Toon posts:

Serial naar 12 volt.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb hier op de zaak een APC signal beacon gevonden. Deze zijn bedoeld om aan een APC powersupply te hangen, en bij problemen gaat deze dan signaleren.

http://www.apc.com/resour...index.cfm?base_sku=ap9324

Nu wilde ik dit eens zelf proberen en heb dat ding dus opengeschroeft. Het resultaat was dat er 3 pinnen waren, 24 volt, 12 volt en een nul. Ik heb dus even met een 12 volt boormachine accu getest, en de lamp werkt gewoon.

Nu wil ik dus dit ding aansluiten op een seriele poort zodat ik hem aan/uit kan zetten. Ik weet dat RS232 een voltage van minimaal 12 volt heeft. Maar ik kan hier nergens schema's van vinden hoe ik dit dus bedraad zodat er een constante 12 volt doorheen vloeit.

De kabel die er aan zat was een UTP kabel waarbij 4 draden op de nul zaten en 4 op de 24 volt (standaard voor APC schijnt).

Optioneel zou ik willen maken dat ik hem aan/uit kan zetten dmv een bit of iets mee te zenden, maar dat is niet noodzakelijk. Heeft iemand een idee hoe ik dit realiseer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:36
Als ik het goed begrijp, zit er geen schakelelektronica in de lamp zelf. Dat betekent dat je die eerst zelf zal moeten maken. Het vermogen dat nodig is om de lamp te laten branden, kan je namelijk niet uit de RS232 trekken (voor zover ik weet). Een simpele FET zou moeten voldoen. Het is dan praktisch om de lamp zijn eigen 12v-voeding te geven. De gate van de FET kan je aansturen vanuit je RS232-poort, zoals men ook ledjes en dergelijken aanstuurt (genoeg tutorials over te vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:29
Zou je wat foto's kunnen maken van de binnenkant van het apparaat? Dat zou de zaak wat verduidelijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik dan maar ga kijken voor een kleine RS232 microcontroller. Het principe is mij in ieder geval duidelijk van de FET schakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Het zou me verbazen als je uit de rs232 genoeg power kan trekken voor een lamp, een externe voeding lijkt me dus wel nodig.

Om een FET aan te sturen met je seriele poort hoef je geen microcontroller te hebben overigens, een weerstand (~1kOhm) en een n-channel fet is genoeg.
Daarna kan je een van de flow control pinnen gebruiken om je fet en dus lamp te schakelen. Is genoeg software voor te vinden.