• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Ola :)

Ik wil video's gaan maken voor ons bedrijf met een Dslr. Ik heb hier een budget voor van ongeveer 5000 euro om alleen aan een body en lenzen uit te geven. Ik heb eea rond gezocht en ik zag ook het video dslr topic in dit forum maar dat was een beetje beperkt qua info.

Wat voor soort video's ga ik maken? Het zullen voornamelijk beursvideo's zijn van producten en interviews. Vooral productopnames zijn belangrijk (telefoons). Ik heb een lijstje gemaakt van een body en lenzen die ik overweeg. Ik heb advies nodig of ik eventueel wat anders moet kopen/nemen. Ik twijfel vooral over de body en de 24-105 lens. Audio meuk en accesoires heb ik een apart budget voor, dus daar hoeven we geen rekening hierin mee te houden.

Ik heb dus twee kits (die hieronder in 1 lijst worden weergegeven) uitgezocht waartussen ik twijfel.

1: De 5D Mark 2 met een 24-105 + 70-200 + 10-22mm lenzen
2: De 60D met een 24-105 + 70-200 + 10-22mm lenzen

Mijn twee vragen concreet:
1: Welke body zouden jullie nemen en waarom? Scheelt fullframe veel met video opnames in tegenstelling tot de 60D?
2: De 24-105 moet het werkpaard gaan worden. Zijn hier betere alternatieven voor die het 'midden'-spectrum beter weet te bedienen en interessant is met meer licht etc? Denk aan bijv een 24-70 2.8L.

#ProductPrijsSubtotaal
1Canon EOS 5D Mark II + EF 24-105mm IS USM€ 2.449,-€ 2.449,-
1Canon EOS 60D€ 817,-€ 817,-
1Røde VideoMic Pro on-camera Microfoon€ 149,-€ 149,-
1Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM€ 649,-€ 649,-
1Canon EF 24-105mm f/4L IS USM€ 839,-€ 839,-
1Canon EF 70-200mm f/4L USM€ 489,-€ 489,-
1Zoom H4n Handy Recorder€ 275,-€ 275,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 5.667,-

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

de 5D2 met een 10-22 gaat niet lukken, dat past niet. Dan zou je een 17-40 moeten overwegen als je een UWA wilt

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• DaannO
Moby schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 19:40:
de 5D2 met een 10-22 gaat niet lukken, dat past niet. Dan zou je een 17-40 moeten overwegen als je een UWA wilt
Kijk, daar kan ik wat mee, dank. En de 24-105 is verder een respectabele lens? Veel reviews over gelezen en het algemene cijfer is een 7. Niet de beste maar verder prima prijs/kwaliteit verhouding.

• Nismod
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-01 22:26
Weet verder niet veel van video aan Canon kant, maar ik wil je wel een ND filter aanraden zodat je, vooral buiten, toch een kleine DOF hebt. Hierdoor springt je onderwerp er vaak een stuk beter uit.

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-01 11:51
Nog een apart budget voor een statief of een rig? Ik zou net wat minder geld stoppen en meer in alles eromheen.

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Eens met Exphy. Als je wilt gaan filmen zou ik ook eens denken aan een viewfinder, follow focus, matte box e.d. Dit soort dingen.
Edit: of deze, ben erg over dit merk te spreken.

[ Voor 20% gewijzigd door hfos op 10-01-2012 19:51 ]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Vergeet die 70-200 in eerste instantie, aan een 24-105 heb je in 99% van de gevallen (op crop) genoeg qua bereik voor de dingen die je opnoemt. Steek dat geld in een goeie rig, microfoon, lampen, filters, etc. Voor interviews en productfilms wil je ook nog een goed statief enzo.

[ Voor 18% gewijzigd door AtleX op 10-01-2012 19:52 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• DaannO
Exphy schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 19:49:
Nog een apart budget voor een statief of een rig? Ik zou net wat minder geld stoppen en meer in alles eromheen.
Jup, staat ook in de tekst. Voor geluid, statief en bescherming heb ik een budget van 3000 euro er naast. (twee statieven (robuust), draadloze Sennheiser sets, flitser en draagtas)

Overigens is dat ook nog wel een vraag of je echt extra licht nodig hebt op een beurs. Imho niet toch, ivm de grote sensor en lenzen die voldoende licht inlaten.
hfos schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 19:49:
Eens met Exphy. Als je wilt gaan filmen zou ik ook eens denken aan een viewfinder, follow focus, matte box e.d. Dit soort dingen.
Edit: of deze, ben erg over dit merk te spreken.
Zo iets zal op termijn idd gaan komen. Ik wil vooral stilstaande posities dmv statief ivm interviews afnemen. Maar daar is dus rekening mee gehouden.
AtleX schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 19:51:
Vergeet die 70-200 in eerste instantie, aan een 24-105 heb je in 99% van de gevallen (op crop) genoeg qua bereik voor de dingen die je opnoemt. Steek dat geld in een goeie rig, microfoon, lampen, filters, etc. Voor interviews en productfilms wil je ook nog een goed statief enzo.
Heb je idd een punt, die 24-105 heb ik idd als werkpaard omschreven. Is daar nog een beter alternatief voor? Die 70-200 zou alleen voor persconferenties zijn.

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Een 5d2 met 24-105 IS is prima, de 24-105 is een goede lens, en de IS voegt echt wel wat toe bij video. Een 60d met 17-55 f/2.8 IS zal vergelijkbaar zijn, de bouwkwaliteit van de 5d2 + 24-105 is wat beter. Voordeel van de 60d is 't uitklapschermpje en de mogelijkheid om 720p 50fps te kunnen gebruiken.

Die 70-200 snap ik niet, leuk voor foto's maar er is niet mee te filmen, tenzij je een goed statief gebruikt.
Overigens: Een goed videostatief is dus niet een manfrotto fotostatief van 160 euro, maar eentje met een goede videokop. Reserveer daar ook budget voor want een goed (video)statief is duur.
Een groothoek zoals de 10-22 in 't geval van de 60d of 17-40 in 't geval van de 5d is leuk, maar het nut is voor jouw doel misschien beperkt omdat je erg veel groothoekvertekening aan de randen ziet. Dat is bij bewegend beeld best raar.

