Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Xevoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-11 12:27
Hallo allemaal,

Ten eerste hoop ik dat ik dit topic op de goede plaats heb gezet, ten tweede hoop ik dat ik geen globaal topic over het hoofd heb gezien.

Ik loop nu toch al een redelijke tijd met een voor mij groot dilemma. Ik ben zelf vrij slecht in keuzes maken, ik maak namelijk altijd de verkeerde :9 Ik zal eerst even wat over mezelf vertellen:

Naam : Ruud
Leeftijd : 21 Jaar
Studie : ICT Beheerder N4 BOL
Studieverloop: Eerst een jaar koksopleiding @ De Rooi Pannen, dit was het niet voor mij, toen ICT Beheerder gaan doen @ ROC Eindhoven, hier ben ik in leerjaar 3 gestopt omdat deze opleiding steeds meer in ging op programmeren, iets wat ik niet graag doe / deed. Hierna naar ROC Tilburg gegaan, ICT Beheerder N4 opleiding gaan doen in het 3e leerjaar. Hier gingen ze meer in op Netwerkbeheer, beter gezegd, het was alleen maar beheer. Dit was het moment dat ik ICT écht leuk begon te vinden.
Werkervaring : 2 keer een half jaar stage bij 2 compleet verschillende bedrijven, op dit moment afstudeerstage op een middelbare school.

Ik ben nu dus bezig met een afstudeerstage van een jaar, ik kon dit ook in een half jaar afronden, mits ik een HBO opleiding ging doen. Dit was ik in eerste instantie niet van plan, maar doordat ik het gevoel heb dat ik toch meer in m'n mars heb, wilde ik het wel proberen. Toen gekozen om een aantal "proeflessen" te doen voor Bedrijfs Informatica, heb er hier 5 van gevolgd maar dit was geen succes, naar mijn mening te weinig technisch gezien ik nu netwerkbeheer zo leuk vind.

Ik heb nu afgelopen weken een aantal lessen "Software" gevolgd @ Fontys, maar hier vielen me de "lessen" erg tegen, er werd vanuit gegaan dat je al C# kon. Mijn oog was eigenlijk gevallen op IMS ICT & Management and Security, maar hiervoor moet je dus eerst Bedrijfsinformatica, Informatica, Technische Informatica of Software doen omdat het een Minor is waar je uiteindelijk wel op kan afstuderen.

Ik ben nu een beetje het spoor bijster, ik zoek nog steeds een geschikte opleiding, maar ik kan niet echt iets vinden wat op mijn huidige opleiding aansluit. Netwerk Infrastructuur Design heb ik ook nog het een en ander over gehoord maar dat zit niet in de buurt van waar ik woon. Dit hoeft natuurlijk geen beperking te zijn maar dat is het wel een beetje.

Graag zou ik horen wat jullie mening is, is het uberhaupt een slim idee om nog HBO te gaan doen "om te proberen of ik het aan kan" en "voor het papiertje". Verder zou ik graag weten of iemand een goede aanbeveling van een school heeft, iemand die misschien hetzelfde traject heeft gevolgd of hetzelfde probleem had / heeft als mij.

Alvast bedankt,
Ruud

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:43

Rmg

Voor het papiertje is het, naar mijn mening zeker waard, kijk maar eens bij wat vacatures zonder HBO kom je niet in aanmerking.

Als je echt IMS ICT wil doen zou ik als ik jouw was even doorbijten en BI gaan doen en dan de minor doen die je wilt ( je moet er btw 2 doen afaik )

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Xevoo schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 23:17:
Graag zou ik horen wat jullie mening is, is het uberhaupt een slim idee om nog HBO te gaan doen "om te proberen of ik het aan kan" en "voor het papiertje". Verder zou ik graag weten of iemand een goede aanbeveling van een school heeft, iemand die misschien hetzelfde traject heeft gevolgd of hetzelfde probleem had / heeft als mij.
Gewoon doen.. Ik ben heel lang blijven twijfelen en ben ondertussen wel aan een studie begonnen (2 jaar geleden). had ik veel eerder moeten doen.

Gewoon doen dus. Elk jaar dat je twijfelt is er 1 te veel.

p.s. wellicht wel verschil. Mijn studie = hobby. Maar toch. Als ik toen niet getwijfeld had, was ik al 4 jaar klaar geweest (en wellicht al weer 2 studies verder :P )

[ Voor 11% gewijzigd door Cyberpope op 10-01-2012 23:26 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06:00
ICT-beheer op het Saxion is echt gericht op beheer en geen programmeren.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• Xevoo
Rmg schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 23:22:
Voor het papiertje is het, naar mijn mening zeker waard, kijk maar eens bij wat vacatures zonder HBO kom je niet in aanmerking.

