Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bedrijfs Infra naar de volgende generatie

Pagina: 1
Acties:

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-11 18:20
De volgende generatie...

Ik ben zelf altijd reuzen geïnteresseerd naar bedrijfs automatisering. Het implementeren van een complete oplossing die de processen binnen een bedrijf optimaliseren en waarin efficiëntie kenmerkend is.
In mij ogen valt hier tegenwoordig eigenlijk alles onder wat een stekker heeft. Met de hedendaagse techniek is het mogelijk om al je systemen met elkaar te laten communiceren. Ik neem als voorbeeld even het telefoon/crm verhaal. Wanneer een klant belt laat je CRM pakket dit netjes zien... je ziet meteen de klant informatie en zijn historie.

Dit was vroeger anders... en heel veel bedrijven zitten nog in de oude constructie.

Wij IT'ers krijgen steeds vaker te maken met bedrijven die gegroeid of verouderd zijn en dit graag in 1 keer helemaal om willen zetten naar "de volgende generatie".

Dat is ook de insteek van dit topic. Ik ben naast mijn persoonlijk interesse voor dit vak ook benaderd door een middelgroot bedrijf wat helemaal "opnieuw" wil beginnen. Momenteel is niets aan elkaar gekoppeld en zowel de hardware als de software is verouderd. Een omhaal naar een nieuwe infra heeft dus buiten efficiëntie vele andere voordelen.

Ik zou middels dit topic hier over willen discussiëren. Ik ben benieuwd wat jullie visie is en wat jullie zouden implementeren. Elke situatie is uiteraard anders maar ik denk dat er genoeg situaties zijn die vaak overeenkomen. Ik ben niet zozeer op zoek naar wat ik moet doen, maar wat er allemaal binnen zo een infra kan vallen. bijvoorbeeld dus zo een telefooncentrale en een website die gekoppeld is aan het CRM pakket. Er zijn veel meer voorbeelden, die opper ik graag maar zou eerst graag jullie visie horen.

Concreet is mijn vraag dan:
Hoe zouden jullie te werk gaan met deze card blanche. Welke constructie zouden jullie graag zien, en welke producten zouden jullie daarvoor uitkiezen. Welke software zouden jullie kiezen, en wat zouden jullie uitbesteden en in de hand houden. Maar vooral ook welke facetten je zou implementeren. Ik durf geen voorbeeld bedrijf te geven. Want ik zou de discussie zo open mogelijk willen houden. Het brainstormen zou niet gelimiteerd moeten worden door bv aantal gebruikers. Dit is namelijk vaak merk/type afhankelijk... en de discussie moet eigenlijk wat globaler zijn.

Je hoeft niet aan de prijs te denken... Ik wil middels dit topic echt over efficiëntie spreken. Uiteindelijk kun je een kosten baten afweging maken.. Maar Ik ga graag uit van een ideale situatie.

Dus lucht je hart/laat je fantasie gaan... Wat zou jij doen met een bedrijf wat je card blanche geeft.

FreeReef.nl

Verwijderd

Ook al krijg je carte-blanche, je zal toch een aantal randvoorwaarden moeten weten/definieren voordat je lukraak met Gigaherzen, Gigabytes, Gb/s en exotische storage oplossingen gaat smijten.

Hoe zinvol is het om voor een clubje van 10 werknemers een HA VMWare + Citrix + SAN neer te zetten? Kost wat, maar dan heb je ook wat. Alleen kan je voor een huis-tuin-en-keuken bedrijfje een implementatie van dergelijke systemen niet serieus nemen.

• djluc
  • Laatst online: 30-11 12:28
Je vraag gaat nergens over: Het bedrijf heeft bepaalde doelen. Middels automatiseren kun je die steunen, zorgen dat ze beter bereikbaar worden. Uiteindelijk draait een bedrijf om winst dus kosten totaal vergeten is grappig wellicht maar je krijgt zoals Khildin terecht zegt onzin en technische dromen.

