Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Ik heb tijdens mijn MBO&HBO opleiding werktuigbouwkunde jarenlang allerlei werk gedaan bij een klein bedrijf als bijbaantje. Inmiddels heb ik mijn diploma en ben ik enige maanden full-time aan het werk.

Nu belde deze oude werkgever die ik vrij goed ken mij op of ik wat tekeningetjes aan zou willen passen in autocad. Dit is dan bijvoorbeeld 3 uurtjes werk op een avondje, mogelijk in de toekomst nog wat vaker zulke klusjes.

Omdat het zo weinig werkt is en gezien hoe het er aan toe gaat verwacht ik dat ik dit zwart af ga rekenen met hem. Nu vraag ik me af wat een redelijk tarief is om te rekenen, ik wil hem geen poot uitdraaien ofzo maar het moet wel de moeite waard zijn.

Ik dacht zelf nu aan €15,- per uur, voor een tekenaar natuurlijk heel weinig maar voor zulke kleine klusjes wel prima misschien? Of doe ik mezelf echt te kort?

(ik neem geen eigen licenties of wat dan ook mee)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

te weinig €25 is wel redelijk maar nog aan de lage kant eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

25E is redelijk hoor, het is zwart en je mag het ook wel als vriendendienst zien.
Of voor die 3 uur 100 dukos afrekenen... dan is het een mooi rond bedrag .

Je oude baas verdient er waarschijnlijk zelf ook weer geld mee nml.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
als het vaker gaat gebeuren, waarom dan niet gewoon wit en het dubbele vragen? (tenzij je al in de 52% belastingschaal zit, dan nog 2% meer dan het dubbele vragen ;))...
geen BTW vragen, je bent immers geen onderneming, en de inkomsten bij je 'werk uit overige inkomsten opgeven'.... wel ff 50% apart op een spaarrekening zetten om die volgend jaar april aan de belastingdienst over te maken...
ik vind zelf 50 euro wit al heel goedkoop, maar gezien je eigen eerste inzet van 15 euro zul jij daar wel tevreden mee zijn ;)

[ Voor 13% gewijzigd door P.O. Box op 11-01-2012 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Zakelijk bestaan geen vriendendiensten, alleen lange termijn belangen waardoor je iemand iets 'gunt'.

Wat is de verantwoordelijkheid/het belang van het werk? (het is natuurlijk zwart bij een voor de rest niet verbonden ex werkgever dus verantwoordelijk is relatief maar gewoon hoe 'belangrijk' is het, hoeveel hangt er vanaf?) En wat is het niveau.

Maar ter indicatie ik ga ook met 'zoiets' bezig, ik denk dat ik er 30 uur mee bezig ben en krijg 500 euro. Het is een prototype van zeg 500 a 1000 euro en als hij goed is (of wat aangepast) dan word het geproduceerd in oplage van misschien 50 stuks per jaar.

Dit hangt rond m'n 'stage' (bachelor niveau vergoeding paar honderd euro per maand), waardoor ik het gewoon in m'n tijd voor m'n opdracht doe (ik zit er dus officieel om 1 afgebakende opdracht te doen niets meer niets minder, word dus niet als een stagiair voor van alles en nog wat in gezet).

[ Voor 19% gewijzigd door GoldenSample op 11-01-2012 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-06 22:53

FaceDown

Storende factor.

15,- is te weinig, het is geen vakkenvullen, dat iedereen kan doen. Bekijk wat een professioneel bureau zou rekenen en ga dan op de helft of iets minder zitten. Als je het zwart doet haal je daar de belasting nog eens af en dan weet je het ongeveer wel. Zwart 25,- / uur klinkt mij niet gek.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Het niveau is laag, het is een klein bedrijfje dat aluminium kozijnen en profielen e.d. maakt. Hiervoor worden normaal nooit tekeningen gemaakt. Het gaat dus om een klant die eist dat er tekeningen gemaakt worden, ik knip en plak dus alleen het één en ander in autocad en trek een paar lijntjes. Zelf heeft hij geen tekenaar in dienst of iemand die dat simpele werk kan.

Het is een klein bouwbedrijfje dat net erg ingekrompen is door teruglopende zaken, ik wil dus ook niet teveel vragen. Inderdaad is €15 misschien wel erg weinig. Hij is ook bezig met het bouwen van een nieuwe loods en vroeg of ik hier misschien wel tekeningen voor wilde maken, in dat geval zou ik misschien wel echt meer moeten vragen omdat hij het anders uit zou besteden aan een professional die nog veel duurder is.

Ik ben trouwens 24 en net begonnen met werken, ik kom bepaald nog niet in de buurt bij de €52% belastingschaal.

Verder verdien ik bij mijn huidige werkgever netto maar ongeveer €11,- netto per uur, vandaar dat ik €15,- voor een paar uurtjes lijntjes trekken niet zo erg vind (op mijn werk teken ik nooit).

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 11-01-2012 15:10 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Slecht gelezen

[ Voor 97% gewijzigd door assje op 11-01-2012 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Als ik hier kijk:
http://www.freelance.nl/p...ndige-archieftekening.asp

Zie ik genoeg aanbiedingen tussen de €20-€25 (ex. btw)en dat zijn veelal mensen met meer ervaring. Ook staan er een aantal die het voor €15-€20 doen (simpel overtekenen). Als ik dat zo bekijk ben ik met €15,- dus ook wel redelijk, een echte tekenaar ben ik namelijk niet (alleen ervaring uit stages e.d.)