Als je echt IMS ICT wil doen zou ik als ik jouw was even doorbijten en BI gaan doen en dan de minor doen die je wilt ( je moet er btw 2 doen afaik )
Tjah, probleem is dat ik IMS niet heb kunnen proberen, dus dat is een blinde gok in principe, al lijkt het me wel leuk. In dat geval zou ik inderdaad even door moeten bijten zoals je zegt.
Cyberpope schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 23:24:
[...]

Gewoon doen.. Ik ben heel lang blijven twijfelen en ben ondertussen wel aan een studie begonnen (2 jaar geleden). had ik veel eerder moeten doen.

Gewoon doen dus. Elk jaar dat je twijfelt is er 1 te veel.

p.s. wellicht wel verschil. Mijn studie = hobby. Maar toch. Als ik toen niet getwijfeld had, was ik al 4 jaar klaar geweest (en wellicht al weer 2 studies verder :P )
Tja, kijk, als je studeren als een hobby ziet is het al anders. Ik kan niet zeggen dat ik altijd graag naar school ga. Ik heb vaak zoiets van nu wil ik wel eens werken, geld verdienen. Maar dan zegt het "verstandige?" stemmetje in me, nu kan je nog studeren, doe het dan ook!
Met betrekking tot twijfelen geef ik je wel gelijk ja, als ik het nu niet doe, dan waarschijnlijk nooit meer.
Morpheusk schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 23:31:
ICT-beheer op het Saxion is echt gericht op beheer en geen programmeren.
Deventer, Apeldoorn en Enschede is een beetje ver voor me (Omgeving Eindhoven) woon in een dorp waar geen OV is, hierdoor word het een beetje bemoeilijkt om daar mee te gaan, moet een beetje vertrouwen op de auto & motor.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Xevoo schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 23:46:
Tja, kijk, als je studeren als een hobby ziet is het al anders. Ik kan niet zeggen dat ik altijd graag naar school ga. Ik heb vaak zoiets van nu wil ik wel eens werken, geld verdienen. Maar dan zegt het "verstandige?" stemmetje in me, nu kan je nog studeren, doe het dan ook!
Met betrekking tot twijfelen geef ik je wel gelijk ja, als ik het nu niet doe, dan waarschijnlijk nooit meer.
Ik ga ook niet altijd met plezier naar school hoor. Er zitten ook K.U.T. vakken tussen. Dat blijft in elke opleiding of school. Vandaar mijn twijfel ook lang (welke studie, welke school, welke.......).

Werken kun je nog (67-21) 46 jaar. Dat is lang... heel lang. En dan papiertje is dan toch handig, zeker als je nu al aangeeft dat je het nooit meer in deeltijd gaat doen. Dan is het nu of nooit. Keuze lijkt me dan niet moeilijk.

En studie = hobby moet je zien als dat ik hierdoor niet meer ga verdienen of die enorme carriere stap hiermee ga halen. Wel houdt het me scherp, geeft me nieuwe inzichten en wellicht als ik het papiertje heb carriere mogelijkheden in een andere richting. Maar materieel zal het me niet zo veel brengen (het is hoogstens een bevestiging van het niveau waarop ik al werk)
Maar ook ik baal ervan als ik voor een rotvak een paper van 30 pagina's moet inleven hoor. Zo leuk vind ik het dan ook niet.

Echter wil je in deze maatschappij tot je 67 mee willen en leuk werk houden, zul je jezelf moeten vernieuwen met veel kennis om het leuk te houden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Morpheusk
  • Laatst online: 06:00
Xevoo schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 23:46:
[...]

Deventer, Apeldoorn en Enschede is een beetje ver voor me (Omgeving Eindhoven) woon in een dorp waar geen OV is, hierdoor word het een beetje bemoeilijkt om daar mee te gaan, moet een beetje vertrouwen op de auto & motor.
Zover ik weet alleen in Enschede op dit moment. Maargoed als je het echt zou willen is op kamers gaan natuurlijk een idee.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-11 21:50
Ik beamen dat er bij de opleiding BI vrijwel geen programmeren aan te pas komt, hooguit wat PHP/MySQL maar dat is het dan ook wel. Gelukkig maar, want ik kan niet programmeren :+. BI is echter weinig technisch, het gaat vooral over organisatiestructuren, bedrijfsprocessen en ICT-dienstverlening (ITIL) en het analyseren, documenteren van dit alles. Al heb je als MBO-er wel een stapje voor omdat je gewoon al wat meer van IT weet (de basis).