In algemene bedrijfskundige termen zie je dat in veel organisaties in NL mensen het meeste kostbare bezit zijn dus heel globaal gezien moet je het de medewerkers zo eenvoudig mogelijk maken om zo goed mogelijk hun werk uit te voeren. Maar nogmaals, zelfs dat is al heel breed.

Een andere trend die je ziet is dat er steeds meer data en analytics beschikbaar worden. Denk aan Big data, Business Intelligence en de vele combinaties daarmee en omheen. Daar zou een bedrijf zich wellicht mee kunnen onderscheiden als het een kleine tent is, bij de grotere bedrijven wordt het al meer- en meer gemeengoed.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Het aller belangrijkste is om duidelijk te krijgen wat het bedrijf daadwerkelijk verwacht van de infra. Infrastructuur is ten alle tijden ondersteunend aan de bedrijfsprocessen. Als het bedrijf dit niet duidelijk kan maken aan jou, dan kan je letterlijk miljoenen euro's uitgeven aan de meest exotische hardware en software, maar dan nog hoeft het bedrijf er niet mee geholpen te zijn.

Ik zou dat dus eerst duidelijk gaan krijgen. Wat is het primaire bedrijfsdoel, en hoe kan de infrastructuur hier ondersteunend aan zijn.
Uiteindelijk kan je dan de bouwblokken beschrijven waaruit de infrasrtuctuur moet gaan bestaan. Letop, daar komt dan nog geen enkele merknaam in naar voren.
Tevens moet je gaan nadenken over hoe belangrijk dergelijke ondersteunende zaken zijn. Denk daarbij aan de confidentialiteit, integriteit en beschikbaarheid.
Voor de zaken die hoog scoren op de beschikbaarheid, moet je bij het kijken naar mogelijke oplossingen dus rekening mee houden.
Edit: Volledig eens dus met djluc hierboven.. Hij was alleen sneller :)

[ Voor 3% gewijzigd door Equator op 10-01-2012 12:47 ]

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-11 20:08

Perkouw

Moderator General Chat
Ik denk ook dat je de vraag nu iets te open houd. Over wat voor soort bedrijf hebben we het ? Hoeveel gebruikers ? Waar bestaat de infrastructuur nu uit, waar wil men naar toe en wat wil men in de toekomst nog meer ? Wat voor knelpunten zitten er in de huidige infrastructuur etc. Allemaal essentiële vragen als je het mij vraagt. ;)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Uiteindelijk ligt de beslissing bij de algemeen, financieel en/of technisch directeur, hierin bijgestaan door eventuele raden van bestuur, commissarissen en de ondernemingsraad.

Afdelingen ICT hebben een adviserende rol hierin maar voordat een bedrijf naar "de volgende generatie" gaat/wil, dat is een stuk meer dan even wat software/hardware opnoemen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

MAX3400 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 12:47:
Uiteindelijk ligt de beslissing bij de algemeen, financieel en/of technisch directeur, hierin bijgestaan door eventuele raden van bestuur, commissarissen en de ondernemingsraad.

Afdelingen ICT hebben een adviserende rol hierin maar voordat een bedrijf naar "de volgende generatie" gaat/wil, dat is een stuk meer dan even wat software/hardware opnoemen.
Mee eens. Dit is gewoon het opstellen van een architectuur. En daarin start je niet met de technische kant :)

• djluc
Equator schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 12:49:
[...]

Mee eens. Dit is gewoon het opstellen van een architectuur. En daarin start je niet met de technische kant :)
Deels mee eens, ja het begint bij de business kant zoals eerder omschreven maar er is wel een ondergeschoven deel wat vaak niet naar voor komt door gebrek aan communicatie en visie.