Ik weet niet hoe 't met jou zit, maar mijn ervaring is dat een flinke camera/lens combi zoals een 5d met 24-105 best zwaar wordt als je die een kwartiertje voor je hebt gehouden. Met filmen houd je je camera niet tegen je oog dus die moet je op een afstandje van je hoofd houden, probeer 'm als je dan moe wordt nog maar eens stil te houden wanneer je ingezoomd bent :) Een schouder-rig is dus aan te raden als je veel zonder statief wil schieten.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• DaannO
abrakadaver schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 20:16:
Een 5d2 met 24-105 IS is prima, de 24-105 is een goede lens, en de IS voegt echt wel wat toe bij video. Een 60d met 17-55 f/2.8 IS zal vergelijkbaar zijn, de bouwkwaliteit van de 5d2 + 24-105 is wat beter. Voordeel van de 60d is 't uitklapschermpje en de mogelijkheid om 720p 50fps te kunnen gebruiken.

Die 70-200 snap ik niet, leuk voor foto's maar er is niet mee te filmen, tenzij je een goed statief gebruikt.
Overigens: Een goed videostatief is dus niet een manfrotto fotostatief van 160 euro, maar eentje met een goede videokop. Reserveer daar ook budget voor want een goed (video)statief is duur.
Een groothoek zoals de 10-22 in 't geval van de 60d of 17-40 in 't geval van de 5d is leuk, maar het nut is voor jouw doel misschien beperkt omdat je erg veel groothoekvertekening aan de randen ziet. Dat is bij bewegend beeld best raar.

Ik weet niet hoe 't met jou zit, maar mijn ervaring is dat een flinke camera/lens combi zoals een 5d met 24-105 best zwaar wordt als je die een kwartiertje voor je hebt gehouden. Met filmen houd je je camera niet tegen je oog dus die moet je op een afstandje van je hoofd houden, probeer 'm als je dan moe wordt nog maar eens stil te houden wanneer je ingezoomd bent :) Een schouder-rig is dus aan te raden als je veel zonder statief wil schieten.
Thanks, daar kan ik wat mee!

Op beurzen ben ik van plan om met een monopad te filmen en producten veelal vanuit een goed video statief inderdaad (tip hiervoor?). Een groot hoek vind ik meestal wel tof voor overview shots er tussen door te monteren. Die 70-200 lijkt het inderdaad niet te gaan worden, kan ik later altijd nog een keer bij kopen waar nodig. Lijkt me niet inderdaad.

Ik was van plan om op 30fps te gaan filmen, ik geloof niet dat 50fps echt heel veel uit maakt?

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Het voordeel van 50/60 fps is dat je later mooie slow-motion beelden kunt maken, maar dat lijkt me voor jou niet zo interessant.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

DaannO schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 20:33:
[...]

Thanks, daar kan ik wat mee!

Op beurzen ben ik van plan om met een monopad te filmen en producten veelal vanuit een goed video statief inderdaad (tip hiervoor?).
Kijk eens bij de kits. En dan bij de 501HDV kop beginnen en dan het lijstje naar beneden lopen. Je wilt in ieder geval een statief hebben waarbij je de kop zelf waterpas kunt zetten (weet even niet de juiste term ervoor). Je wilt niet moeten rommelen met de hoogte van de poten om waterpas uit te komen. En verder moet het statief stevig zijn en de kop moet vloeiend kunnen bewegen. Richtprijzen: E500-E1000.

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-01 11:51
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 20:54:
[...]

En verder moet het statief stevig zijn en de kop moet vloeiend kunnen bewegen. Richtprijzen: E500-E1000.
En neem een vloeistof gedempte kop, dat is echt geniaal voor een goede pan/tilt. Een goed statief mag echt wel wat geld kosten.

Verder mijn vraag, waarom een DSLR, die scherptediepte lijkt me niet het meest nodige voor wat jullie gaan doen. Is een professionele camera geen mogelijkheid? Die dingen zijn veel handiger qua besturing. Ik heb zelf een tijdje gewerkt met een Sony PMW-EX1R en geef mij zo'n ding maar boven een DSLR settup.(Behalve als ik echt dat gebrek aan DOF nodig heb voor verschillende filmische redenen)

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• DaannO
Exphy schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 21:26:
[...]

En neem een vloeistof gedempte kop, dat is echt geniaal voor een goede pan/tilt. Een goed statief mag echt wel wat geld kosten.

Verder mijn vraag, waarom een DSLR, die scherptediepte lijkt me niet het meest nodige voor wat jullie gaan doen. Is een professionele camera geen mogelijkheid? Die dingen zijn veel handiger qua besturing. Ik heb zelf een tijdje gewerkt met een Sony PMW-EX1R en geef mij zo'n ding maar boven een DSLR settup.(Behalve als ik echt dat gebrek aan DOF nodig heb voor verschillende filmische redenen)
Een systeem camera heb ik overwogen en veruit het grootste voordeel daarvan is de beeldstabilisatie en de autofocus. Dat is lijk maar ik vind de kwaliteit va Dslr mooier en meer van deze tijd. Klinkt lame, maar die dof shots vind ik erg tof en geeft voor mij een erg prettig gevoel. Daarnaast slaan we met een dlsr twee vliegen in 1 klap omdat we ook veel foto's maken voor reviews. Imho is ook een Dslr compacter qua setup. Op een beurs heb je alleen een monopad nodig, dslr, lens en draadloos geluidsset met microfoon en klaar ben je.

Ik zit erg in de 'blog-sector' en ik kijk met afgunst naar de Amerikaanse media die het erg handig en van redelijk goede kwaliteit weten te bolwerken. Lijkt me gewoon erg tof om er mee te klooien en er langzaam in te groeien :)

• Bart.O
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-12-2025
Werk op stage met de 5d en de 7d als 2e cam die vergelijkbaar is met de 60d die ik weer prive bezit.

De 5d is behoorlijk lichtsterker vooral omdat je tot 1600 iso kunt gaan en bij de 60 tot 640 en evt 800. De 24-105 f4 is een perfekt werkpaard gebruiken wij ook, niet super lichtsterk en naarmate je inzoomed verliest hij nog een klein beetje licht daarom is de 5d hier wel extra lekker bij.