Als je de techniek leuk vindt dan zou je misschien eens naar Technische Informatica (TI) kunnen kijken, maar daar komt dan wel weer een groot stuk programmeren bij om de hoek kijken (daarom heb ik het niet gedaan). Ik ben net klaar met mijn Bachelor BI en ik moet zeggen dat het wel goed te doen was (kom ook van MBO) Succes! :)

My favorite programming language is solder.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik zou me ook niet blindstaren op je minor, dit is maar een klein deel van je opleiding, ga eens wat open dagen langs en kijk dan vooral naar Bedrijfskundige informatica , Informatica en Technische Informatica.

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-11 17:49

Dat je een functie neemt op HBO wil dus ook zeggen dat je die kennis/denkniveau ook nodig hebt he. Je kan niet het papiertje halen een een HBO baan nemen met dezelfde instelling/mentaliteit dan voorheen. Een HBO baan vergt net even wat meer dan een MBO baan, iets wat vaak vergeten wordt tegenwoordig imho.

gewoon nee.

• JohnBQ
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

Het klopt dat je twee minoren moet doen, om bij fontys in de richting ims af te studeren moet dit 2 keer de ims minor zijn, dus naast de (B/T)I major (design buiten beschouwing gelaten). Wat dat betreft dus ook met MegaMind hierboven: een minor is maar een klein deel en ook wat je in die minor doet is doorgaans toegespitst op je major.

Wat het eerste jaar betreft zou het ook goed kunnen dat je deze (deels) kan overslaan, je zou de eerste in ieder geval niet zijn.

Ik begin nu, vrees ik, een beetje als een recruiter te klinken voor Fontys. Dat komt doordat ik daar zelf de Software opleiding volg. Heb je vragen over Fontys/de Software richting daar stuur me dan gerust een DM.

M.b.t. doen/niet doen is het lastig kiezen voor een ander, maar als je een opleiding vind die bij jou past zou ik het zeker niet afraden. Ook afstand vind ik persoonlijk geen rol spelen, daarvoor zijn er studentenkamers met alle bijbehorende ervaringen.

Succes met je keuze in ieder geval!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-11 21:50
Over de twee minoren, het ligt er een beetje aan. Omdat je van het MBO-ICT komt zou het mogelijk zijn dat je in aanmerking komt voor een verkort programma, in dat geval krijg je een aangepast programma. Vaak komt één van de twee minoren te vervallen en krijg je vrijstelling op nog wat onderdelen. Maar lang niet alle scholen bieden deze mogelijkheid aan.

Zelf heb ik BI in 3 jaar gedaan, maar ik had het achteraf beter in 4 jaar of langer kunnen doen (maakt geen ruk uit). Wel een beetje oppassen dat je de Propedeuse binnen de gestelde tijd haalt, zodat je geen BSA krijgt en geen langstudeerder word i.v.m boetes.

My favorite programming language is solder.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-11 13:08
Een jaar of 5 geleden stond ik voor dezelfde keuze. Ik had MBO beheer niveau 4 op zak en wilde meer. Omdat ik wist dat er meer in zat en omdat ik vond dat ik nog niet genoeg kennis had voor de arbeidsmarkt.

Destijds heb ik de keuze gemaakt om de opleiding Netwerk Infrastructuur Design te volgen op Hogeschool Zuyd te Heerlen. Deze opleiding heb ik in 3,5 jaar gevolgd en anderhalf jaar geleden was ik dan ook klaar met de opleiding. Erg veel geleerd, vooral op technisch beheer gebied en uitrol van netwerken.

Programmeren kwam ook wel een beetje in de opleiding voor, maar dit was meer gericht op scripting en database taal dan iets anders, wat naar mijn idee ook redelijk essentieel is voor het betere beheer werk.

Wat betreft het reizen, ik woon in een dorpje met nauwelijks OV op zo'n 10 kilometer van Venlo. De treinverbinding Venlo-Heerlen kost ongeveer evenveel tijd als de verbinding Eindhoven-Heerlen. Het reizen kostte me wel redelijk veel tijd maar ik vond het te doen. Dagelijks was ik ongeveer 4 uur onderweg voor school. De 2 uur welke ik in de trein zat kon ik dikwijls nuttig gebruiken voor de studie, of de tijd vloog voorbij omdat er klasgenoten in de trein zaten ;)

In eerste instantie was ik van plan om na het behalen van de propedeuse op kamers te gaan in Heerlen, maar dit is er nooit van gekomen. De propedeuse in 1 jaar zat er niet in, na anderhalf jaar had ik deze behaald. Toen was ik al halverwege met de totale opleiding behalve de afstudeerstage. Vond het toen niet meer de moeite waard om voor dat anderhalf jaar op kamers te gaan.

