Hoi,
Mijn werkgever heeft een collectieve pensioenregeling waar werknemers deel aan kunnen nemen. De werkgever vergoedt 50% van de premie waardoor het wat goedkoper uitvalt. Echter wil ik wegens omstandigheden hier geen deel aan nemen.
Twee seconden googlen leverde deze website al op: http://www.doorneweerd.nl...standsverklaring-pensioen.
Hierop staat dat je door middel van een afstandsverklaring alles geregeld kan hebben. Je profiteert logischerwijs niet meer van de 50% bijdrage van de werkgever en de collectieve regelingen, maar daar kies je zelf dan voor. Echter doet de pensioenadviseur hier behoorlijk moeilijk over.
Ik heb hier als volgd op geantwoord:
Mijn werkgever heeft een collectieve pensioenregeling waar werknemers deel aan kunnen nemen. De werkgever vergoedt 50% van de premie waardoor het wat goedkoper uitvalt. Echter wil ik wegens omstandigheden hier geen deel aan nemen.
Twee seconden googlen leverde deze website al op: http://www.doorneweerd.nl...standsverklaring-pensioen.
Hierop staat dat je door middel van een afstandsverklaring alles geregeld kan hebben. Je profiteert logischerwijs niet meer van de 50% bijdrage van de werkgever en de collectieve regelingen, maar daar kies je zelf dan voor. Echter doet de pensioenadviseur hier behoorlijk moeilijk over.
Zoals ik begrijp is de pensioenwet de reden waarom dit niet kan. Het artikel waar ik naar link spreekt dat tegen.Het is volgens de pensioenwet niet meer mogelijk om voor afstand tetoon volledige bericht
tekenen voor pensioen wanneer er sprake is van een collectieve
pensioenregeling. Wanneer er dus een pensioenregeling is, dan betekent
het dus ook dat iedereen verplicht aangemeld dient te worden.
Wanneer de werkgever een werknemer niet aanmeld en de AFM of de fiscus
doet een controle, dan kan je als werkgever zijnde een fikse boete
krijgen omdat er niet is voldaan aan de zorgplicht. Stel dat een
werknemer die niet is aangemeld komt te overlijden, dan kan de partner
een claim indienen bij de werkgever. Deze zal dan het levenslange
partnerpensioen moeten betalen. Dit dient in 1 keer middels een koopsom
betaald te worden. Het kost dan al snel een paar ton. Voor de werkgever
kan te late, of geen aanmelding dus enorme gevolgen hebben. Het kan
zelfs uitkomen op een faillissement. Als werkgever zijnde moet je er dan
ook niet aan meewerken.
Voor de werknemer is het ook gunstig om deel te nemen aan de
pensioenregeling. De werkgever betaald een bijdrage. Daarnaast wordt het
gedeelte dat door de werknemer moet worden betaald op het brutoloon
ingehouden. Wat de werknemer dus zelf betaald is maar een klein gedeelte
van de totale premie. Neemt hij alle kosten voor eigen rekening door
zelf iets te regelen, dan is hij dus eigenlijk een dief van zijn eigen
portemonnee. Daarnaast maakt hij gebruik van alle
collectiviteitsvoordelen. Wil hij zelf bij voorbeeld een
nabestaandenlijfrente regelen, dan is hij een veelvoud kwijt van de
premie die hij daarvoor betaald via de collectieve pensioenregeling. Wat
betreft de dekkingen is het dus ook veel gunstiger om deel te nemen aan
een collectieve pensioenregeling.
Ik heb hier als volgd op geantwoord:
Ik kreeg hier het volgende antwoord op:Inprincipe wil ik mijn pensioen zelf regelen en hierdoor niet deelnemen aan de pensioenregeling die Infolook biedt voor zijn werknemers:
Dit houdt in:
- De werkgever draagt geen 50% bij aan de te betalen premie voor mijn pensioen
- Het gedeelte wat gereserveerd was voor de pensioenpremie, wordt belast uitgekeerd alszijnde salaris.
- Ik dien een afstandsverklaring in te vullen om dit te voltrekken, zodat de werkgever uitgesloten is van alle risico's (zie voorbeeld op http://www.doorneweerd.nl...standsverklaring-pensioen , specifiek http://www.doorneweerd.nl...ing_pensioen_algemeen.pdf )
Een tweede optie is het terugschroeven van de te betalen premie per maand door mij, zodat ik wel meedoe met het collectief pensioen en alsnog profiteer van de voordelen, maar met een lager premie.
Graag ben ik benieuwd wat de minimale premie is voor mij, zodat ik kan kijken hoeveel dit scheelt en wat ik als salaris ontvang na het verrekenen.
Er wordt totaal niet meegewerkt lijkt het wel, maar nu twijfel ik of het dus wel mogelijk is om afstand te doen van de werkgever's pensioenregeling. Kan iemand me hierbij helpen of informatie verschaffen?...
Wat betreft het pensioen zal Patrick moeten deelnemen aan de regeling. De regeling verlagen voor alleen Patrick is niet mogelijk.
...
XBO Gamertag: BeerkeeperNL