Toon posts:

Display driver crashes en BSOD's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Sinds enige tijd kom ik tegen een enorm vervelend probleem wat met de tijd steeds erger is gekomen. Ik zal mijn situatie hieronder verwoorden. Daarnaast heb ik ook een link in dit topic gezet naar een crashdump van Windows. De reden dat ik dit topic in 'Videokaarten & Beeldschermen' heb geplaatst is het feit dat ik 'denk' dat het door de GPU komt.

Mijn PC set-up is als volgt:

inventaris: Stroomslurper

Midden december begon mijn PC opeens BSOD's te geven. Dit gebeurde 9 van de 10 keer tijdens het spelen van games. Het maakte niet uit welke game ik speelde maar om de zoveel tijd (meestal 40-45 minuten) bevroor het scherm, kreeg ik het BSOD scherm van Windows te zien en startte de computer opnieuw op. Nadat dit probleem zich enkele malen had voorgedaan besloot ik de nieuwste driver van Nvidia te installeren (285.26). Hierna leek het probleem verholpen.

Maar schijn bedriegt. Na enkele dagen kreeg ik tijdens het spelen van games geen BSOD meer maar het volgende: De game stopt met werken en ik krijg een scherm met één kleur te zien. Dit is een kleur die op dat moment overeenkomt met één van de kleuren die voor de vastloper op het scherm te zien is. Bijvoorbeeld de kleur van een boom of steen. Daarna start de computer vanzelf opnieuw op. Het rare is dat na deze 'crash' het probleem zich niet meer voordeed en ik alles gewoon prima kon gebruiken.

Nadat dit probleem zich echter dagen bleef voortdoen besloot ik om de HDD te formatteren en Windows er opnieuw op te zetten. Nadat Windows opnieuw geïnstalleerd was leek het erop dat het probleem was verholpen. Enkele dagen gingen voorbij zonder enige vorm van problemen.

Echter, na een paar dagen ging het probleem zich toch weer opnieuw voordoen. Deze keer OOK na het opnieuw opstarten van de computer.Dit probleem heeft zich ook éénmalig voorgedaan direct na het opnieuw opstarten, dus toen ik de PC niet 'zwaarder' aan het belasten was. Omdat ik op dat moment toch echt aan hardware-issue begon te denken besloot ik de computer weer helemaal leeg te maken, Windows er opnieuw op te zetten en maar twee games te gebruiken om te testen: World of Warcraft en The Elder Scrolls V: Skyrim om zo zoveel mogelijk omgevingsfactoren uit te schakelen.

Na deze laatste re-install van Windows lijkt het probleem echter alleen maar te zijn verergerd. Nu krijg ik om de 5-20 minuten een 'Display driver has stopped responding and has recovered' melding van mijn Nvidia display drivers te zien. De game waar ik dan in zit crashed compleet en is alleen nog maar uit te schakelen via taakbeheer.

De volgende dingen heb ik al geprobeerd:
- Temperaturen zijn ruim binnen de norm.
- Nieuwste DirectX versie.
- Alle updates van Windows.
- Verschillende Nvidia display drivers geprobeerd (280, 285.26 en 290), zelfde problemen.
- Verse Windows installatie, zoals hierboven beschreven.

Hieronder is ook een link te vinden naar het Minidump bestand wat werd aangemaakt tijdens de situatie met de 'een kleur op het scherm' crash.

http://www.megaupload.com/?d=X4AUF0YB

Graag zou ik willen vragen of een Tweaker die thuis is in Minidump bestanden kan kijken of er iets in de minidump is terug te vinden wat herleidt kan worden naar de oorzaak van dit probleem. Graag wil ik ECHT alle mogelijke software problemen uitsluiten voordat ik terug ga naar de computershop om een hardwaretest te laten uitvoeren.

Bij voorbaat dank!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En hoe kon je de dump niet zelf analyseren? Na 1 minuut vond ik al "nvlddmkm.sys" als boosdoener maar dat is waarschijnlijk een reaktie op iets anders in het systeem. Trouwens, een mini.dmp is minder interessant dan een volledige memory.dmp.

Verder is het bekend dat de 27x en verder branch van Nvidia regelmatig/onverklaarbaar TDR-issues heeft; hierover is meer dan genoeg geschreven op hun eigen forums.

En nu vermoed ik dat, door je nieuwe installatie, er drivers niet goed staan voor bepaalde stukken hardware en dat mogelijk je onboard-geluid en je Creative elkaar dwarszitten.

Zou je kunnen proberen om je Creative eruit te halen, de onboard in de BIOS uit te zetten, daarna alle drivers te controleren in Device Manager en daarna wat games/applicaties te testen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-02 16:21

fynrd1

Fooled by Randomness

Heb je de kaart ooit OCed?

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 21:13:
En hoe kon je de dump niet zelf analyseren? Na 1 minuut vond ik al "nvlddmkm.sys" als boosdoener maar dat is waarschijnlijk een reaktie op iets anders in het systeem. Trouwens, een mini.dmp is minder interessant dan een volledige memory.dmp.

