I5 - 2500 K geeft verschillende temps weer

Pagina: 1
Acties:

• Boutje1
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-01-2024
Hallo,

Ik krijg verschillende temperaturen zowel tss mijn cores als in bios en hwmonitor, realtemp ed.

Core0, 1 en 3 geven ongeveer gelijk aan nml 38° in realtemp ed en core 2 geeft 10 ° meer aan zowel idl als stressed. Nu lees ik wel van event sensor problemen, geen gelijke koelpasta. In bios leest hij 31° uit, ik geloof dat hij dan een gemiddelde neemt.
Ik heb sensor movement test gedaan en daar zie ik hoge waarden nml 7 , 7 , 8 en 10.
Teveel koepasta?

MVG

Verwijderd

Wel even handig om even te vermelden welke cooler je gebruikt.
Heb je heb geoverklokt?

Mvg,

• Boutje1
Ja sorry , heb overclocked naar 4 Ghz en gebruik cooler master v8 op volle snelheid.
Eist ed staan af dus draait constant 4 ghz.
Zowel idl als stressed verschillende waarden waarbij 3 redelijk bij elkaar en 1 dus 10° meer.

Nu leest hij de vcore ook verschillend uit in bios en hwmonitor, cpu-z , ...nml staat op 1.270 en in bios lees ik 1.260 en in cpu-z 1.056 wat mij laag lijkt... missschien een fout in mobo?
Nu heb ik de uitsmeer techniek gebruikt en zit er artic silver 5 ter grote van een erwt op een nieuwe koeler en nieuwe cpu.

MVG

[ Voor 9% gewijzigd door Boutje1 op 10-01-2012 20:39 ]

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:42
Boutje1 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 20:35:
Ja sorry , heb overclocked naar 4 Ghz en gebruik cooler master v8 op volle snelheid.
Eist ed staan af dus draait constant 4 ghz.
Nu leest hij de vcore ook verschillend uit in bios en hwmonitor, cpu-z , ...nml staat op 1.270 en in bios lees ik 1.260 en in cpu-z 1.056 wat mij laag lijkt... missschien een fout in mobo?
Nu heb ik de uitsmeer techniek gebruikt en zit er artic silver 5 ter grote van een erwt op een nieuwe koeler en nieuwe cpu.

MVG
Erwt moet zijn; rijstkorrel, Een erwt is wel erg veel koelpasta!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-01 11:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mijn i7-2600K geeft ook verschillende temperaturen weer; het is namelijk niet "by design" dat je processen over alle cores verdeeld worden dus het kan zeer goed zijn dat core 1 druk is terwijl core 2 uit zijn neus staat te vreten.

Daarbij is koelpasta ter grootte van een gekookte rijstkorrel veelal genoeg; teveel pasta kan zelfs de warmte-afvoer hinderen.

En als laatste: volgens mij staat er in de handleiding van verschillende merken pasta dat het enkele uren/dagen de tijd nodig heeft om te settlen; geen idee hoe lang jij dus al aan het testen bent.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Boutje1
MAX3400 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 20:38:
Mijn i7-2600K geeft ook verschillende temperaturen weer; het is namelijk niet "by design" dat je processen over alle cores verdeeld worden dus het kan zeer goed zijn dat core 1 druk is terwijl core 2 uit zijn neus staat te vreten.

Daarbij is koelpasta ter grootte van een gekookte rijstkorrel veelal genoeg; teveel pasta kan zelfs de warmte-afvoer hinderen.

En als laatste: volgens mij staat er in de handleiding van verschillende merken pasta dat het enkele uren/dagen de tijd nodig heeft om te settlen; geen idee hoe lang jij dus al aan het testen bent.
Ok dus teveel koelpasta :*) en pc draait toch al een week of 4 , niet intensief maar toch enkele uurtjes per dag.
Raadzaam om de koelpasta opnieuw er op te doen (rijstkorrel en niet uitsmeren) of zo laten indien geen al te grote problemen?
MVG

Verwijderd

Er schijnen diverse i5 en i7 met deze temp verschillen te zijn en dat ligt niet aan je mobo of de koelpasta maar aan de tempdiode in de chip zelf die niet helemaal lekker uitleest.
hier is op diverse andere forums ook veel over te vinden die dit probleem hebben.
ik had het met een Core2Duo E-8400 er zat onder full-load in beide cores 8graden verschil en diverse manieren van pasta opbrengen en andere koelblok geprobeerd maar de afwijking bleef het zelfde.
mischien scheve heatspreader op de chip zelf.