Wat echt een must is is een viewfinder die 3x vergroot hierdoor kun je beter focussen en je hebt 3 contactpunten die voor veel meer stabiliteit zorgen in combinatie met de 24-105 en zijn IS kun je daardoor met wat oefenen zelfs zonder rig uit je hand filmen.

Als je een goedkope groothoek wil kun je voor de tokina 2.8 gaan, inprincipie 'past' hij niet op de 5d. hij past er wel op en doet het ook maar je kunt hem alleen op 16mm gebruiken omdat hij anders niet je sensor bedekt, doordat je geen crop factor hebt zul je aan 16mm al echt wel een groot genoege hoek hebben.

Bedoel je met de 70-200 de 2.8 markI de f4 met of zonder is of de 2.8 markII IS. Op stage gebruiken ze de 2.8 mark 1 die voor hun echt dikke prima is. ikzelf heb de mark 2 die bijna 900(?) euro duurde is en dan kun je jezelf afvragen of dat het geld je wel waard is voor video.

Als je nog flink wat tijd over hebt, er komt een 5d mark III aan en de oude 24-70 gaan ze vervangen dit beide wss binnen een halfjaar. de 5d miss ietsje later, in die tijd kun je mij en me 60d in huren? :P

edit: En waar je op moet letten is dat je lensen neemt die een vast diafragma over de hele range hebben. Als je bv op 2.8 bezig bent en je zoomed in terwijl je lens ingezoomed max 3.5 aan kan zal hij automatisch verspringen en bij dslrs is dat trapsgewijs en dat is dus gigantisch lelijk wat vrij verrot is om in post weer aan te passen.

[ Voor 10% gewijzigd door Bart.O op 10-01-2012 22:15 ]

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:46

ThunderNet

Flits!

DaannO schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 20:10:
[...]

Jup, staat ook in de tekst. Voor geluid, statief en bescherming heb ik een budget van 3000 euro er naast. (twee statieven (robuust), draadloze Sennheiser sets, flitser en draagtas)

Overigens is dat ook nog wel een vraag of je echt extra licht nodig hebt op een beurs. Imho niet toch, ivm de grote sensor en lenzen die voldoende licht inlaten.

[...]

Zo iets zal op termijn idd gaan komen. Ik wil vooral stilstaande posities dmv statief ivm interviews afnemen. Maar daar is dus rekening mee gehouden.

[...]

Heb je idd een punt, die 24-105 heb ik idd als werkpaard omschreven. Is daar nog een beter alternatief voor? Die 70-200 zou alleen voor persconferenties zijn.
draai die budgetten lekker om en haal als camera een 600D met wat leuk glas erbij..

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• DaannO
Ok, maar niemand adviseert me dus om de 24-70 te kopen ipv de 24-105? En misschien nog tips voor een leuke marco-lens voor productfotografie? De vraag is uiteraard hoe veel macro het moet, maar misschien mooie shots van een bepaald onderdeel van een toestel lijkt mij ook erg tof :)

[ Voor 60% gewijzigd door DaannO op 11-01-2012 11:25 ]

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:24

Garyu

WW

Ik zou eerst eens aan de slag gaan met de 24-105. Daarmee kan je ook macro-foto's (zoals jij die bedoelt) maken, daar heb je niet per se een aparte macro-lens voor nodig.

Dat budget van 8k€ voor een dergelijke setup is trouwens redelijke overkill, ik zou je baas vragen of je niet wat daarvan zelf mag houden als provisie als je met minder geld (i.e. 4k€) een prima setup bij elkaar weet te toveren :+.

[ Voor 40% gewijzigd door Garyu op 11-01-2012 11:49 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Bart.O
Ik zou ff wat van die macrotussenringen halen, die zet je tussen je lens en body hierdoor kun je net wat dichterbij focussen en ze kosten vrijwel ' niks '.

• DaannO
Garyu schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 11:47:
Ik zou eerst eens aan de slag gaan met de 24-105. Daarmee kan je ook macro-foto's (zoals jij die bedoelt) maken, daar heb je niet per se een aparte macro-lens voor nodig.

Dat budget van 8k€ voor een dergelijke setup is trouwens redelijke overkill, ik zou je baas vragen of je niet wat daarvan zelf mag houden als provisie als je met minder geld (i.e. 4k€) een prima setup bij elkaar weet te toveren :+.
Ik ben zelf 'de' baas ;) Het is voor mijn websites/bedrijf :)

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

DaannO schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 11:24:
Ok, maar niemand adviseert me dus om de 24-70 te kopen ipv de 24-105? En misschien nog tips voor een leuke marco-lens voor productfotografie? De vraag is uiteraard hoe veel macro het moet, maar misschien mooie shots van een bepaald onderdeel van een toestel lijkt mij ook erg tof :)
Nee, voor filmen zou ik het niet direct doen denk ik. Je gaat mensen filmen geloof ik? met een diafragma van f2.8 is het lastig om een heel hoofd scherp te hebben. Met f4 ook nog wel, maar iets minder. Verder heeft de IS wel wat toegevoegde waarde voor het filmen natuurlijk.

Hoe groot zijn je producten? Telefoons zie ik nu. Daar heb je niet perse een macro lens voor nodig. Een 24-105 en wat croppen zou je al een eind mee moeten kunnen komen. De 21MP van de 5D2 laat wel wat croppruimte over. Waar komen de productfoto's in? Alleen voor web, of ga je ook printen.

Verder zou ik ook meer geld uitgeven aan de randzaken dan aan de camera + lens zelf, want goed filmen met een DSLR is zo makkelijk nog niet zonder hulpmiddelen

[ Voor 7% gewijzigd door Moby op 11-01-2012 12:45 ]

• DaannO
Moby schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 12:41:
[...]

Nee, voor filmen zou ik het niet direct doen denk ik. Je gaat mensen filmen geloof ik? met een diafragma van f2.8 is het lastig om een heel hoofd scherp te hebben. Met f4 ook nog wel, maar iets minder. Verder heeft de IS wel wat toegevoegde waarde voor het filmen natuurlijk.

Hoe groot zijn je producten? Telefoons zie ik nu. Daar heb je niet perse een macro lens voor nodig. Een 24-105 en wat croppen zou je al een eind mee moeten kunnen komen. De 21MP van de 5D2 laat wel wat croppruimte over. Waar komen de productfoto's in? Alleen voor web, of ga je ook printen.