Ga er vanuit dat de business zijde vaak niet weet wat er allemaal mogelijk is. Welke data er beschikbaar is, welke data beschikbaar zou kunnen zijn en in hoeverre je daar wat mee kunt. Daar ligt een kans als IT om pro-actief te werken en aan te geven wat de opties zijn. Je zou bijvoorbeeld een rapportage die je bedenkt eens als concept kunnen maken en kunnen tonen aan de juiste mensen aan de business kant.

De database en de techniek zegt niet zoveel, het gaat om de wat de business er mee kan. Een concept rapport/weergave/kleine demo kan ineens beeld geven en de business mensen kansen laten zien die zij zelf niet gezien hadden maar ook kansen die IT nog niet eens zag op basis van die simpele demo.

• MAX3400

MAX3400

djluc schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 12:59:
[...]
...maar ook kansen die IT nog niet eens zag op basis van die simpele demo.
Deels mee eens; er zijn tientallen voorbeelden te noemen van implementaties, cutting-edge of niet, die gewoon kapitaalvernietiging zijn omdat er niet is gekeken hoe de gemiddelde medewerker van het bedrijf zijn/haar werk doet.

Voorbeeld: Sharepoint... Na 3 dagen dure consultancy heb je een Sharepoint-omgeving. Maar zolang er geen interne training/enthousiasme wordt gekweekt en er ook geen functioneel/redactioneel beheerder is, staan die serverS over 3 jaar nog steeds zonder content.

Eerst zal ICT kunnen bekijken of er verbeterslagen te halen zijn in zowel kosten als efficiency. Deze dan onderbrengen in een rapport naar het management. Dan, als er een verzoek komt, een goed-voorbereide demo van regelen/geven en dan pas kijken of er zaken kunnen worden omgezet/gemigreerd.

• World Citizen
Ik wilde het ook heel open schrijven. Uiteraard heeft mijn "klant" niet alles nodig en heeft hij randvoorwaarden.
Mijn vraag was dan ook meer bedoeld als open discussie. Niet echt voorbeeld specifiek.

Hardware specificaties zijn ook niet al te belangrijk. Het gaat mij inderdaad meer om een architectuur.

Ik wil brainstormen over een netwerk van de toekomst en wat daar bij hoort. Vroeger zou je zeggen dat thuiswerken een next gen functie is. Dit hoort er hedendaags uiteraard ook bij maar als we het nu over nex gen hebben dan zou dat eerder naar een mobiele app gaan die gekoppeld is aan je crm pakket.

Uiteraard is kosten baten afweging heel belangrijk. Maar als uitgangspunt start ik liever vanuit een ideale situatie. Ik kom er achteraf niet graag achter dat ik een heel facet of onderdeel niet meegenomen heb.

Ik snap dat het makkelijk is om naar aanleiding van een specifiek voorbeeld te brainstormen, en mocht blijken dat mijn open discussie geen zin heeft dan schets ik een willekeurige situatie. Maar voorlopig mogen jullie uitgaan van een maximale vraag. Dus je mag ervanuit gaan dat de klant het nieuwste op het gebied van automatisering wil hebben. Nogmaals hardware specificaties zijn voorlopig niet interessant.. maar hardware opzicht wel. We willen dus bv VOIP, maar welke centrale of welke kaarten daarin zitten is in dit stadium nog niet heel belangrijk.

FreeReef.nl

• MAX3400

MAX3400

World Citizen schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 13:06:
Ik wilde het ook heel open schrijven. Uiteraard heeft mijn "klant" niet alles nodig en heeft hij randvoorwaarden.
Welke?.
...maar als we het nu over nex gen hebben dan zou dat eerder naar een mobiele app gaan die gekoppeld is aan je crm pakket.
Je loopt alweer achter. Hoezo een app wat weer open/closed-source is afhankelijk van het device? Wat is er mis met "universele" web-apps op basis van bijvoorbeeld HTML5? Wat is mobiel?
Dus je mag ervanuit gaan dat de klant het nieuwste op het gebied van automatisering wil hebben. Nogmaals hardware specificaties zijn voorlopig niet interessant.. maar hardware opzicht wel. We willen dus bv VOIP, maar welke centrale of welke kaarten daarin zitten is in dit stadium nog niet heel belangrijk.
Iets met aannames & f*ck*ps?

