverkeer per dag verbruikt?
Ongetwijfeld, maar welke tools heb je zelf al gevonden en waarom voldeden deze niet?

Het is op GOT wel de bedoeling dat je in eerste instantie zelf probeert om je probleem op te lossen. Prima dat dit niet lukt, maar geef dan in elk geval aan in je topicstart wat je zelf geprobeert hebt en waarom je niet tot een oplossing gekomen bent.

Zie ook het algemeen beleid waarin de eisen rondom een goede topicstart uitgelegt worden: Het algemeen beleid #quickstart

Dit topic gaat dan ook dicht. Je mag rustig een nieuw topic starten over dit probleem, maar houdt dan even rekening met de eisen die aan een topicstart gesteld worden. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.