Verder zou ik ook meer geld uitgeven aan de randzaken dan aan de camera + lens zelf, want goed filmen met een DSLR is zo makkelijk nog niet zonder hulpmiddelen
Alleen web inderdaad, dus kleine resoluties. Ik heb nu ook flink wat geld over inderdaad. Als ik het even zo snel dan ben ik ongeveer 3k kwijt aan de camera en heb ik nog ruim 5k voor randzaken zoals een goed statief, monopad, draadloos geluidset, geheugenkaarten en eventueel idd een schouder rig.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Allemaal mooi, heb niet alles gelezen, maar al koop je een camera van €100.000 euro.... Heb je ook ervaring in het filmen met een dSLR of een videocamera in het algemeen? Ken je de basisregels of ben je bereik te investeren in een gedegen opleiding?

Begrijp me niet verkeerd. Ik heb zelf ook een 5dII met 16-35 II - 24-70L - 70-200 2.8 L IS etc etc. Maar als je niet de beginselen kent zullen je filmpjes echt Crap worden.

Daarnaast heb je ook software nodig. Bijvoorbeeld Adobe Premiere of een Apple tegenhanger. Vergis je niet in die bedragen.

• DaannO
Fairy schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 12:57:
Allemaal mooi, heb niet alles gelezen, maar al koop je een camera van €100.000 euro.... Heb je ook ervaring in het filmen met een dSLR of een videocamera in het algemeen? Ken je de basisregels of ben je bereik te investeren in een gedegen opleiding?

Begrijp me niet verkeerd. Ik heb zelf ook een 5dII met 16-35 II - 24-70L - 70-200 2.8 L IS etc etc. Maar als je niet de beginselen kent zullen je filmpjes echt Crap worden.

Daarnaast heb je ook software nodig. Bijvoorbeeld Adobe Premiere of een Apple tegenhanger. Vergis je niet in die bedragen.
Heb er idd al wat ervaring mee, maar het wordt zeker een leercurve waarin ik wil investeren. Daarnaast heb ik al wat ervaring met Premiere Pro en daar ga ik ook nog de nodige cursussen voor volgen. Ik heb ook niet gezegd dat het makkelijk zal zijn, maar dat doet verder niet af aan het feit dat ik een goede kit wil hebben voor video's :)

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Als het alleen voor web is zou ik zeker nog geen macro halen, en gewoon eerst gaan spelen met de 24-105. Verder moet je echt veel oefenen, want zoals ik al zei, het is erg moeilijk om de dingen die je in je hoofd hebt ook om te zetten in beeld. Lees ook eens de verschillende topics hier eens door voor wat meer info en tips.

Vergeet ook het nabewerken niet, van zowel de foto's (relatief eenvoudig) en de filmpjes (heel wat intensiever). Hier moet ook tijd en geld aan worden besteed.
DaannO schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 12:55:
[...]
en eventueel idd een schouder rig.
Deze zou ik iets hoger op de wanted lijst zetten dan dat je nu doet voorkomen.

[ Voor 19% gewijzigd door Moby op 11-01-2012 13:04 ]

Verwijderd

Vergeet ook http://www.litepanels.com/ niet :)

• DaannO
Ik moet nog even zien hoe of wat. Interviews etc op beursen kan je beter in een omgeving doen met voldoende licht. Want op de camera moet namelijk de receiver voor de draadloze microfoon gezet worden (hoeft niet perse, maar wel zo handig). De rest is meer broll er tussendoor voor de afwisseling..

Op kantoor hebben we studiolampen staan voor het geheel :)

[ Voor 6% gewijzigd door DaannO op 11-01-2012 13:11 ]

Verwijderd

Ik denk dat ik toch mijn verhaal iets ga aanpassen. Ik zou je adviseren om eerst eens te beginnen met een heel goedkope setup. Haal een 60D met een gestabiliseerde lens (liefst eentje die voor fullframe geschikt is, bijvoorbeeld de 28-135 IS). Ga hiermee eens aan de slag (thuis bijvoorbeeld of in een omgeving die redelijk gelijk is aan wat je in gedachten hebt) en ga kijken tegen welke beperkingen je aanloopt. Leen/huur/regel een statief/eenbeen en kijk of dat je bevalt (goedkoop is beter, aangezien je dan vanzelf ziet waar je tegenaan loopt). Op die manier -met veel oefenen- zie je vanzelf waar je tegenaanloopt. Wireless audio, richtmic of toch een lavelier, lamp op de camera of met een assistent, rig of statief, juiste brandpunt, etc. Nu 5k weggooien kan vervelende gevolgen hebben. Ik denk dat je het ervaringselement onderschat :)

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:24

Garyu

WW

Mee eens, alleen dan waarschijnlijk met een 24-105IS.

Camera en lens zijn bij video voor een relatieve beginner waarschijnlijk minder boeiend als het eromheen-gebeuren.

Je overschat volgens mij nogal de kwaliteit van licht op beurzen en evenementen voor het draaien van video, juist hier wil je goede belichting en niet gezichten die half in de schaduw hangen omdat de belichting ten eerste relatief laag is maar ten tweede ook van rechtboven komt en slagschaduwen tot gevolg heeft.

Gewicht: zeker een issue, je hebt een bepakking nodig om die camera aan je oog te houden, een monopod is de vraag of dat genoeg gaat zijn, ik denk dat je liever een driepoot hebt die je stabiel kan bedienen. Maar ook een schouderrig wil je wel hebben als je een beetje langer met je cam rond wil lopen.

Manual focus - een follow focus lijkt me geen onnodige luxe als je iets met beweging gaat doen. Als je subject altijd stil staat kan je gewoon met de hand focussen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Sowieso als het alleen voor video is, zou ik helemaal geen dSLR nemen maar een échte videocamera.

Een 5d II kun je super video mee opnemen, maar je hebt een schatkist aan accessoires nodig, zoals een HD scherm (en de 5D II heeft geen hoge resolutie HDMI bij opnemen). Een zoeker op het LCD scherm heb ik ook gekocht, dat is 1 grote ellende!

Met een échte videocamera (semi pro) kun je veel beter focussen en heb je ook echte hulpmiddelen aan bood voor focus en belichting (magic lantern is ook niet alles) en ligt de camera veel lekkerder in de hand voor video.