We willen VOIP... Ja cool; is dat intern in 1 pand? Is dat tussen meerdere panden/landen? Is dat alleen voor vaste telefonie? Of ook voor mobiele? Moet je dan intern & extern gaan koppelen? Is je apparatuur daar al voor geschikt of is je provider er blij mee?

Zoals hierboven al meerdere mensen zeggen; je vraag is te open en de oplossingen die we kunnen schetsen varieren van, pak 'm beet, 50 Euro per medewerker per maand tot 50.000 Euro per medewerker per maand.

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Dan blijven de eerder genoemde vragen staan, over wat voor bedrijf hebben we het. Even een stom voorbeeld, maar als ik nu uitga van een tuiniers bedrijf met 80 man waarvan 5 man op de ICT zit... dan krijg je toch echt een heel andere architectuur, voor zover je daar nog over kunt spreken met deze kleine omvang, dan wanneer het over een IT dienstverlener gaat met 80 man op kantoor waarvan 5 man op de helpdesk.

Kortom: je vraag blijft echt te open

[ Voor 4% gewijzigd door Perkouw op 10-01-2012 13:11 ]

• djluc
MAX3400 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 13:06:
[...]

Deels mee eens; er zijn tientallen voorbeelden te noemen van implementaties, cutting-edge of niet, die gewoon kapitaalvernietiging zijn omdat er niet is gekeken hoe de gemiddelde medewerker van het bedrijf zijn/haar werk doet.

Voorbeeld: Sharepoint... Na 3 dagen dure consultancy heb je een Sharepoint-omgeving. Maar zolang er geen interne training/enthousiasme wordt gekweekt en er ook geen functioneel/redactioneel beheerder is, staan die serverS over 3 jaar nog steeds zonder content.

Eerst zal ICT kunnen bekijken of er verbeterslagen te halen zijn in zowel kosten als efficiency. Deze dan onderbrengen in een rapport naar het management. Dan, als er een verzoek komt, een goed-voorbereide demo van regelen/geven en dan pas kijken of er zaken kunnen worden omgezet/gemigreerd.
Eens, mede daarom ben ik voorstander van veel kleine demo's en testjes die tot een besluit van business kant kunnen leiden. Beide kanten kunnen vaak, tenzij het echt een concrete vraag is, anders lastig overeenkomen wat ze nu precies bedoelen.

• World Citizen
Oke:

We hebben een bedrijf met een magazijn. Vanuit de hele wereld worden producten besteld en in dit magazijn geplaatst. Vanuit de voorkant komen bestellingen die uit dit magazijn verzonden worden.

Er word enkel met bedrijven gehandeld. Dus niet particulier

We hebben nu een analoog magazijn... pikken gaat dus met een papieren bon en het handje. We hoeven geen geautomatiseerd magazijn.

Bestellingen komen binnen via zo veel mogelijk kanalen vanuit de hele wereld. Dus bv Telefoon, Website, Fax, handmatig.

We hebben een website waarin een webwinkel zit met 100% van de producten. voor nederland
We hebben een website waarin een webwinkel zit met 100% van de producten. voor Belgie
We hebben een website waarin een webwinkel zit met 10% van de producten. voor nederland (zie concept)
Er komen meerdere landen bij. Administratie moet gescheiden zijn.. maar word door 1 persoon beheerd.

We hebben een catalogus

We hebben (daarnaast) een eigen merk product... Wat we zelf ontwikkelen en produceren. (fysiek product)

We hebben 15 werknemers...
3x sales die op locatie en buiten zit
3x administratie voor order aanname en content beheer
3x directeur/ main sales
5x magazijn medewerkers
1x DTPer design en huis stijl
1x Eigen merk persoon... ontwikkeling

We willen een integratie tussen CRM/ website/ Telefoon/ FAX....
We willen overal ter wereld kunnen werken.
We willen alles modulair houden... Dus schaalbaar naar groei.

