Met kerst en nieuwjaar ben ik 22 dagen op vakantie geweest.
Als ik weg ben laat ik mijn systeem altijd aanstaat zodat ik er via teamviewer altijd aan kan.
En het staat ook van alles te uploaden en te downloaden.
Mijn broer vroeg nog aan mij; is het dan niet slecht om je systeem 24/24 aan te laten staan?
Ik zeg: Er zitten weinig bewegende onderdelen in en elektronische systemen slijten heel heel traag en alleen maar als je flink overclockt.
Had ik niet moeten zeggen ...
Want ik ben vandaag net thuis gekomen.
De uptime was 22 dagen en 10 uur.
Zit ik nog geen half uur achter mijn PC en opeens de piep de doods.
Of te wel het alarm van mijn Areca 1222 Raid kaart.
Ik heb er 4x 80 GB Intel G2 postvilles op aangesloten in RAID 0 en 4 x 1TB WD in RAID 5.
Meteen rebooten want ik heb het ooit eerder gehad (losse kabel op één van de Intel SSDs) en dat heeft meteen mijn RAID 0 zo corrupt gemaakt dat ik een image moest terugzetten (ik maak elke twee weken een image van mijn RAID 0 en plaats die op mijn RAID 5)
Dus ik booten en in de logs kijken van de Areca controller.
En het probleem is een undervoltage van de +3.3V lijn.
Die is maar net over de 3V. Terwijl ik dit typ heb ik de EVGA E-LEET Tuning Utility aanstaan en die laat maar 3.04 V zien ipv 3.3V.
Ik heb mijn overclock van 28 x 137 Mhz = 3,8 Ghz al terug naar default instellingen gezet.
In de bios is de +3.3V ook veel te laag. Rond de 3.05 - 3.1 V
Mijn vraag is:
Is dit mijn powersuply die aan het sterven is? (Corsair HX1000W)
Is het mijn moederbord (EVGA X58 3xSLI CLASSIFIED)
Of ligt het aan de Areca 1222 controller. ?
Ik weet zeker dat 22 dagen geleden mijn 3.3V lijn een stuk dichter bij 3.3V lag als nu het geval is.
En het is maar een kwestie van tijd voor het alarm van mijn raid kaart weer gaat piepen.
Nu kan ik dat alarm wel uitschakelen maar daar heb ik niet zo veel aan.
Hoe kom ik er achter wie de schuldige is?
Ik boot vanaf die 4 SSD's dus zonder de Areca kaart kan ik niet booten tenzij ik eventjes tijdelijk een anders OS ergens op installeer.
Als ik op google zoek kom ik posts van vooral 2010 tegen die ofwel denken dat de EVGA de schuldige is of wel de HX1000W.
Vooral die twee dingen kom ik de hele tijd tegen als ik zoek op 3.3 V undervoltage.
En de hele tijd in combinatie met een raid kaart van Areca.
Iemand suggesties?
Mijn specs:
Windows 7 64 bit
+ nog 6 extra HD's.
2 raptors in RAID0 (zijn idle, ik moet de data daar nog van af redden)
2 WD's van 320 GB in ACHI die aan het EVGA moederbord zitten.
Een oude IDE disk die aan het moederbord zit
en een externe HD via USB.
Deze schijven liggen allemaal lost langs mijn open kast, dat was een tijdelijke bedoeling want ze komen uit een computer die ik in 2008 uit mijn raam heb gegooid tijdens een zwaar psychose.
Toen ik in 2009 dit dure systeem kocht (5000 euro +) durfde ik die schijven niet aan te sluiten maar nu wel en wonder boven wonder doen ze het allemaal nog prima.
Ik ga nu even mijn Areca kaart er uit halen en in de bios kijken of het voltage dan weer normaal is.
Suggestie en info meer dan welkom. Ik heb momenteel absoluut geen geld voor vervangende onderdelen en mijn garantie is van alle onderdelen al lang verstreken.
Als ik weg ben laat ik mijn systeem altijd aanstaat zodat ik er via teamviewer altijd aan kan.
En het staat ook van alles te uploaden en te downloaden.
Mijn broer vroeg nog aan mij; is het dan niet slecht om je systeem 24/24 aan te laten staan?
Ik zeg: Er zitten weinig bewegende onderdelen in en elektronische systemen slijten heel heel traag en alleen maar als je flink overclockt.
Had ik niet moeten zeggen ...
