Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb vorige week een nieuwe configuratie samengesteld en ben deze nu aan het testen.
moederbord: Asus Sabertooth 990 FX
geheugen: Kingston Value Ram 4x4 GB
Processor: AMD Phennom x6 3200 Mhz
HDD: OZC Vertex 2 3,5 SSD schijf
2 schermen aangesloten 1x DVI en 1x HDMI
Voeding 650 watt

Videokaart MSI Nvidea 9800GT (1GB ddr3) (videokaart had ik nog liggen, over gezet van mijn oud systeem)

Systeen werkt goed en snel, wat me alleen opvalt is dat op het moment dat ik het systeen aanzet het ruim 22 seconden duurt voor ik een post beeld op mijn scherm zie.

Pc boot daarna wel gewoon door naar Win7 64x

Is het normaal dat ik pas na 22 seconden beeld heb? of is er wellicht iets mis"?

Groeten Rob

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:04

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Toevallig een externe HDD aangesloten middels USB? Fastboot opties in je BIOS doorlopen?

Xbox Live ID:Notna8310

Verwijderd

Topicstarter
nee geen externe HDD aangesloten, wel wireless TD en apparte wireless muis op usb, kan niet echt een fastboot optie in bios vinden.

Verwijderd

Heb je alle controllers die je niet gebruikt in de bios uitgeschakeld? Bijvoorbeeld extra sata of pata controllers. Als je opstart kun je dan op het scherm zien waar hij zo lang mee bezig is?
Heeft de vertex de laatste firmware?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2012 11:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
zal vanavond ff kijken. Wat ook nog een probleem was, Gisteren avond mijn pc aangezet, na 1 sec ging deze weer uit. Niet meer aan te krijgen, power eraf en er weer op. power aan en dan zie je de fan van de voeding heel even opspinnen en verder niks. Heb tijdelijk toen een andere voeding aangesloten en mijn pc werkte weer. maar wel met die trage opstart.

Voeding net terug gebracht, ze hebben hem getest en bij hun blijkt die defecte voeding problemen te geven, ene keer wel andere keer niet, maar ook geeft ie problemen dat de pc traag doorstart, precies wat ik heb dus.
Je zou zeggen het ligt dus aan de voeding, probleem is helaas dat mijn pc ook traag doorstart met de 500 watt voeding die ik nog had liggen van mijn oude pc. Zou wel heel toevallig zijn als beide voedingen problemen geven.

Ik heb nog 2 sata controllers die ik niet gebruik die ik kan uitschakelen. een sata2 harddisk kan ik overigens toch wel aansluiten op een sata3 controller met sata3 kabels? de controller gaat dan toch gewoon op een sata2 snelheid werken?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2012 13:36 ]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:31
22 sec is niet dramatisch lang, alle onderdelen hebben gewoon tijd nodig om zichzelf op te starten en aan te melden. Maar het kan best zijn dat er ergens een conflict is of een traag onderdeel.
Probeer eens minimaal op te starten (één hd, video en één geheugen), en met een ps2 tobo en muis.
Ik zie dat je vier stuks geheugen hebt, soms heeft de geheugencontroller in die situatie problemen heeft met het leveren van voldoende vermogen, de spanning voor het geheugen iets opkrikken lost dit meestal op.
(zit zelf op 15 sec met drie HD's één dvd, vier maal geheugen, draadloos zendertje voor tobo en muis, extra netwerkkaart en twee monitoren)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Verwijderd

Topicstarter
Ben ik met je eens, maar moet je dan niet al wel iets van beeld hebben? het duurt gewoon 22 seconden voor ik maar iets van een beeld heb.

• Tens
zonder beeld gaat je post wel door, mijn ervaring is dat lcd's soms best wel traag zijn met een behoorlijk verschil per keer. de ene keer zie ik de bios melding seconden eerder op de ene monitor, en soms eerder op de andere,

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Verwijderd

Topicstarter
De LCD schermen en videokaart had ik hiervoor al op een amd phonom 2 4x 3600
ook mijn SSD is hetzelfde, anders is 16 GB geheugen 2 x 2 setjes van 4 GB, dit geheugen is helemaal nieuw.
ook moederbord, processor, voeding en kast zijn nieuw.