De apparatuur (server/ client hardware/ telefoon/ software) is ALLEMAAL verouderd en mag vernieuwd worden... ook gewijzigd.

We willen onze producten via nieuwe kanalen aanbieden... dus bv een App of een website afgestemd op tableds en GSM's.

Heel belangrijk is dat we komende 2 jaar serieus gaan groeien. We verviervoudigen qua inkoop en verkoop. Er zullen dus ook meer mensen bij gaan komen.

Nou ben ik eigenlijk niet zo heel geïnteresseerd naar welk merk CRM jullie zouden kiezen, of wel merk OS... of wat voor een CPU... maar meer welke features het werk van een bovenstaand bedrijf vereenvoudigen.

FreeReef.nl

• MAX3400

MAX3400

maar meer welke features het werk van een bovenstaand bedrijf vereenvoudigen
Als eens gekeken naar Office 365? Het is maar een voorbeeld maar de afgelopen maanden heeft Microsoft & partners door het hele land best wel promotie gemaakt hiervoor. Kan zijn dat het niet is opgevallen maar hiermee kan je een flink aantal "services" in ieder geval online trappen en niet meer in-house hoeven beheren.

Verder zal het echt wel zo zijn dat de workflows in het bedrijf moeten worden bekeken; of deze technisch, functioneel & uitvoerbaar anders kunnen en zo ja naar/met welke applicaties. En dan kijken of deze applicaties ook in een cloud, outsourced & hosted of on-premises moeten komen te staan.

In je bovenstaande verhaal lees ik 2 dingen heel erg door elkaar: wat er gebeurt en wat er moet komen. Dit zal je echt veeeeeel verder moeten splitsen en uitdiepen voordat je ook maar kan zorgen dat persoon X uberhaupt via een tablet de website kan lezen. Laat staan dat de directeur in Japan op reis "even" real-time kan voice-meeten met een sales-manager in London en een klant in New York.

[ Voor 21% gewijzigd door MAX3400 op 10-01-2012 13:50 ]

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
World Citizen schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 13:43:

We hebben nu een analoog magazijn... pikken gaat dus met een papieren bon en het handje. We hoeven geen geautomatiseerd magazijn.
Waarom geen geautomatiseerd magazijn als ik vragen mag ? Automatiseren betekend niet gelijk dat robots de producten moeten gaan picken i.p.v. een persoon, je zou de papieren bon kunnen vervangen voor digitale oplossingen om het maar even zo te noemen. Word de voorraad nu bijvoorbeeld met de hand bijgewerkt etc. ?

Verder ben ik het geheel eens met MAX3400, het is al wat uitgebreider maar lang nog niet duidelijk genoeg er zal veel meer verdieping moeten plaatsvinden.

Ik zou eerst de huidige situatie goed in kaart brengen -> hoe gaat het nu, wat voor problemen spelen er nu en ga zo maar door. Dan een gewenste situatie op stellen wat zijn de doelstellingen? kosten besparing/snellere uit levertijd van orders etc. en uiteindelijk een geheel advies opstellen met hierin de aanpak/kosten/baten en ga zo maar door. Het is maar even een snel voorbeeld van mijn kant, pin me er niet op vast.

Ik mis nu een beetje deze logische, en in mijn ogen essentiële, stappen in jou verhaal.

