EVGA X58 3xSLI CLAS 3,3 VCC is maar 3,0V. Raid card problems

Pagina: 1
Acties:

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01-2025

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Topicstarter
Met kerst en nieuwjaar ben ik 22 dagen op vakantie geweest.
Als ik weg ben laat ik mijn systeem altijd aanstaat zodat ik er via teamviewer altijd aan kan.
En het staat ook van alles te uploaden en te downloaden.
Mijn broer vroeg nog aan mij; is het dan niet slecht om je systeem 24/24 aan te laten staan?
Ik zeg: Er zitten weinig bewegende onderdelen in en elektronische systemen slijten heel heel traag en alleen maar als je flink overclockt.

Had ik niet moeten zeggen ...
Want ik ben vandaag net thuis gekomen.
De uptime was 22 dagen en 10 uur.
Zit ik nog geen half uur achter mijn PC en opeens de piep de doods.
Of te wel het alarm van mijn Areca 1222 Raid kaart.
Ik heb er 4x 80 GB Intel G2 postvilles op aangesloten in RAID 0 en 4 x 1TB WD in RAID 5.
Meteen rebooten want ik heb het ooit eerder gehad (losse kabel op één van de Intel SSDs) en dat heeft meteen mijn RAID 0 zo corrupt gemaakt dat ik een image moest terugzetten (ik maak elke twee weken een image van mijn RAID 0 en plaats die op mijn RAID 5)

Dus ik booten en in de logs kijken van de Areca controller.
En het probleem is een undervoltage van de +3.3V lijn.
Die is maar net over de 3V. Terwijl ik dit typ heb ik de EVGA E-LEET Tuning Utility aanstaan en die laat maar 3.04 V zien ipv 3.3V.
Ik heb mijn overclock van 28 x 137 Mhz = 3,8 Ghz al terug naar default instellingen gezet.
In de bios is de +3.3V ook veel te laag. Rond de 3.05 - 3.1 V

Mijn vraag is:
Is dit mijn powersuply die aan het sterven is? (Corsair HX1000W)
Is het mijn moederbord (EVGA X58 3xSLI CLASSIFIED)
Of ligt het aan de Areca 1222 controller. ?
Ik weet zeker dat 22 dagen geleden mijn 3.3V lijn een stuk dichter bij 3.3V lag als nu het geval is.
En het is maar een kwestie van tijd voor het alarm van mijn raid kaart weer gaat piepen.
Nu kan ik dat alarm wel uitschakelen maar daar heb ik niet zo veel aan.

Hoe kom ik er achter wie de schuldige is?
Ik boot vanaf die 4 SSD's dus zonder de Areca kaart kan ik niet booten tenzij ik eventjes tijdelijk een anders OS ergens op installeer.

Als ik op google zoek kom ik posts van vooral 2010 tegen die ofwel denken dat de EVGA de schuldige is of wel de HX1000W.
Vooral die twee dingen kom ik de hele tijd tegen als ik zoek op 3.3 V undervoltage.
En de hele tijd in combinatie met een raid kaart van Areca.

Iemand suggesties?

Mijn specs:
#ProductPrijsSubtotaal
1M-Audio Fast Track Pro€ 215,-€ 215,-
4Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB€ 105,70€ 422,80
1Iiyama ProLite E2607WS-1€ 0,-€ 0,-
1Samsung SH-S223B/BEBE€ 0,-€ 0,-
1Antec Twelve Hundred€ 147,90€ 147,90
1Logitech MX518 Optical Gaming Mouse€ 36,95€ 36,95
2Areca ARC-1222 (8X SAS RAID PCI-E x8) 2x SFF-8087€ 407,58€ 815,16
1Intel Core i7 975 Extreme Edition€ 0,-€ 0,-
1Corsair HX1000W€ 199,-€ 199,-
8Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB€ 125,-€ 1.000,-
1OCZ Blade DDR3 PC3-16000 Low Voltage Triple Channel€ 0,-€ 0,-
1Asus ENGTX295/2DI/1792MD3€ 0,-€ 0,-
1EVGA X58 Classified€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.836,81

Windows 7 64 bit
+ nog 6 extra HD's.
2 raptors in RAID0 (zijn idle, ik moet de data daar nog van af redden)
2 WD's van 320 GB in ACHI die aan het EVGA moederbord zitten.
Een oude IDE disk die aan het moederbord zit
en een externe HD via USB.
Deze schijven liggen allemaal lost langs mijn open kast, dat was een tijdelijke bedoeling want ze komen uit een computer die ik in 2008 uit mijn raam heb gegooid tijdens een zwaar psychose.
Toen ik in 2009 dit dure systeem kocht (5000 euro +) durfde ik die schijven niet aan te sluiten maar nu wel en wonder boven wonder doen ze het allemaal nog prima.

Ik ga nu even mijn Areca kaart er uit halen en in de bios kijken of het voltage dan weer normaal is.
Suggestie en info meer dan welkom. Ik heb momenteel absoluut geen geld voor vervangende onderdelen en mijn garantie is van alle onderdelen al lang verstreken.

[ Voor 53% gewijzigd door Kain_niaK op 11-01-2012 01:02 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Verwijderd

Terwijl ik dit typ heb ik de EVGA E-LEET Tuning Utility aanstaan en die laat maar 3.04 V zien ipv 3.3V.
Kan je dit bevestigen via de BIOS of andere tool?
Is dit mijn powersuply die aan het sterven is? (Corsair HX1000W)
Ik denk dat (mits je dit vaker gaat zien) slechts een hick-up was! Maar denken is niet zeker weten ;)
Hoe kom ik er achter wie de schuldige is?
Flik stres testen, dus lekker Winamp visualisatie de hele dag draaien en zeer veel HD films van A > B kopiëren of bv memtest etc. Maar als het inderdaad een hick-up was zal je het nooit meer tegen moeten komen.