Voorheen reageerde de lcd's vrijwel binnen 2-3 seconden, dan had ik al beeld. Nu duurt het dus 22 seconden
en het lijkt of de pc dan pas aan zijn post begint. muis en TB worden dan pas gedetecteerdm ook geheugen wordt dan zichtbaar, een kort scherm voor raid configuratie en dan start ie door naar Windows.

• RyuuPro
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-02 18:45

RyuuPro

That Damn Fly

Sowieso staat Asus er om bekend dat de moederborden een redelijk lange POST-tijd hebben.
(Zoals E65 al zei, overbodige controllers uitzetten versneld het booten wat)

Kaze Ni Nare

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-02 15:41
Naar mijn ervaring met soortgelijke opstellingen denk ik dat er iets aan jouw systeem niet in orde is. Ik heb dit probleem ervaren bij defecte voedingen, maar vooral defecte moederborden en geheugen. Kijk eens wat je mem=OK-ledje doet tijdens het posten zonder beeld? Het kan zijn dat de modules niet goed samenwerken met je moederbord en dat je moederbord pas na 22 seconden het geheugen accepteer. Ook kan het zijn dat hij onzichtbaar na 10sec. een reboot doet. Dit heb ik met mijn huidige systeem ook, terwijl ik daar voor de rest al 1,5 jaar stabiel op draai.

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2012 15:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
PhaeTom schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 15:25:
Naar mijn ervaring met soortgelijke opstellingen denk ik dat er iets aan jouw systeem niet in orde is. Ik heb dit probleem ervaren bij defecte voedingen, maar vooral defecte moederborden en geheugen. Kijk eens wat je mem=OK-ledje doet tijdens het posten zonder beeld? Het kan zijn dat de modules niet goed samenwerken met je moederbord en dat je moederbord pas na 22 seconden het geheugen accepteer. Ook kan het zijn dat hij onzichtbaar na 10sec. een reboot doet. Dit heb ik met mijn huidige systeem ook, terwijl ik daar voor de rest al 1,5 jaar stabiel op draai.
Bekijk myReact van robvanopstalBekijk de gallery van robvanopstalBerichten: 6
Reg. datum: 10 januari 2012
--------------------------------------------------------------------------------

Hey PhaeTom

Ik denk dat je gelijk hebt, dat het zoiets moet zijn. Ik heb inmiddels een nieuwe voeding Corsair GS700.
vanavond ff inbouwen en kijken wat wat het resultaat is. Wat heb je nu gedaan om bij jou het probleem op te lossen.
Ik zie tijdens het booten wel dat (voor ik beeld heb) dat de check ledjes even bij het geheugen oplichten en daarna weer uitgaan, zelfde als het cpu=OK ledje, VGA=OK ledje. Enige ledje wat langer blijft branden is het bood-up ledje maar dat lijkt me logisch bij het booten. Er zit ook een MEM-OK button op, heb je hier ervaring mee? indrukken terwijl hij aanstaat lijkt me dan ???

• Tens
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 13:58:

een kort scherm voor raid configuratie
je gebruikt geen raid toch? -> uitschakelen!

• PhaeTom
Bij mij verschilden de oorzaken, de ene keer was het vervangen van het moederbord de oplossing, de andere keer een ander merk ram-modules, of een andere voeding. Lees even in je moederbord boekje door wat die mem knop precies doet. Ik dacht dat het de manier was om je moederbord te vertellen dat jij de geheugenmodules capabel acht voor het systeem, zelfs als het moederbord dat niet vindt. Succes met de voeding dan.

Verwijderd

Topicstarter
Met die andere voeding, memory test gedaan is goed, en bios defaults enkel firewire uitgeschakeld duurt het nu 10 seconden voor ik beeld heb :) en dat is volgens mij redelijk normaal

• PhaeTom
Klinkt goed, ik denk dat het dan toch aan de voeding lag. Veel plezier van je systeem.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

Mijn pc post ook traag. Maar dit komt omdat ik er een hdd in heb zitten die voor geen meter opspint. Pas als ik een klik hoor van de hardeschijf, krijg ik kort erna een boot biep van een goede opstart.

Misschien dat dit ook een geval is bij jou? Dan kan je er niet veel tegen doen.

Maar je hebt iig al 12 sec winst, ookal is het nog traag, dannog is het vooruitgang :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Pagina: 1