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

World Citizen schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 13:06:
Vroeger zou je zeggen dat thuiswerken een next gen functie is. Dit hoort er hedendaags uiteraard ook bij maar als we het nu over nex gen hebben dan zou dat eerder naar een mobiele app gaan die gekoppeld is aan je crm pakket.
Nee, dat is tegenwoordig al normaal. Ik vind dat niet 'next generation'..
Uiteraard is kosten baten afweging heel belangrijk. Maar als uitgangspunt start ik liever vanuit een ideale situatie. Ik kom er achteraf niet graag achter dat ik een heel facet of onderdeel niet meegenomen heb.
En wat is nu die ideale situatie. Is dat de mooiste programmatuur op de snelste hardware, of is dat een soepel en goed lopende bedrijfsvoering.
We willen dus bv VOIP, maar welke centrale of welke kaarten daarin zitten is in dit stadium nog niet heel belangrijk.
Kijk, en in mijn opzicht ga je hier dus al de fout in. Je vraagt om een technische invuling, terwijl je niet duidelijk hebt wat de functionele behoefte is.
Het kan heel goed zijn dat VOIP de ideale invulling is voor jullie gewenste fnctionaliteit, maar bepaal nu eerst eens wat je wilt bereiken met je interne communicatiesysteem.
vb:
  • Intern naar elkaar kunnen bellen en het achterlaten van voice-mail berichten?
  • Een soort van follow-me systeem zodat je telefoonnummer meeverhuisd naar de werkplek waar je bent ingelogd?
  • De mogelijkheid om oproepen te kunnen doorschakelen naar intern en extern/mobiel
  • ...
IMO is de volgorde even snel uit het blote hoofd:
Gevraagde Functionaliteit >> Productonderzoek >> Productkeuze >> Productimplementatie
Waarbij je in de productonderzoekfase ook gaat kijken of de functionaliteit al geboden wordt (kan worden) met een bestaande oplossing, en of het wel matched met de andere gewenste functionaliteit.
Dus het bedrijfsdoel is het verkopen van producten via een webshop aan diverse bedrijven in diverse landen.

Je schets hier al een heleboel nuttige informatie, maar je zal ook de bedrijfsprocessen in kaart moeten brengen. Deze processen moet je dus gaan ondersteunen.
Daarna kan je (met behulp van een Busines Impact Analyse ala Sprint) bepalen hoe belangrijk deze processen zijn.
Dat resulteerd in enkele functionele en non/functionele requirements. Hiermee kan je een gefundeerde productkeuze gaan doen.

• Schnor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-02-2013
je hebt altijd te maken met behoeft en eisen van de business, accpeteert de business wel dat er zaken in de cloud draaien, moeten ict middelen als diensten worden afgenomen?

Microsoft bied een hoop zaken out-of-the box aan.

je kan zaken als Dynamics, Lync, Sharepoint en Exchange aan elkaar koppelen om tot een unified messaging systeem te komen met integratie voor telefonie, fax, documenten. Deze producten bieden out-of-the box heel veel koppel mogelijkheden.

wellicht is voor de business dynamics niet geschikt maar bijvoorbeeld salesforce dan is het eea wel te koppelen maar veel lastiger.

• World Citizen
Ik had eigenlijk toch een open discussie willen houden.. maar een gericht voorbeeld is inderdaad handiger.
Ik schrijf in de ons en we en ik vorm, maar dat is eigenlijk helemaal niet waar... het praat alleen handig.

Laten we even alle wensen in mijn vorige voorbeeld terzijde zetten, en het voorbeeld als start gebruiken voor de discussie.

De wensen van het voorbeeld zouden dan richting het volgende gaan.

Integratie van telefoon, fax, website, magazijn, sales, werkomgeving, office en het CRM pakket.
De standaard dingen... order die verwerkt worden vanuit alle kanalen. De telefoon gaat en de klant staat op het scherm. Ik kan ze allemaal aanhalen.. maar ik wil eigenlijk eerst horen wat jullie Next Gen vinden....

Volledige werkomgeving wereldwijd benaderbaar via wifi (geen 3g varianten).
Iedereen moet overal "in kunnen loggen" in een omgeving waar zij alles in kunnen benaderen. Ook zijn of haar "telefoonnummer"

Geen (of weinig) lokale hosting.
Geen lokale servers met onze werkomgeving... geen lokale opslag....Het mag dus wel extern door onszelf gehost worden, of extern door een andere partij.

