RAID5 crash in Synology

Pagina: 1
Acties:

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Zaterdag crasht een van de 1TB disken in mijn Synology (4x1TB RAID5) na amper 308 uur uptime. Maandag vervang ik de gecrashte disk en begin ik aan de rebuild. Tijdens de rebuild geeft een andere schijf ineens een abnormal SMART status weer. Synology markeert de schijf als crashed en... ja, wat nu eigenlijk? Ik zou willen rebuilden en dan de 2e schijf vervangen en nogmaals rebuilden - duurt wat langer dan kopiëren, maar het is voor mij praktischer om de NAS zijn ding te laten doen dan om 3TB data van mijn PC over het netwerk te sleuren.

"Jamaar", denk je nu, "hoe wil je rebuilden met 2 gecrashte disks?" Dat is het eigenaardige: de 2e schijf die als gecrasht aangeduid wordt is (nog) niet echt gecrashed: Raw_Read_Error_Rate staat op FAILING_NOW maar de data is nog perfect benaderbaar. Synology lijkt me evenwel geen keuze te geven behalve het volume verwijderen en helemaal opnieuw te beginnen omdat hij van een totale crash uitgaat van die 2e schijf. Als ik 'm nu kon forceren om nog even door te bijten komt alles in orde met rebuilden.

Als iemand betere ideeën heeft hoor ik het graag!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Je zou het zaakje kunnen redden door de tweede schijf in een pc te clonen naar een andere en dan daarmee de NAS raid-array te rebuilden.