Een dSLR kan prima hoor maar de 'rig' er omheen wordt gewoon veel uitgebreider.

Mijn advies als het alleen om video gaat:

een semi-pro HDV camera !

Is misschien een beetje tegenstrijdig met mijn voorliefde voor video op een dSLR maar in zijn geval lijkt een HD video camera me praktischer. Zie je jezelf al rondrennen met een dSLR met losse schermen en spul er op en een hoop beugels en schouderdragers en dolly's etc etc?

Een goede HDV camera met een mooie sennheiser microfoon er op en een lamp en je kunt gaan! (en als je een béétje je ogen de kost geeft hou je van die 5000 euro nog een paar cent over voor een goede training).

En nu kruip ik weer snel terug in m'n schulp :X

[ Voor 39% gewijzigd door Fairy op 11-01-2012 15:07 ]

• Bart.O
Heb het idee dat jullie allemaal wat overdrijven, bij ons gebruiken we niet eens een shoulderrig of followfocus.

Zo'n lamp voor op/naast de cam zou je eerst ook voor een tientje op ebay kunnen halen, niet het beste maar werkt toch prima. Misschien is het een idee om een keer iemand mee te nemen/huren die er ervaren mee is en zijn eigen materiaal heeft zodat je ziet hoe het allemaal werkt voor jouw.

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-01 15:11
Camera/lenzenverhaal: 5D is heel leuk en mooi, maar ik ben zelf met mijn 600d ontzettend blij met het klapschermpje. Kan ook komen omdat ik op de schoudercameras waarmee ik eerst werkte uitklapschermpjes had, maar ik wil niet meer zonder. Heb zelf een cheap dealextreme viewfinder met magnetische bracket op mn schermpje geplakt en dat voldoet prima. Hoef ik geen draaibare zacuto voor te kopen :) Qua lenzen: die 70-200 hoef je niet aan te schaffen. Dat bereik heb ik nog nooit gemist, en ik kan me niet voorstellen dat je hem in het soort klussen wat jij hier beschrijft gaat missen. Groothoek ook niet echt eerlijkgezegd... maar dat moet je zelf uit proberen. Bij ons hebben we voornamelijk de 24-70L en af en toe een 16-35L op de camera staan.

Sachtler Ace schijnt een heel goed statief te zijn voor het geld. Sachtler levert sowieso kwaliteit dus daar kun je weinig aan fout doen. Zie ook: http://vimeo.com/28806951 Op de zaak gebruiken wij een Sachtler Runner 2, verschrikkelijk fijn statief, nog nooit een betere gebruikt. Kost wel een paar centen... Een goede Sachtler is 2e hands ook nog prima, die Runner van ons is ook al jaren oud maar die zou ik zo kopen.

Draadloos Sennheiser setje zou ik mee wachten. Draadloos staat vrijwel altijd gelijk aan problemen, wij gebruiken onze setjes bijna niet meer bij ons op de zaak. Dan kun je veel beter een fatsoenlijke richtmicrofoon regelen, of anders een Sennheiser XLR-plug naar 3.5mm waaraan je makkelijk (de zelfde) Sennheiser lavalier kunt koppelen, die zijn wel nice namelijk. Je kunt op de zelfde plug zelfs een sprietje gebruiken. Dan moet je nog even kijken of je niet beter een Juicedbox kunt kopen ipv een Zoom H4n, maar dit ligt aan je eigen workflow. Met een H4n moet je je audio eerst weer sync leggen enzo.

Lampje zou ik zeker wel doen. Bij een interview helpt het net even een glinstering in de ogen te brengen zodat de ogen iets meer spreken en het haalt de harde schaduwen uit het gezicht weg. Met een lampje komen mensen vaak net wat natuurlijker over, hoewel dat natuurlijk niet zo is. Ik zou zeker voor een paar tientjes een ledpanel op een magicarm toevoegen aan je verlanglijstje, het is niet alsof je budget het niet toe laat.. ;)

Wat betreft een rig enzo, wat Bart.O zegt is tot zekere hoogte waar: een 5D met viewfinder is te gebruiken zonder rig want je hebt 3 contactpunten. Wanneer je echter een juicedbox/h4n er aan hangt, je hangt er een lampje aan, een microfoon, monitor?, follow focus, mattebox etc: zie dat maar vast te houden/bevestigen. Voor mezelf heb ik zelf wat in elkaar geknutseld op 15mm rails, maar op www.linkdelight.com kun je wel het een en ander vinden aan goedkopere rigs. Je betaalt daar misschien 2-300 euro voor een rig, maar dan weet je wel wat je wilt voor je 2-3000 euro aan een RedRock/Zacuto uit geeft. Wellicht kun je dan met wat afzonderlijke onderdelen je linkdelight rig wel helemaal naar wens maken.

Maar het belangrijkste advies wat ik je kan geven is: huur/leen eens wat apparatuur/accesoires en ga oefenen. Dat kom je vanzelf dingen tegen die je tegen staan, dingen die je fijn vindt en dan wordt het maken van keuzes een stuk makkelijker.

Joejoe!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Ik zou zeggen koop een 600D, 60D, 7D of 5DII, een 24-105 en statief met videokop en een mic.
Ga dan eens proberen en filmen.
Dan merk je later wel of je spul zoals een viewfinder, follow focus, mattebox etc nodig hebt. Het zijn in ieder geval geen noodzakelijke spullen, zeker niet voor een beginner.

Wat sommigen hier voorstellen voelt voor mij een beetje om een 500 f4 IS USM met 1.4TC aan te raden aan een 16 jarige beginner..

[ Voor 17% gewijzigd door Scirocco op 11-01-2012 16:51 ]

• DaannO
Ik neem jullie tips allemaal mee, super bedankt daarvoor! Ik wil liever niet de discussie uit laten monden in het feit of we wel of geen ervaring hebben. Ik snap dat het lastig is en niet bedoeld is voor beginners, maar dat staat hier verder niet ter discussie.

Het gaat mij even puur en simpel om de hardware en welke ik dus het best in combinatie met elkaar kan aanschaffen. Ook de discussie dslr vs full blown camera hoeft verder niet gevoerd te worden :)

• wavemaster100
  • Registratie: December 2004

wavemaster100

Very ZEISS

Ik vind het apart dat bijna niemand een lichtsterke prime aanbeveelt zoals een 50/1.4 van zeiss (top voor manual focus).