Digitaal magazijn, maar geen "robots"
Er moet dus een goede voorraad status zijn.. maar het mag met de hand gepikt worden.

Goede ondersteuning.
De leveranciers en producten moeten een grote "back-end" hebben. Een stabiele servicedesk Niet al te Exotisch Software... Maatwerk mag, maar de software moet wel gemaakt zijn voor onze omgeving.. niet misbruikt worden.

Schaalbaar naar groei in websites/ sub databases.
Wellicht zijn er straks meerdere front ends op 1 database. Niet alle producten moet overal beschikbaar zijn.

Beheersbare frontend voor administratieve medewerkers. En dan doel ik op bv het beheer van content op alle websites. bijvoobeeld magento content is redelijk beheersbaar voor een modale MBO medewerker. ( :X )

Wellicht is het handig te vermelden dat de het klanten bestand enkel bedrijven zijn. Marketing is er wel.. Je mag de marketing afdeling beschouwen zoals die van een bedrijf wat aan particulieren verkoopt. Reclame is dus publiek.

Vragen staat helemaal vrij!

Wellicht is het handig dat ik ook vermeld dat ik dit vaker heb gedaan, en weet wat er een beetje op de markt is.

[ Voor 4% gewijzigd door World Citizen op 11-01-2012 00:12 ]

FreeReef.nl

• MAX3400

MAX3400

World Citizen schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 00:09:
Integratie van telefoon, fax, website, magazijn, sales, werkomgeving, office en het CRM pakket.
De standaard dingen... order die verwerkt worden vanuit alle kanalen. De telefoon gaat en de klant staat op het scherm. Ik kan ze allemaal aanhalen.. maar ik wil eigenlijk eerst horen wat jullie Next Gen vinden....
Ik zie al tegenstrijdige zaken; je wil multi-input naar single output. Dat is dus aan het front-end, zeg maar, gaan beperken hoe mensen iets indienen en op je eigen omgeving een filter/translator neerzetten die elke input naar eenzelfde output voor interne verwerking omzet. En die output moet ook weer door een filter/translator naar jullie eigen order-systeem om bij jullie leveranciers uniform/geautomatiseerd orders in te dienen.
Volledige werkomgeving wereldwijd benaderbaar via wifi (geen 3g varianten).
Iedereen moet overal "in kunnen loggen" in een omgeving waar zij alles in kunnen benaderen. Ook zijn of haar "telefoonnummer"
Moet je dus eerst wereldwijd je eigen WiFi aan gaan leggen en zal je een mooie investering moeten doen, in overleg met je telefoonleverancier, om een centrale door te lussen naar een voip-systeem zoals Lync of Unified Communications. Hoe ga je authenticatie regelen? Moeten mensen IPv6 verplicht gebruiken? Heb je daar al een block van gereserveerd? Welke devices? Welke front-ends?
Digitaal magazijn, maar geen "robots"
Er moet dus een goede voorraad status zijn.. maar het mag met de hand gepikt worden.
Zie mijn vorige punt; je moet dus 1 output/flow hebben voor het volledige bedrijf en dat beschikbaar maken in het magazijn op tablets, smartphones, whatever. Maar zonder controle-slag kan elke order wel naar het magazijn gaan; zonder bijna realtime terugkoppeling van het handmatig (!) orderpicken, weet niemand in de organisatie of/wanneer een order compleet is en het traject van verpakken, verzenden of labellen in gaat.
Goede ondersteuning.
De leveranciers en producten moeten een grote "back-end" hebben. Een stabiele servicedesk Niet al te Exotisch Software... Maatwerk mag, maar de software moet wel gemaakt zijn voor onze omgeving.. niet misbruikt worden.
Maatwerk is bijna altijd belegd bij derde partijen of jezelf. Zelfs de duurste/grootste licenties van 99% van alle software-partijen komen zonder maatwerk. Uren zijn de grootste kostenpost in bijna elk project; huur een mannetje in voor mijn eerdere voorbeeld (Sharepoint) en je bent rustig 4K verder voor een paar dagen werk waar je uiteindelijk nog niets mee kan. Verder is "onze omgeving" nog niet gedefinieerd maar zolang tante Annie nog steeds haar notities maakt in Notepad i.p.v. OneNote, kan je nog exotischer/duurder/maatwerk spul naar binnen rollen; tante Annie staat de volgende dag aan je bureau dat ze Notepad niet meer kan vinden.
Beheersbare frontend voor administratieve medewerkers. En dan doel ik op bv het beheer van content op alle websites. bijvoobeeld magento content is redelijk beheersbaar voor een modale MBO medewerker. ( :X )
Leuk voor medewerker X; op het moment dat je gaat outsourcen of cloud-hosten, zal je je medewerkers die zich bemoeien met inhoudelijke/technische content echt wel moeten opleiden tot een hoger niveau. Zeker als je schaalbaarder oplossingen zoekt, mogelijk extra/redundante/snapshots databases is niet meer te begrijpen voor de gemiddelde persoon in je bedrijf. Daarbij zijn er genoeg oplossingen te bedenken waar je niet eens aan mag zitten als je bepaalde certificeringen (als persoon of als bedrijf) niet hebt. Je bent dan dus overgeleverd aan een helpdesk in land X met SLA-tijd Y.
Wellicht is het handig dat ik ook vermeld dat ik dit vaker heb gedaan, en weet wat er een beetje op de markt is.
En, wat stel je zelf voor dan naar aanleiding van je topicstart? Helaas vind ik op GoT weinig van je kennis/ervaring terug in topics/posts dus kan niet beoordelen wat je wel weet/kan op vlakken als functionele ontwerpen, technische ontwerpen, OTAP-omgevingen bedenken/bouwen/goedkeuren/testen en noem maar op.

