_Dune_ schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 22:41:
[...]
Inderdaad blabla, maar dan jouw verhaal. Een laptop is inderdaad gemaakt waarvoor hij gebruikt wordt om inderdaad mobiel te zijn en in een tas mee te nemen, maar dan moet je een degelijke tas gebruiken en deze ook niet nogeens voor andere doeleinden gebruiken zoals een hoop boeken over andere zaken er bij in proppen. Daar zijn laptops namelijk niet voor gemaakt, tenzij je een van de speciale uitvoeringen koopt, wat hier niet het geval is.
Wie zegt dat hier sprake is van het proppen van de laptop in een tas met boeken? TS beweert dat die dat niet heeft gedaan. Het is nu één verhaal tegen de vermoedens van een ander.
Wat te zien is op de foto is over duidelijk een scherm dat gescheurd is, tenminste een van de tussen liggende lagen. Dit ontstaat over het algemeen door een te vol gepropte tas of een klap tegen het scherm.
Dat er een scheur in zit is duidelijk. Maar hoe dat is gebeurt is niet duidelijk. Of dit grotendeels te wijten is aan misbruik door TS, of door ondeugdelijke fabricage (van Sony of haar schermenleverancier) is (nog) niet bepaald. De waarheid zal wel in het midden liggen denk ik dan.
Ik wil niet zeggen dat dit van toepassing is op de TS, maar ik zie regelmatig jeugd, maar ook volwasenen met veel te volle tassen rondlopen of tassen in "een hoek smijten" waar de laptop nog in zit. Ik werk nu zo'n elf jaar in de support hoek en kan niets anders constateren dat deze laptop langdurig of kortstondig in de verdrukking heeft gezeten.
Ik werk ook al jaren in de supporthoek, en heb ook mensen lelijk met computers zien omgaan, maar een gescheurd scherm zoals deze heb ik dan werkelijk nog nooit gezien.
Dit zijn geen pipapauper laptops van een paar knaken. Nee, Vaio's zijn dure laptops, en dan mag je daar ook wel een zekere (bouw)kwaliteit van verwachten. Je hoeft heus geen ruggedized exemplaar te kopen om te verwachten dat de laptop tegen een stootje kan; dat moet de normale versie ook kunnen. Dat is wat ik probeer te zeggen.
Zeker naar mate een laptop duurder is mag je er meer van verwachten. Als mijn bankstel van 300 euro doorzakt naar 5 jaar dan had ik dat kunnen verwachten (gezien de nieuwprijs van het ding). Als ik een bankstel van 2500 euro koop dan mag ik toch wel verwachten dat ie na 5 jaar nog niet is ingezakt.
PROnline schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 23:14:
Het is wat mij betreft 99,99% zeker een geval van stoot of drukschade. Hoewel de TS zich misschien niet van bewust geweest is.De schade is zo'n 4cm van de rechter zijde iets onder het midden aangedaan.
Dat het begon met een streep duide al op een scheur in de LCD die langzaam verder uitgegroeid is tot het mozaiek wat het nu is.
Ondanks dat TS zegt dat ie van niks weet en nooit ruig is omgesprongen met de laptop: goed het kan komen door drukschade. Maar nogmaals, je mag in zekere zin verwachten van een laptop dat ie wel tegen een stootje kan. Aangezien je op het scherm en aan de achterkant geen schade ziet geeft eigenlijk al aan dat het geen harde tik is geweest. Mag een scherm zomaar breken als je een beetje druk erop uitoefent? Tot een bepaald niveau mag je toch verwachten dat een laptop daar tegen kan. Dat is wat ik probeer duidelijk te maken.
Dat er geen zichtbare schade aan de behuizing is doet hier niets aan af. Plastic is wat dat betreft een stuk toleranter voor storen en buigen dan de glazen layers van een LCD.
Maar blijkbaar is dat gebruikte plastic niet goed in staat om 'onheil van buitenaf' tegen te gaan. Ook thoughbooks en Dell AGV's zijn van plastic, toch beschermt dat wel... die kun je prima van een meter hoog naar beneden laten vallen zonder dat het scherm breekt. Het heeft dus gewoon te maken met de gebruikte materialen/legeringen. Van een duur apparaat mag je verwachten dat men ook die betere materialen gebruikt juist om dit soort problemen tegen te gaan.
Gomez12 schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 00:09:
[...]
Dan kan je je kop in het zand steken en overal onderzoekskosten gaan maken en wellicht uiteindelijk gerechtskosten gaan makan, of je kan gewoon zelf even wat onderzoek gaan doen en je eigen case hard proberen te maken. Zonder additioneel bewijs zien blijkbaar alle "experts" er userabuse in en is verder onderzoek enkel kosten- en frustratieverhogend.
Het gaat om een kosten baten ding, ben ik met je eens. Maar ik denk dat je zeker nog niet uitgepraat bent met de verkoper in deze kwestie. Het gaat immers niet om een na 4 maanden versleten handdoek van de Wibra maar om een laptop van 1100 euro.
Onderzoekskosten hoef je volgens mij niet te accepteren. Als iets binnen de garantieperiode valt en je wil dat aanspreken moet dat altijd kosteloos kunnen. Daarnaast praat ik helemaal niet over gerechtskosten. Als je er uiteindelijk niet uitkomt kun je naar stappen naar 1 van de 2 keurmerken waarbij ze zijn aangesloten. Een 'zaak' aanhangig maken aldaar kost meestal niks of een kan voor een klein bedrag. In zo'n geval heb je dus weinig te verliezen en mogelijk iets te winnen, al is maar bijvoorbeeld de reparatiekosten 50/50.
Krijg je dan alsnog niet je zin, ja, dan heb je mooi pech. Zelf een scherm erin beunen zou kunnen, of een andere optie kiezen. Maar zover is TS naar mijn idee helemaal niet. Ik zou het iig het hier niet bij laten, ondanks jullie goede adviezen en expertise dat dit wél degelijk gaat om userabuse.
TS heeft weinig te verliezen denk ik, hij kan immers nu niks meer met z'n dure laptop. Overigens moet hij ook hand in eigen boezem steken. Als het bijvoorbeeld toch zo was dat het ding elke dag in een schooltas ging ofzo... Dan kun je wel beweren dat er niks is gebeurd, maar de kans was er wel degelijk. In zo'n geval is nog steeds niet tof dat het dure ding zo kwetsbaar blijkt, maar als je dan met de leverancier kunt schikken door bijvoorbeeld 50/50 de reparatie te doen dan is dat wel zo fair. Als het ding daadwerkelijk nooit één tas van binnen heeft gezien en bij wijze van spreke alleen maar is gebruikt op de keukentafel, ja, dan zou ik nog wel verder graven naar een betere oplossing. De vraag is of dat natuurlijk echt zo is en of TS aan het einde van de dag zichzelf nog in de spiegel kan aankijken...