Canon 5D2 | Fuji X100 | Fuji X100F | Sony RX100 III | Ricoh GRD IV | Yashica T5 | Contax T2

• DonMetal
wavemaster100 schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 17:07:
Ik vind het apart dat bijna niemand een lichtsterke prime aanbeveelt zoals een 50/1.4 van zeiss (top voor manual focus).
Zeker een top lens, maar ik spreek uit ervaring als ik zeg dat je bij beurzen flexibel wilt zijn, en dus het beste met een zoomlens op pad kunt gaan. Ten minste, als ik de keuze heb pak ik liever een 24-70 2.0 dan een 50 1.7 :)

Joejoe!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Canon heeft vrij recent toch nieuwe videocamera's? http://www.canon.nl/For_H...ma_EOS_Cameras/index.aspx _O-

Maar met Fairy... bovenstaande modellen vallen wat buiten je budget, maar Canon heeft ook betaalbare pro videocamera's: http://www.canon.nl/For_H...inition_HD/LEGRIA_HF_G10/

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Verwijderd

GoT schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 21:05:

Maar met Fairy... bovenstaande modellen vallen wat buiten je budget, maar Canon heeft ook betaalbare pro videocamera's: http://www.canon.nl/For_H...inition_HD/LEGRIA_HF_G10/
Link dan even naar de goede pagina.

Voor videocams kun je beter naar Sony kijken imo.

Verder zijn er nog consumenten modellen met interchangeable lenses, maar de TS heeft liever een dSLR ;)

• DonMetal
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 21:12:
[...]

Link dan even naar de goede pagina.

Voor videocams kun je beter naar Sony kijken imo.

Verder zijn er nog consumenten modellen met interchangeable lenses, maar de TS heeft liever een dSLR ;)
Ik ben zelf meer fan van Panasonic. Als je dan toch SLR-achtig wilt doen is de AGAF 100/101 een erg leuk stuk speelgoed ;) Prijs zit tegen de 4000 euro aan geloof ik dus voor de TS zal het wat overdreven zijn :)

Joejoe!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:54
Over het licht verhaal waar volgens mij nog niemand op gereageerd heeft, ja juist op beurzen heb je extra licht nodig. Het is daar vaak aardig donker, althans de beurzen waar ik kom. Als je een interview filmt wil je altijd een mooi gelijk zacht licht op zijn gezicht hebben zodat dat duidelijk gedefinieerd is en niet zich in een schaduw bevind. Kan je nog zon lichtsterke lens hebben, ziet er gewoon niet mooi uit. Dus ik zou gaan voor in dit geval een aanpasbaar videolicht die je op je hotshoe kan mounten. Als je meer in studio setup gaat interviewen, met je eigen booth bijvoorbeeld dan kan je nog extra licht aanschafffen om het nog beter te maken.

• DaannO
Ok, ik ben weer wat wijzer en verder in het proces en heb dan ook de volgende lijst samengesteld die zo goed als definitief is. Ik heb gekozen voor een fullframe camera en de vraag is of ik daarbij nu ook een lens moet kopen die het toestel meer recht doet.

Ik twijfel dus nu nog tussen 24-105 en de 24-70 lens (zie hieronder). Grote voordeel van de 24-70 is uiteraard de f/2.8 tov de f/4 van de 24-105. Je levert er alleen wat bereik meer in, maar de vraag is of we dat extra bereik wel gaan gebruiken. We gaan eigenlijk uitsluitend vanaf statief filmen, ook op beurzen. Dan kunnen we denk ik beter voor de 24-70 gaan, right?

Voor de rest lijkt alles me redelijk compleet. Als mensen nog op of aanmerkingen hebben, dan hoor ik dat graag.

(Hier mist nog een LED-paneel voor extra belichting, bescherming, audio set (uno, duo) omdat deze niet te vinden zijn in de PW :P)
#ProductPrijsSubtotaal
1Canon EOS 5D Mark II + EF 24-105mm IS USM€ 2.498,-€ 2.498,-
1Sony CLM-V55€ 291,-€ 291,-
4Sandisk Extreme CompactFlash 16GB 400x€ 62,-€ 248,-
1Canon LP-E6 , Batterij Canon EOS 5D Mark II, Canon EOS 60D, Canon EOS 7D€ 57,29€ 57,29
1Canon Speedlite 580EX II€ 376,-€ 376,-
1Sennheiser EW 100 ENG G3€ 0,-€ 0,-
1Sennheiser MD 46€ 0,-€ 0,-
1Manfrotto TR546B+HD501HDV+MBAG90PN€ 590,98€ 590,98
1Zoom H4n Handy Recorder€ 299,-€ 299,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.509,27

[ Voor 12% gewijzigd door DaannO op 01-02-2012 16:28 ]

Verwijderd

Een puntje:
Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM, deze is gemaakt voor APS-C, ofwel crop sensor camera's. Ik denk dat dat niet de bedoeling is aangezien je een full frame dslr gebruikt?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2012 15:57 ]

• DaannO
Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 15:56:
Een puntje:
Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM, deze is gemaakt voor APS-C, ofwel crop sensor camera's.
Ah ja, uiteraard. Had eerst de 60D in gedachten ;) Nog een alternatief voor deze?

[ Voor 5% gewijzigd door DaannO op 01-02-2012 15:57 ]

• brrrt
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-11-2025
Wat mij in je lijstje vooral opvalt is dat je maar 1x 16GB CF kaartje neemt. De snelheid etc. is goed, maar waarom zo weinig geheugen? Omdat ik zelf niet film met m'n DSLR weet ik niet precies hoeveel je ermee kan schieten, maar 16GB lijkt me op iets van 3 uurtjes te komen? Als je dan naar een CES of andere telecombeurs komt, lijkt me dat te weinig footage om uiteindelijk een toffe review te maken...

Wat vinden de mensen die er wel (echt) verstand van hebben? :P

• DaannO
brrrt schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 15:58:
Wat mij in je lijstje vooral opvalt is dat je maar 1x 16GB CF kaartje neemt. De snelheid etc. is goed, maar waarom zo weinig geheugen? Omdat ik zelf niet film met m'n DSLR weet ik niet precies hoeveel je ermee kan schieten, maar 16GB lijkt me op iets van 3 uurtjes te komen? Als je dan naar een CES of andere telecombeurs komt, lijkt me dat te weinig footage om uiteindelijk een toffe review te maken...