Verder is het bekend dat de 27x en verder branch van Nvidia regelmatig/onverklaarbaar TDR-issues heeft; hierover is meer dan genoeg geschreven op hun eigen forums.

En nu vermoed ik dat, door je nieuwe installatie, er drivers niet goed staan voor bepaalde stukken hardware en dat mogelijk je onboard-geluid en je Creative elkaar dwarszitten.

Zou je kunnen proberen om je Creative eruit te halen, de onboard in de BIOS uit te zetten, daarna alle drivers te controleren in Device Manager en daarna wat games/applicaties te testen?
Omdat ik niet weet hoe je precies de dump kan analyseren.

Ik zal daarnaast ook even kijken naar de 27x en verder branch op de Nvidia forums.

Aan het onboard-geluid had ik inderdaad al gedacht, deze heb ik voor de laatste installatie al in Bios uitgezet. Alleen de Creative staat dus geïnstalleerd in Windows.
Nee. Hoewel dit exemplaar 560-TI standaard is ge-OCed in de fabriek heb ik zelf al geprobeerd de kloksnelheid terug te zetten naar 800mhz via Afterburner. Dit helpt echter niets.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2012 21:25 ]

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 21:23:
[...]

Omdat ik niet weet hoe je precies de dump kan analyseren.
Zoek-functie op Microsoft.com geeft toch echt wel resultaten. ;)

Als je onboard al uit staat, vind ik het inderdaad vreemd. Mogelijk, maar pin me niet vast, moet je even in je Nvidia-panel de PhysX-instellingen hard vastzetten op je 560Ti en niet op Auto-select.

Ook wil het nog wel eens helpen om de Performance settings iets hoger te zetten teneinde TDR-issues te voorkomen. Veel hints/tips hierover staan ook op Nvidia.

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 21:26:
[...]

Zoek-functie op Microsoft.com geeft toch echt wel resultaten. ;)

Als je onboard al uit staat, vind ik het inderdaad vreemd. Mogelijk, maar pin me niet vast, moet je even in je Nvidia-panel de PhysX-instellingen hard vastzetten op je 560Ti en niet op Auto-select.

Ook wil het nog wel eens helpen om de Performance settings iets hoger te zetten teneinde TDR-issues te voorkomen. Veel hints/tips hierover staan ook op Nvidia.
PhysX-Instellingen heb ik nu op de 560TI gezet. Ik neem aan dat je met de Performance instellingen die in Energiebeheer bedoeld of in het Nvidia-panel? Mocht je het laatste bedoelen dan heb ik helaas geen Performance instelling kunnen vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Ik heb de tips van MAX3400 zoals eerder gezegd opgevolgd. Daarna kon ik gister de gehele avond zonder enig probleem games spelen.

Echter, ik zet vandaag de computer aan, schakel World of Warcraft aan, speel vijf minuten en BAM. Één kleur op het scherm, vastloper en een reboot door het systeem zelf.

Ik heb in de tussentijd niets geïnstalleerd.

*zucht* Ik weet het nu echt niet meer.

• MAX3400

MAX3400

Waarom post je altijd als ik niet thuis ben? ;)

Kijk anders even ergens in je Nvidia-panel... Even uit mijn hoofd heb je daar iets van Single/Multi monitor performance. Zet daar even Single Monitor aan en kijk wat er gebeurt?

Ook kan je eventueel een Display Profile maken voor WoW en daar expliciet aanvinken dat je voor Performance wil gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, ik heb de instellingen die je bedoelde inmiddels gevonden. :) Na wat testen zal ik laten weten wat er is gebeurd.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2012 15:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
En ik heb een snelle reactie, heeft niet mogen baten.

In plaats van de één kleur crash heb ik nu weer een Display Driver has stopped responding crash.

Ik heb daarnaast het idee dat dit probleem voorkomt bij specifieke situaties waarbij bepaalde textures/shaders/resources worden gebruikt. Zo heb ik inmiddels in World of Warcraft een leuk plekje om te testen of dit probleem juist wel of niet voorkomt.

Het is in ieder geval niet een WoW probleem aangezien er totaal geen spraken is van deze fout op de Technical Support forums. Daarnaast komt precies dezelfde fout ook voor in Skyrim.

@Hieronder. Zal ik doen.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2012 15:43 ]

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 15:39:
En ik heb een snelle reactie, heeft niet mogen baten.

In plaats van de één kleur crash heb ik nu weer een Display Driver has stopped responding crash.
Drie dingen...

a) Gebruik eens Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/edit.gif i.p.v. je eigen topic te kicken.
b) TDR crash is bekend
c) Heb je al eens een volledige removale gedaan van de drivers (zie Nvidia forums hoe) en daarna de nieuwste beta helemaal erop gezet en daarna DirectX nog eens geinstalleerd?

Verwijderd

Bij de problemen die jij beschrijft is het in 99% van de gevallen een hardwarematig probleem. Zou het zoeken in het geheugen of de videokaart, beide zijn aardig met software te testen.

