voeding + kroonsteen ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drowzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-01 01:28
Hallo,
Bij een voeding van mij is de 4pin door midden.
Is het veilig om er een kroonsteen tussen te zetten?
mvg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

De 4pin wat? Wat voor voeding? Doe eens wat meer uitleg geven? Mijn kristallen bol is namelijk naar de kristallen-bol-reparateur, dus ik kan het vanaf hier niet compleet zien.

[ Voor 87% gewijzigd door Sprite_tm op 10-01-2012 21:05 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Er bestaan toch genoeg modding/cabling tutorials op GoT en internet om zelf te vinden wat je wel & niet kan doen met voedingskabels van 0.1V to 380kV?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-10 15:05
Sprite_tm schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 21:04:
De 4pin wat? Wat voor voeding? Doe eens wat meer uitleg geven? Mijn kristallen bol is namelijk naar de kristallen-bol-reparateur, dus ik kan het vanaf hier niet compleet zien.
De 4 pins kabel, wat voor een voeding maakt niet uit, want hij wilt een kroonsteen er tussen zetten en alles wat hij wilt weten of dat kan.

Ja, als je goed oppast dat de zwarte en de gele draadjes, waar ongeïsoleerd, elkaar niet raken, kan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Lijkt me wel, een labvoeding is wat anders dan een adapter of een hoogspanningsvoeding of een ATX-voeding. Verder heb je geen idee of het inderdaad de kabel is, de connector of misschien de 4e pin van iets anders. Jah, het is misschien gemierenneuk, maar als de topicstarter de moeite niet neemt om het netjes te specificeren kan 'ie ook niet van de rest van de mensheid verwachten dat 'ie spontaan snapt wat 'ie bedoelt.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:35
naarden 4ever schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 21:08:
[...]

De 4 pins kabel, wat voor een voeding maakt niet uit, want hij wilt een kroonsteen er tussen zetten en alles wat hij wilt weten of dat kan.

Ja, als je goed oppast dat de zwarte en de gele draadjes, waar ongeïsoleerd, elkaar niet raken, kan dat.
In dit geval is het misschien vrij duidelijk dat het om een 4 pins kabel van een PSU gaat.. Maar het is over het algemeen wel raadzaam om na te vragen naar de spanningen en stromen die over de kabel staan voordat je er een random kroonsteen tussenzet. Al kan afhankelijk van het type een kroonsteen vrij veel hebben.

Sowieso kan wat meer uitleg nooit kwaad.

[ Voor 5% gewijzigd door wesleytjuh op 10-01-2012 21:13 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drowzz
De 4-pin voor het beeld??? Iig op modernere borden is het nu 8 pins.
Betreft een 350 watt voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Drowzz schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 21:17:
De 4-pin voor het beeld??? Iig op modernere borden is het nu 8 pins.
Betreft een 350 watt voeding.
:? Je hebt toch een 6970 (elders op GoT) dus snap niet precies welke 4-pin nou defect is en van waar naar waar die kabel loopt...

Pics?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drowzz
Betreft deze cable:
Afbeeldingslocatie: http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR3B9AJQvX5x-TeK2rwZIoLFc3pccuf_Kuj_tA_nMYMyn8Lz77kCA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dat lijkt mij prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03:13
Zelf zou ik het even solderen, met een krimpkousje eroverheen. Wel zo netjes. Maar een kroonsteentje kan natuurlijk ook :+.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drowzz
Er gaan zich dmv kroonsteen geen brandgevaarlijke situaties/kortsluiting ontstaan?
Mvg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Drowzz schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 23:06:
Er gaan zich dmv kroonsteen geen brandgevaarlijke situaties/kortsluiting ontstaan?
Mvg,
Een goede kroonsteen niet (die moet 220V/16A kunnen hebben) en anders ga je even naar de bouwmarkt? Daar hebben ze ook van die snelsluiters; werkt als kroonsteen maar ziet er netter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achilles
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-08 22:59

Achilles

Koning van de Myrmidonen

Drowzz schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 23:06:
Mvg,
Als je het goed installeert niet nee,
MAX3400 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 23:08:
[...]

Een goede kroonsteen niet (die moet 220V/16A kunnen hebben) en anders ga je even naar de bouwmarkt? Daar hebben ze ook van die snelsluiters; werkt als kroonsteen maar ziet er netter uit.
Door zo'n vierpins kabel loopt gelukkig geen 230volt 16A, vind maar eens een pc-voeding van 3800watt! Maar goed, is natuurlijk wel erg veilig. En kroonsteentjes voor pcs zijn inderdaad vrij zeldzaam :p, en niet goedkoper ...