Als je de capaciteit en wilskracht hebt om HBO achter je MBO te doen dan moet je zeker niet twijfelen! Zeker als je gemotiveerd bent en je best doet leer je veel en kom je er redelijk makkelijk doorheen. Inzet was wel totaal anders ten opzichte van het MBO, op het MBO redde ik het wel met een uur of 20 per week aan school. Op het HBO was rond de 50 eerder gebruikelijk.

• Xevoo
Netwerk Infrastructuur Design heb ik inderdaad ook wel over gehoord, en ik zie dat het met de trein 1 uur en 20 minuten is van Best naar Eindhoven (Best kan je gratis de auto parkeren :+ ) Het is ongeveer 25 minuten van Huis > Best dus dan zou ik ook op 1 uur en 45 minuten uit komen wat acceptabel is, ik weet niet waar de betreffende school zit in Heerlen maar stel dat het totaal 2 uur is moet dit goed komen.

Ik baal er nu al weer van dat ik niet gewoon wat meer interesse heb getoont en er was gaan kijken, dan had ik misschien een half jaar eerder kunnen beginnen.

Vooral mijn stage valt op het moment erg tegen in verband met geen / weinig uitdaging, dus dan was ik daar ook een half jaar eerder vanaf geweest.

Misschien binnenkort daar ook maar eens naar gaan kijken binnenkort (Heerlen), zover ik van een vriend van me die Software doet op Fontys is dat écht wel die hard programmeren, en dat wil ik gewoon niet.

• njiwedu0b
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:08
Ik zit een beetje in het zelfde bootje de afgelopen periode, morgen heb ik mijn eindpresentatie voor MBO4 ICT Beheer stage en dan heb ik mijn diploma in de zak. De uitdaging tijdens mijn stage was erg hoog en is het nog steeds. (Opleiding vond ik wat minder uitdagend maar dat kan ook zijn geweest door veel zelf studie naast de opleiding..)

Nu komt mijn weegschaal; verder werken bij het bedrijf, wat mij is aangeboden. Of toch weer even de schoolbanken in om net dat beetje meer op papier te krijgen.

Ik heb mijn opleiding in Doetinchem gevolgd aan het Graafschap College, die hier in de achterhoek eerder bekend staan als MBO5 dan 4. Maar dat valt in de praktijk wat tegen wel levert het vrij stellingen op bij bijvoorbeeld het Saxion in Enschede. (Die een echt goede ICT Beheer opleiding neerzet!)

Maar zelf ben ik niet meer zo van de schoolbanken, en nu ik de mogelijkheid verder te werken is dat natuurlijk ook verleiderlijker geworden. Wellicht is een deeltijd opleiding is voor mij in september. 3 dagen werken en 2 dagen in ruimen voor school, iemand hier ervaring mee?

Zelf kwam ik uit bij de HAN of HU (Saxion doet die fancy opleiding alleen fulltime). Wellicht heeft iemand hier nog ervaringen over deeltijd als een ICT Beheerder? (Echter ben ik wel redelijk van alle markten thuis maar zou ik liever management boven programmeren kiezen, maar dan wel veel praktijk werk willen en kunnen blijven doen.)

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:16

Zenix

BOE!

Ik zou het gewoon doen als ik jouw was, je bent nog jong.
Zelf ben ik 23 en nog met MBO ICT bezig en waarschijnlijk over 2 jaar pas klaar ( want ben heel lang ernstig ziek geweest, vanaf mijn 14de en toen geen havo kunnen afmaken ) Ik heb niet eens werkervaring, maar ik denk er ook over om gewoon nog HBO te doen na mijn MBO. Je moet er rekening mee houden dat je lang moet gaan werken en je met MBO uiteindelijk een keer tegen een plafond aankomt en dan moet je alsnog weer gaan leren. En je hebt er altijd vakken tussen zitten die je totaal niet interessant vind, die heb je op elke opleiding helaas. Ik zou het sowieso gewoon proberen, lukt het het niet of vind je het totaal niet leuk kan je er altijd nog mee stoppen. Als je het niet geprobeerd heb krijg je er later spijt van denk ik.