Want ik ben vandaag net thuis gekomen.
De uptime was 22 dagen en 10 uur.
Zit ik nog geen half uur achter mijn PC en opeens de piep de doods.
Of te wel het alarm van mijn Areca 1222 Raid kaart.
Ik heb er 4x 80 GB Intel G2 postvilles op aangesloten in RAID 0 en 4 x 1TB WD in RAID 5.
Meteen rebooten want ik heb het ooit eerder gehad (losse kabel op één van de Intel SSDs) en dat heeft meteen mijn RAID 0 zo corrupt gemaakt dat ik een image moest terugzetten (ik maak elke twee weken een image van mijn RAID 0 en plaats die op mijn RAID 5)
Dus ik booten en in de logs kijken van de Areca controller.
En het probleem is een undervoltage van de +3.3V lijn.
Die is maar net over de 3V. Terwijl ik dit typ heb ik de EVGA E-LEET Tuning Utility aanstaan en die laat maar 3.04 V zien ipv 3.3V.
Ik heb mijn overclock van 28 x 137 Mhz = 3,8 Ghz al terug naar default instellingen gezet.
In de bios is de +3.3V ook veel te laag. Rond de 3.05 - 3.1 V
Mijn vraag is:
Is dit mijn powersuply die aan het sterven is? (Corsair HX1000W)
Is het mijn moederbord (EVGA X58 3xSLI CLASSIFIED)
Of ligt het aan de Areca 1222 controller. ?
Ik weet zeker dat 22 dagen geleden mijn 3.3V lijn een stuk dichter bij 3.3V lag als nu het geval is.
En het is maar een kwestie van tijd voor het alarm van mijn raid kaart weer gaat piepen.
Nu kan ik dat alarm wel uitschakelen maar daar heb ik niet zo veel aan.
Hoe kom ik er achter wie de schuldige is?
Ik boot vanaf die 4 SSD's dus zonder de Areca kaart kan ik niet booten tenzij ik eventjes tijdelijk een anders OS ergens op installeer.
Als ik op google zoek kom ik posts van vooral 2010 tegen die ofwel denken dat de EVGA de schuldige is of wel de HX1000W.
Vooral die twee dingen kom ik de hele tijd tegen als ik zoek op 3.3 V undervoltage.
En de hele tijd in combinatie met een raid kaart van Areca.
Iemand suggesties?
Mijn specs:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | M-Audio Fast Track Pro | € 215,- | € 215,- |
| 4 | Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB | € 105,70 | € 422,80 |
| 1 | Iiyama ProLite E2607WS-1 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung SH-S223B/BEBE | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Antec Twelve Hundred | € 147,90 | € 147,90 |
| 1 | Logitech MX518 Optical Gaming Mouse | € 36,95 | € 36,95 |
| 2 | Areca ARC-1222 (8X SAS RAID PCI-E x8) 2x SFF-8087 | € 407,58 | € 815,16 |
| 1 | Intel Core i7 975 Extreme Edition | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Corsair HX1000W | € 199,- | € 199,- |
| 8 | Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB | € 125,- | € 1.000,- |
| 1 | OCZ Blade DDR3 PC3-16000 Low Voltage Triple Channel | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Asus ENGTX295/2DI/1792MD3 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | EVGA X58 Classified | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.836,81 | |
Windows 7 64 bit
+ nog 6 extra HD's.
2 raptors in RAID0 (zijn idle, ik moet de data daar nog van af redden)
2 WD's van 320 GB in ACHI die aan het EVGA moederbord zitten.
Een oude IDE disk die aan het moederbord zit
en een externe HD via USB.
Deze schijven liggen allemaal lost langs mijn open kast, dat was een tijdelijke bedoeling want ze komen uit een computer die ik in 2008 uit mijn raam heb gegooid tijdens een zwaar psychose.
Toen ik in 2009 dit dure systeem kocht (5000 euro +) durfde ik die schijven niet aan te sluiten maar nu wel en wonder boven wonder doen ze het allemaal nog prima.
Ik ga nu even mijn Areca kaart er uit halen en in de bios kijken of het voltage dan weer normaal is.
Suggestie en info meer dan welkom. Ik heb momenteel absoluut geen geld voor vervangende onderdelen en mijn garantie is van alle onderdelen al lang verstreken.
[ Voor 53% gewijzigd door Kain_niaK op 11-01-2012 01:02 ]
en daar heb ik mijn beroep van gemaakt