[ Voor 8% gewijzigd door Achilles op 10-01-2012 23:17 . Reden: de post hieronder ]

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Achilles schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 23:12:
[...]
Door zo'n vierpins kabel loopt geen 230volt 16A,, vind maar eens een pc-voeding van 3800watt!
Nee, maar ken je aparte kroonstenen voor PC-kabels? De 13-in-een-dozijn kroonsteen is goed voor 230V/16A dus ook meer dan voldoende voor een PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Achilles schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 23:12:

Door zo'n vierpins kabel loopt gelukkig geen 230volt 16A, vind maar eens een pc-voeding van 3800watt! Maar goed, is natuurlijk wel erg veilig. En kroonsteentjes voor pcs zijn inderdaad vrij zeldzaam :p, en niet goedkoper ...
Gaat om de stroom niet om het vermogen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achilles
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-08 22:59

Achilles

Koning van de Myrmidonen

-The_Mask- schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 23:19:
[...]

Gaat om de stroom niet om het vermogen.
P = U x I
Een 4-pin = 12 volt
voeding is 350watt
Stroomsterkte Imax is dus 350/12= 29 Ampere, nee in dat geval voldoet de bouwmarkt-zekering niet

XD, daar hoef je je normaliter geen zorgen over te maken

[ Voor 7% gewijzigd door Achilles op 10-01-2012 23:26 ]

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Achilles schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 23:25:
[...]

P = U x I
Een 4-pin = 12 volt
voeding is 350watt
Stroomsterkte Imax is dus 350/12= 29 Ampere, nee in dat geval voldoet de bouwmarkt-zekering niet

XD
Je gaat er vanuit, maar wel terecht, dat de 350W alleen wordt geleverd op een enkele 12V-rail. Zo zien we maar weer dat een goede topicstart onze aannames weg had kunnen nemen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Achilles schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 23:25:
[...]

P = U x I
Een 4-pin = 12 volt
voeding is 350watt

XD, daar hoef je je normaliter geen zorgen over te maken
Dat klopt van geen kant, of denk je werkelijk dat zijn CPU 29A vraagt?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:58
Zijn berekening klopt wel degelijk, mits het allemaal via die ene lijn gaat ;)
We weten allemaal wel dat dat niet gebeurd.

Een normaal kroonsteentje zal waarschijnlijk gewoon voldoen

[ Voor 5% gewijzigd door Hortz op 10-01-2012 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Denk eraan dat een kroonsteen een minimale draaddikte heeft. De 12V draden zijn niet altijd zo dik dat je ze zomaar (stevig) vast krijgt.

[ Voor 17% gewijzigd door lemming_nl op 10-01-2012 23:56 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 17:30

Nox

Noxiuz

lemming_nl schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 23:55:
Denk eraan dat een kroonsteen een minimale draaddikte heeft. De 12V draden zijn niet altijd zo dik dat je ze zomaar (stevig) vast krijgt.
Ze zijn minimaal net zo dik als de gemiddelde 16A kabel van de bouwmarkt.

Vergeet niet dat 30A heel wat meer is dan 16A.

Maar ik gok niet dat je er 350W aan gaat hangen. Om extra risico te voorkomen kan je evt. een dubbel kroonsteentje pakken en de kabels 1 op 1 verbinden. Kan er met 2 ook geloof ik. En draai ze goed vast, je wilt niet hebben dat als je de kast verplaatst er een draad uit valt en tegen je moederbord komt.

Ja, het kan, mag en levert weinig risico op.

Wil je het netjes doen soldeer je het met een krimpkousje of je vertint de uiteindes van de draden of een kabelschoentje en dan in de kroonsteen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik ga weer bijna mijn schoenen op eten, een voorbeeld:
-Gaat om de stroom niet om het vermogen.
=een groot vermogen is automatisch een grote stroom...

Wat betreft de volgende opmerking:
Ze zijn minimaal net zo dik als de gemiddelde 16A kabel van de bouwmarkt.
Ook niet... De draadjes in een voeding zijn max 1 (heel soms 1,5)mm². De voorschreven dikte voor 16A is 2,5mm².

Wat ik zou doen is solderen! Om 2 redenen:
-het ziet er veel netter uit en zit later niet in de weg
-je moet zowiezo solderen voor je een draad in een kroonsteen mag stoppen, anders draai je de aparte koperdraadjes kapot met je schroefje. (of je moet een adereindhulsje erop zetten, maar daar heb je weer een aparte tang voor nodig)

Edit: typo

[ Voor 34% gewijzigd door Bartjezz op 11-01-2012 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-10 15:45

PCR

Volgens mij heb je wel kroonsteentjes waarin onder het schroefje een plaatje zit zodat je daar wel draden met een zachte kern in vast kunt zetten. Toch?

Verder vind ik inderdaad solderen een stuk netter.

