Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Beste Tweakers,

Specs:
MB: ASUS P8H67M Pro v3.0
CPU: Intel i5-2400K
MEM: 16GB DDR3 Kingstone
GPU: Onboard
HDD1: Corsair Force GT 60GB - SATAIII
HDD2: Samsung HD103SJ 1TB - SATAII

Issues:
- Ik heb per ongeluk de Samsung HD 1TB SATAII aangesloten op de grijze poort van het MB.
Dit bleken SATAIII poorten te zijn. De hardeschijf begon hierdoor erg hard te draaien, tenminste ik hoorde een heel hard geruis, en geratel - klonk alsof een fan scheef draaide.. dit duurde steeds 15sec. max.

Ik kwam er pas naar 3x achter...

De schijf wordt nu wel weer herkent in de SATAII poorten, maar heb ik mijn HDD niet beschadigd?
SMART geeft nog geen foutieve status aan.

Verder vraag ik me af waarom er maar 2 SATAIII poorten zijn, en deze niet van Intel zelf zijn. Dit ga ik wel nog even Google'en..

Verder heb ik met dit moederbord suspend issues met Ubuntu en Archlinux, ik vroeg mij af of meerdere mensen dit probleem zijn tegengekomen? (Op het internet inmiddels wel)
En dit hebben kunnen oplossen?

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door HollowGamer op 10-01-2012 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

SATA 6Gbps (zoals het heet, SATA III is niets) is gewoon backwards compatible met SATA 3Gbps, dus een SATA 3Gbps aan een 6Gbps poort hangen geeft geen problemen. Als het fout gaat, dan zal er wel wat met je disk aan de hand zijn, maar ligt het niet aan het aansluiten.

Dat er maar 2 van deze poorten zijn is omdat ze aan een 3rd party controller hangen, en deze meestal maar 2 poorten aan kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 17:15

Perkouw

Moderator General Chat
Precies zoals TERW-DAN zegt, er zal wel iets met je schijf aan de hand zijn want SATA3Gbps aan SATA6Gbps zijn gewoon backwards compatible. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
@TERW_DAN: Ja, het is inderdaad SATA 6G geworden, moet nog even aan wennen. ;)
Ik vind het wel vreemd als ik hem namelijk weer terug hang op de SATA 3G poort, heb ik geen enkel issue, maar wel weer als ik hem aan de SATA 6G plug.

Gaat de SATA 6G poort, misschien meteen in volle snelheid? Of is de HDD nooit in volle snelheid geweest?

Ga het even testen met een benchmark-tool (HDTune), om te kijken of dezelfde issues optreden, ookal zit die op een SATA 3G poort.

Van wat ik gevonden heb gaat het over Marvell chipset die de SATA 6G aanstuurt.

----

Van de andere kant de Samsung Spinpoint is nooit stil geweest bij mij.. maar of het gezond klinkt..

[ Voor 9% gewijzigd door HollowGamer op 10-01-2012 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

HollowGamer schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 12:36:
Gaat de SATA 6G poort, misschien meteen in volle snelheid? Of is de HDD nooit in volle snelheid geweest?
Het gaat alleen om de interface, de snelheid ligt nog steeds aan het apparaat dat je daaraan hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
TERW_DAN schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 12:38:
[...]

Het gaat alleen om de interface, de snelheid ligt nog steeds aan het apparaat dat je daaraan hangt.
Dat begrijp ik.. maar zou het zo kunnen zijn dat de Marvell niet backwards is met SATA 3G, en daarom meteen naar de hoge snelheid gaat.. *klopt niet.. maar het klinkt wat logischer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nee, want zo zit 't niet in elkaar. Enige kans dat je hebt is dat de HDD die je gebruikt niet compatible is met de chip waar die aanhangt, maar dat komt tegenwoordig eigenlijk niet meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
@TERW_DAN: Hij zit er weer aan.. nog geen probleem so far, misschien waren ze toch niet compatible.

Nu nog even software-matig de SMART waardes uitlezen.
Pagina: 1