-Heb jij toevallig een Windows update gedaan nadat je thuis bent gekomen?, Ik had 3 maanden geleden ook ineens een BSOD / Noboot nadat er een update was geweest. En heb verder geen problemen met hardware gedetecteerd gelukkig.

-Op dit moment meld mijn 3.3lijn ook dat ik maar 3.15v heb maar heb met dit systeem (na boven genoemde ) nog nooit problemen gehad oid.

• Kain_niaK

Kain_niaK

Topicstarter
Ik heb mijn tweede GTX 295 er uit gehaald (anders kan ik mijn Areca kaart er niet uit halen)
En daarna mijn Areca er ook uitgehaald.
Daarna in de bios gekeken, het voltage is daar nu terug 3.26 V wat vrij normaal is.
Daarna de Areca er terug ingestopt en nu zit ik in windows.
Zowel in de bios als met EVGA E-leet word nu 3.26 V vermeld.
Zo meteen zet ik mijn tweede GTX 295 er terug in (dat is een vrij lastig werk)
En hopen dat het voltage nu normaal blijft.
Waarschijnlijk is dit inderdaad het gevolg van 22 dagen achter elkaar aangestaan te hebben.
Ik heb daarnet alles laten afkoelen. Niet dat er iets te warm was.
Mijn verwarming heeft uiteraard uit gestaan toen ik weg was en alle fans van mijn systeem op maximum.
Op dat mijn kamer een gesloten systeem is warm het langzaam op tot een systeem temp van rond de 28 graden. Mijn CPU en GPU hebben geen werk verricht en op de momenten dat ik de temp checkte was alles normaal. GPU's rond de 40 en 50 graden. En de CPU rond de 35.

Als alles weer goed werkt zet ik ik mijn lichte overclock weer terug. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Kain_niaK op 11-01-2012 03:15 ]

• Kain_niaK

Kain_niaK

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 01:29:
Kan je dit bevestigen via de BIOS of andere tool?
Had ik al gedaan, en ook de bios gaf een te grote afwijking na een koude boot (eventjes ook alle stroom van het systeem af)
Ik denk dat (mits je dit vaker gaat zien) slechts een hick-up was! Maar denken is niet zeker weten ;)
Geen idee wat het veroorzaakt heeft. Toch waarschijnlijk de Areca kaart die heel lang heeft aangestaan en veel werk heeft gedaan (op 22 dagen gemiddeld 1 MB/s upload en 6 MB/s download en dan een flink aantal batch jobs die vooral zorgde voor schijf naar schijf transacties.)
De Areca kaart zit tussen de GPU's in en word wel iets warmer door de bovenste GTX 295 die er vlak tegen zit.
Maar in de Areca bios heb ik nog nooit een hogere temp dan 29 graden idle en 32 onder full load.
(Ik heb een snellere kaart nodig deze doet maar 700 MB/s, maar geen geld :( )
Flik stres testen, dus lekker Winamp visualisatie de hele dag draaien en zeer veel HD films van A > B kopiëren of bv memtest etc. Maar als het inderdaad een hick-up was zal je het nooit meer tegen moeten komen.
Stres testen doe ik wel met de programma's die daarvoor bedoelt zijn. Maar dat was helemaal niet nodig.
Er is niks ergs gebeurd behalve een alarm dat af ging. 0.3 minder V is niet zo heel erg maar kan leiden tot problemen (instabiel of RAID-0 corruptie) op langere tijd en dat alarm gaat niet voor niks af natuurlijk.
-Heb jij toevallig een Windows update gedaan nadat je thuis bent gekomen?, Ik had 3 maanden geleden ook ineens een BSOD / Noboot nadat er een update was geweest. En heb verder geen problemen met hardware gedetecteerd gelukkig.
Ik heb nu net pas een update gedaan maar Windows heeft niks te maken met de voltage van één van de stroom lijnen op mijn moederbord of/en RAID kaarten.
Daarbij heb ik geen BSOD of Noboot gehad alleen maar het alarm van de kaart.
Voorlopig draait alles nu weer keurig op 3.26 V.
Misschien was er alleen maar een probleem met de meting en reportage van het voltage en niet met het werkelijke voltage.
Ik kan momenteel niet aan de juiste punten om dat uit te meten met een multimeter.
Daarbij herstelde de raid kaart zichzelf elke keer naar 60 seconden als ik dan nog niet op reset heb geduwd

(want zo een alarm kan ook betekenen dat er een kabel van één van mijn 4 SSD's los hangt en als windows dan probeert te schrijven raakt windows meestal beschadigt en de laatste keer kreeg ik dat niet anders opgelost als een volledige image terug te zetten van de RAID 0)
-Op dit moment meld mijn 3.3lijn ook dat ik maar 3.15v heb maar heb met dit systeem (na boven genoemde ) nog nooit problemen gehad oid.
Nog nooit last gehad met dit moederbord. Ik heb de bios van deze EVGA plank en van mijn Areca nog nooit geupdate en ben dat ook niet van plan tenzij ik problemen krijg. :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op verzoek titelfix: 3,1V -> 3,0V

Oslik blyat! Oslik!