Wat vinden de mensen die er wel (echt) verstand van hebben? :P
Dat worden er waarschijnlijk 3 of 4, heb nog niet op + gedrukt, nu wel :)

• brrrt
Ah, dat maakt 't veel beter. Volgens CoolBlue schiet je per GB maar 8 minuten Full HD, dus komt je per kaartje op iets meer dan 2 uur uit.

Verwijderd

Verder lekker boodschappenlijstje trouwens, ik zou er wel opgewonden van raken als ik dat allemaal in een keer uit mag pakken :p

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-01 14:35
Dat lijstje in de topicstart is wel een beetje vaag zo. Je hebt de 5D2 mét 24-105 gekozen en dan ga je er ook nog een 24-105 bij nemen :? Als het twee verschillende sets moeten zijn, stop ze dan in twee verschillende lijstjes :P

En ik denk dat je zaken als schouderrig, lampen en followfocus-hulpstukken veel hoger op je lijstje zou moeten zetten, dan dat je ze nu lijkt te hebben. Begin met een leuke camera (5D2 is dat) en één leuke lens (24-105) en bouw eerst een setup (met dus stabilisatie, lampen, etc) zodat je echt fatsoenlijk kan filmen en ga daarna pas kijken naar andere lenzen en dingen, in plaats van nu maar op de gok voor €5000 meerdere camera's en lenzen te kopen, omdat het wel goed schijnt te zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 01-02-2012 16:05 ]

The devil is in the details.

• DaannO
Hahn schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 16:04:
Dat lijstje in de topicstart is wel een beetje vaag zo. Je hebt de 5D2 mét 24-105 gekozen en dan ga je er ook nog een 24-105 bij nemen :? Als het twee verschillende sets moeten zijn, stop ze dan in twee verschillende lijstjes :P

En ik denk dat je zaken als schouderrig, lampen en followfocus-hulpstukken veel hoger op je lijstje zou moeten zetten, dan dat je ze nu lijkt te hebben. Begin met een leuke camera (5D2 is dat) en één leuke lens (24-105) en bouw eerst een setup (met dus stabilisatie, lampen, etc) zodat je echt fatsoenlijk kan filmen en ga daarna pas kijken naar andere lenzen en dingen, in plaats van nu maar op de gok voor €5000 meerdere camera's en lenzen te kopen, omdat het wel goed schijnt te zijn.
In totaal wil ik twee lenzen, zie een paar reacties hier boven. Die 5D plus die lens zit ik een kit, maar was even voor mijn overzicht dat ik ook nog die andere lens erbij heb geknald. Wordt dus of de 24-105 of de 24-70 + een 10-22 achtig iets :)

Verder gaan we alleen vanaf statief schieten en hebben we voorlopig die andere dingen niet nodig. LED-paneel zit er ook bij, net als en extern scherm. Zie ook DaannO in "[Advies] Dslr met ruim budget voor video"
brrrt schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 16:02:
Ah, dat maakt 't veel beter. Volgens CoolBlue schiet je per GB maar 8 minuten Full HD, dus komt je per kaartje op iets meer dan 2 uur uit.
Idd, heb er nu vier :)

[ Voor 11% gewijzigd door DaannO op 01-02-2012 16:09 ]

• Hahn
Ah, dat lijstje had ik gemist, maar ook daar is de helft weer vaag.
[list]• 10-22 past niet op fullframe
• 24-70 is dubbel met de 24-105 kit
• 580EXII is een flitser, daarmee flits je dus en daar heb je meestal niet bijzonder veel aan voor video
• Ik zou minimaal 32GB-kaartjes nemen, video vreet ruimte bij het leven
• Wel extra accu, maar geen grip? Lekker handig om de accu te verwisselen terwijl 'ie op statief staat :P

[ Voor 15% gewijzigd door Hahn op 01-02-2012 16:13 ]

• DaannO
Hahn schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 16:12:
Ah, dat lijstje had ik gemist, maar ook daar is de helft weer vaag.
[list]• 10-22 past niet op fullframe
• 24-70 is dubbel met de 24-105 kit
• 580EXII is een flitser, daarmee flits je dus en daar heb je meestal niet bijzonder veel aan voor video
• Ik zou minimaal 32GB-kaartjes nemen, video vreet ruimte bij het leven
• Wel extra accu, maar geen grip? Lekker handig om de accu te verwisselen terwijl 'ie op statief staat :P
1: DaannO in "[Advies] Dslr met ruim budget voor video"
2:
Ik twijfel dus nu nog tussen 24-105 en de 24-70 lens (zie hieronder). Grote voordeel van de 24-70 is uiteraard de f/2.8 tov de f/4 van de 24-105. Je levert er alleen wat bereik meer in, maar de vraag is of we dat extra bereik wel gaan gebruiken. We gaan eigenlijk uitsluitend vanaf statief filmen, ook op beurzen. Dan kunnen we denk ik beter voor de 24-70 gaan, right?
3: Ik wil niet zo veel aan video kwijt raken als het kaartje kapot gaat.
4: Das een goeie :)

[ Voor 14% gewijzigd door DaannO op 01-02-2012 16:19 ]

• Hahn
Ik denk niet dat je veel met f/2.8 zal gaan filmen, want dan heb je een scherptediepte waarbij iemand z'n neus scherp is en z'n ogen al niet meer. En door de langere brandpuntsafstand van de 24-105 zou je dat effect ook kunnen krijgen (moet je alleen verder weg gaan staan :P). Dus ik zou zelf eerder de 24-105 kiezen.

Maar ook daarvoor: 2 sets, 2 lijstjes. Eentje met 5D2 + 24-105 en eentje met 5D2 + 24-70. Nu krijg je een vertekend beeld omdat er twee dure lenzen in de lijst staan, terwijl je er maar eentje gaat kiezen.

En alternatief voor 10-22 lijkt me niet echt nodig, 24mm op Fullframe is vrij wijd.