Het is wat mij betreft nog steeds random schieten op denkbeelden of "van horen zeggen"; hierboven hebben een aantal personen al duidelijke richtlijnen en startpunten benoemd die bij elk project als eerste moeten worden afgekaart. Toch blijf je vragen/kijken naar hapklare namen of oplossingen; dat werkt zo helaas niet.

Alleen al voor je huidige mail-omgeving "overzetten" naar een nieuwere versie, al dan niet on-premises, hosted of cloud-based, kan ik je zo een document/checklist van enkele honderden pagina's opleveren voordat ik ook maar 1 druk op een knop zal uitvoeren. En zolang die checklist niet door de klant (jij) 100% gerealiseerd is, zal ik altijd een kink in het traject kunnen schetsen waardoor een stuk van jouw bedrijfsvoering in gevaar kan komen.

[ Voor 22% gewijzigd door MAX3400 op 11-01-2012 01:25 ]

Verwijderd

Ik zie dat de use-case al flink aan het veranderen is. Van volledig open is er al een behoorlijk specifieke situatie neergelegd... :)
Wat ik uit deze specificatie haal is dat je eigenlijk behoefte hebt aan een Small Business Server omgeving met daarbij een ERP applicatie die op jullie bedrijf is ingericht.
Overigens: Small Business Server betekend niet per definitie Microsoft SBS. Er zijn meer smaken die in dergelijke situaties de mogelijkheden bieden die nodig zijn.

De vraag is nu, gaan we deze discussie omdopen tot een 'help bedrijf x met 15 medewerkers en een magazijn + eigen product aan hapklare brokken om de ICT infra op te lossen' of gaan we het hebben over 'volgende generatie bedrijfs infra' in het algemeen?

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:41
Voor een small business oplossing met voip is Zentyal een mooie oplossing

http://www.zentyal.com/en/server/

Voor ERP: http://www.openerp.com

[ Voor 14% gewijzigd door zx9r_mario op 21-01-2012 09:32 ]

Pagina: 1