Verwijderd

Topicstarter
Kleine status update:

Ik heb al het bovenstaande geprobeerd. Helaas blijven de crashes totaal at random komen.

Echter, nu heb ik 'heel misschien' de oorzaak gevonden. Ik draai standaard MSI Afterburner om zo handmatig de snelheid van mijn GPU fans in te stellen. Het standaard fan-profiel is namelijk onnodig lawaaierig.

Bij de laatste crash (met het een kleur scherm) tijdens het spelen van Skryim veroorzaakte uiteraard weer een auto-reboot. Echter, toen Windows opnieuw opstartte en mijn gebruikersprofiel laadde, crashte Windows opnieuw maar dit keer met een echt blauw scherm. Daarin stond dat de fout werd veroorzaakt door "nvlddmkm.sys" zoals ook uit de crashdump was op te maken. Aangezien dit tijdens het opstartte gebeurde (en ik MSI Afterburner op auto-load met Windows heb gezet) dacht ik meteen aan MSI Afterburner.

Nu ik MSI Afterburner uit heb gezet (een uur geleden) lijkt het erop dat ik geen crashes heb. Echter, het is nog te kort dag om er een conclusie uit te trekken. Vandaar dat ik vanavond even verder probeer en kijk of er weer een crash plaatsvind.

Mocht er weer een crash plaatsvinden dan weet ik vrijwel zeker dat dit een hardware probleem is en ga ik op pad naar de computershop voor garantie.

In de tussentijd: Heeft iemand ooit wel eens problemen gehad met MSI Afterburner en crashes?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2012 18:07 ]

• MAX3400

MAX3400

Ik installeer noooooit extra zooi van leveranciers... Standaard chipset-drivers voor moederbord en daarna aanvullende drivers van fabrikanten. Als een machine dan niet stabiel draait idle/load de komende maand, is het makkelijker troubleshooten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 18:06:

Mocht er weer een crash plaatsvinden dan weet ik vrijwel zeker dat dit een hardware probleem is en ga ik op pad naar de computershop voor garantie.
Nou je had het in de TS over een verse Windows installatie dan ga ik er niet van uit dat je dingen gaat veranderen met programma's zoals Afterburner. Met een echte schone installatie en nog problemen dan is het in 99% van de gevallen hardware.
Ik heb al het bovenstaande geprobeerd. Helaas blijven de crashes totaal at random komen.
Dus je hebt geheugen en videokaart getest? Waarmee en wat kwam daaruit?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 20:00:
[...]

Nou je had het in de TS over een verse Windows installatie dan ga ik er niet van uit dat je dingen gaat veranderen met programma's zoals Afterburner. Met een echte schone installatie en nog problemen dan is het in 99% van de gevallen hardware.

[...]

Dus je hebt geheugen en videokaart getest? Waarmee en wat kwam daaruit?
Mem test geprobeerd. 30 minuten laten draaien. Ongeveer 8GB in gebruik op dat moment. Enkele malen Heaven benchmark gedraaid, niks aan de hand.

Daarnaast was Afterburner het enige extra programma wat ik erop had gezet, naast Steam uiteraard om Skyrim te kunnen laten draaien. Echter, het zal zeer zeker niet door Steam komen.

Update:
Ik kan het bijna niet geloven, maar ik zit nu al vier uur dingen te doen zonder enige vorm van crashes of display driver errors. Het lijkt er dus sterk op dat MSI Afterburner de oorzaak was van alle problemen. Waarschijnlijk een conflict tussen driver, Afterburner en Windows .NET framework updates. Zeer opmerkelijk!

Ik zal de situatie de komende dagen in de gaten houden. Mocht het probleem dan ook echt zijn verholpen dan zal ik het topic even aanpassen zodat er een slotje op kan.

In ieder geval alvast bedankt MAX3400 en -The_Mask-! :)

En weer een update:

Helaas! Ik krijg nu zelfs Display Driver Errors tijdens het lezen van mijn mail in Firefox. Dat laat dus wel zeker zien dat er iets goed mis is met de hardware. Het wordt dus morgen teruggaan naar de computershop voor garantie.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2012 17:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Even een nieuwe reactie in plaats van een edit aangezien ik toch wil laten weten hoe het probleem is opgelost. Wat mij betreft kan het topic nu op slot.

De kaart was inderdaad gewoon stuk en de crashes lagen dus niet aan het huidige TDR probleem van Nvidia. Ik heb hier nog geen bevestiging van de computershop over gehad (RMA gaat een aantal 'weken' duren *zucht*) maar met de nieuwe kaart (zelfde chipset, andere cooler en merk) heb ik nu twee dagen geen enkel probleem meer gehad. Mijn vermoeden is dat de kaart een kapotte spoel (bij nadere inspectie kon ik 'coil whine' ontdekken) had of dat het VRAM het gedeeltelijk had begeven.

In ieder geval, nogmaals bedankt MAX3400 en -The_Mask-! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2012 23:20 ]

Pagina: 1