Voeding ventilator draait voluit bij opstarten pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-05 11:41
Hallo Mensen,

Ik zit met een vreemd probleem in mijn pc en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Als ik mijn pc opstart gaat net voor de bios piep mijn ventilator van mijn voeding hard draaien en dat wordt niet minder de 1e paar minuten. Als ik de pc aan laat staan dan wisselt soms het toerental van de ventilator.

Als ik de pc gelijk afsluit nadat de ventilator hard gaat draaien en de pc 5 secondes uitlaat en dan weer aanzet is het probleem weg en doet de pc geheel normaal.

Ik heb mijn moederbord ook al gereset maar dit biedt geen verbetering.

Ik heb een tagan piperock 700 watt voeding op een asus p7p55d moederbord gekoppeld.

Wie o wie heeft er een oplossing voor.

Groeten Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:07

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Deed ie dit hiervoor niet dan?

Ik heb een Thermaltake Toughpower 750W, en deze blaast bijvoorbeeld nog een paar minuten na, als de pc is uitgezet. En ik heb ook wel eens een videokaart gehad die bij het opstarten, eerst even een tijdje voluit draait.

Denk dat dit een soort security check is ofzo?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
Nee dit heeft hij in het verleden nooit gedaan, en een enkele keer start mijn pc gelijk goed op bij de 1e maal aanschakelen maar probleem blijft terug komen.

En ik ken idd wel dat ze even volop draaien bij opstarten maar niet tot mijn pc opgestart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Reviews van dit type voeding geven aan dat er een solide underperformance is op de 5V lijn. Ik kan me zo voorstellen dat bij opstarten de voeding even extra moet werken (geen idee hoe oud jouw voeding is) of dat er problemen zijn in de stabiliteit in zijn algemeen. Neem aan dat je bekend bent met het feit dat relatief veel PC's aanzienlijk meer stroom slurpen bij het opstarten dan zodra het OS geladen is en je naar je bureaublad zit te kijken?

Heb je al gemeten wat de voltages zijn die de voeding nog levert bij opstarten?

[ Voor 20% gewijzigd door MAX3400 op 11-01-2012 13:23 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
Hoi max,

Ik heb de voltages nog niet gemeten want ik heb geen spanningsmeter hiervoor of zijn er ook accurate programma s voor dit te meten. En mijn voeding is om en nabij de 5 jaar uit mijn hoofd gezegd.

Moet wel zeggen dat de stabiliteit van het systeem wel gewoon goed is en soms start de pc normaal op zonder hard te blazen. En als ik mijn pc afsluit en daarna weer opnieuw aan zet doet hij het altijd weer gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-05 14:33

Fordox

00101010

Hwmonitor voor al je voltages :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 346574

Zoals MAX3400 al aangeeft moet een voeding harder werken bij het opstarten, nou kennen we jou setup niet (misschien handig om je hele setup even te noteren). Misschien is het namelijk zo dat je voeding gewoon boven de belasting van bijv. 60% komt en dat de fan dan aanslaat.

Of het kan zijn dat je systeem instabiel is geworden al lijkt me dat niet het meest logische. Heb je het setje trouwens overclocked of loopt alles nog standaard?

Zijn toch wat puntjes die al een hoop duidelijkheid kunnen geven in het hele verhaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
Hallo martijn,

Hieronder mijn setup: gallery: jerrot

Het geheugen is wel vervangen voor 8 gb hyper x kingston maar probleem deed zich hier voor al voor. Systeem is helemaal stock met uitzondering van de videokaart, hier zijn de shaders van unlocked maar timings niet.

Alleen lijkt mij het dan dat dit elke keer voor moet komen aangezien het na opnieuw opstarten wel goed gaat.

Met hardware monitor zijn de spanningen op dit moment:

5v lijn 5.06
12v lijn van 11.65 v tot 11.71v
3.3v lijn 3.38v

[ Voor 12% gewijzigd door jerrot op 11-01-2012 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-05 14:33

Fordox

00101010

hm ziet er goed uit.niks mis met je voltages, zet het eens een hele dag aan en ga gamen oid en kijk dan naar max en min.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
Ok ik ga vanavond even mijn fans langs lopen want begin toch een slechte fan ook te vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 265941

Fan draait altijd even harder met opstarten om daarna op idle te gaan draaien (bijna alle voedingen). Het lijkt er op dat jou voeding moeite heeft om zijn toeren vast te houden.

Is je fan niet toevallig vervuild? Anders zou je denken dat de fan rot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrot
Is al opgelost blijkt toch niet mijn voeding te zijn, 1 kast fan die veroorzaakt het
Pagina: 1