Dat zijn dan ook mensen die als het goed is eigen licentie hebben en wit werken en dus allerlei bijkomende kosten hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 11-01-2012 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Waarom eigenlijk zwart? Stuur hem een factuurtje, reken wat meer, voor hem aftrekbaar als bedrijfskosten, jij geeft het op als bijverdiensten, alles netjes. Zoveel scheelt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Zoijar schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 15:29:
Waarom eigenlijk zwart? Stuur hem een factuurtje, reken wat meer, voor hem aftrekbaar als bedrijfskosten, jij geeft het op als bijverdiensten, alles netjes. Zoveel scheelt het niet.
Is dat niet niet lastig voor een paar uurtjes werk? Bovendien moet ik dan sowieso minimaal €25,- per uur rekenen om het voor mij interessant te maken, dat klinkt gelijk veel meer :P

Loodgieter en Eletricien werken bij hem ook altijd zwart in de avonduurtjes dus het leek mij soort vanzelfsprekend dat ik dit nu ook maar doe voor die paar keer dat het voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Het gaat ook vaker voorkomen? Dat is wel een argument om het te regelen, maar dat zou ik voor die ene keer niet direct doen nee.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katerin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:49
Zo lastig is een factuurtje niet...
Ik zou gewoon wat boven het bedrag dat je wilt hebben gaan zitten, heb je ook nog onderhandelingsmogelijkheid.

Maar als het vaker gaat voorkomen dan is er ook een kans dat de klusjes zwaarder worden.
Dan kan je nu dus jezelf redelijk in de vingers snijden als je hierop je tarief based.

Misschien een idee dat je per opdracht een bedrag vraagt?
Dan heb je de kans om bij een volgende opdracht aan te geven waarom je meer (of minder) wenst te ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
In de jaren dat ik daar werkte tekende ik wel vaker iets, afgelopen half jaar heb ik daar niet meer gewerkt. Nu belt hij me dus voor iets wat een paar uurtjes werk is, en zegt misschien wellicht binnenkort nog iets te hebben.

Ik weet dus niet of ik behalve dit nog vaker iets ga tekenen daar, afgelopen half jaar was het ook niet nodig in ieder geval. Voorlopig doe ik het dus wel zo, die paar tientjes komen wel op in de kroeg.

Het wit gaat doen is op dit moment dus wat mij betreft geen optie.

Maar misschien is inschieten op €25 wel een optie, als hij dat teveel vindt kan ik altijd nog zakken en ergens tussenin uitkomen.

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 11-01-2012 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 23:41
25 euro... voor 35 euro heb je een tekenaar voltijd in dienst ruimschoots.
15 euro voor simpel tekenwerk waar weinig niveau in zit is al redelijk betaald uiteindelijk is het hand en span diensten voor elkaar. En als het een dagje werk in de week is, waar praat je over. Je zult verbaast zijn hoeveel zwart geld omgaat in een dergelijke wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

assje schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 15:31:
Is dat niet niet lastig voor een paar uurtjes werk? Bovendien moet ik dan sowieso minimaal €25,- per uur rekenen om het voor mij interessant te maken, dat klinkt gelijk veel meer :P

Loodgieter en Eletricien werken bij hem ook altijd zwart in de avonduurtjes dus het leek mij soort vanzelfsprekend dat ik dit nu ook maar doe voor die paar keer dat het voorkomt.
Nee, lastig is het niet. Kwestie van een papiertje uitprinten en aan het eind van het jaar op je aanslag een bedrag in te vullen. Maar het ligt eraan wat jullie willen en wat het gunstigste is voor beide partijen. Als je werkgever bakken met zwart geld over heeft wil hij misschien liever daarvan af. Maar je krijgt dus meestal minder betaald zwart. Als jij toch al amper belasting betaalt omdat je met wat bijbaantjes in de belastingvrijevoet blijft, dan is het voor jou alleen maar ongunstig om het zwart te doen. (oh, las er even overheen dat je full time werkt. Dan zal het allemaal niet zoveel uitmaken...)

[ Voor 4% gewijzigd door Zoijar op 11-01-2012 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Het mag heel bekrompen en kleingeestig overkomen voor sommigen, maar puntje bij paaltje, vraag je om advies dat te maken heeft met belastingontduiking en dat gaat tegen policy.

Daarnaast mag je het sluiten ook als een advies zien; dergelijk zwart werk, ervan uitgaande dat je geen enorme werkzaamheden zoals dit doet, kan je prima opgegeven en zonder KvK gewoon doen. Met een relatief laag inkomen merk je er weinig van.

Afgezien daarvan, is het al duidelijk dat er een kleine vraag ligt, en gewezen wordt naar iets groters. Je krijgt wat briefgeld voor je neus gehangen en het klinkt aantrekkelijk. Zoals eerder gezegd: werk is werk, en ook al is opdrachtgever een vriend, dan maakt dat je werk niet minder waard. Waarom vraagt hij het jou? Omdat hij er beter van wordt. Zo simpel is het. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.