• Exile84
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2025
Zover ik weet is het vrij normaal. Ik kijk nu naar mijn temperaturen van m'n i5 2500K in Real Temp en die variëren ook nogal: 33, 34, 29, 28 en schommelen de hele tijd een graad of 1, 2 heen en weer. Kan iig geen kwaad lijkt me.

• Boutje1
Exile84 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 21:04:
Zover ik weet is het vrij normaal. Ik kijk nu naar mijn temperaturen van m'n i5 2500K in Real Temp en die variëren ook nogal: 33, 34, 29, 28 en schommelen de hele tijd een graad of 1, 2 heen en weer. Kan iig geen kwaad lijkt me.
Ok ga het dan ook zo laten.
Alvast bedankt voor de geruststelling. _/-\o_
Kan ik er dan van uit gaan dat mijn hoogste temp in realtemp mijn referentiewaarde is als zijnde veilige marge van T°.
Bv bios leest 31° en realtemp makkelijk 39 , 42 ° idl.
Stressed is de hoogste 59° wat mij ook nog vrij goed lijkt dan?

MVG

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
MAX3400 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 20:38:
Je kan natuurlijk wel zien welke core wat aan het doen is. Bij mijn i7 950 zit er een verschil van 5 graden tussen de heetste core en de koelste core. Dit terwijl beide core's niets aan het doen zijn.

Tempsensors werken niet altijd even goed en hebben altijd wel een afwijking. Verder kan de druk van je koeler ook op de ene core anders zijn dan op de andere. Verder heb je ook nog contact met de IHS en de core's, wat ook weer een verschil opleverd. Het kan ook nog zo zijn dat boven de hete core en luchtbel in de pasta zit waardoor het contact minder is. Zolang het geen 15 graden verschil wordt zou ik er mij geen zorgen over maken.

[ Voor 10% gewijzigd door PilatuS op 10-01-2012 21:13 ]

• Boutje1
PilatuS schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 21:10:
[...]

Je kan natuurlijk wel zien welke core wat aan het doen is. Bij mijn i7 950 zit er een verschil van 5 graden tussen de heetste core en de koelste core. Dit terwijl beide core's niets aan het doen zijn.

Tempsensors werken niet altijd even goed en hebben altijd wel een afwijking. Verder kan de druk van je koeler ook op de ene core anders zijn dan op de andere. Verder heb je ook nog contact met de IHS en de core's, wat ook weer een verschil opleverd.
Dat is wel zo als de ene load bv 27% is en de andere maar 2% zal de temp ook lager zijn, snap ik maar had geen idee dat het toch zo kon schelen, dacht ligt toch allemaal dicht bij elkaar die cores , hebben ze dan geen last van elkaars warmte :P en gaan ze wat gelijk gaan staan.
Maar hou het op foutieve uitlezing, druk koeler ed.

MVG

• Boutje1
PilatuS schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 21:10:
[...]

Tempsensors werken niet altijd even goed en hebben altijd wel een afwijking. Verder kan de druk van je koeler ook op de ene core anders zijn dan op de andere. Verder heb je ook nog contact met de IHS en de core's, wat ook weer een verschil opleverd. Het kan ook nog zo zijn dat boven de hete core en luchtbel in de pasta zit waardoor het contact minder is. Zolang het geen 15 graden verschil wordt zou ik er mij geen zorgen over maken.
Ok dank je wel voor de snelle respons :P
Ben gerustgesteld.

MVG

• Exile84
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2025
Boutje1 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 21:10:
[...]

Ok ga het dan ook zo laten.
Alvast bedankt voor de geruststelling. _/-\o_
Kan ik er dan van uit gaan dat mijn hoogste temp in realtemp mijn referentiewaarde is als zijnde veilige marge van T°.
Bv bios leest 31° en realtemp makkelijk 39 , 42 ° idl.
Stressed is de hoogste 59° wat mij ook nog vrij goed lijkt dan?