En bij Windesheim in Zwolle heb je bijvoorbeeld bij Technische Informatica ook de afstudeerrichting Infrastructure Design & Security. Kortom je moet gewoon goed per school/opleiding kijken wat het programma is want er zit nogal verschil in. Voor mij zou gewone Technische Informatica helemaal niks zijn omdat ik ook van de netwerken ben, en niet van programmeren. Maar die op Windesheim zou ik nou wel weer interessant vinden.
Naast een opleiding zijn natuurlijk certificaten ook belangrijk op gebied van netwerken kan je aan Cisco etc denken.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
De Hogeschool Utrecht kent de opleiding Systeembeheer. Ik deed het duaal maar er is ook een voltijd variant. Als het je echt gaat om het technische beheer is dit denk ik een opleiding die prima aansluit. Ja, natuurlijk krijg je ook wat te maken met de meer 'softe' kant van het werk, maar dat hoort er nu eenmaal bij.

Het bedrijfskunde vak is zeker niet over de top en het programmeren (beter gezegd: scripting) gaat alleen een over Python. Prima te doen. Verder veel techniek (Cisco, Windows, Security, (technische) opdrachten uitwerken), met hier en daar wat achtergrond erbij die handig is in het vak (projectmanagement op basis van Prince2, frameworks als ITIL/BiSL/ASL,) en een stukje persoonlijke professionele ontwikkeling.

Oh trouwens, HBO? Gewoon doen als het in je zit! Er gaan zoveel meer deuren voor je open in tegenstelling tot het hebben van alleen een MBO diploma. Zeker in tijden waar het werkaanbod schaars is, zoals nu. In de tijd dat ik besloot na de MBO te gaan werken was er wel werk, sterker nog, tijdens de MBO had ik al een redelijke part-time baan naast m'n opleiding. Ik dacht toen, ach ja, ik verdien geld, ik heb geen zin om nog eens jaren in de schoolbanken te gaan zitten. Maar als je nu niet in die luxe positie zit dan zou ik gewoon nog even doorhalen...

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-11 00:15
Is de opleiding Systeembeheer er ook in alleen avond school?

• kKaltUu
  • Laatst online: 16-11 20:57

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Ruudje, check je DM.

Heb je je motor nog? kan meespelen met je keuze :)

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-11 08:02
Ik zal je even kort vertellen waarom je het wel moet DOEN!

Meer mogelijkheden met je HBO diploma, je maakt meer kans bij startersfuncties. (5 jaar geleden werd vaak MBO in een vacature gevraagd, nu is het voornamelijk wel HBO denk niveau, wat dat ook mag wezen :s)

Je leert zoveel over jezelf en hoe je projecten oppakt en hoe je dit in teamverband kan uitvoeren. Je denkwijze wordt meer analytischer, kritischer.. je gaat op heel ander manier denken over problemen en dat moet je kunnen op HBO functies.

Ga op kamers! Ga weg uit je vertrouwde omgeving met mama lief om je te troosten :) des te zelfstandiger je wordt. Je leert nieuwe mensen kennen. Je gaat het echte studenten leven kennen (ik mis het :( ) je gaat jezelf veel meer ontplooien.

Tijdens je studie heb je gewoon veel mogelijkheden om er een plezier van te maken. Ik heb zelf gekozen om de minor in het buitenland te doen... 6 maanden.. heerlijk. tijd van mn leven! zou het zo weer doen!

Studeer nu het nog kan! Check je het nieuws regelmatig? Het gaat alleen maar de slechte kant op met subsidies voor studenten... dus doe het nu voordat het te duur wordt :)

Oke, nu even terug op wat jij leuk vindt qua richting. (ja bij elke studie zijn er altijd wel vakken die KUT zijn... zo is het ook met werken. Leer moment voor jou )
Je zegt zelf dat je het beheren van systeem en netwerken leuk vindt. Kies dan daarvoor! Ga geen software kant kiezen omdat je iemand kent die dat ook doet of gaat doen. Er zijn echt zat opleidingen die Systeem en Netwerkbeheer doen, alleen elk instituut noemt het weer anders... Nogmaals doen en ga op kamers, dan heb je dat probleem met afstand ook niet meer :)

Ja het is eng allemaal.. het is nieuw, je weet niet wat je moet doen, zoveel informatie. Geloof me, het is achteraf gezien allemaal wel een eitje. Ga niet denken wat je in jaar 4 moet doen voor je studie.. denk nu maar eerst voor het eerste jaar en het is allemaal niet zo moeilijk :) je moet er tijd in steken.
Pagina: 1