Als je gaat filmen is die 580EXII nooit nodig, dus daar een andere (continue) lamp voor kiezen is wel aan te raden ;)

• DaannO
Hahn schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 16:22:
Ik denk niet dat je veel met f/2.8 zal gaan filmen, want dan heb je een scherptediepte waarbij iemand z'n neus scherp is en z'n ogen al niet meer. En door de langere brandpuntsafstand van de 24-105 zou je dat effect ook kunnen krijgen (moet je alleen verder weg gaan staan :P). Dus ik zou zelf eerder de 24-105 kiezen.

Maar ook daarvoor: 2 sets, 2 lijstjes. Eentje met 5D2 + 24-105 en eentje met 5D2 + 24-70. Nu krijg je een vertekend beeld omdat er twee dure lenzen in de lijst staan, terwijl je er maar eentje gaat kiezen.

En alternatief voor 10-22 lijkt me niet echt nodig, 24mm op Fullframe is vrij wijd.

Als je gaat filmen is die 580EXII nooit nodig, dus daar een andere (continue) lamp voor kiezen is wel aan te raden ;)
Ok, check :) Ik zat voor de 10-22 te kijken naar deze pricewatch: Canon EF 16-35 f/2.8L II USM

De flitser is voor het fotowerk, gaan we er ook mee doen ;) En idd, filmen op 2.8 zullen we niet gaan doen.

• Hahn
Om nou voor die 8mm (want de rest overlapt met de 24-105) €1200 uit te gaan geven, terwijl je niet eens zeker weet of je het echt nodig gaat hebben, lijkt me beetje voorbarig.

• DaannO
Hahn schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 16:26:
Om nou voor die 8mm (want de rest overlapt met de 24-105) €1200 uit te gaan geven, terwijl je niet eens zeker weet of je het echt nodig gaat hebben, lijkt me beetje voorbarig.
Ja, t is ansich wel tof voor overview shots.. Maar ben het wel met je eens, t is te gortig... Update dus:

#ProductPrijsSubtotaal
1Canon EOS 5D Mark II + EF 24-105mm IS USM€ 2.498,-€ 2.498,-
1Sony CLM-V55€ 291,-€ 291,-
4Sandisk Extreme CompactFlash 16GB 400x€ 62,-€ 248,-
1Canon LP-E6 , Batterij Canon EOS 5D Mark II, Canon EOS 60D, Canon EOS 7D€ 57,29€ 57,29
1Canon BG-E6 Battery Grip€ 70,25€ 70,25
1Canon Speedlite 580EX II€ 376,-€ 376,-
1Sennheiser EW 100 ENG G3€ 0,-€ 0,-
1Sennheiser MD 46€ 0,-€ 0,-
1Manfrotto TR546B+HD501HDV+MBAG90PN€ 590,98€ 590,98
1Zoom H4n Handy Recorder€ 299,-€ 299,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.579,52

[ Voor 85% gewijzigd door DaannO op 01-02-2012 16:31 ]

• brrrt
Wat Hahn zegt is wel handig ja, het lijkt me goed om naast de flitser (voor de foto's) ook een LED videolamp te nemen voor tijdens het filmen.

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:06

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ik gebruik zelf altijd Phottix batterijen. En moet zeggen ik ben er erg tevreden over. En garantie is ook geen probleem als je een minder exemplaar hebt (zelfs na een jaar) bestel deze meestal bij AQ4U.nl (betaal 20 zo'n euro per batterij) Zijn gechipt dus camera herkent deze ook netjes. (zijn dus te registreren in de camera)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• DaannO
brrrt schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 16:52:
Wat Hahn zegt is wel handig ja, het lijkt me goed om naast de flitser (voor de foto's) ook een LED videolamp te nemen voor tijdens het filmen.
Die heb ik mee gerekend! Maar er staat er alleen geen een in de PW van t.net. Wat btw ideaal zou zijn: een HDMI-scherm voor DSLR's met aan de achterkant een LED-paneel. Waarom bestaat dat dan nog niet :?

[ Voor 15% gewijzigd door DaannO op 01-02-2012 16:59 ]

• Hahn
Zo'n scherm heb je meestal naast of achter je camera, niet erop ;)

• DaannO
Hahn schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 23:21:
Zo'n scherm heb je meestal naast of achter je camera, niet erop ;)
Toch zou het handig zijn ;) Maar idd, die komt er links van, zit nog een mooi gaatje in het statief daarvoor.

• keejoz
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-01 12:16
Nismod schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 19:45:
Weet verder niet veel van video aan Canon kant, maar ik wil je wel een ND filter aanraden zodat je, vooral buiten, toch een kleine DOF hebt. Hierdoor springt je onderwerp er vaak een stuk beter uit.
Net niet.

De fullframe van de 5D zorgt al voor een enorm klein DoF. Als hij gaat filmen op beurzen zal daar net niet zoveel licht zijn waardoor hij zijn diafragma zo groot mogelijk wil om voldoende licht te kunnen krijgen. En hoe groter het diafragma, hoe groter de DoF.

Verder zijn primes uitgesloten aangezien je (uit ervaring) in run&gun situaties heel flexibel wil zijn. Daarvoor is een goede zoomer beter op zijn plaats dan een prime.

Ook kun je voor de prijs die je voor 1 Canon batterij betaald letterlijk 10 batterijen van eBay halen die minstens even lang meegaan en ook de chip bevatten om het niveau uit te lezen.

[ Voor 11% gewijzigd door keejoz op 06-02-2012 18:25 ]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-01 15:45

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Maar het is toch wel handiger om lenzen met constant diafragma te nemen? Dus f/2.8 of f/4? Anders heb je op het moment dat je zoomt dat je beeld donkerder wordt denk ik?

• DaannO
Mr_gadget schreef op maandag 06 februari 2012 @ 18:20:
Maar het is toch wel handiger om lenzen met constant diafragma te nemen? Dus f/2.8 of f/4? Anders heb je op het moment dat je zoomt dat je beeld donkerder wordt denk ik?
We gaan erop letten dat we niet gaan inzoomen tijdens het filmen. Dat kijkt denk ik niet lekker en kan niet op een 'smooth' manier. Eerst gewoon statisch vanaf eens statief en later gaan experimenteren :)

Ik zit nog steeds naar een tweede groothoek lens te zoeken voor de Mark 2, iemand?
Pagina: 1