MVG
Aangezien je je cpu overgeklokt hebt hoef je je denk ik niet te schamen voor de temperaturen. Het kan uiteraard altijd beter, maar zolang ze zo blijven hoef je er niks mee te doen. Hou het zomers nog effe in de gaten. Ik denk dat het wel losloopt, maar dan kun je alsnog besluiten om de koeler eens los te halen.

• Boutje1
Exile84 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 21:24:
[...]

Aangezien je je cpu overgeklokt hebt hoef je je denk ik niet te schamen voor de temperaturen. Het kan uiteraard altijd beter, maar zolang ze zo blijven hoef je er niks mee te doen. Hou het zomers nog effe in de gaten. Ik denk dat het wel losloopt, maar dan kun je alsnog besluiten om de koeler eens los te halen.
Dank je wel.

MVG

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

Volgens mij had de 2500k ook een package temp.
Dezemoet je gebruiken als referentie gezien deze meestal net iets hoger ligt dan de cores. Gewoon voor de veiligheid :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Boutje1
Fordox schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 12:15:
Volgens mij had de 2500k ook een package temp.
Dezemoet je gebruiken als referentie gezien deze meestal net iets hoger ligt dan de cores. Gewoon voor de veiligheid :)
Enig idee met wel progje ik de package temp kan meten?

MVG

• Fordox

Fordox

00101010

HWmonitor.
dan zie je onder cpu al je cores staan, en als laatste package.

• Boutje1
Fordox schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 19:31:
HWmonitor.
dan zie je onder cpu al je cores staan, en als laatste package.
Gevonden is 40° idl en stressed max 60°. Niet echt ideale temps met v8 cooler...maar wel nog veilige temps denk ik. Eventueel eist ed terug aanzetten, want gebruik pc toch niet continue full load?
MVG

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-01 11:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Enige opmerking die ik heb: hou op met MVG en dergelijke (klikbare link)...

En dan on-topic: ik kan niet ruiken/zien of jij je PC continu full load gebruikt dus niet beoordelen of de temperaturen wel/niet constant boven de xx graden zitten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Fordox

Fordox

00101010

4ghz stressed 60 graden (ik neem dat je stressed neemt met prime oid en niet een spel?) is ruim binnen de marges :) als je prime draait zeg dan maar max 78 graden.

• Boutje1
MAX3400 schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 22:05:
Enige opmerking die ik heb: hou op met MVG en dergelijke (klikbare link)...

En dan on-topic: ik kan niet ruiken/zien of jij je PC continu full load gebruikt dus niet beoordelen of de temperaturen wel/niet constant boven de xx graden zitten.
Nee dat kon je niet ruiken en was ook geen opmerking van mijn kant uit.

• Boutje1
Fordox schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 22:19:
4ghz stressed 60 graden (ik neem dat je stressed neemt met prime oid en niet een spel?) is ruim binnen de marges :) als je prime draait zeg dan maar max 78 graden.
Ja is getest met prime95, dus zit nog save.

Thx

• Fordox

Fordox

00101010

Dat is mooi, dan kun je nog ruim spelen met je voltages en multiplier :)

• Boutje1
Fordox schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 12:03:
Dat is mooi, dan kun je nog ruim spelen met je voltages en multiplier :)
Ja zoals jullie wel zullen gemerkt hebben ben ik een newbie op overclock vlak.
Voltage staat nu op 1.270 en multiplier dus op 40.
Ga ik nu systematisch met voltage naar beneden of eerst met multiplier omhoog en kijken hoe warm hij wordt?
Als dit verplaats moet worden van topic go ahead.

• Fordox

Fordox

00101010

Verplaatsen vraag je aan bij schop een modje ;)
Speel eerst wat met je multi, en dan voltage voor stabiliteit en hou ondertussen je temps in de gaten. Niet warmer dan 80 onder prime he!

• Boutje1
Fordox schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 12:34:
Verplaatsen vraag je aan bij schop een modje ;)
Speel eerst wat met je multi, en dan voltage voor stabiliteit en hou ondertussen je temps in de gaten. Niet warmer dan 80 onder prime he!
ok gaan we doen.
Pagina: 1