Codedivision | Freedom Internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Grote stromen zijn voor een kroonsteen geen enkel probleem, je moet alleen zorgen dat je de goede hebt. De grofweg 10A die een processor kan pakken gaat door een huis-tuin-en-keuken kroonsteen. Voor een dunne kabel zou een kroonsteen met met zo'n plaatje moeten werken. Solderen van de aders voor je ze in de kroonsteen doet is niet aan te raden omdat het tin gaat vervormen en de verbinding op den duur los komt te zitten. Een adereindhulsje is de beste methode, anders losse aders in een kroonsteen met plaatje.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Hortz schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 23:54:
Zijn berekening klopt wel degelijk, mits het allemaal via die ene lijn gaat ;)
Ja 1+1=2 dat klopt ook maar dat betekend niet dat het van toepassing hier is en dat het dus klopt in dit geval.
Een CPU alleen die 29A trekt is niet te koop en dan zou de rest van de PC niks moeten verbruiken wat ook niet kan.
Bartjezz schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 07:11:
Ik ga weer bijna mijn schoenen op eten, een voorbeeld:
-Gaat om de stroom niet om het vermogen.
=een groot vermogen is automatisch een grote stroom...
Cool, verkoop je ook spoelen met deze eigenschap? Degene die ik ken hebben allemaal iets minder vermogen aan de secundaire kant door verlies als de stroom groter wordt en de spanning dus lager.

Waar het om gaat bij kabeldikte is alleen de stroom.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Je moet het draad nooit vertinnen voordat je het in een kroonsteen doet!!!!
Dat is een voorbode voor een slecht contact.

een adereindhuls is dan the way to go.

@Bartjezz
een groot vermogen is automatisch een grote stroom...

Ja in verhouding ja, maar het gaat wel degelijk om de stroom.
Het interessante punt is namelijk het vermogen in de koppeling. en die is afhankelijk van de getrokken stroom, niet van het totale vermogen in de schakeling.

En de regel van 16A = 2.5mm is de norm voor de netspanning in huis. In andere situaties mag je het zelf bepalen, dat is met name afhankelijk van de spanningsval die je kan permitteren. Alleen voor 230v is de ca. 7A/mm2 norm vastgesteld.

OT:
Een kroonsteen kan op zich prima, maar even solderen is een stuk netter, kleiner en steviger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
-The_Mask- schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 10:41:
[...]

Ja 1+1=2 dat klopt ook maar dat betekend niet dat het van toepassing hier is en dat het dus klopt in dit geval.
Een CPU alleen die 29A trekt is niet te koop en dan zou de rest van de PC niks moeten verbruiken wat ook niet kan.

[...]

Cool, verkoop je ook spoelen met deze eigenschap? Degene die ik ken hebben allemaal iets minder vermogen aan de secundaire kant door verlies als de stroom groter wordt en de spanning dus lager.

Waar het om gaat bij kabeldikte is alleen de stroom.
Spoel, ik heb nooit iets over een spoel gezegd... :S

Maar volgens mij heb ik toch echt wel gelijk als ik zeg dat een groter vermogen een grotere stroom trekt...

Dat even terzijde, ik heb mijn schoen toch maar laten staan, smaakte op een of andere manier naar rubber zool...
Toch wil ik steeds mijn schoen opvreten als ik dit soort topics doorlees... Had ik misschien niet moeten leren voor elektromonteur, maargoed. Zal wel aan mij liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Bartjezz schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 15:03:
[...]

Nee dat zei ik als voorbeeld. ;)
Maar volgens mij heb ik toch echt wel gelijk als ik zeg dat een groter vermogen een grotere stroom trekt...
Alleen bij een gelijke spanning, hoeft namelijk niet zo te zijn.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:35
Bartjezz schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 15:03:
[...]

Dat even terzijde, ik heb mijn schoen toch maar laten staan, smaakte op een of andere manier naar rubber zool...
Toch wil ik steeds mijn schoen opvreten als ik dit soort topics doorlees... Had ik misschien niet moeten leren voor elektromonteur, maargoed. Zal wel aan mij liggen...
Een hoogspanningsvoeding van enkele kilovolts, hebben toch een best noemenswaardig vermogen. Echter, de stroom is enorm laag. Vermogen is nog altijd P = U * I (gelijkspanning) dus ik vind het een beetje gevaarlijk om te zeggen bij een hoger vermogen altijd de stroom hoger wordt, dat is helemaal afhankelijk van je bijhorende spanning.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drowzz
Zo, blokje ertussen gezet.
Werkt perfect!
Thanks all.
Mvg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-10 00:04
Wat ik mij af zat te vragen, is in deze situatie het niet nog handiger om de 2 uiteindes van de kabels in elkaar te twisten, en die in 1 kant van de kroonsteen te plaatsen, volgensmij heb je hierdoor de beste verbinding, en gebruik de de kroonsteen alleen als 'draailasdop'.
Pagina: 1